TomTom GO 950 LIVE; de zevende generatie


Was het voorheen altijd in maart rond CeBIT dat TomTom met een nieuwe versie van de GO op de proppen kwam, de laatste jaren geeft men de voorkeur aan het najaar. Zo ook nu: begin september kwam de aankondiging en inmiddels liggen de nieuwe GO 950 (€ 349,-) en GO 750 LIVE (€ 299,-) overal in de winkels. Tijd voor een blik op de alweer zevende generatie TomTom GO.

Identiek
Op hardwaregebied is er in vergelijking met de GO x40 weinig nieuws onder de zon. TomTom geeft zelf aan dat met name de geïntegreerde luidspreker is verbeterd en dat er wat aan de automount is gesleuteld, maar het blijft bij zeer minieme wijzigingen die voor de meesten onder ons nauwelijks merkbaar zullen zijn. Dat kunnen we niet zeggen van de verpakking; deze is al weer kleiner geworden en ditmaal is gekozen voor een rechthoekige vorm in plaats van de vierkante dozen van de GO x40. Binnenin de chique bedrukte doos komen we geen verrassingen tegen. Naast de GO 950 LIVE bestaat de inhoud uit een (actieve) automount, een 12/24 volt oplader voor in de auto en de inmiddels bekende docking waarmee de GO thuis via USB kan worden opgeladen en verbonden met de PC voor updates van de software en kaarten. Het is daarbij opvallend dat TomTom zowel op de verpakking als ook op hun websites deze docking niet noemt als onderdeel van het pakket. Daar wordt namelijk slechts gesproken van een USB-kabel. Hopelijk is dit een foutje en geen voorbode van het weglaten van de docking in de toekomst. Een papieren korte gebruikershandleiding en een boekje met uitleg over de LIVE-servies en opsomming van mogelijke accessoires die beschikbaar zijn completeren de inhoud. Wat dit keer ontbreekt is een CD-ROM met de HOME-software. Deze is vanzelfsprekend wel te downloaden vanaf de TomTom-website.
Kaarten
Zoals we zijn gewend bij het topmodel is ook de GO 950 weer voorzien van een enorme hoeveelheid kaartmateriaal. Naast de VS en Canada kunnen we navigeren naar en in 45 Europese landen waaronder voor het eerst ook Malta, Griekenland en Turkije. Zoals gezegd verschilt de GO x50 technisch niet van de GO x40. Als we beide naast elkaar houden is er echter wel een belangrijk cosmetisch verschil. Was de 940 aan de voorzijde nog voorzien van een glanzend zwart materiaal, bij de nieuwe GO 950 is dit vervangen door een matte afwerking. Wat mij betreft een verbetering overigens; ik heb de glanzende afwerking er altijd al wat goedkoop vinden uitzien en de 950 is nu duidelijk minder gevoelig voor lelijke vingerafdrukken.
Rondom
Bovenop het apparaat vinden we de aan/uit-knop (nummer 1 in illustratie hiernaast) die tevens dienst doet als reset-knop als we deze langere tijd ingedrukt houden. Achterop zien we een raster (2) waarachter zich de interne speaker bevindt en een inkeping (5) voor het vastklikken op de automount. Rechts van het 4,3 inch aanraakscherm heeft TomTom een kleine opening (3) voor de interne microfoon en een lichtsensor (4) aangebracht. Onderop tenslotte bevinden zich nog een viertal inkepingen (5) voor het fixeren op de automount en in de meegeleverde docking-station, de connector (6) voor het verbinden met de mount en/of docking-station en een geheugenuitbreidingsslot (7). Deze is ook nu weer van microSD-formaat. Allemaal 100% indentiek aan de GO 940 LIVE.
Snelheid
Een vaste test bij het reviewen van bijna iedere nieuwe TomTom PND, is de snelheid waarmee routes worden berekend. We gebruiken hiervoor steeds dezelfde testroute van Oegstgeest (Zuid-Holland) naar het Piazza di San Marco in Rome (ruim 1.670 kilometer). En even te vergelijking met de vorige generaties GO's: de GO 910 had hier bijna een minuut voor nodig, de GO 720 deed er 29 seconden over en de GO 930 voltooide de berekening in ongeveer 45 seconden. De GO 940 bleek opeens een stuk trager en was 2 minuten en 13 seconden aan het rekenen. Dit konden we toen toeschrijven aan het gebruik van IQ Routes waarbij met veel meer factoren rekening dient te worden gehouden. Ook nu weer eist IQ Routes duidelijk z'n tol: de GO 950 LIVE blijkt 2 minuten en 50 seconden bezig te zijn voordat de routeberekening is voltooid. Dat dit in vergelijking met de GO 940 iets minder gunstig uitvalt, zal alles te maken hebben met de steeds completer en dus complexer worden van de IQ Routes-data. In de praktijk voelt één en ander echter zeker niet te traag aan. Ter afsluiting van het hardware-gedeelte van deze review dient nog te worden vermeld dat de FM-transmitter en de mogelijkheid MP3-bestanden af te spelen niet langer in de x50-serie zijn terug te vinden. Voor de rest zijn de overeenkomsten met de GO x40-serie zo groot dat we voor andere zaken met een gerust hart kunnen verwijzen naar ons review 'GO 740 en GO 940 LIVE op de testbank' van oktober vorig jaar. Daar lees je veel meer over onder andere de actieve mount voor bevestiging in de auto, IQ Routes en de LIVE-services zoals HD Traffic en Google Search. Rest ons de software, waarover gelukkig wel behoorlijk wat nieuws te melden is...
Navcore 9
De GO x50-devices worden geleverd met de nieuwe versie 9 van TomTom's navigatiesoftware Navcore. Hierover hebben we reeds een special geplaatst ('Eerste kennismaking met Navcore 9', inclusief filmpje!), maar één verbetering willen we toch ook hier wel even tonen. TomTom heeft het navigatiescherm namelijk grafisch flink opgepoetst en dat heeft geresulteerd in een veel strakkere weergave van wegen en omgeving. De vaak als minpunt aangedragen wat kartelige TomTom-schermen zijn hiermee verleden tijd. Ter illustratie vind je hieronder twee schermdumpjes van dezelfde locatie, met links Navcore 9 en rechts de 'oude' weergave met Navcore 8. Daaronder hebben we twee fragmenten op ware grootte geplaatst: TomTom Navcore 9 Navcore 9



