Sign in to follow this  
Followers 0
Rob Ot

Special: TomTom HD Traffic. Deel 1: de theorie

61 posts in this topic

de data is actueler want opgeleukt met de input van rijdende vodafone-gebruikers die al dan niet onwetend of zelfs zonder tomtom over 's-heren wegen rijden en daarmee ons indirect ondersteunen.

:rofl: Als TomTom nu al de gegevens kan gebruiken van alle 'normale' vodafone klanten (dwz. klanten met een telefoon abonnement zonder HD traffic apparaat) is zo'n oplaadapparaat met simkaartlezer overbodig.

Als Tomtom die gevevens kan verwerken in de bestaande Verkeersinfo, is zelfs het hele HD Traffic apparaat overbodig. Ja toch :unknw:

:unknw: Als TomTom nu al de gegevens kan gebruiken van alle 'normale' vodafone klanten (dwz. klanten met een telefoon abonnement zonder HD traffic apparaat) is zo'n oplaadapparaat met simkaartlezer overbodig.

Nou, niet echt. Die oplaadkabel is vooral nodig om info naar het TomTom device toe te krijgen.

Die oplaadkabel is vooral nodig om info naar het TomTom device toe te krijgen.
Wij ontvangen gewoon op de bekende normale bestaande wijze de informatie maar de data is actueler want opgeleukt met de input van rijdende vodafone-gebruikers

Uit NIck910s citaat blijkt toch duidelijk dat de HD traffic informatie ook zonder de speciale oplaadkabel met simkaart naar een tomtom apparaat gezonden kan worden (dwz. naar elk willekeurig tomtom apparaat, want ze hebben allemaal een gprs ontvangstmogelijkheid)

Maar krijg je dan alleen de informatie of werkt je ook mee met het aanleveren van de traffic info :unknw:

Is dan dat oplaadapparaat met simkaarlezer alleen daarvoor nodig ???

TT. bekomt de info niet enkel van de mensen die Traffic gebruiken, maar door iedereen die met ingeschakelde GSM (Vodafoon) deelneemt aan het verkeer.

Uit NIck910s citaat blijkt toch duidelijk dat de HD traffic informatie ook zonder de speciale oplaadkabel met simkaart naar een tomtom apparaat gezonden kan worden (dwz. naar elk willekeurig tomtom apparaat, want ze hebben allemaal een gprs ontvangstmogelijkheid)

Zoals je het in een vorige post schreef, ging het met name om het vergaren van de informatie bij 'normale' gebruikers van Vodafone. Daar heb je sowieso geen 12V kabel met SIM-kaart voor nodig. Die is namelijk vooral ontwikkeld om info te ontvangen, niet om te versturen. Dat is wat ik bedoelde.

De HD Traffic info zelf komt binnenkort inderdaad via GPRS bij bestaande abonnees van de Traffic Plus-dienst binnen, als die abonnees daarvoor kiezen. Je hebt gelijk dat daarvoor dan ook geen 12V-kabel nodig is. Echter, als alle lopende Traffic Plus-diensten zijn afgelopen (uiterlijk 11 november 2008), zal dat niet meer het geval zijn. Dan zal ook de groep GPRS-abonnees voor hun verkeersinfo op een andere oplossing (bijv. die 12V-kabel) zijn aangewezen.

Technisch heb je gelijk, TomTom heeft kennelijk andere overwegingen gemaakt. Waarschijnlijk commerci

TT. bekomt de info niet enkel van de mensen die Traffic gebruiken, maar door iedereen die met ingeschakelde GSM (Vodafoon) deelneemt aan het verkeer.

De gebruikers van Vodafone zijn wat dit betreft ook veel belangrijker, dan de mensen die een ONE XL HD Traffic (of straks zo'n oplaadkabel met SIM) hebben. Er zijn zo'n 4 miljoen Vodafone bellers in Nederland, veel meer dan er ooit gebruikers van ONE XL of 12V-kabel in ons land zullen zijn.

Daarnaast worden er zeer veel meer gegevens verzameld van mensen die aan het bellen zijn (2x per seconde) en aan het SMS-en. Dat kan met een ONE XL HD Traffic niet. Vanuit het device wordt alleen een locatie geregistreerd op de momenten dat deze van antenne wisselt om aan het Vodafone-netwerk verbonden te blijven.

Behalve dan natuurlijk de GO Classic en de ONE 3rd Edition (geen Bluetooth).

Behalve dan natuurlijk de GO Classic en de ONE 3rd Edition (geen Bluetooth).

Bedankt voor de aanvulling :unknw:

De HD Traffic info zelf komt binnenkort inderdaad via GPRS bij bestaande abonnees van de Traffic Plus-dienst binnen, als die abonnees daarvoor kiezen. Je hebt gelijk dat daarvoor dan ook geen 12V-kabel nodig is. Echter, als alle lopende Traffic Plus-diensten zijn afgelopen (uiterlijk 11 november 2008), zal dat niet meer het geval zijn. Dan zal ook de groep GPRS-abonnees voor hun verkeersinfo op een andere oplossing (bijv. die 12V-kabel) zijn aangewezen.

