GO 920T: een nieuwe investering waard?

Eigenlijk is het vreemd: meestal zijn fabrikanten bij de introductie van een nieuwe modelreeks wel zo gewiekst hun topmodel als eerste in de markt te zetten. Op die manier kunnen ze vroege, ongeduldige kopers verleiden tot de aanschaf van deze vaak duurste uitvoering. In de maanden daarop volgen dan langzamerhand de met minder mogelijkheden uitgevoerde en dus goedkopere modellen waarmee men minder voortvarende consumenten probeert binnen te halen. Een al eeuwenoud principe...

Zo niet TomTom dit jaar. Want terwijl de 720(T) al vanaf juli overal ruimschoots te koop is, wordt in onze regio op het moment van schrijven het geduld met betrekking tot de GO 920 nog steeds danig op de proef gesteld. En dat terwijl we begin november al het bericht kregen dat de 920 inmiddels wel te krijgen is in de winkels van BestBuy in de Verenigde Staten!

Maar... ieder nadeel heeft z'n voordeel: want als de GO 920 al gewoon te koop is in de VS, wat weerhoudt ons er dan van dit apparaat alvast eens stevig aan de tand te voelen? Niets natuurlijk! En dus kun je nu al op jouwNAV terecht voor een review van de in de Benelux pas half december beschikbare TomTom GO 920T, de TMC-versie van het nieuwste vlaggenschip van de Nederlandse PND-fabrikant.

Onder druk
Door de opvallende introductie-volgorde van TomTom zou de verkoop van van de 920 wel eens behoorlijk onder druk kunnen komen te staan. Vele TomTom-geÔnteresseerden zullen immers al lang tot aanschaf van een GO 720(T) zijn overgegaan en zijn dus voorlopig niet meer in de markt voor een nieuw device. Of zijn de extra mogelijkheden van en accessiores bij de TomTom GO 920(T) ten opzichte van de 720 zo bijzonder, dat het een nieuwe investering kan rechtvaardigen?

Aangezien de GO 920 grotendeels identiek aan de GO 720, zullen we ons in deze review voornamelijk beperken tot de belangrijkste verschillen: de voorgeÔnstalleerde kaarten, de meegeleverde accessoires en de toepassing van Enhanced Positioning Technology (EPT) waarmee de positie van het systeem kan worden berekend in gebieden zonder GPS-ontvangst. Voor alle ander zaken verwijzen we je graag naar onze eerder gepubliceerde bespreking van de TomTom GO 720T: ''.

Nieuw jasje
Het eerste wat opvalt als we de doos beginnen uit te pakken, is dat de GO 920 aan de buitenkant door TomTom is voorzien van een nieuw jasje met een metallic kleurschema. Op zich misschien geen hoofdzaak, maar we vinden het device er hiermee wel erg chique uitzien.

Als we de bodem van de verpakking hebben bereikt, ligt ons bureau vol met onderdelen. Een aantal kennen we natuurlijk al van de GO 720: de automount met zuignap, de 12/24 volt auto-oplader en de docking-station voor opladen en verbinden met de pc zijn dan ook geen verrassing. Dat is ook niet de RDS/TMC-ontvanger die standaard wordt meegeleverd bij de T-versies van de GO x20. En natuurlijk ontbreken ook de gebruikelijke foldertjes en een CD met de HOME-software en PDF-handleidingen in verschillende talen dit keer niet.

Wel helemaal nieuw is de meegeleverde afstandbediening inclusief houdertje voor in de auto. TomTom heeft er dit keer voor gekozen de communicatie tussen dit device en de GO via bluetooth te laten lopen. En dat blijkt tijdens onze tests probleemloos te functioneren. Via een groot, 4-wegs navigatiepad en drie afzonderlijke kleinere knopjes zijn alle functies van NavCore 7 eenvoudig te bedienen. Daaronder is nog voorzien in een plus- en mingedeelte, exclusief voor het aanpassen van het volume. Een klein ledje helemaal bovenaan kleurt blauw als de AB actief is en rood als de batterijspanning te laag begint te worden.

Wij vinden het gebruik van een afstandbediening in de auto eigenlijk een must. Zeker met de vele moderne auto's en hun grote, sterk schuinweglopende voorruiten is het handmatig bedienen van een PND nu eenmaal niet eenvoudig en vaak zelfs onveilig. En behalve veiligheid, brengt de AB tevens behoorlijk wat extra gebruiksgemak. Zo zijn de verschillende (sub)menu's op de GO niet alleen voorwaarts te doorlopen, maar kunnen we ook terugbladeren. Bijzonder handig, want dat kan met een handmatige bediening helaas niet.

