GO 520 en 720 bol van nieuwe opties

In het begin van het derde kwartaal van dit jaar komt TomTom met twee nieuwe modellen in haar GO-reeks: de 520 en de 720. De nieuwe modellen hebben een geheel nieuw, stijlvol en slank ontwerp.

De GO 520 en 720 zijn slechts 24 millimeter dik en daarmee is de eerste GO zonder bolle achterkant in aantocht. Met minder dan 2,5 centimeter dikte is de nieuwe GO zelfs nog platter dan de ONE XL. De nieuwe GO's zijn verder voorzien van een groot 4,3 inch aanraakscherm. In het kaartmateriaal zijn ook vernieuwingen doorgevoerd. Een aantal gebouwen is voor zien van reliŽf, zodat bestuurders een nog beter overzicht hebben van hun omgeving.

Spraak
Een nieuwe toepassing op de GO 520 en 720 is spraakherkenning. Gebruikers hebben hierdoor een extra manier om het bestemmingsadres te kiezen. De automobilist kan ervoor kiezen de spraakherkenning aan te zetten om vervolgens de stad en straatnaam van de bestemming hardop uit te spreken. Spraakherkenning is niet in alle landen beschikbaar, alleen automobilisten in Nederland, BelgiŽ, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, ItaliŽ, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland en Groot-BrittanniŽ kunnen deze nieuwe feature gebruiken.

De nieuwe TomTom GO biedt vanaf het verschijnen van de 520 en 720 mogelijkheden voor het opnemen van navigatie-instructies met je eigen stem. Voor de eerste keer kunnen gebruikers gemakkelijk hun eigen stem opnemen of door de stemmen van kinderen, familieleden en vrienden naar hun bestemming geleid worden. Hiermee kan de GO verder worden gepersonaliseerd. Daarnaast kunnen bestuurders op hun PND documenten en foto's bekijken. Verder kunnen zij met Bluetooth posities, bestemmingen en content uitwisselen met andere GO-gebruikers.

Map Share
Samen met de nieuwe GO-reeks wordt een nieuwe, unieke kaartverbeteringstechnologie geÔntroduceerd: TomTom Map Share. Deze nieuwe kaartverbeteringstechnologie geeft gebruikers met een paar drukken op het scherm de mogelijkheid gemakkelijk kaarten aan te passen wanneer zij een verandering in de weg zien. Tevens geeft het gebruikers de mogelijkheid dagelijks, automatisch en eenvoudig via TomTom HOME aangebrachte verbeteringen met elkaar te delen en van veranderingen van anderen te profiteren. Met TomTom Map Share hebben bestuurders altijd de meest up-to-date kaarten en lokale kennis bij de hand.

De GO 520 wordt overigens geleverd met actuele kaarten van de regio waar het apparaat wordt aangeschaft. De kaarten worden geladen in het intern geheugen van 512 MB of 1 GB waarmee de PND is uitgerust. De GO 720 is voorzien van de kaarten van West Europa, hiervoor heeft het systeem 2 GB intern geheugen meegekregen.

Verbeteringen
TomTom heeft naast nieuwe mogelijkheden ook verbeteringen doorgevoerd op bestaande features van haar PND's. De GO 520 en 720 zijn voorzien van een verbeterde handsfree kit. Een vernieuwd ontwerp voor optimale akoestiek, vermindering van lawaai uit de omgeving, geen echo en een automatische antwoordfunctie garanderen dat bestuurders makkelijker telefoontjes kunnen plegen zonder de concentratie op de weg te verliezen. Het gebruik van een externe microfoon zou volgens TomTom hiermee overbodig zijn.

De GO 520 en 720 zijn voorzien van een geÔntegreerde FM-zender. Hiermee kunnen muziek en navigatie-instructies naadloos via de boxen van de autoradio worden afgespeeld. De nieuwe systemen bieden uitgebreide audio-opties voor vlekkeloze integratie met de autoradio en telefoon van de gebruiker. Bestuurders kunnen hun favoriete liedjes afspelen via de geÔntegreerde MP3 speler of door hun iPod op de TomTom GO aan te sluiten.

