Sign in to follow this  
Followers 0
Maarten-moderator

Maak van je TomTom 500/510/700/710 een 910

110 posts in this topic

Stem van Saskia moet in de volgende map staan:

LoquendoTTS\Dutch\Saskia

En in de LoquendoTSS moet een verwijzing staan naar de stem Saskia...(saskia.vde)+een ogg bestand met test-geluid.

Bedankt alles werkt perfect . :angry:

Ik ben via een backup weer teruggegaan naar firmware 6.52 met mijn Classic.

TTS enz werkte wel via de cracks, maar de Classic is toch een maatje te klein voor deze nieuwe functies. (processorsnelheid?)

Ik haakte af toen ik een proefrit maakte en 2 minuten nadat ik de betreffende afslag had genomen de Saskia-computerstem met haar rollator er achteraan kwam strompelen om te zeggen dat ik rechtsaf de Straatweg op moest! :smile: Intussen zat ik al lang en breed op de A20..

Voorlopig ook maar geen nieuwe Navcore voor mij. Ben tevreden zoals het beestje zich nu gedraagt.

Zo erg is het bij mij niet, maar toen ik tripmaster e.d. aan had staan ging Saskia ook soms zo traag dat ik pas op de rotonde hoorde waar ik heen moest, was niet vooruit te branden :clapping:

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de 7.12 versie die ik er gisteren tijdelijk op had ivm het selecteren van een car-icon er beter vond uitzien dan 7.161C. Maar dat zal ook wel de reden zijn dat het in de praktijk erg traag is (heb ik zelf niet gemerkt, aangezien ik geen TTS aan had icm met 7.12).

Zou er iemand al de TomTom 510 of 710 langs binnen gezien hebben?

Ik zou veronderstellen dat de hardware van de Go 510, 710 en 910 dezelfde zijn. Met dat verschil dat de 910 een harde schijf heeft.

Zou het niet mogelijk zijn om in de 510 of 710 ook een harde schijf te steken?

Dan wordt het pas echt een 910 !!!

Edited by Bert D'hont

Er is inmiddels een gemodificeerd versie voor de 7.162 versie:

Van dezelfde maker als de gemodificeerde 7.161 versie. Of ie werkt, weet ik niet, ik heb 'm nog niet geinstalleerd. Hoor graag jullie reactie.

Edited by Pjottr
Link verwijderd

Inmiddels de gemodificieerde 7.162 geinstalleerd.

Als volgt gedaan:

1. op de SD kaart stond de gemodificeerde 7.161

2. via TT Home geupgrade naar 7.162

3. na upgrade opnieuw opstarten --> 710 liep vast

4. via cardreader de gemodificeerde 7.162 er op gezet.

5. reset.

6. opstarten.

Zo op het eerste gezicht doet alles het nog, mp3, photo, BT, Saskia.

Helaas nog geen TMC kunnen testen.

Wie volgt ....

Super alles werkt weer!, alleen tmc nog niet geprobeerd, via kaartlezer bestanden erop gezet. :tongue:

Edited by kopietje

7.162 wil ik nog wel proberen.

7.161C nu een weekje (1000+ km) gedraaid. TTS is wel geinig, maar systeem is toch duidelijker instabieler (TTS vertraagd soms gevolgd door automatisch opnieuw opstarten). En andere dingen (zoals mp3-speler) vind ik minder belangrijk, aangezien ik die al in de auto heb zitten...

Ben toch bang dat TTS iets te hoog gegrepen is voor een tomtom 500....

7.162 wil ik nog wel proberen.

7.161C nu een weekje (1000+ km) gedraaid. TTS is wel geinig, maar systeem is toch duidelijker instabieler (TTS vertraagd soms gevolgd door automatisch opnieuw opstarten). En andere dingen (zoals mp3-speler) vind ik minder belangrijk, aangezien ik die al in de auto heb zitten...

Ben toch bang dat TTS iets te hoog gegrepen is voor een tomtom 500....

