Sign in to follow this  
Followers 0
Rob Ot

Nieuws: Problemen TMC op TomTom opgelost?

999 posts in this topic

En waar moet ik die 2 bestandjes inzetten....in de map benelux of zo ?

En wat zijn dit voor bestanden...het kan toch geen kwaad voor de registratie van TT ?

In de map gns op je TT

In de map gns op je TT

Oke....duidelijk, dus ik neem aan dat het betrouwbaar is als ik dit doe ?

Ik ben namelijk erg zuinig op mijn TT en zou niet willen dat ik volgende week opeens zonder navigatie zit :blink:

Oke....duidelijk, dus ik neem aan dat het betrouwbaar is als ik dit doe ?

Ik ben namelijk erg zuinig op mijn TT en zou niet willen dat ik volgende week opeens zonder navigatie zit :blink:

Bij mij ging er niks verkeerd, maar een snellere fix ook niet.

Het kan aan mij liggen, maar ik kan nergens vinden hoe je TMC handmatig instelt, of is dit in 7.221 eruit gehaald ?

Veder is mijn antenne met een klein u bochtje in de linkerhoek helemaal horizontaal naar rechts op de ruit en dat levert heel wat groen op.

Oke....ik heb die 2 kleine bestandjes in mijn One gezet...en ben er even een stukje mee gaan rijden naar Hoofddorp, op de heenweg vrijwel meteen het icoontje van het auto'tje met het zoekende pijltje erboven (maar geen groen bolletje !) en op de terugweg wel meteen het groene bolletje....dat was dus richting noorden.

Dit deed ik met de laadkabel LOS en zover mogelijk er vandaan....nu weet ik alleen niet of dat nu door die 2 bestandjes kwam OF door het feit dat ik die laadkabel los had :blush:

Ik ga maandag a.s. even zo'n ferrietkern op de kop tikken (weet alleen niet waar ik dat ding moet monteren)...en zal ook eens de tip van buzzfuzz hierboven proberen, door de antenne niet verticaal maar horizontaal op het ruit te plakken.

Natuurlijk moet die laadkabel er wel op, maar ik zal ervoor zorgen dat die zo ver mogelijk van de antenne is verwijderd.

Ik zal mijn ervaringen hier wel weer schrijven dan. :wink:

Edited by BramvT

Ik heb 2 ferrietkernen gelijk tegen de houder geplaatst.

Als je bij snoeren kijkt waar al een kern in zit zitten die meestal dicht bij de aansluiting van het apparaat.

Hier heb ik met die 2 kernen wel meer groen, maar om nou te zeggen het is TOP nee.

Na dit hele topic maar eens gelezen te hebben, ook van mij een reactie. Ik ben nieuw op het forum maar hoop een bijdrage te kunnen gaan leveren in de toekomst.. Maar dit terzijde.

Begin december heb ik de 720 gekocht zonder T. Ik was van plan een verkeersabo te nemen, maar helaas, dat ging niet meer. Bij Halfords een losse TMC gekost versie xxxx.10. Het groene bolletje meer niet als wel gezien.

Een ferrietkern aangebracht zoals ik las op het forum. (Met wikkeling) Dat hielp al een stuk. Ongeveer 70% groen bolletje of autotje.. Sinds dit weekend versie xxxx.13 aangeschaft. Nu werkt het een stuk beter!!

99% van de tijd een groen bolletje en autotje. Kaassie niet og nauwelijks meer gezien!! Ik woon in Roosendaal en ben dit weekend naar Emmen geweest. Een aardige rit om eens te testen.. Alleen op de veluwe wat last gehad, zoals meer de mensen al gemeld hebben..

Ik heb de TT aan de linkerkant staan en de kabel langs de onderzijde naar het midden van de voorruit en dan omhoog naar de spiegel. (Zal het ook eens op andere manieren uittesten.)

Het enige wat ik me nog afvraag is of er nu wel of geen verkeersinfo binnenkomt bij het autotje. Volgens TT niet maar volgens een aantal mensen hier op het forum juist wel.

Is er geen test mogelijk om dit eens duidelijk te krijgen??

Bij Halfords een losse TMC gekost versie xxxx.10. Sinds dit weekend versie xxxx.13 aangeschaft.

Als je een call aanmaakt bij de TomTom servicedesk, dan wordt je "oude" versie xxxx.10 opgehaald door UPS en onder garantie vervangen voor de nieuwste revisie, tot 2 jaar na datum aankoop.

Edited by Nitro

Is er geen test mogelijk om dit eens duidelijk te krijgen??

Je kijkt op internet of er files zijn. Dan laat je de TT ergens naar toe navigeren zodat je zeker weet dat je een file krijg. Als je aan de rechterkant een symbool van File krijg met de tijdvertraging die dat kost Dan heb je het getest.Krijg je de melding niet dan weet je dat hij dan geen info binnenhaalt.

