TomTom Event 2010: alles op een rijtje

Het TomTom Event 2010 dat dinsdag plaatsvond in Amsterdam heeft een behoorlijke stroom nieuws opgeleverd. TomTom kondigde de komst aan van een GO LIVE 1000, Navcore 10 en een min of meer nieuwe versie van de Rider.

Maar zoals zo vaak bij dit soort aankondigingen, worden de echte vernieuwingen pas duidelijk als de eerste stofwolken wat zijn opgetrokken. In dit artikel zetten we daarom één en ander nog even rustig voor je op een rijtje en proberen we een aantal wellicht wat ondergesneeuwde zaken nogmaals duidelijk uit te lichten.

GO LIVE 1000
Het belangrijkste nieuws van gisteren was de aankondiging van een geheel nieuwe generatie TomTom GO's die hardwarematig in niets meer gelijk is aan de vorige GO's. Nog deze zomer moet daarvan de eerste, de GO LIVE 1000, in de winkels liggen.

Tijdens het event hebben we al de kans gehad het nieuwe apparaat enige tijd van zeer dichtbij te bekijken. Het betrof echter pre-productiemodellen met pre-betasoftware, dus echt representatief voor het uiteindelijke product waren de aanwezige devices nog niet. Maar desondanks kon één en ander ons al redelijk overtuigen: de GO 1000 ziet er in ieder geval gelikt uit met een formaat dat met name in de breedte net iets forser is dan de huidige GO x50.

Opvallend is zeker het nieuwe 4,3 inch touchscreen. Het betreft namelijk een zogenoemd capacitief scherm, zoals we dat tegenwoordig ook vaak zien bij moderne smartphone als de Apple iPhone. Dit beschikt over een prima aanraakflexibiliteit wat moet zorgen voor een groot gebruiksgemak bij de bediening.

De GO LIVE 1000 is intern voorzien van een snelle ARM11-processor die draait op 500 Mhz, 128 MB RAM-geheugen en 4 GB Flash-geheugen. Ook het geluid dat uit de TomTom GO LIVE 1000 klonk was veelbelovend: krachtig en vol.

Magnetische mount
Een echte noviteit die TomTom brengt, is de houder waarmee je de GO kunt bevestigen in de auto. Hierin klik je het apparaat niet meer mechanisch vast, maar wordt deze op zijn plaats gehouden door magnetische krachten. In de houder bevindt zich namelijk een magneet, die het apparaat echt naar zich toetrekt. Het betreft overigens wel een passieve mount zonder aansluitingen. De voedingskabel kan in een opening aan de onderzijde van de houder worden geplaatst en deze wordt dan, weer door magneetjes, in de GO getrokken.

De eerste indruk is dat dit goed werkt. De magneet is echt heel krachtig en doet z'n werk prima. Langduriger gebruik zal echter moeten uitwijzen of deze methode werkelijk de ultieme vondst is. Wij vinden het echter wel jammer dat er niet is gekozen voor een actieve mount.

Prijs
TomTom verwacht dat de GO 1000 nog deze zomer beschikbaar komt en we mogen aannemen dat men alles in het werk zal stellen het apparaat voor de vakantieperiode in de winkels te hebben liggen. Wat we dan voor één en ander moeten gaan betalen, is nog niet bekend gemaakt. Maar wij durven wel een gok te doen. Als we namelijk kijken naar de introductieprijs van de huidige GO 950 van ¤ 349,- en als we weten dat daar meer kaartmateriaal bij wordt geleverd zou een adviesverkoopprijs voor de GO 1000 van onder de ¤ 349,- niet gek zijn. Maar wellicht dat TomTom het device nog scherper in de markt wil zetten en dan zelfs uitkomt op ¤ 299,-. En dat dan inclusief een heel jaar gebruik van LIVE.

"Deze zomer" weten we meer...