TomTom Navcore 9 Navcore 9

Prijzen
Tenslotte nog iets over de prijsstelling van de nieuwe TomTom GO's. De in de Benelux beschikbare GO 950 LIVE en GO 750 LIVE zijn weer fors goedkoper geworden. Moesten we bij introductie van de bijvoorbeeld de GO 940 LIVE inclusief drie maanden LIVE-abonnement nog € 499,- aftikken, nu is het topmodel inclusief zes maanden LIVE al verkrijgbaar voor de adviesprijs van € 349,-! Over heftige prijserosie gesproken... Opvallend is overigens dat op het moment van schrijven van deze review, de GO 940 en 740 LIVE op de TomTom-site nog te koop zijn voor respectievelijk € 399,- en € 349,-, terwijl de GO 950 en 750 LIVE daar inmiddels al weer enige tijd staan geprijsd voor € 349,- en € 299,-. Tijd voor update webmaster...?

GPSshop voor TomTom!

Conclusie

Wie in het bezit is van een GO 940 of 740, heeft eigenlijk weinig om naar uit te kijken bij de nieuwe TomTom GO x50 LIVE-serie. Hardwarematig zijn de devices identiek. Nieuw en vooral grafisch sterk verbeterd is wel de navigatiesoftware Navcore 9. Maar het zou ons zeer verbazen als deze versie niet binnen enige maanden ook voor oudere series beschikbaar komt.

Iedereen die het nu echter moet doen zonder navigatie of een al weer wat ouder device, haalt met de x50 LIVE-serie TomTom's beste GO ooit in huis. Met de uitstekende actieve automount, het innovatieve IQ Routes en de LIVE-services (eerste zes maanden gratis, inclusief het nog altijd onovertroffen HD Traffic) kan de veeleisende consument gewoon niet om deze nieuwe serie heen.
Plus: Fraaie matte afwerking; actieve mount; IQ Routes; LIVE met HD Traffic en Google search.
Min: Wat trage routeberekening; geen afstandsbediening en draagtasje meegeleverd.


Forum Topics

  • Am 10 november 2009, 12:37 Uhr schreibt willydebakker:

    Ben voor het ogenblik in het bezit van een 940 live,waar voor het einde van het jaar de live services zullen werken.

    Zo hebben ze me althans beloofd.

    Ik heb een optie genomen op een 950 live,zo vlug deze beschikbaar is in Belgie.

    Ook heb ik me de 750 live aangeschaft en dit toestel is een kanjer van een apparaat.

    Als de 950 live ook zo goed werkt ben ik een tevreden klant van Tom Tom.