Kaarten
De GO 920 wordt geleverd met bijna alle kaarten die TomTom kon vinden bij huisleverancier Tele Atlas. En dat betekent dat er in Europa gedetailleerde dekking is voor Andorra, BelgiŽ, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Groot BritanniŽ, Hongarije, Ierland, ItaliŽ, KroatiŽ, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Russische Federatie, San Marino, SloveniŽ, Slowakije, Spanje (inclusief de Kanarische eilanden), TsjechiŽ, Vaticaan Stad, Zweden en Zwitserland. Daarnaast is er dekking van de hoofdwegen van stad-naar-stad en de grenzen van buurlanden in AlbaniŽ, BosniŽ Herzegovina, Bulgarije, MacedoniŽ, MoldaviŽ, Montenegro, OekraÔne, RoemeniŽ, ServiŽ en Wit-Rusland. Buiten Europa kun je volop navigeren in de Verenigde Staten (inclusief Puerto Rico), Canada en Guam.

Al dit kaartmateriaal (Tele Atlas 2007.7) is voorgeÔnstalleerd op het 4 GB interne (flash)geheugen van het systeem, waar (na aftrek van alle benodigde NavCore 7-bestanden) nog een dikke 700 MB vrije ruimte over is. Voor wie meer wil, bijvoorbeeld voor opslag van MP3-bestanden, zal moeten overgaan tot de aanschaf van een extra SD/MMC-kaartje.

EPT
Zoals al aangegeven verschilt de GO 920(T) qua hardware en mogelijkheden nauwelijks van de GO 720(T). Zaken als het formaat (118x83x24 mm) en gewicht van 220 gram, het 4,3 inch scherm, de SiRF Star III chipset, de (helaas) niet-actieve autobevestiging, text-to-speech, spraakbesturing, handsfree bellen, TMC-ondersteuning en de ingebouwde, maar wat ons betreft onbruikbare FM-transmitter; allemaal identiek en al uitgebreid aan de orde gekomen in onze 720T-review ''. Maar naast dat alles, beschikt de 920 over ťťn unieke functionaliteit: Enhanced Positioning Technology (EPT).

EPT is TomTom's nieuwe positioneringstechnologie die het mogelijk moet maken de positie van het device te berekenen en te blijven navgeren, zelfs wanneer er geen verbinding is met GPS-satellieten. Denk hierbij aan de momenten dat je door stedelijke gebieden met veel hoge gebouwen rijdt of als je tijdens een rit tunnels of bruggen tegenkomt.

In met name de allereerste versie van de GO, de GO 'Classic', dacht TomTom een oplossing voor situaties waarin geen GPS-verbinding beschikbaar was te hebben gevonden in het zogenoemde Automated Satellite Navigation (ASN). Deze technology was echter grotendeels softwarematig en bleek niet goed genoeg te functioneren. Met het inbouwen van sensoren (een accelerometer en een gyroscope voor meting van bewegings- en zwaartekracht) in de GO 920 denkt TomTom nu een veel betere oplossing te hebben.

Tijdens onze uitgebreide testritten hebben we de werking van EPT onder verschillende omstandigheden kunnen uitproberen. En al verliest de gevoelige SiRF StarIII GPS-chip niet al te snel het contact met de satellieten, als het nodig is, fungeert EPT als handige back-up.

Bij aanvang van iedere reis heeft het systeem even nodig om te calibreren, maar daar merk je in de praktijk niets van. Vervolgens zal, bijvoorbeeld bij het inrijden van een tunnel, al binnen enkele seconden het EPT-icoon in de statusbalk op het TomTom-device verschijnen (zie illustratie hiernaast). En ondanks dat de kleur van de ritgegevens en de afstand naar de volgende afslag van wit naar lichtgrijs verandert, blijft de positieaanwijzer netjes de bewegingen van de auto volgen. Het navigatiescherm zelf behoudt de kleuren, zodat de te rijden route overzichtelijk in beeld blijft. Ook de stem met routeaanwijzingen blijft zijn of haar werk verrichten.

Tijdens onze tests komt de werking van EPT betrouwbaar over. Bij snelheidsveranderingen in tunnels past de snelheid van de positieaanwijzer op het scherm zich netjes aan en vooral bij de wat lastiger situaties waarbij je in een tunnel van richting moet veranderen, is EPT een nuttige toevoeging aan een navigatiesysteem. Het systeem werkt overigens ook als er geen route is gepland. De vraag blijft natuurlijk wel of deze nieuwe feature een overwegend argument is voor de aanschaf van een GO 920.