Navcore 10
Zoals zo vaak bij de introductie van nieuwe hardware, introduceert TomTom ook nu weer een geheel nieuwe versie van Navcore, de navigatie-software van het bedrijf. En deze versie 10 is compleet vanaf de grond opnieuw opgebouwd en TomTom heeft er voor gekozen hierbij gebruik te maken van , een opensource browser-engine.

Navcore 10 beschikt globaal over dezelfde functionaliteit als eerdere versies. En ondanks een compleet nieuwe 'look', heeft het nog wel een echte TomTom 'feel'. Een belangrijke verbetering is wel dat de menu's nu contextgevoelig zijn; je krijgt dus de opties die op dat moment relevant zijn.

Meer beeldmateriaal kun je vinden in de special ''.

Routeberekening
TomTom heeft erg veel moeite gedaan om de routeberekening op de GO te verbeteren. En dan niet alleen om zo een optimale route te kunnen geven, maar zeker ook om de tijd die het kost de route te berekenen, fors in te korten. En we kunnen gerust stellen dat dit is gelukt!

Om deze erg belangrijke verbetering voor elkaar te krijgen, heeft TomTom het bijna onmogelijke gedaan: men heeft op voorhand al routeberekeningen uitgevoerd van alle denkbare vertrekpunten naar alle mogelijke eindpunten in heel Europa. En het resultaat van al deze berekeningen is in een gecomprimeerd gegevensbestand van ongeveer 1 GB op de GO LIVE 1000 geplaatst.

Deze gegevens worden vervolgens gebruikt bij het berekenen van iedere nieuwe route, zowel voorafgaand aan de reis als tijdens het rijden als er een herberekening moet plaatsvinden. En daarbij wordt tevens rekening gehouden met de IQ Routes-informatie over hoe snel er op bepaalde tijdstippen werkelijk kan worden gereden op ieder deel van de route en de verkeersinformatie via HD Traffic.

Wat levert dit in de praktijk nu op? Een vaste test die wij altijd uitvoeren bij het reviewen van nieuwe devices, is de snelheid waarmee een testroute van Oegstgeest (Zuid-Holland) naar het Piazza di San Marco in Rome (ruim 1.670 kilometer) wordt berekend. En vooral door IQ Routes werd deze tijd in de loop der jaren steeds langer. Zo deed de GO 950 LIVE er in totaal al 2 minuten en 50 seconden over om de routeberekening is voltooien.

Bij een kleine test die we deden op de GO LIVE 1000 werd diezelfde route vastgesteld in 11 (!) seconden. En we moeten hierbij ook nog rekening houden met het feit dat we dit afgelopen dinsdag hebben getest op hard- en software die nog niet geoptimaliseerd is. TomTom zelf geeft aan dat een willekeurige route binnen Europa straks altijd in minder dan een seconde zal zijn bepaald!

Maar behalve snelle routeberekening is er meer mogelijk met deze technolgie waarvoor TomTom inmiddels meerdere patenten in handen heeft. Zo kun je via het schermpje zoals hiernaast afgebeeld heel snel zien of het wellicht handiger iets later te vertrekken. Hierin kun je namelijk in stappen van 15 minuten de vertrektijd aanpassen, waarna vervolgens razendsnel de te verwachten reistijd en bijbehorende aankomsttijd wordt weergegeven. TomTom sprak in de presentaties over 'een tijdmachine'. En wij denken dat dat inderdaad niets te veel is gezegd...

LIVE/HD Traffic
Essentieel onderdeel van ook de nieuwe GO is vanzelfsprekend de connectiviteit via de LIVE-services. Ook op dit vlak had TomTom behoorlijk groot nieuws te melden. In samenwerking met partner Vodafone zal het bedrijf namelijk vanaf juni de diensten als TomTom HD Traffic, flitslocatieservice en local search in 16 Europese landen (lichtoranje in plaatje rechts) gaan leveren. En vervolgens kun je als LIVE-abonnee deze zomer zonder enige extra kosten van deze diensten gebruikmaken als je je bevindt in één van 33 landen (licht- plus donkeroranje hiernaast).

