Sign in to follow this  
Followers 0
vanace

TomTom was de weg volkomen kwijt

40 posts in this topic

En hopla: Ik heb ook prijs.

Tommie (910) is/was totaal de kluts kwijt.

Na en reset en nog een reset werd het nog erger. Op een bepaald moment zat hij er (via bekijk kaart )zelfs en ja, je leest het goed, zelfs dertig kilometer naast. Elke keer dat ik hem uit en aan zette werd de afwijking groter. Mijn satelietindicator wees nochtans telkens een degelijke ontvangst aan.

Dat heeft ongeveer een twintig minuten geduurd.

En ja hoor, je raad het al. Na een Quick fix.

Ik dacht nochtans dat het woordje "fix" een gans andere betekenis had. Daarom stel ik aan TT voor, om de naam te veranderen in : Quick in de penarie.

Zou het ook niet gewoon met de kaarten te maken kunnen hebben? Ik reed onlangs ongeveer op dezelfde plek als de oorspronkelijke vragensteller: via de A1 van Amsterdam naar Almere Haven. Ik moest eraf bij Almeerderzand, maar al snel was mijn 910 volslagen de weg kwijt en eindigde ik op een smalle parallelweg op een brug. Daar moest ik 'proberen om te keren' (de weg was nauwelijks breder dan mijn auto).

Ook reed ik een keer van IJmuiden door het westelijk havengebied naar Amsterdam. In Westpoort stond de 'cursor' op zeker moment in een blauw niemandsland.

Verder is de A10 West (ringweg Amsterdam) een moeilijk geval voor de TomTom. Hij weigert categorisch de A10 te nemen en wil je altijd door de stad sturen, zelfs als vertrekpunt en bestemming beide aan de A10 liggen.

Afgelopen zomer kocht ik de nieuwste kaartversie in de verwachting dat deze problemen wel opgelost zouden zijn. Niet dus. Ik voel mij bekocht wat dat betreft.

Zou het ook niet gewoon met de kaarten te maken kunnen hebben?

Neen.

Heb al meer dan een jaar dezelfde kaart geladen, en enkel gisteren liep het fout (na een quickfix), in de buurt van mijn thuislocatie, die mij uiteraard zeer vertouwd is.

..............

Afgelopen zomer kocht ik de nieuwste kaartversie in de verwachting dat deze problemen wel opgelost zouden zijn. Niet dus. Ik voel mij bekocht wat dat betreft.

Ik denk dat je gerust kunt zijn over jouw kaart. Dit probleem heeft duidelijk iets te maken met de satellietgegevens, die op de een of andere manier onjuist in de diverse Tommy's terecht komen. Met de kaarten heeft dit niets te maken.

Als ik de diverse berichten hier lees, denk ik sterk aan een foutje in de QuickFix gegevens.

Kennelijk is e.e.a. van tijdelijke aard.

Reden om je bekocht te voelen, is er dus volgens mij niet.

aha dit schept duidelijkheid

mijn Go720T had ook na een quick-fix rare kunsten, niet zo erg als in de bovenstaande verhalen

Maar de cursor zat regelmatig op een rijbaan of weggetje naast de eigenlijk gereden route

Na de volgende quick-fix was het probleem weer over, misschien moeten jullie dat ook proberen

Daar meerdere personen er tegelijkertijd last van hebben, denk ik aan de volgende oorzaak:

De GPS-ontvanger (TomTom) bepaalt zijn positie tov de positie van de satelliet. De satelliet beweegt en geeft zijn positie/tijd steeds door in het signaal naar de ontvanger. Wanneer de sateliet dit signaal niet goed doorgeeft of het signaal vervormt onderweg of het signaal wordt niet goed door de TomTom ontvangen, weet de TomTom niet waar de satelliet exact staat. Bij een fout in het signaal kan de TomTom er van uitgaan dat de satelliet in een andere positie staat dan waar hij werkelijk is en zal hij een verkeerde berekening maken. Zelf heb ik dit nog niet met mijn TT700 gehad overigens, maar hij staat ook niet continue aan bij mij.

Overigens 'denkt' mijn TomTom ook wel eens dat ik op de paralel-weg (voor langzaamverkeer) rijdt terwijl ik op de hoofdrijbaan rijdt, maar dat komt omdat burger-gps een lagere nauwkeurigheid heeft dan militaire gps.

Overigens vind ik het nog steeds een knappe uitvinding, maar we zouden het liefst op de centimeter nauwkeurig willen navigeren.

Edited by jimmy

Daar meerdere personen er tegelijkertijd last van hebben, denk ik aan de volgende oorzaak:

Hebben er niet tegelijkertijd last van. Maar meestal w

Edited by adriaantje

sorry voor late reactie. maar formateren helpt inderdaad wel.

