Sign in to follow this  
Followers 0
Rob Ot

Special: TomTom HD Traffic. Deel 1: de theorie

61 posts in this topic

Geplaatste special:

Nu op jouwTomTom:
TomTom HD Traffic; de theorie
Onlangs lanceerde TomTom haar nieuwe High Definition Traffic-systeem. Hoe werkt dit systeem en wat levert het ons op? jouwTomTom geeft antwoord...

Klik op de kop om de special te bekijken...

Klik op 'REAGEER' als je op deze special wilt reageren...

De redactie

Werkt HD Traffic alleen op de Nederlandse wegen

Voorlopig alleen in Nederland. Begin 2008 wordt de dienst ook in Groot Brittanni

Alleen met Vodafone. Je hebt er geen GSM-toestel voor nodig. Alleen een speciale Vodafoon SIM-kaart die wordt geplaatst in een daarvoor geschikte TomTom of een nog nieuw uit te brengen TomTom autovoeding.

N.P.S.

Edited by N.P.S

De invoering van TomTom HD Traffic is dat ook soms mede de reden dat de TomTom 920 nog steeds niet op markt is?

De invoering van TomTom HD Traffic is dat ook soms mede de reden dat de TomTom 920 nog steeds niet op markt is?

Nee, dat staat er los van...

Off Topic: deze week publiceren wij een exclusieve review van de GO 920T op jouwNAV. Het apparaat wordt voor half december hier in de winkels verwacht.

Alleen een speciale Vodafoon SIM-kaart die wordt geplaatst in een daarvoor geschikte TomTom...

Zoals de ONE XL HD Traffic, waar zo'n sim-kaart standaard in zit.

Hoe lang zal het nog duren voordat tomtom deze gegevens aan het VCNL verkoopt zodat ook de TMC gegevens accurater zijn.

Waarschijnlijk onnozel, maar toch...

Op basis van het GSM netwerk de positie bepalen is lastig, dat betekend dat je goed moet uitzoeken welke gsm's in de auto op dat stuk weg zitten, zoals je al in het artikel aangeeft.

Maar de grap is nu juist dat in het device al een GPS zit !

Volgens mij bereik je hetzelfde veel eenvoudiger door alle abbonement houders plaats en snelheid te laten uploaden naar de tomtom server (via het vodafone gprs modem wat erin zit).

Het enige voordeel van de werking zoals deze nu is dat ook niet deelnemers met vodafone telefoons, toch bijdragen aan het verkrijgen van het juiste verkeersbeeld, mischien is dat de listigheid wel.....

Volgens mij bereik je hetzelfde veel eenvoudiger door alle abbonement houders plaats en snelheid te laten uploaden naar de tomtom server (via het vodafone gprs modem wat erin zit).

Helaas, een GPS-device als TomTom maakt stuurt geen signaal uit, maar ontvangt alleen...

Helaas, een GPS-device als TomTom maakt stuurt geen signaal uit, maar ontvangt alleen...

Maar een tomtom kan wel degelijk gegevens beschikbaar stellen aan een tomtom server. Je account naam bijvoorbeeld om te zien of je wel recht hebt op tomtom plus services. Dus moet het ook mogelijk zijn de gps locatie (die bekend is ander weet je tomtom niet waar op de kaart je bent) door te geven aan een tomtom server :tongue:

Dat gebeurd al! In een ander item heb ik gelezen dat de dataverbinding tussen de TomTom en de servers gedurende de hele autorit open staat, waarbij informatie over snelheid, locatie en reisbestemming worden verzonden. Als de dienst straks veel wordt gebruikt is krijgt TomTom langs dit kanaal betrouwbare informatie om de files die op basis van de locatie van de GSM 's in auto's worden berekend te controleren.

N.P.S.

Dat gebeurd al! In een ander item heb ik gelezen dat de dataverbinding tussen de TomTom en de servers gedurende de hele autorit open staat, waarbij informatie over snelheid, locatie en reisbestemming worden verzonden.