En het wordt nog beter, want bij de aanschaf van een GO LIVE 1000 is een volledig jaar gebruik van LIVE standaard inbegrepen. En als je daarna een abonnement wilt nemen ga je ook duidelijk minder betalen dan nu het geval is. Want kost een maand LIVE op dit moment nog ¤ 119,40 per jaar (¤ 9,95 per maand), TomTom gaat dit bedrag nu verlagen naar ¤ 49,95 per jaar.

Video
Ter afsluiting van de samenvatting over de GO LIVE 1000, hebben we nog bewegend beeld voor je. Ja, het is een promo van TomTom, maar het brengt wat zaken toch wel heel aardig in beeld:



Rider
Volledig in de schaduw van de nieuwe GO introduceerde TomTom afgelopen dinsdag tevens een nieuwe uitgave van de Rider, de motornavigatie-oplossing van het bedrijf. En dat men dat een beetje stil hield is eigenlijk niet zo verwonderlijk. Er is namelijk weinig nieuws onder de zon ten opzichte van de RIDER 2 en de vernieuwing bestaat uit nieuwe software en kaarten.

Meer over de nieuwe Rider vind je ...

Tenslotte
Al met al denken wij dat TomTom een forse stap heeft gezet met de compleet nieuwe hardware van de GO LIVE 1000, een volledig nieuwe Navcore en zaken als de razendsnelle routeberekening en sterke uitbreiding van het LIVE-gebied.

Natuurlijk moet de komende tijd nog wel blijken of één en ander in de praktijk ook zo werkt als nu wordt beloofd. Je kunt er dan ook zeker van zijn dat jouwTomTom voortdurend met een vinger aan de pols zit en je volledig op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen...

Forum Topics

  • germ

    Am 29 april 2010, 11:21 Uhr schreibt germ:

    Mooie samenvatting, al bij al is die windkracht 10 toch uitgekomen. :good:

  • Am 29 april 2010, 11:22 Uhr schreibt coiken:

    Misschien ligt het aan mij, misschien ben ik iets te kritisch en misschien had ik iets teveel verwacht van de zichzelf verklaarde leider op gebied van draagbare navigatie, maar ik ben alles behalve onder de indruk van deze nieuwe GO...

    Ik zie weinig of geen nieuwe innovaties, het scherm van 4,3" is te klein, geen 3D maps of beter nog, satelliet beelden navigatie zoals in de nieuwe BMW navigatie systemen of de goedkope Ndrive Go modellen

    TouchXXL-SE-EN-RealNav.jpg

    Nee, ik ben echt niet onder de indruk van Tomtom, ik vrees dat hun arrogantie tov hun concurrenten hen wel eens ten val zou kunnen brengen :good:

    Wat Tomtom nu doet is proberen bij te benen met de rest, een leiderspositie op innovatief gebied zijn ze al lang kwijt... best wel jammer eigenlijk, ik was een Tomtom fan sinds hun eerste pda software

  • holyhead

    Am 29 april 2010, 11:27 Uhr schreibt holyhead:

    Legt denk ik ook een beetje aan jezelf. Als ik moet kiezen tussen TT of Ndrive dan neem ik toch echt TT. En ik denk toch niet dat het plaatje wat op de Ndrive zit een satellietbeeld is. Geloof ook niet dat Ndrive erg innovatief is, eerder een copycat van Anderen (Navigon, etc.)

  • Sfinxie

    Am 29 april 2010, 12:09 Uhr schreibt Sfinxie:

    Begrijp ik nu goed dat die LIVE-uitbreiding niet alleen geldt voor de GO 1000 maar voor alle LIVE-modellen?

    Zo vat ik dat uit bovenstaand verslag namelijk wel op.

    En die prijsverlaging? Ook voor alle LIVE-modellen?

  • Nick

    Am 29 april 2010, 12:26 Uhr schreibt Nick:

    Begrijp ik nu goed dat die LIVE-uitbreiding niet alleen geldt voor de GO 1000 maar voor alle LIVE-modellen?

    En die prijsverlaging? Ook voor alle LIVE-modellen?