Prijs
Afgaande op alle toch interessante extra's die de GO 920 te bieden heeft, waren we erg benieuwd naar de prijs. En TomTom heeft daarbij een aardige verrassing in petto: het bedrijf geeft een adviesprijs af van € 499,- voor de GO 920T, dus inclusief TMC-ontvanger. En dat kunnen we zonder enige twijfeling een uiterst scherp prijs noemen. Zeker als we het vergelijken met de € 429,- waarvoor de GO 720T momenteel nog in de (online)winkels ligt. Dat verschil wordt al bijna geheel gerechtvaardigd door de standaard en erg handige afstandsbediening. En op die manier bekeken krijg je de extra kaarten en EPT er dus gratis bij. Het zou ons echter niet verbazen als de GO 720 binnenkort een stuk in prijs wordt verlaagd. In dat geval zou de komst van de GO 920(T) ook weer goed nieuws zijn voor iedereen die liever kiest voor de 720. Lang leve de prijzenslag zullen we maar zeggen...!

TomTom verwacht dat de GO 920(T) voor half december in winkels in de Benelux arriveert.

Conclusie

Met een nieuw chique uiterlijk, een prima standaard bluetooth afstandsbediening, een enorme hoeveelheid kaartmateriaal en de toepassing van Enhanced Positioning Technology is deze nieuwste TomTom met recht het topmodel binnen het portfolio van het Amsterdamse bedrijf. De consument die alles wil, kan dan ook niet om de TomTom GO 920T heen. Zeker niet als we de uiterst scherpe prijs van ¤ 499,- vergelijken met de prijs waarvoor de GO 720T momenteel nog in de (online)winkels ligt.

Wie al in het bezit is van een TomTom-device zoals bijvoorbeeld de GO 720(T), zal een persoonlijke afweging moeten maken en daarbij beslissen of al de extra's opwegen tegen een nieuwe, toch forse investering. Wij zetten daar onze vraagtekens bij. Lang niet iedereen zit bijvoorbeeld te wachten op de kaarten van de VS. En daarbij: bijna ¤ 500,- blijft natuurlijk gewoon een enorme smak geld. Maar wie weet kun je de Kerstman zo gek krijgen daarbij een handje toe te steken...Knipoog.
Plus: Chique uiterlijk; uiterst compleet; EPT; scherpe prijs.
Min: Geen aansluitingen op autohouder; FM-transmitter.


Forum Topics

  • Am 27 november 2007, 13:05 Uhr schreibt Gosephe:

    Mooi apparaat. En sja de adviesprijs, 499 euro, erg scherp.

    Vraag me wel af of de gehele kaart van Europe naadloos is, dus niet West en Oost.

    Dit is zeker een goede vervanger voor mijn ONE original.

  • Am 27 november 2007, 15:41 Uhr schreibt jolex:

    Ik ben heel benieuwd en zeker van plan om deze aan te schaffen maar ik ben alleen benieuwd of er ook POI's in staan.

  • Buzzfuzz

    Am 27 november 2007, 16:54 Uhr schreibt Buzzfuzz:

    Zodra die er is dan ga ik em zeker halen, want ja, ik zit wel te wachten op kaarten van de VS, simpelweg omdat ik hopelijk deze zomer er op vakantie naar toe ga en tevens dat het EPT wel handig is en daarnaast is mijn Go Classic nu wel aan vervanging toe, maar ook die zou nog dienst doen bij mijn vader :sad:

  • Bart Wijnen

    Am 27 november 2007, 17:23 Uhr schreibt Bart Wijnen:

    Mooi apparaat. En sja de adviesprijs, 499 euro, erg scherp.

    Vraag me wel af of de gehele kaart van Europe naadloos is, dus niet West en Oost.

    Ja, de kaart is naadloos.

    Ik ben heel benieuwd en zeker van plan om deze aan te schaffen maar ik ben alleen benieuwd of er ook POI's in staan.

    Ja, er staan talloze POI's in.

  • Nick

    Am 27 november 2007, 18:09 Uhr schreibt Nick:

    want ja, ik zit wel te wachten op kaarten van de VS...