  • germ

    Am 10 november 2009, 14:23 Uhr schreibt germ:

    Snelheid

    Een vaste test bij het reviewen van bijna iedere nieuwe TomTom PND, is de snelheid waarmee routes worden berekend. We gebruiken hiervoor steeds dezelfde testroute van Oegstgeest (Zuid-Holland) naar het Piazza di San Marco in Rome (ruim 1.670 kilometer). En even te vergelijking met de vorige generaties GO's: de GO 910 had hier bijna een minuut voor nodig, de GO 720 deed er 29 seconden over en de GO 930 voltooide de berekening in ongeveer 45 seconden. De GO 940 bleek opeens een stuk trager en was 2 minuten en 13 seconden aan het rekenen. Dit konden we toen toeschrijven aan het gebruik van IQ Routes waarbij met veel meer factoren rekening dient te worden gehouden.

    Ook nu weer eist IQ Routes duidelijk z'n tol: de GO 950 LIVE blijkt 2 minuten en 50 seconden bezig te zijn voordat de routeberekening is voltooid. Dat dit in vergelijking met de GO 940 iets minder gunstig uitvalt, zal alles te maken hebben met de steeds completer en dus complexer worden van de IQ Routes-data. In de praktijk voelt

  • Nick

    Am 10 november 2009, 14:59 Uhr schreibt Nick:

    Die 29 seconden van de 720 moet je met een korrel zout nemen ( getest met een W-E en gaat dus veeel sneller) .

    In de 950 zit ook al een zwaardere WCE dan die in de 930 zat.

    Schakel de IQ op die test maar eens uit (scheelt echt heel veel tijd) .

    Als laatste hebben we de NavCore 9 (weer een stukje zwaarder t.o.v. de NavCore 8) .

    Dank voor je bijdrage.

    Wat je schrijft is duidelijk en zoals we al aangeven in de tekst wordt

  • germ

    Am 10 november 2009, 15:13 Uhr schreibt germ:

    Dat neemt niet weg dat de routeberekening door de jaren heen steeds iets trager wordt. Nu is dat nog niet onoverkomelijk, maar het is wel iets dat we duidelijk moeten constateren toch...

    Klopt, bij een volgend model met een (misschien) wat zwaardere/snellere processor, kan dat weer goedkomen. :blush:

  • navidrama

    Am 10 november 2009, 20:26 Uhr schreibt navidrama:

    Klopt, bij een volgend model met een (misschien) wat zwaardere/snellere processor, kan dat weer goedkomen. :blush:

    Zal bij de x60 wel weer komen. "ze" houden wel erg lang vast aan deze hardware. Vanaf de x20 zijn er niet zo veel verschillen, qua processor, kloksnelheid en scherm.

    Maar goed, afwachten wanneer deze navcore beschikbaar komt voor de x40.

    Verder goed verhaal, :unknw: er is niet meer van te maken.

  • Am 10 november 2009, 22:40 Uhr schreibt talib:

    Verbetering van de luidspreker, hopenlijk met een uitstekende spraakverstaanbaarheid. Waarom wordt hierover toch nooit iets gezegd in een review? Verder positief, een bordje met de maximum snelheid in beeld. Gunstige prijzen. Maar het allermooiste: geen zaagtandlijnen meer!!! :blush:

    Zou nog willen weten of de GO 950 LIVE met alleen TMC kan werken of dat je met deze navigator voor file-informatie altijd bent aangewezen op een abonnement op een of andere service.

  • holyhead

    Am 10 november 2009, 22:46 Uhr schreibt holyhead:

    Zou nog willen weten of de GO 950 LIVE met alleen TMC kan werken of dat je met deze navigator voor file-informatie altijd bent aangewezen op een abonnement op een of andere service.

    Wordt een TMC ontvanger voor verkocht dus mag je aannemen dat hij alleen met TMC kan werken.

  • Am 10 november 2009, 22:53 Uhr schreibt talib:

    Wordt een TMC ontvanger voor verkocht dus mag je aannemen dat hij alleen met TMC kan werken.

    Is dat zo'n 'ei'? Wat kost zo'n ding en doet ie het tegenwoordig naar tevredenheid?

  • holyhead

    Am 10 november 2009, 23:11 Uhr schreibt holyhead:

    Is dat zo'n 'ei'? Wat kost zo'n ding en doet ie het tegenwoordig naar tevredenheid?

    Nee is geen ei meer. Officieel 80 euro en ze werken tegenwoordig prima. Elders trouwens rond de 40-50 euro te verkrijgen en vaak nog goedkoper.

    http://www.pdawereld.nl/webshop/artikel/14...r-mini-usb.html

  • Am 11 november 2009, 13:54 Uhr schreibt blue8300:

    Er word niets over de EPT gezegd, dat is toch juist DE troef van de 950 :blink:

    De x20, x30, x40 hadden dat niet, dat is toch een groot verschil op hardware :blush:

  • Nick

    Am 11 november 2009, 14:34 Uhr schreibt Nick:

    Er word niets over de EPT gezegd, dat is toch juist DE troef van de 950 :blink:

    De x20, x30, x40 hadden dat niet, dat is toch een groot verschil op hardware :blush:

    De topmodellen (bv GO 940) hadden dat al hoor...