Waar ik achter ben gekomen is dat als je de computerstem hebt geselecteerd, en daarna even een mp3 afspeeld, Saskia inderdaad erg achter de feiten aanloopt.

Speel je mp3 af en je wilt tegelijkertijd navigeren, dan kun je beter bram of eva kiezen.

Wil je toch door saskia begeleid worden, dan moet je na het afspelen van muziek je device even uit en aanzetten. Zover ik tot nu toe heb getest, werkt saskia daarna goed en snel.

Net getest op mijn tomtom rider v1, bijna alles werkt kan alleen geen verbinding maken met de bleutooth headset van tom tom.

toch wel jammer zag er veelbelovend uit.

Zo op het eerste gezicht doet alles het nog, mp3, photo, BT, Saskia.

Helaas nog geen TMC kunnen testen.

Inmiddels ook TMC getest. Doet het volgens mij toch beter dan de vorige versie. Bij 7.161 had ik regelmatig bij het opstarten van de TT dat hij aangaf dat TMC losgekoppeld was. Nu (na 2 dagen) nog geen last van gehad.

Waar ik achter ben gekomen is dat als je de computerstem hebt geselecteerd, en daarna even een mp3 afspeeld, Saskia inderdaad erg achter de feiten aanloopt.

Speel je mp3 af en je wilt tegelijkertijd navigeren, dan kun je beter bram of eva kiezen.

Wil je toch door saskia begeleid worden, dan moet je na het afspelen van muziek je device even uit en aanzetten. Zover ik tot nu toe heb getest, werkt saskia daarna goed en snel.

Kijk, dat had ik nog niet door. Inderdaad kan je door tijdelijk een andere stem te gebruiken het probleem grotendeels omzeilen.

Ik had trouwens gisteravond Eva laten aanstaan na het testen van jouw methode. En verrek, de tomtom startte vanochtend retesnel op. Terwijl ik met Saskia toch wel 15-20 sec moest wachten is de tomtom met Eva in 5 seconden gebruiksklaar (en met de officiele 7.161 duurde het ook 10-15 seconden).

Ik denk dus dat ik ervoor ga kiezen gewoon zonder TTS door het leven te gaan met mijn 500. Zowel vanwege de opstartsnelheid van de tomtom als dat ik het irritant vind telkens stemmen te moeten wijzigen om het werkend te houden.

En zoveel voordelen van TTS tov mijn ouwe vertrouwde Eva zie ik ook niet (of ik na 100 meter rechts moet of na 100 meter rechts richting A27 Almurre Buiten...in beide gevallen snap ik wel wat ik moet doen :wacko:).

Andere nieuwe functies in 7.161C zijn wel leuk, met mp3-speler foto-viewer e.d. Dus ik blijf de "aangepaste" versie wel gebruiken, ook omdat die volgens mij sneller opstart dan het tomtom-origineel...

Weet misschien iemand waar de cspeech bestanden voor dienen zoals bv cspeech_NLD en al die anderen?

Kun en mag je die ook verwijderen ( zoals b.v. stemmen die je niet gebruikt) of worden deze allemaal gebruikt, vindt dat ze nogal behoorlijk wat plaats innemen!

Dat kun je toch via TT Home doen....daar staat een optie waarmee je al de stemmen toonbaar kunt maken en stuk voor stuk kunt verwijderen....ik heb ook alleen mijn naamgenoot en Eva erop staan.

Scheelde iets van 40 mb dacht ik.

Weet misschien iemand waar de cspeech bestanden voor dienen zoals bv cspeech_NLD en al die anderen?

Kun en mag je die ook verwijderen ( zoals b.v. stemmen die je niet gebruikt) of worden deze allemaal gebruikt, vindt dat ze nogal behoorlijk wat plaats innemen!

De 'cspeech'-bestanden hebben niks te maken met de gewone stemmen op je TT en je kunt ze dus ook niet via Home verwijderen. Deze bestanden worden gebruikt voor de stemherkenning op de x20-serie. Het komt er in feite op neer dat via deze bestanden een ingesproken adres omgezet wordt naar een adres in tekst.

