Sign in to follow this  
Followers 0
Nick

Advertorial: TomTom Map Share

86 posts in this topic

Waar heb je het over? Fouten in kaarten een niet bestaand probleem? Een betaald abonnement voor kaarten? Ik kan je echt niet volgen hoor.

Je hebt gelijk.

Met deze laatste toevoeging ben ik off-topic geschoten. Heb me iets teveel mee laten slepen. Al hoewel ik wel degelijk een aantal voorbeelden kan aanhalen. Maar die horen hier niet thuis.

Maar ze vragen toch helemaal geen geld of bieden aan abo aan? Ze stoppen alleen met de ondersteuning. Dat lijkt mij een wezelijk verschil.

Dan heeft Mapshare weinig effect als je maar 1 jaar ondersteuning krijgt.

Ik zou het zelfs niet erg vinden om wat te betalen na een jaar, mits je op die manier je kaarten up to date kan houden.

Voorlopig werkt het geeneens op mijn macintosh, dus ik ben benieuwd of het binnen het jaar dat ik kan uodaten ooit gaat werken, TT en de mac ondersteuning kennende. :wink:

Maar daar heb ik al een topic voor geopend.

Dan heeft Mapshare weinig effect als je maar 1 jaar ondersteuning krijgt.

Dan heb je met recht ALTIJD een Map.

Immers: MapShare - Share = Map

Er schijnen hier echt mensen te zijn die vinden dat ze door de eenmalige aanschaf van een kaart recht hebben op levenslang gratis updates :wink: :cray: :wink: Hoe gek moet je zijn :nea:

Ok, maar TomTom is degene die heeft aangegeven dat je met MapShare:"altijd de beschikking hebt over de meest nauwkeurige en actuele kaarten. ik heb de folder hier naast me liggen. Wil het wel voor je scannen.

Nu ga je mij in het hoekje van de gekken zetten. Mmm...........

Voor alles:

Pjottr draaft niet door beste Nick, Pjottr ligt alleen niet aan de ketting van TT.

Ik zit gelukkig in de positie dat ik mij vrij kan uiten. :wink:

Heel kinderachtig om mij daar altijd op te proberen te pakken. En omdat ik het niet met je eens ben, wil nog niet zeggen dat ik mij niet vrij uit. Vind ik zeer beledigend!

Wat ik probeer is de naar mijn mening soms buitenproportionele kritiek die jullie uiten, een beetje in perspecitef te plaatsen. In het geval van Map Share krijg je gratis een jaar lang updates, daarna mag je zelf weten wat je doet.

Sinds het bestaan van TT is er nooit meerdere keren per jaar een grote update geweest.

Het is het plan om ieder jaar een volledige kaartupdate uit te brengen. Daarmee Tele Atlas volgend die in jan, april, juli, okt een nieuwe release uit laat gaan.

Terecht, je kan moeilijk de kaarten vanaf V5.* nog gaan bijwerken.

Omdat het technisch onmogelijk betaalbaar blijft om het langer gratis te sharen.

Dat strookt toch met elkaar?

Dan is de opbrengst voor de werknemer, ( jaartje sharen) wel enorm mager.

Dan geef jij toch geen correcties door...? Profiteer je van anderen zonder er zelf iets voor te hoeven doen. Dan is het dus echt helemaal gratis.

ik heb de folder hier naast me liggen. Wil het wel voor je scannen.

Ja, scan maar. Wil ik wel zien.

Nog geen antwoord op mijn vraag gehad of TT degenen die een jaar lang (intensief) kaartfouten gaan doorspelen naar ze...min of meer beloond zullen worden voor al hun werk.

Bijvoorbeeld opnieuw een jaar gratis updaten via Mapshare, danwel een nieuwe gratis versie...onder het motto :

Voor wat, hoort wat.

Ik zou dat graag wel vantevoren willen weten.....het zou vele TT gebruikers kunnen motiveren om serieus met Mapshare om te gaan.

Ik wacht dus met belangstelling af......

Nog geen antwoord op mijn vraag gehad of TT degenen die een jaar lang (intensief) kaartfouten gaan doorspelen naar ze...min of meer beloond zullen worden voor al hun werk.

