Jesco

Leden
  • Content count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Jesco

  • Rank
    10+ poster
  1. Zojuist wilde ik de status van een eerdere melding nakijken in Map Share Reporter. Deze melding heb ik een week of 3 geleden gemaakt. Het blijkt dat mijn melding verdwenen is. Volgens MSR heb ik geen (openstaande) meldingen gemaakt de afgelopen 6 maanden. Erg vreemd. Als ik de melding opnieuw wil maken (m.b.t. rijrichting) krijg ik na het plaatsen van de punaise op de kaart, aangeven dat beide rijrichtingen open zijn en klikken op "Verzend" de volgende meldingen: Melding is mislukt Melding niet verstuurd. Kan iemand anders bevestigen of de tool er uit ligt of doe ik iets verkeerd?
  2. Sluit je de usb kabel direct op de pc aan of via een usb verlengkabel/hub?
  3. Er zit kennelijk verschil tussen computerstemmen en opgenomen stemmen. Ik gebruik zelf altijd opgenomen stem Eva. Deze zegt dus ga rotonde rond. Als ik voor de test switch naar een computerstem, in dit geval Xander, dan zegt hij inderdaad wel: ga rotonde op.
  4. Hier ook versie 17.102.0027.311 draaien op de GO5100. De mededelingen m.b.t. rotondes zijn deels verbeterd. Ik hoor tot dusver 3 varianten. - Na 500 meter: Ga de rotonde rond, eerste afslag - Na 500 meter: Ga rechtdoor over de rotonde, tweede afslag - Na 500 meter: Ga de rotonde rond, derde afslag Rotondes met meer afslagen ben ik sinds de laatste update nog niet tegengekomen. Het lijkt erop dat alleen indien je op de rotonde de tweede afslag moet nemen de boodschap veranderd is. Bij eerste en derde afslag moet je volgens Tomtom nog steeds de rotonde rond rijden.
  5. Datzelfde had je voorheen ook bij knooppunt Rijnsweerd, A27 naar A28 richting Amersfoort. Als je de snelweg bleef volgen kom je gewoon vanaf de A27 op de A28. TomTom stuurde je dan altijd afrit 2 af (De Uithof/De Bilt/Zeist) om je 1 km verderop weer in te laten voegen op de A28. Je nam dan in feite ook een iets scherpere binnenbocht. Volgens mij is dat inmiddels wel uit de TomTom en laat hij je gewoon via A27 de A28 op rijden.
  6. Ik ben net terug van een vakantie in Spanje en heb hetzelfde probleem met de TomTom 5100. De TomTom staat ingesteld op "snelste route", in de spaanse dorpjes en stadjes wil de TomTom je dan inderdaad elk smal steegje in te sturen, weg van de logischer route van grotere wegen. Ik denk dat dit niet te verhelpen is aangezien de route in theorie inderdaad het snelst zal zijn. In Nederland zal dit niet zo'n probleem vormen. In Spanje zijn niet al de wegen even handig begaanbaar maar zodra het op de kaart staat stuurt TomTom je er in. TomTom zou een optie moeten toevoegen, genaamd: "Meest logische route" zodat je zolang mogelijk de hoofdwegen blijft nemen en niet een doolhof aan steegjes ingestuurd wordt.
  7. Dit is wat TomTom aangeeft op hun site: *Voor sommige kaarten is versie 9.75 nog niet beschikbaar. We streven ernaar om alle kaarten eind september te hebben uitgebracht. Je hoeft hiervoor geen contact op te nemen met de klantenservice. Zodra er een update beschikbaar is voor je kaart, wordt deze weergegeven bij je updates in MyDrive Connect of TomTom HOME. Nog even geduld dus. Edit: Hieronder meer specifiek de mededeling voor de Europe 975 kaarten op de GOxxxx, die dus later uitgebracht worden. What's new? Maps to be released later: - All Camper and Truck maps - Europe for GO6x00/6x0/6x, GO 5x00/5x0/5x, GO400 - USA/Canada/Mexico for Uconnect NB: These maps will be released in mid/end Septemper. Maps for mobile apps are released a bit later, as always.
