Sign in to follow this  
Followers 0
-KJ-

De (on)zin van verkeersinformatie

17 posts in this topic

Zonder te oordelen of TMC / betaalde verkeersinformatiediensten technisch nu wel of niet werken, vraag ik me af of het zin heeft om verkeersinformatie binnen te halen.

In dit kleine land is er haast geen mogelijkheid om een andere route te kiezen simpelweg omdat die er niet is of omdat er op die andere route ook een file staat. In grote landen als Frankrijk en Duitsland kun je bij file wel een andere snelweg kiezen die naar dezelfde bestemming voert. De vraag is alleen of de extra kilometers opwegen tegen de vertraging op de oorspronkelijke route.

File-info lost geen files of problemen op, het is volgens mij alleen maar "nice to know"-info. Ik heb zelf een vast ingebouwd navigatiesysteem met TMC en het is inderdaad wel eens leuk om -als je net achteraansluit- te kijken hoe lang de file is. Maar ik ga er niets sneller door.

De opsomming van de file-lijsten op de radio elk half uur (of vaker) is wat dat betreft ook overbodig.

Ik vergelijk het wel eens met de weersverwachting:"vandaag wordt het 8 graden en er is kans op een bui". Hoe vaak klopt dit precies? Als ik wil weten wat voor weer het werkelijk is, kijk ik wel uit het raam. Daarbij is het weer nog enigszins te voorspellen, files vrijwel niet.

File-info is ook vaak niet juist. Zeer regelmatig hoor ik op de radio dat er een file van 8 kilometer zou staan op "mijn" weg. Als ik daar dan net rijd, is er van file nauwelijks sprake, terwijl op andere momenten het precies andersom is. Vreemd, omdat het halve land tegenwoordig vol ligt met detectielussen die de verkeersintensiteit meten.

Kortom de vraag: is file-info nuttig?

(Meldingen over spookrijders of loslopende dieren op de weg zijn volgens mij altijd nuttig, dus daar gaat het niet om.)

Inderdaad............ik zie het nut er ook niet van.

Heb wel eens de route gekozen die dan werd voorgesteld en was nog later thuis dan anders.

Als je info krijgt over gladheid of afsluitingen van wegen heeft het nog nut.

Dat we het vermijden van files wel kunnen gaan vergeten, is wellicht een feit. Wat dan steeds belangrijker wordt is toch de optimale route vinden en... misschien nog belangrijker: op voorhand een goeie voorspelling doen van de vertraging. Dat weet je in ieder geval hoe laat je op je bestemming aankomt. Is ook wat waard.

Het grote voordeel van een goed werkende tmc (EN DIE HEB IK) is dat het -instant- informatie is. Je hoeft niet te wachten tot na de nieuwsberichten (en dan een onvolledige, randstad-georienteerde lijst te horen).

Ik rij dagelijks langs Eindhoven, maar kan ook binnendoor:

- 's ochtends gemiddeld

Je hebt volkomen gelijk met je verhaal -KJ-!

Nederlandse wegen zijn zo overvol dat het nauwelijks meer uitmaakt of je via TMC op de hoogte gebracht wordt.

Even afgezien van het feit dat TT blijkbaar iets verkoopt wat niet werkt, maakt het ook geen bal uit of het wel of niet werkt want een alternatieve route is er nauwelijks in dit kikkerlandje en is die er wel dan is ook dat alternatief binnen de kortste tijd verstopt.

Moeten we mee leren leven, want het zal alleen maar slechter worden ondanks plannen voor rekeningrijden, fileinfo via gsm gekoppeld aan TomTom of wat men ook verzint.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik wel een alternatief vervoer heb om naar mijn werk te gaan: een 40 jaar oude Solex die nooit last heeft van files en die het altijd doet! :search:

Met dit gegeven is het eigenlijk verspilde moeite om over de werking van TMC te discussieren op dit forum.