Weet je dat zeker? Ik mag tot april 2008 HD traffic gratis uitproberen. Vanaf dat moment verwacht ik 120 euro per jaar te moeten gaan betalen en ik weet nog niet of ik dat ervoor over heb. Als ik dan ook nog met een extra kabeltje moet gaan rommelen wordt de drempel wel erg hoog.

Waarom zou TomTom niet de service blijvend via GPRS aanbieden? Zeker als je al hebt aangetoond dat het technisch werkt, snap ik niet hoe je dan nog kunt verkopen dat er extra hardware nodig is.

Waarom zou TomTom niet de service blijvend via GPRS aanbieden? Zeker als je al hebt aangetoond dat het technisch werkt, snap ik niet hoe je dan nog kunt verkopen dat er extra hardware nodig is.

Omdat er bij TomTom ook commercieel gedacht wordt. In het kader van HD Traffic is het er ook om te doen om zoveel mogelijk 'eigen' spul (en SIMmetjes van Vodafone) te verkopen.

Gezien de trends in navigatieland zou het ook zo maar kunnen gebeuren dat er in nieuwe apparatuur steeds minder gebruik gemaakt gaat worden van Bluetooth, dat nodig is om met GPRS aan de slag te kunnen. In het afgelopen jaar is er een grote daling geweest van het aantal verkochte systemen waarin Bluetooth is opgenomen, vooral veroorzaakt doordat steeds meer mensen een instapper zonder deze technologie kopen. Kennelijk is BT niet iets dat mensen overtuigt om een zwaarder model aan te schaffen.

Wellicht is ook dat nog een reden voor TomTom om niet al te veel meer te doen met de GPRS-diensten.

't Is maar even 'hardop filosoferen', hoor. Dit zou namelijk ook het einde betekenen van andere diensten als het weerbericht en buddies. Alsof die door veel mensen gebruikt worden :angry:

Ondertussen 19 december...oftewel de dag dat HD traffic beschikbaar zou moeten worden voor de bestaande PLUS-klanten. Iemand al gemerkt dat die HD Traffic info werkt/binnenkomt?

Ik verwacht eigenlijk toch dat tomtom een tweeledig systeem gaat aanbieden: laadsnoer met SIM en onbeperkt GPRS gebruik voor 10 euro/maand (zoals bij One XL HD Traffic) en dezelfde info via GPRS voor een lager bedrag, maar waarbij je zelf de kosten voor het GPRS gebruik aan je provider moet betalen...

Ik heb begrepen dat diegene die zich voor HD hebben aangemeld nog een email zouden ontvangen. Het is de 19e; ik heb nog geen email gezien en in mijn verkeersmeldingen zie ik nog geen verandering :good:

Ik heb begrepen dat diegene die zich voor HD hebben aangemeld nog een email zouden ontvangen. Het is de 19e; ik heb nog geen email gezien en in mijn verkeersmeldingen zie ik nog geen verandering :good:

Da is ook toeval; 2 minuten kreeg ik een email van TomTom:

Je TomTom Verkeersinfo is omgezet naar TomTom HD Traffic.

Met vriendelijke groeten,

Het TomTom-team

Ik heb de e-mail ook gehad:

Het TomTom-team

Verder geen enkele toelichting ofzo, dus geen idee waar ik het aan zou moeten merken. Ga het maar eens proberen. Al staat er rond deze tijd nou niet echt veel file.

Omdat er bij TomTom ook commercieel gedacht wordt. In het kader van HD Traffic is het er ook om te doen om zoveel mogelijk 'eigen' spul (en SIMmetjes van Vodafone) te verkopen.

Wellicht te vervangen door; louter. Op zich niets mis mee natuurlijk, maar dan is het wel handig als onderneming om ook optimaal gebruik te maken van de info van gebruikers, zoals o.m. op dit forum geplaatst, gebruik te maken.

Gezien de trends in navigatieland zou het ook zo maar kunnen gebeuren dat er in nieuwe apparatuur steeds minder gebruik gemaakt gaat worden van Bluetooth, dat nodig is om met GPRS aan de slag te kunnen. In het afgelopen jaar is er een grote daling geweest van het aantal verkochte systemen waarin Bluetooth is opgenomen, vooral veroorzaakt doordat steeds meer mensen een instapper zonder deze technologie kopen. Kennelijk is BT niet iets dat mensen overtuigt om een zwaarder model aan te schaffen.

Wellicht is ook dat nog een reden voor TomTom om niet al te veel meer te doen met de GPRS-diensten.

