Facebook twitter
jouwTomTom
- Advertentie -

Springen naar inhoud

Welkom!
Als gast op dit forum kun je de meeste post gewoon lezen, maar heb je geen toegang tot de volledige inhoud: zo kun je geen nieuwe vragen posten of reageren op andere en sommige forumdelen zijn niet zichtbaar voor jou.

Om volledige toegang te krijgen, moet je je eerst registreren. Dat is gratis!
Account aanmaken

Ben je al geregistreerd, log dan in!
Inloggen

SD-Kaart formatteren FAT16 of FAT32?

• Je kan niet reageren op dit onderwerp
51 reacties op dit onderwerp

#1 SENC

SENC

500+ poster

• Leden
  • 538 berichten
  • Plaats:Nootdorp

Geplaatst 31 december 2006 - 22:53

Na de nieuwe kaarten te hebben aan geschaft. Heb ik een SD-kaart geformateerd naar/op FAT32, maar is dit wel de juiste. Ik weet zelf niet wat het verschil tussen die 2 is. Wie kan mij vertellen wat het beste is en wat het verschil is?

Ik heb de kaarten gedownload en geinstaleerd op de sd-kaart. Nu liep de TTGclassic vast als ik op de kaart ging in zoemen en of uit zoemen. Geen probleem dacht ik. Even resten. En weer geprobeerd, en weer een vast loper.
Ik heb dit uiteindelijk een keer of 4 gehad. Maar uiteindelijk deed de TTG het goed en geen vastlopers.
Nu is mijn vraag of dit met het formateren van de SD-kaart te maken heb. En of meerderen mensen dit wel is gehad hebben.

Robert Stam
Tom Tom 930 HD

#2 Gast_Pjottr_*

Gast_Pjottr_*
  • Gast

Geplaatst 31 december 2006 - 23:05

Na de nieuwe kaarten te hebben aan geschaft. Heb ik een SD-kaart geformateerd naar/op FAT32, maar is dit wel de juiste. Ik weet zelf niet wat het verschil tussen die 2 is. Wie kan mij vertellen wat het beste is en wat het verschil is?

Het verschil tussen Fat16 en Fat32 zit 'm in de clustergrootte. In Jip en Janneke taal komt het hier op neer:

Je hebt een kast met laden waar je dingen in kan opbergen. Een zo'n lade is een cluster. Laat je de lade origineel (Fat16) dan kan je per lade 1 ding opbergen.

Verdeel je de lade nu in meerdere delen dmv schotjes, dan kan je in dezelfde lade ineens bijvoorbeeld 4 dingen overzichtelijk opbergen (Fat32)

Fat 32 gaat dus efficiŽnter om met de ruimte, omdat het de clustergrootte kleiner maakt. Het meeste effect zie je ook bij de kleinere bestandjes van max enkele KB's
Fat betekent overigens: File Allocation Table.

Formatteer een SD altijd in volledige modus (dus niet snel formatteren) en dan in Fat32

Bewerkt door Pjottr, 31 december 2006 - 23:07 .

#3 Wiljol

Wiljol

1.000+ MegaPoster

• VIP leden
  • 1349 berichten
  • Geslacht:Man

Geplaatst 31 december 2006 - 23:25

:yahoo: :wink: Bravo voor deze sublime uitleg! :excl: :lol:
Had het zelf niet beter gekund :laugh:
Een uitstekende Navi met goed werkende LIVE.

#4 Gerard001

Gerard001

200+ poster

• Leden
  • 262 berichten
  • Mijn TomTom:TT Go 510

Geplaatst 01 januari 2007 - 14:37

Dit is inderdaad geweldig duideluik uitgelegt, Pjotter. :yahoo:
Wellicht een idee om nog meer zaken zo duidelijk uit te leggen.??
Een handleiding navigeren voor dummie`s? Daar zal best veel behoefte aan zijn, want er zijn nog zat onderwerpen en moeilijke termen die een een nadere uitleg wachten..

TT GO 510
Benelux 915.5076
2 GB SD kaart van SanDisk Ultra III
Firmware 7.903

#5 huib

huib

400+ poster

• VIP leden
  • 496 berichten

Geplaatst 01 januari 2007 - 16:47

Het verschil tussen Fat16 en Fat32 zit 'm in de clustergrootte. In Jip en Janneke taal komt het hier op neer:

Je hebt een kast met laden waar je dingen in kan opbergen. Een zo'n lade is een cluster. Laat je de lade origineel (Fat16) dan kan je per lade 1 ding opbergen.