Je hoeft niet eens te rijden je kan dat van huis uit testen.

Je zal dan wel net zien dat je dan een groen bolletje heb maar dat terzijde.

Groeten Ron

Als ik hier voor de deur stil blijf staan heb ik altijd groen.

Ga ik rijden dan is het wisselend, dus helaas werkt testen op die manier niet.

Als ik hier voor de deur stil blijf staan heb ik altijd groen.

Ga ik rijden dan is het wisselend, dus helaas werkt testen op die manier niet.

Het is net een echte autoradio dan.

Als je goed naar de radio luistert tijdens het rijden hoor je regelmatig dat er signaalverlies is. Dat signaalverlies heeft de TT RDS ontvanger natuurlijk ook regelmatig, en dat is een reden om te gaan zoeken naar een sterkere zender.

Als je een call aanmaakt bij de TomTom servicedesk, dan wordt je "oude" versie xxxx.10 opgehaald door UPS en onder garantie vervangen voor de nieuwste revisie, tot 2 jaar na datum aankoop.

Tnx. Ik zal TT eens bellen. Daar kan ik dan vast weer een collega mee helpen.

Je kijkt op internet of er files zijn. Dan laat je de TT ergens naar toe navigeren zodat je zeker weet dat je een file krijg. Als je aan de rechterkant een symbool van File krijg met de tijdvertraging die dat kost Dan heb je het getest.Krijg je de melding niet dan weet je dat hij dan geen info binnenhaalt.

Je zal dan wel net zien dat je dan een groen bolletje heb maar dat terzijde.

Groeten Ron

Ook dat ga ik testen.. Werk in Hoofddorp en moet via de A4 naar huis.. Daar staat altijd file.. :smile:

Een ferietkern lost enkel iets op als er storingen zijn die via je 12 volt voeding komen. Als de wagen stilstaat en je hebt geen groen bolletje zonder kern, zal je er ook geen hebben met kern. Het probleem zit hem in de gevoeligheid van de tmc ontvanger. En ja, misschien is die wel ongevoelig gemaakt ivm de storingen die in de wagen kunnen voorkomen, maar dan hadden ze een goede tmc tuner moeten ontwerpen. Waarom lukt het wel goed in al de navigatieradio's? Ja, de tuner is veel beter en beter afgeschermd tegen stoorsignalen. En een buitenantenne dat maakt natuurlijk wel verschil, maar niet hetgeen wij allen ervaren.

Misschien wil TT wel bewust het systeem niet beter maken, want dan gaat ieder over op gprs ontvangst en daar verdienen ze centjes mee.

Misschien wil TT wel bewust het systeem niet beter maken, want dan gaat ieder over op gprs ontvangst en daar verdienen ze centjes mee.

Ik had eerder al eens de vraag gesteld of er geen andere fabricanten zijn die zo'n antenne/ontvanger maken (en dan liefst nog goedkoper ook), die in je TT kunt steken.

Ik moet eerdaags die geleende TMC antenne terug gaan brengen (Versie 00000000 of zo)...en wil toch wel graag TMC ontvangst hebben :clapping:

Maar ik vrees dat we afhankelijk zijn van dat ene ding van TT ? :smile:

Hmm......Neli Kroes-Smit-Peper eens bellen, zou hier sprake zijn van Microschoft-toestanden ? :wink:

Edited by BramvT

heb spijt van mijn tmc rotterdam arnhe hooguit 10% groen bolletje gehad verder probeerhij alleen maar tmc binnen te halen op 92,8

daar bleeft het ook bij :sad::excl::excl::excl::excl:

Ik heb het menu eindelijk gevonden, maar ja is wat moeilijk als je grote vingers hebt :excl:

Bij mij zie ik nu alleen maar 92.6, dat is Radio 2, dus de rest van de zenders worden gewoon overgeslagen, hoe ik de antenne ook houdt in huis.

Edit: Zo ja, die gns.zip geeft gelijk de meeste radiostations, zelfs 538 op 102.7, hmm, toch eens even kijken of dit een software probleem is, als ik het zo bekijk wel, ik pluk nu 6 zenders uit de lucht.

Edited by Buzzfuzz

Ook dat ga ik testen.. Werk in Hoofddorp en moet via de A4 naar huis.. Daar staat altijd file.. :excl:

Getest!! Ik krijg toch de indruk dat tijdens het autotje ook e.e.a. aan info wordt binnengehaald. Ik zag het autotje en kreeg een filemelding te zien. Een fractie van een seconde later was het groene bolletje te zien. Dusssss... Ik ga het donderdag weer testen.

Ik laat het jullie weten.