    Dan zou ik deze zeker in overweging nemen :sad:

  • Am 27 november 2007, 20:30 Uhr schreibt Pjottr:

    Noviteit EPT, wordt middels de review uitgebreid belicht. Hoezo ?

    Een goed werkende tmc, zou voor TT minstens een even groot noviteit geweest zijn.

    Er is uitgebreid getest...... er wordt qua test met geen woord gerept over tmc.

    Mag ik dan concluderen dat tmc ook bij dit device zwaar onder de maat funktioneert?

    En dus een verloren aanschaf is ?

    Niet alleen de positieve kanten belichten, maar objectief blijven en indien nodig de keerzijde ook uitgebreid belichten.

  • Am 27 november 2007, 20:47 Uhr schreibt sparrow:

    Helemaal met Pjottr eens.

    Eerst maar eens zorgen dat de nu gangbare modellen softwarematig in orde zijn.

    Wat ze al niet doen om de aandeelhouders tevreden te stellen. Nieuw modelletje, andere kleurtjes en iedereen moet het weer hebben......

    Terwijl je gewoon dezelfde ellende tegenkomt want hij zal wel weer veel te vroeg (niet goed getest) op de markt komen, dat zijn we nu wel gewend.

    En die EPT functie? Laat me niet lachen. Dat had mijn oude TTN5 op de PDA ook al. Die reed ook even door in de tunnel. Dat EPT icoontje wil niets anders zeggen dan dat het satellietsignaal verloren is gegaan. Als je in zo'n situatie een zijweggetje inslaat durf ik te wedden dat hij mooi de weg kwijt is :yahoo:

    Sparrow.

  • Nick

    Am 27 november 2007, 21:48 Uhr schreibt Nick:

    Noviteit EPT, wordt middels de review uitgebreid belicht. Hoezo ?

    Een goed werkende tmc, zou voor TT minstens een even groot noviteit geweest zijn.

    Er is uitgebreid getest...... er wordt qua test met geen woord gerept over tmc.

    Mag ik dan concluderen dat tmc ook bij dit device zwaar onder de maat funktioneert?

    En dus een verloren aanschaf is ?

    Niet alleen de positieve kanten belichten, maar objectief blijven en indien nodig de keerzijde ook uitgebreid belichten.

    Volgens mij heb je weer het hele verhaal niet gelezen. Zou je sieren dat nu eens wel te doen voor je wat roept: We hebben alleen de zaken belicht die anders zijn dan de GO 720. Voor alle andere zaken verwijzen we naar de review over dat device.

    Wat een ongelooflijke vervelende mensen heb je hier toch. Natuurlijk weer galblaas Pjottr.

    Houden we het wel een beetje netjes... Dank.

  • Am 27 november 2007, 22:17 Uhr schreibt Pjottr:

    Volgens mij heb je weer het hele verhaal niet gelezen. Zou je sieren dat nu eens wel te doen voor je wat roept: We hebben alleen de zaken belicht die anders zijn dan de GO 720. Voor alle andere zaken verwijzen we naar de review over dat device.

    Duidelijk. Het werkt dus niet naar behoren. Waren de eerste berichten van andere tmc_devices positief, inmiddels zijn de meeste geluiden niet positief te noemen.

    Houden we het wel een beetje netjes... Dank.

    Ach Nick, dat valt onder het stukje "gebrek aan opvoeding" van mevrouw Utsach.

  • Am 27 november 2007, 22:48 Uhr schreibt adriaantje:

    "Geen aansluitingen op Autohouder" :yahoo:

    Ik vind het namelijk verschikkelijk gemakkelijk als ik bij het herhaaldelijk verwijderen van mijn toestel, de nodige bedrading simpelweg kan laten zitten. Stroomvoorziening, Microfoon, TMC antenne, Line out naar autoradio. Als ik die telkens allemaal moet verwijderen is er een groot gedeelte van de lol verdwenen.

    Hoeveel aansluitingen zijn er dan nog voorzien om al de eigenschappen van het toestel te kunnen gebruiken?

    Waarschijnlijk heb ik het allemaal verkeerd begrepen, en is TomTom dan toch niet kwaad op mij.

  • poseidon

    Am 27 november 2007, 22:51 Uhr schreibt poseidon:

    Waarom TMC (da's duidelijk) maar waarom daarnaast bluetooth afstandbediening (wat mankeerde er aan de infrarood ab) vraag ik mij af ...