  • holyhead

    Am 11 november 2009, 15:14 Uhr schreibt holyhead:

    Er word niets over de EPT gezegd, dat is toch juist DE troef van de 950 :blush:

    Nou zo,n troef is het nou ook weer niet. De tunnels in Nederland zijn over het algemeen niet zo lang dat EPT een vereiste is. Ik kan mij voorstellen, dat bij lange tunnels ergens in Europa je er iets aan hebt.

  • Sfinxie

    Am 11 november 2009, 15:55 Uhr schreibt Sfinxie:

    Nou, komend uit de IJtunnel, amsterdam (van noord naar zuid) of de Maastunnel, rotterdam (van noord naar zuid) moet je heel snel weten of je links of rechts moet voorsorteren en als je dan niet heel snel weer een fix hebt kom je soms slecht uit.

    Maar goed, back on topic.

  • holyhead

    Am 11 november 2009, 16:27 Uhr schreibt holyhead:

    Nou, komend uit de IJtunnel, amsterdam (van noord naar zuid) of de Maastunnel, rotterdam (van noord naar zuid) moet je heel snel weten of je links of rechts moet voorsorteren en als je dan niet heel snel weer een fix hebt kom je soms slecht uit.

    Maar goed, back on topic.

    Valt wel mee 600 meter van tevoren wordt aangegeven neem de afslag en daarna rechts aanhouden als je naar de Prins Hendrikkade wil. Dus dan heb je geen fix volgens mij. En volgens mij is dit wel Topic gerelateerd.

  • BramvT

    Am 11 november 2009, 16:41 Uhr schreibt BramvT:

    Nou zo,n troef is het nou ook weer niet. De tunnels in Nederland zijn over het algemeen niet zo lang dat EPT een vereiste is. Ik kan mij voorstellen, dat bij lange tunnels ergens in Europa je er iets aan hebt.

    Wat dacht je van de Westerschelde tunnel (ruim 6 km) ? :blush:

    Heb ik met de Go 930 (die dus ook EPT heeft) doorheen gereden...maar het komt inderdaad niet elke dag voor...en zonder EPT (zoals nu met de Go 630) kijk ik VOORdat je zo'n tunnel inrijd, even op de kaart van hoe en wat NA de tunnel.

    Het is leuk dat het erop zit, maar mis het niet zodanig dat ik zeg : ik MOET weer een Go 9xx hebben :blink:

  • Sfinxie

    Am 11 november 2009, 19:13 Uhr schreibt Sfinxie:

    Als ik bij "Produkten" kijk op deze site dan zie ik dat de 750 geen fm-transmitter heeft en geen MP3 kan afspelen. De 950 zou deze mogelijkheden wel hebben.

    Bekijk ik echter deze 2 apparaten op de site van Dixons dan zie ik dat beide apparaten deze mogelijkheden niet hebben.

    Wat moet ik nu geloven?

  • holyhead

    Am 11 november 2009, 19:37 Uhr schreibt holyhead:

    Als ik bij "Produkten" kijk op deze site dan zie ik dat de 750 geen fm-transmitter heeft en geen MP3 kan afspelen. De 950 zou deze mogelijkheden wel hebben.

    Bekijk ik echter deze 2 apparaten op de site van Dixons dan zie ik dat beide apparaten deze mogelijkheden niet hebben.

    Wat moet ik nu geloven?

    Die van Dixons is fout.

  • holyhead

    Am 11 november 2009, 19:39 Uhr schreibt holyhead:

    Wat dacht je van de Westerschelde tunnel (ruim 6 km) ? :blush:

    Dat lijkt mij een echte tunnel en als er gelijk na de tunnel een afslag is dan kan EPT een goede oplossing zijn.

  • Sfinxie

    Am 11 november 2009, 19:42 Uhr schreibt Sfinxie:

    Dat vermoeden had ik ook al. Nu begrijp ik dat beide modellen geleverd worden met een active dock, maar op gpsshop.nl is sprake van GEEN audio-out. Ook is er geen aanduiding van i-Podbediening.

    Redelijk verwarrend allemaal.


- Advertentie -

OFFICIELE TOMTOM SHOP

  • TomTom Kaarten (Nieuw)
    TOMTOM Kaarten
  • TomTom Stemmen  (Nieuw)
    TOMTOM Stemmen
  • TomTom Live Services (Nieuw)
    TOMTOM Live Services
  • TomTom Flitsers (Nieuw)
    TOMTOM Flitsers