  8. Ik heb sindskort een GO 5100 en ben er nu mee op vakantie in Oostenrijk. De TomTom is ingesteld op "snelste route" maar het begint me op te vallen dat de Tomtom geregeld (helaas) niet de meest logische route kiest, zoals gewoon de hoofdweg te blijven volgen. Zo stuurt hij me zo nu en dan van een mooie goed doorrijdende B-weg af om vervolgens via een kronkelend smal bospaadje te laten rijden. Na een kilometer of 2 kom ik dan alsnog weer uit op de B-weg waar ik eerder reed. Mogelijk is het viavia bospaadje theoretisch sneller (kan me niet voorstellen) maar de normale verkeersstroom blijft gewoon de B-weg volgen en rijdt veel beter door. Er stond trouwens geen file op de B-weg, dus dat kan het niet zijn. Vandaag brachten we een bezoek aan Salzburg. Best een drukke stad. Ik had gisteravond al een grote parkeergarage op de aanrijroute gevonden op internet en via MyDrive de locatie als "plaats" in mijn Tomtom opgeslagen. Vanmorgen erheen navigeren. Tot aan Salzburg gaat het allemaal prima. Eenmaal in de buitenwijken van Salzburg kreeg ik al de indruk dat ik niet de meest handige route voorgeschoteld kreeg. Ik werd weer van de gebruikelijke wegen afgestuurd en moest opeens ergens een smal steegje in met de auto, om vervolgens een behoorlijk stuk heuvelopwaards te rijden. Op een gegeven moment werd het zo weggetje zo smal dat passeren met andere auto's niet meer normaal mogelijk was. Het leek mij sterk dat de parkeergarage bovenop die heuvel lag. Bovenop aangekomen stond er zo'n buspaal in de weg, dus kennelijk alleen doorgang voor taxibusjes. Kon dus weer keren die heuvel af en verder maar handmatig via de borden een andere parkeergarage gezocht. Ik baal op zo'n moment stevig dat de TomTom GO5100 je niet gewoon via de normale wegen in de stad naar een parkeergarage kan leiden, het is daar best chaotisch in het verkeer. Een Tomtom die je telkens flutroutes voorschoteld helpt dan niet. Het gaat hier om een garage met 650+ capaciteit, geen lullig achteraf dingetje. Lijkt mij dat Tomtom dan moet snappen hoe je daar efficient heen rijdt. Ik heb het idee dat mijn oude GO630 dit soort routes wel via de logische weg kon plannen. Weet iemand of ik iets fout doe? Ik zit niet zo te wachten op die avontuurlijke routes eerlijk gezegd.
  9. Worden Mapshare updates trouwens alleen via Mydrive Connect op de pc/laptop aangeboden of ontvangt de Tomtom GO5100 deze ook "live" en dynamisch via Live services zodra de Tomtom aanstaat?
  10. Het is bij mij in ieder geval ook met één simpele update, zoals bijv. flitslocaties.
  11. Ik bemerk iets merkwaardigs en vroeg me af of jullie dat ook hebben. Regelmatig start ik Mydrive Connect op op mijn pc en als er dan een update beschikbaar is sluit ik mijn GO5100 aan. Het updaten bestaat uit 2 fases, het downloaden van de update en het installeren van de update op het device. Het downloaden gaat altijd in 1 keer. Daarna wordt in fase 2 de content op de Tomtom bijgewerkt. Zodra dit klaar is verschijnt zowel op de Tomtom als in Mydrive op de pc de melding dat de update klaar is, en dat ik op "Ok" kan drukken. Als ik zowel op pc als Tomtom "Ok" aanklik start bij mij na enkele seconden wederom de melding dat de content bijgewerkt wordt en in Mydrive en op Tomtom is dit ook zichtbaar. Deze tweede keer gaat meestal wel aanzienlijk sneller. Soms wil ik bijna de Tomtom na de eerste installatie (na "Ok") al lostrekken maar het blijkt dat er kennelijk nogmaals bijgewerkt moet worden. Dit geldt ook voor relatief kleine updates zoals mapshares en flitsers van slechts 4 MB. Hebben jullie dit ook?
  12. Wat verwacht je precies te zien met de instelling "Toon afbeeldingen van snelwegafritten"? Voor zover ik weet is dit niets meer of minder dan geavanceerd rijstrookadvies, dus een weergave van welke rijbaan op een afrit je moet hebben. Niet dat er een soort afbeelding van het verkeersbord boven de weg getoond wordt. Op de Garmin van mijn zwager wordt dit trouwens wel getoond (een afbeelding van het bord boven de weg bij een afrit), en dat vind ik best handig.
  13. Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat, omdat de flitsers nog via TomTom aangeboden worden, je flitsmelding nog mag gebruiken in Duitsland. Waarschijnlijk is het aanbieden van de service bij wet daar niet verboden, maar het gebruik van apparatuur die flitsmeldingen geeft is zo te lezen wel expliciet verboden. TomTom geeft zelf het volgende aan op hun site: ----- Duitsland In Duitsland kunnen bestuurders een boete krijgen voor het gebruik van een radardetector. In 2015 heeft een bestuurder in Nedersaksen een boete gekregen voor het gebruiken voor een speciale flitserapp. Het is echter niet duidelijk in hoeverre dit ook geldt voor andere gebieden in Duitsland en of de politie van plan is meer boetes uit te schrijven en meer bestuurders te vervolgen. Hoewel TomTom flitserservice in Duitsland biedt, is het gebruik hiervan op eigen risico van de gebruikers. Als gebruikers besluiten de service in een bepaald gebied niet te gebruiken, moeten ze de waarschuwingen voor flitsers op hun navigatiesysteem uitschakelen. ----- Zelf heb ik ze er voor de zekerheid maar afgelaten. De pakkans zal wel minimaal zijn, als er sowieso al gehandhaafd wordt, maar ik loop liever het risico niet.
  14. Hier ook aan het downloaden. Ook gelijk een update m.b.t. flitsers die niet altijd goed weergegeven zouden worden.
  15. Ik heb zojuist een Transcend 32GB micro sdhc class 10 besteld. Die dingen kosten maar 10 euro tegenwoordig. Die zal morgen binnen zijn. Dan eens kijken om daar heel Europa met gebouwen op te zetten. Lijkt me toch wel een handige optie. Voor de rest heb ik een beetje door de menu's zitten klikken. Het meeste spreekt toch wel voor zich ondanks dat het heel anders is qua menustructuur en logica. Het idee van gelijk de straatnaam en plaats intypen werkt best wel snel eigenlijk.