Niet helemaal goed gelezen...

Een actief GSM-apparaat kaart heeft continu verbinding met het telefoonnetwerk van (voor deze dienst) Vodafone. Die verbinding an sich doet verder niks aan data-overdracht. Aan de hand van het signaal tussen het apparaat en de antenne van Vodafone worden gegevens verzameld aangaande de locatie van het apparaat. Dat gebeurt niet door TomTom, maar door Vodafone.

TomTom gebruikt deze gegevens vervolgens om aan de hand van een aantal stappen te bepalen op welke wegen een 'concentratie van actieve GSM-apparaten' is en daar verkeersinformatie van te maken.

Reisbestemming en snelheid wordt niet naar Vodafone of TomTom gestuurd. Alleen de locatie waarop een GSM-apparaat een signaal heeft afgegeven aan een GSM-antenne. Als je per GSM-apparaat een aantal 'opgepikte' signalen in de tijd achter elkaar zet, kun je grofweg bepalen welke route deze heeft afgelegd en met welke snelheid.

Niet helemaal goed gelezen...

UIt een bericht van Bart Wijnen in een ander item:

[/i]Klein detail nog: de connectie tussen de HD Traffic SIM en het Vodafone-net is er continu. Het is niet zo dat er om de drie minuten opnieuw contact wordt gemaakt, het is de frequentie waarmee de software actuele verkeersinformatie ophaalt. De continue connectie wordt gebruikt om data over locatie, richting en snelheid te vergaren.

Om richting en locatie van een GSM te bepalen is geen actieve verbinding nodig. Alle toestellen die ingeschakeld zijn doen daar ongewild aan mee. De gegevens worden bepaald uit de "hands-overs" tussen de verschillende GSM sectoren of het ontbreken daar van.

Wat zou dus de bron kunnen zijn van de locatie, richting en bestemmingsinformatie in die open verbinding??? Misschien de TomTom???

N..P.S.

Edited by N.P.S

Wat zou dus de bron kunnen zijn van de locatie, richting en bestemmingsinformatie in die open verbinding???

Als ik het goed lees en begrijp komt de informatie over locatie en richting van Vodafone.

Op het moment dat een gsm de ene gsm cel verlaat en naar een ander gaat weet Vodafone de locatie van die gsm. Uit twee of meer van die cel wisselingen kun je een richting afleiden. Richting is natuurlijk niet hetzelfde als (eind)bestemming. De bestemming is volgens mij nooit af te leiden uit GSM bewegingen (terwijl een tomtom natuurlijk wel een eindbestemming meekrijgt bij het plannen van de route).

Als ik het goed lees en begrijp komt de informatie over locatie en richting van Vodafone.

Op het moment dat een gsm de ene gsm cel verlaat en naar een ander gaat weet Vodafone de locatie van die gsm. Uit twee of meer van die cel wisselingen kun je een richting afleiden. Richting is natuurlijk niet hetzelfde als (eind)bestemming. De bestemming is volgens mij nooit af te leiden uit GSM bewegingen (terwijl een tomtom natuurlijk wel een eindbestemming meekrijgt bij het plannen van de route).

We zijn er bijna :sad: Vodafone vergaart alleen de locatie-data. Aan de hand van een hele trits locatie-data kan TomTom afleiden welke route een GSM-apparaat grofweg heeft afgelegd. Aan de hand van de tijd die zo'n apparaat heeft gedaan over de afstand tussen locaties, wordt de snelheid berekend.

De eindbestemming doet er eigenlijk niet toe in dit verhaal.

Wat is nu het nut van dat Vodafone kaartje? Ik heb TomTom gekocht bij mijn mobiele telefoon en maak nu al gebruik van de TomTom Traffic dienst.

Dat tientje per maand wil ik nog wel betalen, maar ik zit niet te wachten op een laadkabel. Die past toch niet op mijn telefoon. Bovendien heb ik al een mobiel abonnement bij Vodafone.