Verdeel je de lade nu in meerdere delen dmv schotjes, dan kan je in dezelfde lade ineens bijvoorbeeld 4 dingen overzichtelijk opbergen (Fat32)

Fat 32 gaat dus efficiŽnter om met de ruimte, omdat het de clustergrootte kleiner maakt. Het meeste effect zie je ook bij de kleinere bestandjes van max enkele KB's
Fat betekent overigens: File Allocation Table.

Formatteer een SD altijd in volledige modus (dus niet snel formatteren) en dan in Fat32

Het klopt helemaal wat je schrijft, maar je moet er eigenlijk bijvoegen dat sommige programma's of apparaten niet om kunnen gaan het FAT32 systeem, en dan FAT nodig hebben. enkele voorbeelden zijn een Supercard SD voor een gameboy of als je een PDA van nieuwe firmware wil voorzien.

Hoe het met de Tomtom PNA's zit weet ik niet, maar ik formatteer juist om problemen te voorkomen altijd geheugenkaarten etc. in FAT

Bewerkt door huib, 01 januari 2007 - 16:48 .

#6 germ

germ

1.000+ MegaPoster

• VIP leden
  • 4349 berichten
  • Geslacht:n.b.

Geplaatst 01 januari 2007 - 16:59

Het klopt helemaal wat je schrijft, maar je moet er eigenlijk bijvoegen dat sommige programma's of apparaten niet om kunnen gaan het FAT32 systeem, en dan FAT nodig hebben. enkele voorbeelden zijn een Supercard SD voor een gameboy of als je een PDA van nieuwe firmware wil voorzien.

Hoe het met de Tomtom PNA's zit weet ik niet, maar ik formatteer juist om problemen te voorkomen altijd geheugenkaarten etc. in FAT

Klopt, ook. Als ik niet formateer in FAT, blijven er altijd een paar kb's achter.
Met FAT zet je alles weer op nul,nul.

P.S. Leuk dat je er weer bent.

#7 huib

huib

400+ poster

• VIP leden
  • 496 berichten

Geplaatst 01 januari 2007 - 17:20

Ik had de laatste tijd niet veel te melden, maar ik heb nog wel regelmatig even op het forum gekeken. Ik ben heel blij met de kaart oplossing zoals die nu beschikbaar is gekomen :yahoo:

Als ik niets zinnigs te zeggen heb kan ik net zo goed mijn mond houden :yahoo:

#8 Gast_Pjottr_*

Gast_Pjottr_*
  • Gast

Geplaatst 02 januari 2007 - 19:01

Als ik niets zinnigs te zeggen heb kan ik net zo goed mijn mond houden :good:

Och wat ik uitkraam is ook niet altijd even zinnig. :nea:
Het forum drijft op een handvol trekkers en een bak vol duwers. :wacko:

Zolang we maar samen de finish halen is het toch mooi?

#9 adriaantje

adriaantje

1.000+ MegaPoster

• VIP leden
  • 3959 berichten
  • Plaats:Wijnegem

Geplaatst 02 januari 2007 - 19:46

Het forum drijft op een handvol trekkers en een bak vol duwers. :biggrin:

Maar dan liefst in dezelfde richting. :wacko:

jouw TomTom the right stuff.
(TT 910 - TT 710  - TT Classic - Samsung Galaxy S2 met TT app: West Europa)

#10 XytroX

XytroX

1.000+ MegaPoster

• Banned
  • 1397 berichten
  • Plaats:Amsterdam

Geplaatst 02 januari 2007 - 19:48

Maar dan liefst in dezelfde richting. :wacko:

...en met een beetje humor :biggrin:

Bewerkt door XytroX, 03 januari 2007 - 15:22 .

TomTom GO-720TFirmware: 7.221 build 8572TTHome v2.2.2.83
Western Europe 705.1480 + Western and Central Europe 715.1703
Windows Vista Ultimate x64 Edition + SP1 RTM

#11 talib

talib

50+ poster

• Leden
  • 83 berichten

Geplaatst 17 maart 2007 - 22:52

Het verschil tussen FAT16 en FAT32 is me, mede door de uitleg van Pjottr, duidelijk. De vraag die rest is: "Hoe doe je dat, het met een FAT16 indeling formatteren van een SD-kaartje?"

Met de zoekfunctie heb ik - ondanks de zeer uitgebreide oogst aan postings, betrekking hebbend op SD-kaartjes, FAT en formatteren - het antwoord niet kunnen vinden.