Ook nieuw aan de GO 520 en 720 is het gebruik van een lithium-polymeer-batterij. Hiermee wordt de 'stand alone' gebruiksduur van de GO maximaal verlengd tot ongeveer 5 uur. Het gebruik van dit soort batterij draagt overigens ook positief bij aan het lage gewicht van de nieuwe GO's.

Veiligheid
Bijzonder aan deze twee nieuwe systemen is een aantal vernieuwende veiligheidsopties, waarmee TomTom automobilisten in specifieke situaties behulpzaam wil zijn.

"Veiligheid heeft de hoogste prioriteit voor TomTom en op dit gebied zijn wij toonaangevend binnen de industrie," aldus Harold Goddijn, Chief Executive Officer bij TomTom. "Onderzoek heeft uitgewezen dat onze producten een positief effect hebben op het rijgedrag en de verkeersveiligheid. Onze inspanningen zijn erop gericht de bestuurdersveiligheid nog verder uit te breiden. Wij zijn dan ook trots dat dit verder doorgevoerd is in onze nieuwe TomTom GO reeks. Als marktleider voelen wij het als onze taak veiligheid hoog in het vaandel te houden bij de ontwikkeling van al onze productvernieuwingen."

Help mij
De nieuwe veiligheidsopties bevat onder meer een 'Help mij'-knop in het menu. Gebruikers hebben met een enkele druk direct toegang tot links naar nuttige locaties, telefoonnummers, hulp bij pech en overige informatie (inclusief medische informatie) om te assisteren bij een groot aantal verschillende problemen. De 'Help mij'-knop geeft direct toegang tot de meest relevante wegenwachthulpdiensten van een land. TomTom is hiervoor samenwerkingen aangegaan met de Britse AA, de Ierse AA, de Nederlandse ANWB, de Italiaanse ACI, de Luxemburgse ACL, de Portugese ACP, de Franse ACTA, de Duitse ADAC, de Finse AL, de Deense FDM, het Zweedse Motorm√§nnen, de Noorse NAF, de Oostenrijkse √ĖMATC, de Spaanse RACE, de Poolse Starter, de Belgische SOS Touring, de Zwitserse TCS en de Tsjechische UAMK.

De TomTom GO 520 en 720 bevatten beide een volledige database van belangrijke locaties en telefoonnummers. Hierin bevinden zich nummers van hulpdiensten, maar ook informatie over de dichtstbijzijnde garage, apotheek of politiebureau, die allen intuÔtief in het gebruikersmenu worden weergegeven. De gebruiker kan het telefoonnummer draaien dat op het scherm wordt weergegeven, terwijl het TomTom systeem aangeeft waar de bestuurder zich bevindt, zowel op de kaart, als in tekst en zelfs met satellietco√∂rdinaten tot ťťn meter nauwkeurig. In de tussentijd, of in plaats van, kan de gebruiker een route plannen naar de dichtstbijzijnde locatie. Dit kan zowel een auto- als een wandelroute zijn. Dankzij de naadloze software-integratie en TomTom's handsfree bellen functionaliteit, biedt het systeem ook de mogelijkheid het telefoonnummer van de juiste wegenwachthulpdienst via een handsfree verbinding te bellen wanneer er een draadloze Bluetooth-verbinding met de mobiele telefoon tot stand gebracht kan worden.

Rode Kruis
In elke TomTom GO 520 en 720 kunnen bestuurders een overzicht vinden van eerste hulp technieken, aangeboden door het Rode Kruis. Men kan hierin onder andere terugvinden wat men moet doen bij een auto-ongeluk, hoe men reanimeert bij een ongeval, hoe men brandwonden moet behandelen en wat men moet doen wanneer iemand bijna stikt. De uitleg wordt verhelderd met behulp van illustraties.

Naast de genoemde nieuwe mogelijkheden, is ook een aantal nieuwe opties en instellingen met betrekking tot veiligheid in de software ingebouwd. Zo kunnen automobilisten zich door hun GO laten waarschuwen als het tijdens lange ritten tijd wordt om een rustpauze te nemen. De GO geeft een waarschuwing wanneer hij in een gebied met veel voetgangers komt, bijvoorbeeld bij een school of een kerk, waarna de automobilist zijn snelheid kan matigen. Tevens kan de GO de bestuurder er ook aan herinneren aan welke kant van de weg hij moet rijden.