't Is maar even 'hardop filosoferen', hoor. Dit zou namelijk ook het einde betekenen van andere diensten als het weerbericht en buddies. Alsof die door veel mensen gebruikt worden :laugh:

Dan maar even doorgaan met hardop filosoferen; Wat is dan de reden dat TT gebruik maakt van een BT afstandbediening. Nu voor het eerst leverbaar op de TT920. De logica ontgaat me dan. Eerdere ab's werkten infrarood.

Minder bluetooth, betekent minder gebruik kunnen maken van de telefoonfunctie op de PND. Wat er bij mij nog steeds niet in gaat is de daadwerkelijke reden. Veelal gooien de fabrikanten het op het kostenaspect. Immers; lagere kosten betekent langer op peil kunnen houden van je winst, toch ?

Kijken we alleen wat de daadwerkelijke productiekosten zijn (of juist de besparing er op) dan houd ik het op marginale verschillen (ander voorbeeld; flashgeheugen). Het lijkt er meer van dat men softwarematig steeds meer moeite krijgt de boel op de rails te houden.

:dirol:

Poseidon

Ik heb de mail gisteren aan het eind van de middag gekregen. Mijn PLUS was al afgelopen. Nog geen tijd/mogelijkheid gehad om het te testen...

Edit: zojuist even getest. En ik krijg de HD traffic binnen :). Ben sowieso blij dat ik weer verkeersinfo krijg, want kon al een maand geen gebruik ervan maken

Edited by Sailor626

Dan maar even doorgaan met hardop filosoferen; Wat is dan de reden dat TT gebruik maakt van een BT afstandbediening. Nu voor het eerst leverbaar op de TT920. De logica ontgaat me dan. Eerdere ab's werkten infrarood.

Minder bluetooth, betekent minder gebruik kunnen maken van de telefoonfunctie op de PND. Wat er bij mij nog steeds niet in gaat is de daadwerkelijke reden. Veelal gooien de fabrikanten het op het kostenaspect. Immers; lagere kosten betekent langer op peil kunnen houden van je winst, toch ?

Ik heb niet gezegd dat er helemaal geen gebruik meer gemaakt zou worden van Bluetooth. Feit is dat in het afgelopen anderhalf jaar een grote duikeling heeft plaatsgevonden in het aantal verkochte PND's waarin een Bluetooth module is ingebouwd.

De aanwezigheid is van Bluetooth in duurdere modellen ( en het ontbreken ervan in instapmodellen) is voor mensen die een PND kopen kennelijk geen argument om dan voor de duurdere modellen te kiezen. Dan lijkt het mij logisch dat fabrikanten in steeds minder modellen Bluetooth gaan inbouwen om daarmee de kostprijs en verkoopprijs van de modellen aan de onderkant van de markt goedkoop te houden.

Da is ook toeval; 2 minuten kreeg ik een email van TomTom:

Het TomTom-team

Leuk, mijn PDA ondersteunt dus geen HD; volgens mijn PDA is heel Europa fileloos :dirol:

Maar goed; ik heb de TT920T al besteld; nu maar wachten op het telefoontje dat zij weer een aantal 920T's hebben binnengekregen :laugh:

Ik heb de e-mail ook gehad:

Verder geen enkele toelichting ofzo, dus geen idee waar ik het aan zou moeten merken. Ga het maar eens proberen. Al staat er rond deze tijd nou niet echt veel file.

Kwam er gisteren rond 17.00 uur achter dat er iets is veranderd in de verkeersinfo en wel dat ik ook op vele N wegen verkeersmeldingen zie staan op m'n Go720 via GPRS die ik normaliter nooit heb gezien.

Kwam uit Den Haag via de vast liggende A12 naar Utrecht, ben binnendoor gegaan via N209/219. Normaal geeft Tom aan dat je daar geen files hebt, maar sinds gisteren wel en (kan toeval zijn) klopt nog ook.

Kom net via de A2 Utrecht binnen richting centrum afsl8 en heb daar een tijd langzaam gereden in een file tot het centum. Ook deze staat keurig aangegeven op de tomtom.

Zie zojuist dat ik ook de bovenstaande mail heb ontvangen en ja ik merk dus dat er meer verkeersinfo doorkomt op mn 720. Een mooie aanvulling zal natuurlijk nooit 100% dekking geven, maar absoluut meer dan normale meldingen en TMC.

Edited by mapo

Ik heb er nu een klein beetje ervaring mee. Inderdaad worden N-wegen en zelfs sommige lokale wegen nu ook meegenomen in het fileoverzicht. Of die dekking de 100% benaderd kan ik niet beoordelen, maar terwijl de VID slechts 54 files meldde zag ik op mijn TomTom 78 meldingen.

Mijn eerdere vraag over de noodzaak van een laadkabel met simkaart van Vodafone is dus ook beantwoord. Technisch is die er gewoon niet met uitzondering van de toestellen die geen BT hebben.

De volgende vraag is dan wat de dienst gaat kosten als je het niet afneemt in combinatie met een data-abonnement van Vodafone.

In het lange lijstje van files heb ik er geen gezien die korter waren dan