Windows XP biedt - voor zover ik kon nagaan - via 'schijfbeheer' alleen de mogelijkheid tot formatteren met FAT32 en FAT indeling (met in beide gevallen een beperkte keuze van clustergrootte). Geen FAT16. Hopenlijk kan iemand me verder helpen.

Kan Vista op dit gebied meer?

Gr. Talib

#12 germ

germ

1.000+ MegaPoster

• VIP leden
  • 4349 berichten

Geplaatst 18 maart 2007 - 00:05

Het verschil tussen FAT16 en FAT32 is me, mede door de uitleg van Pjottr, duidelijk. De vraag die rest is: "Hoe doe je dat, het met een FAT16 indeling formatteren van een SD-kaartje?"

Als ik het goed lees, ( maar ik ben ook maar een LEEK op dit gebied ) dan formatteer je FAT16 met FAT, en anders maar niet. :search: :dirol:

Bewerkt door Germ, 18 maart 2007 - 00:07 .

#13 talib

talib

50+ poster

• Leden
  • 83 berichten

Geplaatst 18 maart 2007 - 00:31

Hallo Germ,

Het vervelende is alleen dat, als ik in FAT formatteer, er op een 1Gb SD-kaartje maar 480 mb aan bestandjes gaat. In FAT32 gaat er 960 Mb op maar herkent het apparaat in kwestie (geen TT hoor!) het kaartje niet. Natuurlijk bestaan er grotere problemen op deze wereld. Dit probleempje is alleen maar vervelend.

gr. Talib

#14 Gast_Pjottr_*

Gast_Pjottr_*
  • Gast

Geplaatst 18 maart 2007 - 07:41

Voor uitleg van alle mogelijkheden met bijbehorende parameters:

- Start
- Alle programma's
- Bureauaccessoires
- Opdrachtprompt
- Tik in help format en sluit af met een enter

Je krijgt nu de mogelijkheden te zien van de opdracht Format + de syntax er van.

Succes

#15 JosSCH

JosSCH

200+ poster

• Leden
  • 248 berichten
  • Plaats:Hilversum

Geplaatst 18 maart 2007 - 11:32

Pjottr,

Omgaan met navigatie apparaten gaat binnenkort onderdeel uitmaken van het rijexamen,
zo las ik vrijdag bij ons in de lokale krant.

We zullen je voordragen voor het helpen bij het samenstellen van de multiple choice vragen.

Deze uitleg was klip en klaar dus hulp hierbij zal ook wel lukken

Jos

#16 Gast_Pjottr_*

Gast_Pjottr_*
  • Gast

Geplaatst 18 maart 2007 - 12:59

Jossch,

Als je wat uitgelegd moet hebben in Jip & Janneke taal dan wil ik je wel van dienst zijn voor zover mogelijk dan. :search:

#17 NaviWalker

NaviWalker

100+ poster

• Banned
  • 110 berichten
  • Plaats:Legoland
  • Mijn TomTom:Boten,vrouwen en ezels.

Geplaatst 18 maart 2007 - 15:53

Met de zoekfunctie heb ik - ondanks de zeer uitgebreide oogst aan postings, betrekking hebbend op SD-kaartjes, FAT en formatteren - het antwoord niet kunnen vinden.
Windows XP biedt - voor zover ik kon nagaan - via 'schijfbeheer' alleen de mogelijkheid tot formatteren met FAT32 en FAT indeling (met in beide gevallen een beperkte keuze van clustergrootte). Geen FAT16. Hopenlijk kan iemand me verder helpen.
Gr. Talib

Hoe formateer je met een andere File Allocation Table(FAT)
Dat kun je doen op de maier die Pjottr uitlegt,echter het kan ook met een PocktePC.
Daarvoor ben je dan een extra programmatje nodig.
Er is een gratis versie en een betalende versie.Gratis is:
http://www.tucows.co...99515_2479/dlp/
en betalende,en iets mooier,en werkt ook onder WM2005
http://pocketland.nl...search=mechanic
Maar nogmaals,voor beiden dien je een PDA te hebben of een ge-unlockte PNA.

Bewerkt door NaviWalker, 18 maart 2007 - 15:54 .