Ik kan niet anders zeggen, prima met .13 TMC module, telkens updates en inderdaad file meldingen (niet altijd correct, maar goed).

Hier en daar even zoeken, dus ik denk dat de antenne nog wel wat verbetering kan gebruiken, maar voor de rest werkt het en heel veel groen.

Dat gns.zip'je mag best de schatkamer in :smile:

Die gns bestanden werken trouwens niet goed op een go720, alleen op de one xl, en de gox10 voor zover ik weet. Het heeft bij mij in ieder geval veel geholpen.

Ik rijd nu ongerveer 70% van de tijd met een groen bolletje, waar dat voorheen 70% van de tijd NIET was :)

Ook heb ik de versie 013 tmc ontvanger.

P.s. die gns map komt gewoon uit versie 7.161... voor de go720 zou je het gns mapje uit versie 7.020 kunnen proberen.

Edited by pascalletje

Vandaag dezelfde rit gemaakt als een paar weken geleden. Was ik toen heel tevreden over de TMC, vrijwel steeds een groen bolletje. Nu met dezelfde antenne, dezelfde navcore en dezelfde route bijna geen groen bolletje. In plaats daarvan het ronddraaiende pijltje. Begrijp er intussen nog maar weing van...

Wat de discussie over ontvangst van TMC-data als het draaiende pijltje zichtbaar is, voor zover ik weet werkt het alsvolgt:

Als het draaiende pijltje zichtbaar is wordt onderzocht of de betreffende zender TMC data uitzendt. Omroepzenders zenden ook andere gevens via dezelfde techniek uit. Als een groen bolletje zichtbaar is wordt TMC-data binnengehaald. Mijn TMC-ontvanger heeft op de parkeerplaats vaak meteen een groen bolletje, dat na een paar minuten rijden (vaak) verdwijnd. De ontvangen TMC-data blijft tijdens het zoeken naar een andere TMC-zender in de TT aanwezig en wordt gebruikt tot en nieuwere informatie is ontvangen. Continue een groen bolletje is dus niet nodig om van TMC gebruik te kunnen maken, maar wel regelmatig. Vergelijk het maar met de plusdiensten van TT daar wordt enige malen per uur nieuwe informatie opgehaald.

Edited by N.P.S

Heb na 7 maanden TMC miserie (TT720T versie 10.x) eindelijk mijn TMC mogen terugsturen naar TT en 4 dagen later via UPS een nieuwe gekregen (versie 13, 3 zuignapjes en 2x verdikking in de kabel, dus laatste versie).

Werkt werkelijk beter.

50% Groen pijltje, 40% groen bolleke, de rest kaasje (in Belgi

Ben nu 10 maanden de ongelukkige bezitter van een TMC geval,heeft nog nooit goed gewerkt.(3X omgeruild)

Nu lees ik hier allemaal (nood) oplossingen,waar ik niets van begrijp.

Is het niet eens tijd dat TomTom met een goede oplossing komt?

Die ferrietkernen theorie zou best wel eens kunnen kloppen, gisteren bleef ie ook geel een tijd en ik gooide de voeding los en ik had gelijk groen.

Er zijn dus meerdere factoren waarom het niet goed gaat en die zijn dus zowel software matig als hardware matig zo te zien.

Al eerder heb ik aangegeven dat ik in de auto, op de parkeerplaats na inschakelen van m'n TomTom vrijwel direct TMC ontvangst heb, dus een groen bolletje. Als ik ga rijden is het vaak na elkele minuten over met de pret en begint het zoeken.

Wat doet een TomTom als je van de parkeerplaats wegrijdt? Juist! Navigeren.

Vanmiddag ben ik naar een mij onbekende straat geweest, zo'n 40 KM van huis. Daar ben ik door TomTom keurig heen gebracht, echter de groene bolletjes lieten behoorlijk verstek gaan. Het was weer veel zoeken.

Voor de terugweg als bestemming "Thuis" aangegeven. Niet dat de hulp van TomTom nodig is om je huis te vinden, maar het is in ieder geval handig om je naar de snelweg te brengen.

Het beeld was hetzelfde, veel zoeken, weing groen.

In mijn woonplaats wilde ik nog even een andere locatie aandoen. De TomTom vindt dat niet leuk en wil je steeds naar huis brengen. Om allerlei onnodige aanwijzingen te voorkomen had ik de TomTom uit kunnen zetten, maar ik koos voor "Wis Route". De TomTom blijft dan je locatie op het scherm aangeven.

Tot mijn verbazing komt er meteen een groen bolletje en dat is niet meer weg geweest.

Zou er dan toch een softwareprobleem zijn??? Een navigerende TomTom heeft de grootste moeite met TMC-ontvangt en bij een ingeschakelde TomTom zonder route werkt de TMC-ontvangst geweldig.

Zijn er anderen met gelijke ervaringen???