Ik krijg sterk de indruk dat deze koppeling tussen HD Traffic en de Vodafone sim enkel een onderdeel is van de deal tussen die twee partijen, maar dat er geen enkele technische noodzaak voor is. Kan iemand dat bevestigen danwel ontkennen?

ik zit niet te wachten op een laadkabel.

Zover ik weet is de laadkabel bedoeld voor tomtom apparaten zonder simkaart lezer (dwz. voor alle apparaten met uitzondering van de One XL HD). De nieuwe laadkabel omvat dan een simkaart lezer zodat iedereen van de nieuwe HD Traffic dienst gebruik kan maken.

Hoe dit werkt met tomtom software op een mobiele telefoon is mij niet duidelijk. Ik weet zelfs niet of de nieuwe HD Traffic dienst werkt in combinatie met tomtom software op een telefoon, maar het lijkt mij dat je dan geen simkaartje meer nodig hebt??

:yahoo:

Edited by WJvdR

Wat is nu het nut van dat Vodafone kaartje? Ik heb TomTom gekocht bij mijn mobiele telefoon en maak nu al gebruik van de TomTom Traffic dienst.

(...)

Ik krijg sterk de indruk dat deze koppeling tussen HD Traffic en de Vodafone sim enkel een onderdeel is van de deal tussen die twee partijen, maar dat er geen enkele technische noodzaak voor is. Kan iemand dat bevestigen danwel ontkennen?

Ik kreeg een aanbieding van TomTom:

Laat je TomTom Verkeersinfo omzetten naar TomTom HD Traffic en je ontvangt automatisch de nieuwe verkeers­informatie via je huidige draadloze gegevensverbinding op je TomTom.

Dat betekent volgens mij inderdaad dat er geen noodzaak is voor een Vodafone simkaart. Ik heb toevallig wel een Vodafone abonnement, maar ik denk niet dat TomTom dat weet. En kennelijk is TomTom wel degelijk van plan de dienst via elke GPRS verbinding op alle TomToms aan te bieden. Ik krijg hem vanaf ca 19 december, is de belofte.

TomTom weet wel dat ik een GO 500 heb, dus mag ik aannemen dat het ook daarop gaat werken!?

kennelijk is TomTom wel degelijk van plan de dienst via elke GPRS verbinding op alle TomToms aan te bieden.

Maar krijg je dan alleen de informatie of werkt je ook mee met het aanleveren van de traffic info :unknw:

Is dan dat oplaadapparaat met simkaarlezer alleen daarvoor nodig ???

Ik kreeg een aanbieding van TomTom:

Laat je TomTom Verkeersinfo omzetten naar TomTom HD Traffic en je ontvangt automatisch de nieuwe verkeers­informatie via je huidige draadloze gegevensverbinding op je TomTom.

Dat betekent volgens mij inderdaad dat er geen noodzaak is voor een Vodafone simkaart. Ik heb toevallig wel een Vodafone abonnement, maar ik denk niet dat TomTom dat weet. En kennelijk is TomTom wel degelijk van plan de dienst via elke GPRS verbinding op alle TomToms aan te bieden. Ik krijg hem vanaf ca 19 december, is de belofte.

TomTom weet wel dat ik een GO 500 heb, dus mag ik aannemen dat het ook daarop gaat werken!?

Maar krijg je dan alleen de informatie of werkt je ook mee met het aanleveren van de traffic info :unknw:

Is dan dat oplaadapparaat met simkaarlezer alleen daarvoor nodig ???

Ik kreeg dezelfde mail en heb deze dienst, na gelezen te hebben, geactiveerd. Wij ontvangen gewoon op de bekende normale bestaande wijze de informatie maar de data is actueler want opgeleukt met de input van rijdende vodafone-gebruikers die al dan niet onwetend of zelfs zonder tomtom over 's-heren wegen rijden en daarmee ons indirect ondersteunen. 19 dec even afwachten dus. (zonder meerprijs op de bestaande verkeersinfo abonnement, maar na afloop ergens volgend jaar, zijn we ook aan de beurt...)