    Nagevraagd bij TomTom, maar ze willen dit nog niet bevestigen...

    Zou echter wel vreemd zijn als het niet ook voor oudere devices gaat gelden...

  • Nick

    Am 29 april 2010, 12:30 Uhr schreibt Nick:

    Wat Tomtom nu doet is proberen bij te benen met de rest, een leiderspositie op innovatief gebied zijn ze al lang kwijt... best wel jammer eigenlijk, ik was een Tomtom fan sinds hun eerste pda software

    Is dat zo?

    Wie heeft er Map Share?

    Wie heeft er IQ Routes?

    Wie heeft er HD Traffic (met straks gebruik in HEEL Europa voor minder dan

  • Bart Wijnen

    Am 29 april 2010, 12:37 Uhr schreibt Bart Wijnen:

    Misschien ligt het aan mij, misschien ben ik iets te kritisch en misschien had ik iets teveel verwacht van de zichzelf verklaarde leider op gebied van draagbare navigatie, maar ik ben alles behalve onder de indruk van deze nieuwe GO...

    <...>

    Wat Tomtom nu doet is proberen bij te benen met de rest, een leiderspositie op innovatief gebied zijn ze al lang kwijt... best wel jammer eigenlijk, ik was een Tomtom fan sinds hun eerste pda software

    Dit is een mooi discussiepunt. Functioneel gezien zit er inderdaad weinig tot geen nieuws in deze GO Live 1000, daar kan iedereen het vast mee eens zijn. Tijdens de presentatie afgelopen dinsdag werd de nadruk gelegd op het feit dat TomTom de fundamenten van navigatie zo optimaal mogelijk wil aanbieden en niet -zoals een aantal andere merken- zoveel mogelijk features in een kastje stoppen die vervolgens voor een groot deel onvoldoende zijn uitgewerkt.

    TomTom werkt dan ook aan zaken zoals snelle, juiste en slimme routeberekening (met voorspellende gave op basis van historische data), eenvoud in gebruik, real-time verkeersinformatie om de 'ervaring van navigeren' te optimaliseren. Ik durf de stelling wel aan dat TomTom op dit soort zaken de leidende partij is. TomTom streeft naar navigatiesystemen die de gebruiker zeggen: "Zo zou ik niet rijden, ik weet een betere route."

    Bij veel merken (en in mindere mate ook bij TomTom) heb je regelmatig het gevoel als automobilist dat je slimmere routes kunt bedenken dan je voorgeschoteld krijgt. Ik durf best te vertrouwen op een alternatieve route dwars door Rotterdam Centrum in de ochtendspits als mijn TomTom dat aangeeft. Dan is die route ook echt sneller dan de ring te nemen, ook al klinkt dat in eerste instantie onlogisch. Dat soort zaken geeft mij een veel beter gevoel dan MP3-speler, camera, FM-zender, fotoboek en dat soort gadgets.

    De GO Live 1000 is zoals geschreven in technische zin een totaal ander apparaat, dat voorsorteert op ontwikkelingen die vanaf later dit jaar en de komende jaren gaan plaatsvinden. De GO Live 1000 is nu nog het nieuwe vlaggenschip, maar je kunt er vanuit gaan dat er zwaardere modellen (ook met groter scherm) ontwikkeld gaan worden.

  • Nick

    Am 29 april 2010, 12:50 Uhr schreibt Nick:

    We hebben inmiddels een heel aardig promofilmpje van TomTom aan het bericht toegevoegd...

    http://www.jouwtomtom.nl/785/tomtom-event-...een-rijtje.html

    Nick

  • holyhead

    Am 29 april 2010, 13:00 Uhr schreibt holyhead:

    Is dat zo?

    Wie heeft er Map Share?

    Wie heeft er IQ Routes?

    Wie heeft er HD Traffic (met straks gebruik in HEEL Europa voor minder dan

  • Nick

    Am 29 april 2010, 13:17 Uhr schreibt Nick:

    Nagevraagd bij TomTom, maar ze willen dit nog niet bevestigen...