    :yahoo:

    Poseidon

  • Am 27 november 2007, 22:57 Uhr schreibt Ronly:

    Weer dezelfde fouten als bij de 720 :yahoo: Slecht geluid,externe Tmc antenne ipv ingebouwd en w

  • Am 27 november 2007, 23:05 Uhr schreibt Pjottr:

    Volgens mij heb je weer het hele verhaal niet gelezen.

    Huh ??

    Zou je sieren dat nu eens wel te doen voor je wat roept: We hebben alleen de zaken belicht die anders zijn dan de GO 720. Voor alle andere zaken verwijzen we naar de review over dat device.

    Volgens mij heb ik het namelijk wel goed gelezen.

    Tmc op de 720 werkt niet volgens de verwachting van de consumenten, dat blijkt uit vele berichten binnen dit forum.

    Je zegt: We hebben alleen de zaken belicht die anders zijn dan de 720.

    Wanneer tijdens jullie test bij de 920 tmc wel naar verwachting zou werken.......... dan is dat toch wezenlijk anders als bij de 720. Dan had je het toch beter kunnen melden?

    Nu wek je de indruk dat het tmc_gebeuren nog niet van die kwaliteit is wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.

    Wie leest er nu verkeerd? :yahoo:

  • poseidon

    Am 27 november 2007, 23:07 Uhr schreibt poseidon:

    Waarom TMC (da's duidelijk)

    Herstel; da's totaal onduidelijk, foutje ...

  • poseidon

    Am 27 november 2007, 23:12 Uhr schreibt poseidon:

    Nu wek je de indruk dat het tmc_gebeuren nog niet van die kwaliteit is wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.

    Aansluitend op mijn laatste post;

    De (vermeende) werking van TMC behoeft geen betoog. Maar blijf mezelf nog steeds afvragen waarom het vlaggeschip van TT hiermee is uitgerust. Dat van die BT ab blijft mij ook een raadsel. Tenzij de ab binnenkort bijvoorbeeld nog ergens anders toe dient. Bediening van andere hardware dusz ! Anders verzin je toch geen bt op een ab ? Moet je hier dadelijk je mobieltje mee gaan bedienen ? :yahoo::wink::wink:

    :good:

    Poseidon

  • Am 27 november 2007, 23:46 Uhr schreibt TT910:

    De afstandbediening van de 910 werkt op radiogolven.

    Misschien dat BT zuiniger is dan radio?

    Of wellicht is een BT afstandsbediening goedkoper te produceren dan een radiogestuurde?

    Een ding is zeker. Omdat het nieuwerwets is zal de massa eerder bereid zijn er extra voor te betalen.

    Originele AB voor 910 kost nu drie tientjes. BT AB kost los 56 euri.

  • Am 27 november 2007, 23:47 Uhr schreibt TT910:

    @poseidon

    Heb jij tot nu toe steeds met je AB op je device zitten richten?

    :yahoo:

  • Am 28 november 2007, 00:02 Uhr schreibt Libertysat:

    Ik heb zelf de TT720T in september gekocht en ik ben er best wel tevreden mee en ik ben niet van plan om nu de 920 te kopen.

    In september nog rond de 468 euro betaald voor de TT720.

    Wat kelderen de prijzen toch snel. Weer te vroeg gekocht.

    Trouwens ik maak veel gebruik van de FM transmitter voor weergave van de muziek via de radio en ik ben er zeer tevreden mee.

    Trouwens storingsvrij door gewoon op een vrije frequentie te zitten en als dat niet lukt bij lange afstanden schroef ik even de buitenantenne op het dak van de auto eraf.

    Dan is er inderdaad geen invloed van de zenders die je normaal zou binnen krijgen.

    Het is maar een kwestie hoe je ermee omgaat.

  • Nick

    Am 28 november 2007, 06:40 Uhr schreibt Nick:

    Nu wek je de indruk dat het tmc_gebeuren nog niet van die kwaliteit is wat je er redelijkerwijs van mag verwachten.

    Wie leest er nu verkeerd? :yahoo:

    Jij :wink: . TMC werkt vlekkenloos op de GO 920 die wij hebben. Net zoals op de GO 720 trouwens die ik al een tijd gebruik. Kun je ook lezen in de review van de GO 720...


- Advertentie -

OFFICIELE TOMTOM SHOP

  • TomTom Kaarten (Nieuw)
    TOMTOM Kaarten
  • TomTom Stemmen  (Nieuw)
    TOMTOM Stemmen
  • TomTom Live Services (Nieuw)
    TOMTOM Live Services
  • TomTom Flitsers (Nieuw)
    TOMTOM Flitsers