Forum Topics

  • scorpiosoft

    Am 5 juni 2007, 14:10 Uhr schreibt scorpiosoft:

    En wederom lees ik niks over een ingebouwde TMC ontvanger. Zullen ze het nooit leren bij TomTom (of ben ik nu te voorbarig)?

  • Bart Wijnen

    Am 5 juni 2007, 14:13 Uhr schreibt Bart Wijnen:

    Helaas, niet geintegreerd. De twee nieuwe systemen zijn 'compatibel' met RDS/TMC-ontvanger, oftewel wederom met een losse antenne.

  • scorpiosoft

    Am 5 juni 2007, 14:34 Uhr schreibt scorpiosoft:

    Geeft toch maar weer aan dat TomTom ons echt als melkkoe ziet. Hopende dat de consument een losse TMC antenne aanschaft of een file-abonnement afsluit om de file informatie via de mobiel te ontvangen.

    Nou, ik doe daar niet meer aan mee! Ze kunnen dit alleen nog maar goed maken door de 920 aan te kondigen met ingebouwde TMC antenne, maar dat zie ik ook niet zitten.

    Sorry dat ik zo negatief klink, maar het valt mij gewoon tegen van TomTom.

  • Am 5 juni 2007, 15:28 Uhr schreibt adriaantje:

    Mooi zijn ze in ieder geval.

    De meeste nieuwe opties zijn softwarematisch. Daarom hoop ik stiekem, dat enkele ervan kunnen klaargestoomd worden voor de oude garde.

  • Nick

    Am 5 juni 2007, 15:38 Uhr schreibt Nick:

    Mooi zijn ze in ieder geval.

    De meeste nieuwe opties zijn softwarematisch. Daarom hoop ik stiekem, dat enkele ervan kunnen klaargestoomd worden voor de oude garde.

    Dat zal zeker. Waarschijnlijk pas na de zomer, maar toch... tot en met de Classic!

  • Am 5 juni 2007, 15:53 Uhr schreibt Jurgen S:

    720 => $ 499 (www.switched.com)

  • Bart Wijnen

    Am 5 juni 2007, 15:54 Uhr schreibt Bart Wijnen:

    720 => $ 499 (www.switched.com)

    Nog geen officieel bericht, maar in Euro's komt de 720 waarschijnlijk rond de EUR 449 te liggen.

  • XC70

    Am 5 juni 2007, 16:04 Uhr schreibt XC70:

    Nou, het >>typenummer<< verkeerd gegokt. Hoewel... de 920 komt ook nog wel..

    Ik gok op een TomTom 920 met firmware 7.?? (7.1 is de Beta versie) met stemherkenning als nieuwtje.

    Best handig, stemherkenning, hoewel het niet altijd vlekkeloos werkt (bij mijn nav.) Zeg ik "ga thuis" dan krijg ik soms als antwoord "ziekenhuis"...

    Het eerste bericht over een nieuwe TT was al sinds december 2006 te vinden op het web: >>NIEUWE_TT<<

    I decided to test out my new tomtom 920 with it's navigator 7.1 beta version with voice recognition software today. As I was finishing work and heading home, I told it "Bulimba". It dutifully said (what sounded like) "Bulimba" back to me and off we went

    After finding myself at a picnic ground north of Brisbane instead of in an inner Brisbane suburb I decided that some of the software needs some fine tuning [:o]

    Good news was that it did show some caches nearby, so off we went

    The stroll up the hill from the picnic ground was pleasant enough in the early morning Queensland cool. Glad I had a couple of litres of water with me though

    The view at the top was worth the climb and after a cool down I went in search of the cache. A couple of false starts and I found it about 10minutes later

    I took a keyring and left a bouncy thing.