Bijvoorbeeld opnieuw een jaar gratis updaten via Mapshare, danwel een nieuwe gratis versie...onder het motto :

Voor wat, hoort wat.

Ik zou dat graag wel vantevoren willen weten.....het zou vele TT gebruikers kunnen motiveren om serieus met Mapshare om te gaan.

Ik denk niet dat je beloond wordt voor het werk hetgeen je verricht, behoudens de mogelijkheid van 1 jaar update.

Voor alles:

Heel kinderachtig om mij daar altijd op te proberen te pakken. En omdat ik het niet met je eens ben, wil nog niet zeggen dat ik mij niet vrij uit. Vind ik zeer beledigend!

Zie PB

Wat ik probeer is de naar mijn mening soms buitenproportionele kritiek die jullie uiten, een beetje in perspecitef te plaatsen. In het geval van Map Share krijg je gratis een jaar lang updates, daarna mag je zelf weten wat je doet.

Zie PB

Dan geef jij toch geen correcties door...? Profiteer je van anderen zonder er zelf iets voor te hoeven doen. Dan is het dus echt helemaal gratis.

Over beledigend gesproken......

Over beledigend gesproken......

Waarom is dat beledigend? Dat is een serieuze optie voor velen denk ik. Mensen die niet eens weten hoe ze fouten moeten doorgeven, maar wel de updates ontvangen. Geen enkele moeite mee ook. Het gaat meestal zo met dit soort zaken: een relatief kleine groep doet het werk, velen profiteren.

En als jij de beloning vanuit TomTom onvoldoende vindt, maar niet wil profiteren: gewoon geen kaart-updates binnenhalen. Dan krijgt iedereen waar ie recht op heeft.

Ik snap de discussie niet zo goed. Je koopt eenmaal per jaar nieuwe kaart van (West-) Europa voor EUR 60 en je krijgt een jaarlang allerlei kaartcorrecties gratis.

Op dit forum zijn er blijkbaar altijd nog mensen die denken, blijven vinden dat tot in de eeuwigheid je de kaarten gratis kunt blijven updaten.

Blijf maar dromen. :wink:

De discussie gaat in belangrijke mate om wat bedoeld TT met altijd gratis MapShare en hoelang geven ze updates.

De updates geven ze van minimaal 1 dag tot 12 maanden, nadat TT de kaartversie de wereld heeft ingeslingerd. Als je inderdaad op de laatste dag voor een nieuwe versie komt een kaart koopt, dan heb je dus pech.

De prijs van rond de 50 a 60 euro is op zich redelijk.

De updates geven ze van minimaal 1 dag tot 12 maanden, nadat TT de kaartversie de wereld heeft ingeslingerd.

Dat denk ik niet.

Naar mijn idee gaat de 12 maand in, op het moment dat jij de eerste updates via Home download.

Aangezien dat gekoppeld is aan Home, is het voor TT erg makkelijk een vlaggetje aan te hangen van de resterende tijd.

Nou vreemde discussie, is er eindelijk een bedrijf dat iets aan de kaartdata doet - zijn hier mensen het er weer eens niet mee eens :yahoo:

Volgens mij is het simpel; die twaalf maanden zijn ingesteld omdat je device niet meer kan hebben tijdens de calculatie van een route.

Daarnaast heeft Map Share heeft DIRECT invloed op je eigen device – VOOR ALTIJD… je krijgt alleen toegang tot de community van TomTom als kaarten minder oud zijn dan 12 maanden… dus de technology is eeuwig bruikbaar.

Ik vind het top :wink: van TomTom, krijg k niet bij Mio of Garmin...

Voor wat, hoort wat.

Voor wat hoort wat; wat dacht je van dat zij duizende manuren hebben zitten in deze service, naast alle servers die ze ter beschikking stellen, heel na

Ja, scan maar. Wil ik wel zien.

OK, hierbij dan. Dit is pagina 8 uit het boekje (heb hem wel moeten verkleinen):

post-26012-1196707757_thumb.jpg

En dit pagina 9:

post-26012-1196707845_thumb.jpg

als je op de afbeelding klikt, wordt deze wel leesbaar.