Wederom na het downloaden van QuickGpsFix was mijn TT910 volledig de weg kwijt de eerste 8 -10 minuten na het opstarten van TT zeker 3á4 Km uit koers. Ik ben er bijna zeker van dat er een fout zit de gedownloade QGF satellietkalender die zichzelf hersteld na het zoeken van de werkelijke stand van de satellieten wat zo 5á10 minuten kan duren. :dirol:

Zijn er meer die deze ervaring hebben? :unknw:

Vorige week file, ik stel in: vermijd 1000m. Tomtom laat me de eerste afrit nemen maar dan kom ik aan een rotonde en ik moet helemaal rond zodat ik uiteindelijk terug aan diezelfde oprit kom. :s Heb dit wel niet gedaan en ben op die rotonde maar rechtdoor gereden.

Heb recentelijk een elfde ervaring met een TT720, op de A9.

- Tunnel afgesloten, door een ongeval

- TT ingesteld op vermijd blokkade over 100m om daarna via een achteraf weggetje door de politie omgeleid te worden.

- Omdat ik de blokkade had ingesteld ging ik er vanuit dat TT mij een alternatieve route zou wijzen.

- Na vele malen links- en rechtsaf te zijn gegaan (was absoluut niet bekend in deze omgeving en daarnaast nog donker) kom ik wederom op de A9 echter 2 km achter de afslag waar ik net van ben afgestuurd. Ondertussen is het verkeer aangegroeid tot een enorme file.

- Dus ik stond wederom voor de afgesloten tunnel. Weer opnieuw blokkade ingesteld, ook nu probeert DomDom mij weer achteraan in dezelfde file aan te laten sluiten.

- Toen maar een papieren wegenkaart geraadpleegd van E2,50. en het zelf maar uitgezocht.

- Wat de functie is van het kunnen instellen van een blokkade weet ik ondertussen niet. Maar het doet in elk geval niet wat je ervan verwacht.

Ach ja, wat kun je ook verwachten van een DomDom van meer dan 500 euro. Een wegenkaart van 0,5% van de aanschafprijs van een DomDom kan er natuurlijk ook wel van af.

Weet iemand een truc?

Ach ja, wat kun je ook verwachten van een DomDom van meer dan 500 euro. Een wegenkaart van 0,5% van de aanschafprijs van een DomDom kan er natuurlijk ook wel van af.

Weet iemand een truc?

In Uwen Tommie zit ook zo'n wegenkaart hoor. (Die is immers bij de aanschafprijs inbegrepen :clapping:.)

In extreme (weerspannige)gevallen tover ik deze kaart tevoorschijn, en met de optie "Zoek GPS positie" bij juiste geschikte ingestelde zoomstand navigeer ik dan naar eigen goeddunken uit die bepaalde probleemsituatie. Je ziet Uzelf dan op het scherm rijden (en knoeien).

Vanmorgen was het dan mijn beurt geloof ik. TT GO 500, nooit eerder problemen mee gehad, recentelijk een update gedaan naar de nieuwste Benelux kaart en uiteraard NavCore 7.

Ik had een afspraak om 9 uur op een adres in Diemen (kom zelf uit de Zaanstreek). Afijn, dit liep al fout, dik een drie kwartier in de file gestaan. Maar goed, kan gebeuren. Totale verbazing maakte zich van mij meester toen na het fileleed daarvoor, de TT een kilometer of twee v

Ik ben pas 1 dag lid van dit forum en zit mij dus suf te lezen over alles wat over TT gaat :yahoo: ....zodoende kwam ik deze problemen tegen van rollende kaarten en/of denkt dat je op een ventweg aan het rijden bent en je dus bij 120 km p/u op een snelweg opeens hoort : Keer om...of sla linksaf. :wink:

Heel herkenbaar, maar dan vooral met TT navigator-6 op een PDA van MIO (168)....daarvoor reed ik met TT5 en had daar zelden last van.

Nu ik de One versie-3 een week in bezit heb en er al zo'n 1200 km mee heb gestuurd in NL, kan ik zeggen dat dit probleem i.i.g. verholpen is.

(ik ben koerier)

Met het geval van opeens optredende files tik ik altijd *vermijd deel van de route* aan....dat gaat stukken beter dan de optie *vermijd Obstructie* kan ik uit ervaring zeggen.

Zoals gisteren toen ik van Haarlem naar Amersfoort moest en er op de A1 (zoals gewoonlijk) weer een fikse file stond, ik klik dan op Vermijd deel route en dat bevalt mij prima.