Navigon,your way to the world
Navigon gebruiker sinds versie MN1(Engin1)

Navigon 8110 kaart Full Europe Q1-2009
Versie 7.0.9.
Navigon 1210 kaart Full Europe Q3-2008
Navigon 7110 kaart Full Europe Q3-2008
Navigon MN7 kaart Full Europe Q3-2008
op Asus Mypal A 639
Navigon MN5 kaart Full Europa
op FSC Loox 720 icm BT GPS 5843 GNS.

MyGuide 3100
Een leuk hebbedingetje om te expirimenteren.
Expiriment geslaagd.Speelt nu HolyBol mee.

#18 talib

talib

50+ poster

• Leden
  • 83 berichten

Geplaatst 18 maart 2007 - 16:00

Hallo Pjottr,

Bedanktvoor je reaktie. Met je aanwijzingen kom je in het - onder Windows liggende - Disc Operating System (DOS). Gaat ook via Start en Uitvoeren. DOS, vertrouwd voor degenen die het PC-tijdperk zonder Windows hebben meegemaakt (te beginnen met de Intel 8088 processor). Diepgaande kennis van DOS leidt vaak tot veel meer mogelijkheden dan met alleen kennis van Windows. Helaas heb ik die kennis niet.

Wel weet ik dat de huidige DOS voor het commando format: in System32 zoekt en dat juist hierin (voor zover ik weet) de beperking van de formatteringsmogelijkheden ligt, namerlijk NTFS, FAT of FAT32. Ik hoopte - en hoop nog steeds - dat iemand met meer kennis van DOS een truc weet voor hoe je een SD-kaartje in FAT16 kunt formatteren (via de PC wel te verstaan).

Formatteren via een apparaat dat FAT16 formatteert (MP3-spelers, sommige camera's e.d.) is mogelijk maar niet al die apparaten kunnen een 1Gb-kaartje formatteren. In mijn geval kan het apparaat (geen TT!) een 1Gb-kaartje wel lezen als het in FAT is geformatteerd maar dan gaat er maar ca. 480 Mb aan bestandjes op.

Vr. gr. Talib

#19 germ

germ

1.000+ MegaPoster

• VIP leden
  • 4349 berichten

Geplaatst 18 maart 2007 - 16:08

In mijn geval kan het apparaat (geen TT!)

Niemand, die hier bezwaar maakt, dat je geen TT hebt hoor!!
Misschien is het wel een Mio C 510??. ( ik gok er maar op ) :smile: :wink:

#20 Gast_Pjottr_*

Gast_Pjottr_*
  • Gast

Geplaatst 18 maart 2007 - 19:34

Hallo Pjottr,

Bedanktvoor je reaktie. Met je aanwijzingen kom je in het - onder Windows liggende - Disc Operating System (DOS). Gaat ook via Start en Uitvoeren. DOS, vertrouwd voor degenen die het PC-tijdperk zonder Windows hebben meegemaakt (te beginnen met de Intel 8088 processor). Diepgaande kennis van DOS leidt vaak tot veel meer mogelijkheden dan met alleen kennis van Windows. Helaas heb ik die kennis niet.

Wel weet ik dat de huidige DOS voor het commando format: in System32 zoekt en dat juist hierin (voor zover ik weet) de beperking van de formatteringsmogelijkheden ligt, namerlijk NTFS, FAT of FAT32. Ik hoopte - en hoop nog steeds - dat iemand met meer kennis van DOS een truc weet voor hoe je een SD-kaartje in FAT16 kunt formatteren (via de PC wel te verstaan).

Formatteren via een apparaat dat FAT16 formatteert (MP3-spelers, sommige camera's e.d.) is mogelijk maar niet al die apparaten kunnen een 1Gb-kaartje formatteren. In mijn geval kan het apparaat (geen TT!) een 1Gb-kaartje wel lezen als het in FAT is geformatteerd maar dan gaat er maar ca. 480 Mb aan bestandjes op.

Vr. gr. Talib

Als je de keuze hebt tussen Fat en Fat32 dan lijkt mij toch erg voor de hand liggend dat Fat gelijk is aan Fat16

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 gasten, 0 anonieme bezoekers

jouwMedia jouwTomTom
          is een uitgave van
© 2014 jouwMedia - Het eigendom van alle rechten over de inhoud, vormgeving en (technische) architectuur van deze site, en met name - maar niet uitsluitend - over de teksten, foto's, illustraties en logo's, zijn uitdrukkelijk voorbehouden.

De website jouwTomTom is 100% onafhankelijk van en op geen enkele wijze verbonden aan fabrikant TomTom.
Contact  |  Redactie  |  Adverteren  |  Privacy