Het gaat hierbij niet om wat rechtvaardig of rechtmatig is. TT heeft hiermee een verwachting gewekt. Niets staat hierin beschreven dat je max een jaar gebruik kan maken van MapShare.

Het hele geleuter hebben ze over zichzelf afgeroepen en enkel aan zichzelf te danken.

Uiteraard vroeg ik mij ook af hoe het mogelijk zou zijn om MapShare blijvend te kunnen gebruiken. Ook ik heb gedacht hoe dit moest lopen, omdat bij een succesvolle Mapshare er dan toch weinig nieuwe kaarten zouden worden verkocht.

Maar gelukkig komt nu het beroemde TT-aapje wederom uit het overbekende TT-mouwtje.

Gewoon betalen.....

Ze hebben je bewust op voorhand op het verkeerde been gezet.

En daar moet ik zo ontzettend van balen......

Wees gewoon eerlijk en neem op dat Mapshare maar voor max 1 jaar werkt, bij aanschaf van een nieuwe kaart.

Weet iedereen waar die aan toe is.

Voor mij is de discussie zoals ik het aanhaalde, welke verandering zijn er doorgevoerd ?

Hoeveel is er veranderd t.o.v. 6.75.1409 Tele Atlas kaarten ?

Kijk, als er maar een paar procent veranderd is in Nederland en de rest van West Europa dan vraag ik me af of het wel weer 50 euro waard is.

Mapshare hetzelfde, ik zie nooit een groote in KB's of MB's en ook hier; wat is er veranderd ?

Ik snap de discussie niet zo goed. Je koopt eenmaal per jaar nieuwe kaart van (West-) Europa voor EUR 60 en je krijgt een jaarlang allerlei kaartcorrecties gratis.

Op dit forum zijn er blijkbaar altijd nog mensen die denken, blijven vinden dat tot in de eeuwigheid je de kaarten gratis kunt blijven updaten.

Blijf maar dromen. :yahoo:

Op dit forum zijn er blijkbaar ook nog mensen die denken dat TomTom doet wat ze beloven.....

Inderdaad, volkomen mee eens:

Blijf maar heerlijk dromen..... ZZZZZZz

Voor wat hoort wat; wat dacht je van dat zij duizende manuren hebben zitten in deze service, naast alle servers die ze ter beschikking stellen, heel na

Best wel.

Die manuren, service en servers waar jij het over hebt, zijn heus wel doorberekend in de prijzen, maak je geen illusie.

Maar het is gewoon lekker goedkoop om erg veel data (wijzigingen) gratis op je bordje voorgekauwd te krijgen, waar anders een heel assortiment veldwerkers aan de slag moesten.

Tuurlijk - ze liggen voor dezelfde prijzen in de winkel als alle andere.... maw die verdienen dus uiteindelijk meer.

iedereen kan lekker afkraken maar ik vind dat TomTom inovatief bezig is - kan je van de andere niet zeggen.

Maar het is gewoon lekker goedkoop om erg veel data (wijzigingen) gratis op je bordje voorgekauwd te krijgen, waar anders een heel assortiment veldwerkers aan de slag moesten.

Toch moeten deze wijzigingen allemaal weer gecontroleerd worden, omdat je helaas niet van de goedwillendheid van elke Map Sharer kunt uitgaan. Ik vraag me zelfs af of het juist (vooralsnog) niet meer kosten met zich mee brengt. TomTom betrekt haar kaartmateriaal bij Tele Atlas en was volledig afhankelijk van wat Tele Atlas aan nieuwe data in nieuwe kaarten stopte. Niks controleren (met een team van acht man) of de wijzigingen klopten, niks eigen software en hardware om het kaartmateriaal te onderhouden.