    Toch nog inhoudelijk antwoord gekregen van TomTom:

    =================================

    De nieuwe LIVE-propositie gaat gedeeltelijk gelden voor de huidige range producten.

    Zo gaat iedereen

  • Nick

    Am 29 april 2010, 13:25 Uhr schreibt Nick:

    Zou het niet weten. Maar wie heeft er ook een aantal van deze functies en nog wat anderen die TT niet heeft. Uiteindelijk zijn ze gewaagd aan elkaar.

    Natuurlijk. Maar dat ontken ik ook helemaal niet. Het ging mij om de uitspraak dat TomTom gewoon maar achter andere aanliep en niets innovatiefs deed...

  • holyhead

    Am 29 april 2010, 13:32 Uhr schreibt holyhead:

    Natuurlijk. Maar dat ontken ik ook helemaal niet. Het ging mij om de uitspraak dat TomTom gewoon maar achter andere aanliep en niets innovatiefs deed...

    Dat weet ik. Ik wilde alleen eigenlijk aangeven dat de grote merken TT, Garmin, Navigon aan elkaar gewaagd zijn. Om de beurt komen ze meestal met iets innovatiefs. Wat ik bij TT nog steeds een winnaar vindt is HDtraffic, hoewel sommige Navigon aanhangers daar anders over denken.

  • Sfinxie

    Am 29 april 2010, 15:37 Uhr schreibt Sfinxie:

    Toch nog inhoudelijk antwoord gekregen van TomTom:

    =================================

    De nieuwe LIVE-propositie gaat gedeeltelijk gelden voor de huidige range producten.

    Zo gaat iedereen

  • holyhead

    Am 29 april 2010, 15:50 Uhr schreibt holyhead:

    50 euro/jaar is een aantrekkelijke prijs.

  • Am 29 april 2010, 18:16 Uhr schreibt ferre40:

    Ik heb vorige week net een halfjaarlijks abonnement op HD-traffic genomen, wordt mijn abonnement tot

  • Sfinxie

    Am 29 april 2010, 18:19 Uhr schreibt Sfinxie:

    =================================

    Vanaf juni zal iedereen met een abonnement automatisch van

  • Am 30 april 2010, 06:16 Uhr schreibt Benelli:

    Dus ik ga met mijn GO 950 wel meeprofiteren van de prijsverlaging maar niet van de uitgebreidere landendekking.

    Nou ja, beter iets dan niets, nietwaar?

    Als ik naar de licht oranje gekleurde landen kijk, is Oostenrijk er bij gekomen.

    Met een beetje geluk komt dat er wel bij.

    Dat is dan toch

  • BramvT

    Am 30 april 2010, 11:47 Uhr schreibt BramvT:

    Het gaat met de prijzen van HDT/Live i.i.g. de goede kant op...nog geen 5 euro p/m voor heel Europa.

    Las ik nu ergens dat er ook een volledige webbrowser op zit ? :unknw:

    Dus dat je straks via de Vodafone SIM ook je email kunt lezen ?

    Misschien dat 1 van de aanwezigen (Nick of Bart) dat nog kunnen vertellen ?

  • Bart Wijnen

    Am 30 april 2010, 12:08 Uhr schreibt Bart Wijnen:

    Las ik nu ergens dat er ook een volledige webbrowser op zit ? :unknw:

    Dus dat je straks via de Vodafone SIM ook je email kunt lezen ?

    De gebruikersinterface van NavCore 10 is ontwikkeld op basis van de WebKit browser. Er zit geen internetbrowser op de GO Live 1000. Je kunt je e-mail er niet mee gaan ophalen of lezen.


- Advertentie -

OFFICIELE TOMTOM SHOP

  • TomTom Kaarten (Nieuw)
    TOMTOM Kaarten
  • TomTom Stemmen  (Nieuw)
    TOMTOM Stemmen
  • TomTom Live Services (Nieuw)
    TOMTOM Live Services
  • TomTom Flitsers (Nieuw)
    TOMTOM Flitsers