    Oxyuranus microlepidotus Travel Bug visited

    After another look at the views it was a far quicker run back down

  • Am 5 juni 2007, 17:48 Uhr schreibt Pjottr:

    Helaas, niet geintegreerd. De twee nieuwe systemen zijn 'compatibel' met RDS/TMC-ontvanger, oftewel wederom met een losse antenne.

    Spijtig dat ze het niet hebben ge

  • Buzzfuzz

    Am 5 juni 2007, 18:02 Uhr schreibt Buzzfuzz:

    Spijtig dat ze het niet hebben ge

  • Am 5 juni 2007, 18:22 Uhr schreibt Pjottr:

    Misschien het nieuwe vlaggenschip ? (920) :wink:

    Waarom nou weer niks over een topmodel, wat is daar nou weer de gedachte achter ?

    Ik snap die gasten echt niet daar bij TT.

    En Q3, zeker weer net na de bouwvak he ?!

    Veel noviteiten zijn softwarematig en, daar ben ik het helemaal met je eens, : een echt vlaggenschip zit er niet bij.

    En als Goddijn de veiligheid dan zo hoog in het vaandel heeft staan, zoals hij beweert, dan zou ik de mp3 mogelijkheid via TT maar eens op de schop nemen en er uit knikkeren.

    Na het lezen heb ik nou niet een "Wow" gevoel, maar meer van "Mwah, moest je daar nu 3 maand zooooo geheimzinnig over doen??? "

  • lsc2000

    Am 5 juni 2007, 18:25 Uhr schreibt lsc2000:

    Zit daar nu ook weer een nieuwe kaart update in zoals in die van mij, de 650.1052? :rofl:

    Voorlopig zie ik af om een TOMTOM te kopen op deze manier zoals het nu gaat. :wink:

    Erg jammer voor dit model en is volgens mij al verdoemd bij de meeste gebruikers. :wink:

  • Am 5 juni 2007, 18:52 Uhr schreibt Huupie:

    Ja klinkt allemaal wel leuk, wat al eerder gezegd is, een vlaggeschip zit er niet bij.. Een wat grotere harde schijf, en ingebouwde tmc zijn wel het minste wat ze toe zouden moeten voegen..

  • PuNkEnStEiN

    Am 5 juni 2007, 19:22 Uhr schreibt PuNkEnStEiN:

    Mooi spul! Vooral dat zelf bijwerken van de kaarten lijkt mij ideaal. :wink:

    Wat de tekst van het artikel betreft:

    De GO 520 en 720 zijn voorzien van een ge

  • Am 5 juni 2007, 20:00 Uhr schreibt rooo:

    Is er al iets bekend over de houder (voorruit)?

  • Am 5 juni 2007, 20:39 Uhr schreibt rag:

    Het is te hopen , dat er een behoorlijke dockingstation voor in de auto bij bedacht is, Sony heeft daar best iets stevigs voor. Als er door TT gekozen is voor het One systeem, dan zit je toch mooi met allemaal snoeren.

  • schooierd

    Am 5 juni 2007, 20:39 Uhr schreibt schooierd:

    Huhh... het nieuws is van de TomTom-site afgehaald (frontpage & perspagina) :unknw: .

    Sinds vandaag ben ik de gelukkige bezitter van een TT 710 (besteld voordat ik het tromgeroffel vernam betreffende de TT-presentatie vandaag) , en ben stiekem wel een beetje opgelucht. Geen

  • Germ

    Am 5 juni 2007, 20:49 Uhr schreibt Germ:

    Dan nog maar een keer.>>klik<<

  • schooierd

    Am 5 juni 2007, 21:01 Uhr schreibt schooierd:

    Thanx Germ.

    Vanmiddag á la werk-PC dook het persbericht op op de TomTom-site, maar thuis kon ik hem (ondanks v


- Advertentie -

OFFICIELE TOMTOM SHOP

  • TomTom Kaarten (Nieuw)
    TOMTOM Kaarten
  • TomTom Stemmen  (Nieuw)
    TOMTOM Stemmen
  • TomTom Live Services (Nieuw)
    TOMTOM Live Services
  • TomTom Flitsers (Nieuw)
    TOMTOM Flitsers