Nog een interessant scenario?:

TomTom zal de Map Share-aanpassingen op het kaartmateriaal willen delen met Tele Atlas, vooral om de kosten te drukken bij de aanschaf van kaartdata bij Tele Atlas. Ik vraag me af of TomTom veel zal hebben aan de kaartwijzigingen die met Map Share zijn aangeboden tijdens het onderhandelen met Tele Atlas over de licentieprijs. Tele Atlas zal zeggen dat ook zij -door middel van eigen onderzoek of via andere bronnen- al op de hoogte is van een groot deel van de wijzigingen (of misschien wel allemaal) die TomTom via Map Share heeft gekregen en dat deze wijzigingen in de nieuwe release verwerkt zullen zijn... Wat is de winst van Map Share dan nog. TomTom (en met name: haar gebruikersgroep) en Tele Atlas doen in feite op dit moment hetzelfde werk om kaartmateriaal te verbeteren.

(note: de voorgenomen overname van Tele Atlas door TomTom heeft uiteraard in de praktijk wel invloed op een scenario zoals hierboven geschetst)

Ik vind ook twee woordjes terug, namelijk: "altijd" en "gratis".

Dt heeft echter een andere betekenis dan "altijd gratis".

Toch moeten deze wijzigingen allemaal weer gecontroleerd worden, omdat je helaas niet van de goedwillendheid van elke Map Sharer kunt uitgaan. Ik vraag me zelfs af of het juist (vooralsnog) niet meer kosten met zich mee brengt. TomTom betrekt haar kaartmateriaal bij Tele Atlas en was volledig afhankelijk van wat Tele Atlas aan nieuwe data in nieuwe kaarten stopte. Niks controleren (met een team van acht man) of de wijzigingen klopten, niks eigen software en hardware om het kaartmateriaal te onderhouden.

Nog een interessant scenario?:

TomTom zal de Map Share-aanpassingen op het kaartmateriaal willen delen met Tele Atlas, vooral om de kosten te drukken bij de aanschaf van kaartdata bij Tele Atlas. Ik vraag me af of TomTom veel zal hebben aan de kaartwijzigingen die met Map Share zijn aangeboden tijdens het onderhandelen met Tele Atlas over de licentieprijs. Tele Atlas zal zeggen dat ook zij -door middel van eigen onderzoek of via andere bronnen- al op de hoogte is van een groot deel van de wijzigingen (of misschien wel allemaal) die TomTom via Map Share heeft gekregen en dat deze wijzigingen in de nieuwe release verwerkt zullen zijn... Wat is de winst van Map Share dan nog. TomTom (en met name: haar gebruikersgroep) en Tele Atlas doen in feite op dit moment hetzelfde werk om kaartmateriaal te verbeteren.

(note: de voorgenomen overname van Tele Atlas door TomTom heeft uiteraard in de praktijk wel invloed op een scenario zoals hierboven geschetst)

Ze rijden nu ook met Corsa'tjes rond die alles in kaart brengen, dus het gebeurt toch wel.

En inderdaad, je moet nog maar zien of een mapshare daad werkelijk wel correct is, er zijn nu al wegen afgesloten die normalieter open zijn, zoals de afslag naar Hellevoetsluis vanaf de N57, deze afsluiting is niet permanent.

Betrouwbaarheidsniveaus

Om te voorkomen dat (opzettelijke) kaartfouten aan alle gebruikers worden doorgegeven, heeft TomTom een redactioneel team in dienst om alle kaartcorrecties die worden gemeld te controleren. Alleen correcties die consistent door een bepaald aantal mensen worden doorgegeven, worden verwerkt. Vervolgens gebruikt het team speciale interne hulpmiddelen om de correcties nauwkeurig te kunnen bekijken en te controleren aan de hand van luchtfoto's, kaartgegevens van overheids- en andere websites en traceer-loggegevens. Individuele gebruikers kunnen vervolgens het betrouwbaarheidsniveau instellen voor de informatie die ze willen ontvangen. Het meest gebruikelijk is dat mensen dit betrouwbaarheidsniveau zo instellen dat ze alleen wijzigingen downloaden en toepassen die zijn geverifieerd door TomTom.

Over de betrouwbaarheid van de door TomTom geverifieerde kaartcorrecties heb ik, zoals onlangs is gebleken, forse twijfels.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  
Followers 0