Deze bestanden worden ook meegeleverd als je een nieuwe kaart aanschaft voor een x00 of een x10-serie, terwijl je er in feite niets mee kunt (tenzij je zoals ik software voor de x20-serie op je Go 510 hebt draaien :blush: ).

Ik heb ze zelf niet verwijderd, maar ik denk dat dit probleemloos moet kunnen (maak voor de zekerheid eerst een back-up en gooi daarna de 'cspeech'-bestanden weg).

Edited by woodbeez

Deze bestanden worden ook meegeleverd als je een nieuwe kaart aanschaft voor een x00 of een x10-serie, terwijl je er in feite niets mee kunt (tenzij je zoals ik software voor de x20-serie op je Go 510 hebt draaien :good: ).

Heb ook deze software ge

Edited by tomboy

hey goeiemorgen,

ik had ff een vraag..

ben al een tijdje op verschillende fora's aan het zoeken hoe ik de gesproken computerstemmen op mijn tt700 kan krijgen, ik krijg het maar niet voor elkaar :clapping:

heb nu versie 7.162 erop staan met de v710.1561 central en westrn kaartversie..

ik heb nu vanaf een tt910 de map loquendoTTS overgezet met de complete "lib" map en in "dutch" alles alleen van saskia.

maar ik kan de stem ook niet eens selecteren.

wie o wie zou me willen helpen.?? :good:

grtzz bull

TTS werkt enkel met de "aangepaste" versie van de firmware, lees dit topic maar eens in z'n geheel door, dan komt het vanzelf goed :)

daar was ik al bang voor ... hopelijk kan ik hem dan zo overzetten zonder dat ik mn kaart weer moet "aanpassen"

ga er iig ff mee aan de slag .. thnx voor de info.

hou jullie op de hoogte :good:

ok nu weet ik het ook niet meer..

TT leeg gehaald ouwe backup erop terug gezet, geupdate naar firmware 7.161C, v710.1561 central en western europe erop gezet..

TT opgestart en ...... GEEN KAARTEN GEVONDEN :good::wink:

iemand nog een idee wat ik fout doe??

iig fijne kerstdagen gewenst :sad:

grtzz bull

Het enige wat ik zou willen is bleutooth bellen op mijn one, Handsfree dus.

Verbinden met de telefoon werkt prima,voor het weer en zo, maar is er een mogelijkheid om de one te gebruiken om handsfree te bellen?

Ik heb er wel spijt van dat ik niet direct een TT heb gekocht met die optie, zit nou met zo'n stom oortje in de auto...... :good:

Het enige wat ik zou willen is bleutooth bellen op mijn one, Handsfree dus.

Verbinden met de telefoon werkt prima,voor het weer en zo, maar is er een mogelijkheid om de one te gebruiken om handsfree te bellen?

Ik heb er wel spijt van dat ik niet direct een TT heb gekocht met die optie, zit nou met zo'n stom oortje in de auto...... :good:

Nee, geen Handsfree mogelijkheid. Zit wel een Bluetooth op, maar idd. alleen te gebruiken voor TT Services.

ok nu weet ik het ook niet meer..

TT leeg gehaald ouwe backup erop terug gezet, geupdate naar firmware 7.161C, v710.1561 central en western europe erop gezet..

TT opgestart en ...... GEEN KAARTEN GEVONDEN :good::wink:

iemand nog een idee wat ik fout doe??

iig fijne kerstdagen gewenst :sad:

grtzz bull

Je zit nu 2 versies door elkaar te halen, namelijk 7.161 en 7.162. Misschien dit topic nog eens goed doorlezen...

Je kunt het beste op de volgende manier je TT met deze aangepaste firmware voorzien voor V7 maps:

Eerst het volgende installeren:

Deze werkt echter met V6.75 kaarten. Dus daarna nog

eroverheen zetten om deze patch ook voor V7 maps te gebruiken.

Je V7 map gewoon laten staan, die hoeft er niet eerst af.

Veel succes er mee.

Edited by Pjottr
Links verwijderd