Dat TT iets moet leveren wat goed werkt voor de duur betaalde centjes, daar ben ik het volledig mee eens, maar als het eenmaal wel feilloos werkt heb je alleen dat probleem opgelost en sta je nog steeds stil op de snelweg met je krantje en je geweldig werkende tmc. :unknw:

Goeie recente verkeers informatie scheelt wel degelijk in je reistijd, op voorwaarde dat je het vlug genoeg binnen hebt.

Radio is 99% van de gevallen waardeloos,achterhaalde info,files die er staan maar nog niet gemeld worden, en vaak te laat om een alternatief te kiezen.

Als het gaat over korte afstanden,zoals bij Eindhoven even binnendoor, maakt het vaal alleen wat uit als je de eerste bent die dat doet, na een poosje staat het meestal binnendoor ook vast.

gaat het echter over langere routes, b.v van Antwerpen naar Rotterdam, ben ik erg blij met recente info, zodat je een andere, iets langere, route kan kiezen zonder file!

t'ja ik vindt het gedoe over TMC en RDS ook maar niks, alleen kost het geld zeker voor TMC ( Jezus 99 ¤ voor de aankoop ) ik heb ondervonden dat wanneer er fillevorming is op een bepaalde route ik al een tijd stond wortel te schieten in die bewuste file voordat ik een melding kreeg via RDS.

Alles hangt af hoe snel de melding wordt doorgegeven aan de meldkamers van beide instanties.( TMC of RDS ) daar sta je dan te geelogen, kilometers van de volgende afrit op een autoweg, als je dan die afrit bereikt zit die ook propvol, het is hier in Belgiê niet anders dan in Nederland.

Als het gaat over korte afstanden,zoals bij Eindhoven even binnendoor, maakt het vaal alleen wat uit als je de eerste bent die dat doet, na een poosje staat het meestal binnendoor ook vast.

gaat het echter over langere routes, b.v van Antwerpen naar Rotterdam, ben ik erg blij met recente info, zodat je een andere, iets langere, route kan kiezen zonder file!

Nogmaals, ik heb godzijdank meestal niet te maken met files, maar als je het nou moet hebben van de snelheid waarmee je eventueel, misschien, als niet teveel mensen het ook gehoord hebben, een alternatiefje kunt pikken wat ietsjes sneller gaat, tjaaaa :unknw:

Het doet me toch een beetje denken aan AH rond een uur of 7 s avonds waar de cassiere zegt dat haar kassa ook open gaat en vervolgens iedereen je voorbijstuift om eerste te zijn. Gaat heel even sneller en vervolgens staat er weer net zo'n lange rij.

En dit zei hij dus die in de luxe situatie verkeert om dit soort rattengedrag niet te hoeven vertonen... :search:

Nou ik denk met een goede eerste waarschuwing dat je nog net even ergens eraf kan en provinciaal kan rijden, ik rij liever dan dat ik stil sta of langzaam rijdt.

Nou zou TMC niet echt actueel zijn, maar als HD traffic voor alle modellen komt en het werkt goed dan kan dit best even schelen in mijn reistijd overdag als servicemonteur.

Tuurlijk de geeikte plekken als rond Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Utrecht zou altijd een drama blijven en daar worden ook steeds meer routes gezien als sluiproute en dus afgesloten.

Face it, daar is het gewoon aanschuiven, men wil niet dat je binnendoor gaat crossen, in andere delen van het land lukt dat nog wel, maar op die plekken vergeet het maar.

Dus ja, buiten de spitsuren zou het wel zinvol zijn, in de spits, ik denk het niet.

De oplossing is simpel, meer rijstroken en vermijden dat rijstroken van meer naar minder gaan.

Langere op en en afritten en gescheiden van de hoofdweg zoals in Duitsland, dan is dat even nog de afslag pakken ook afgelopen.

Een extra rijstrook maar wel gescheiden van de hoofdrijbaan als extra baan in geval van ongevallen of drukte.

Meer rotondes (verkeerspleinen) bij drukke op en afritten i.p.v. stoplichten en rechtsaf langs de rotonde en invoegen.

Sneller stukken laten overgaan in snelweg vanuit steden, als je bijvoorbeeld kijkt naar Rotterdam zuid zal je al vanaf Ahoy tot aan de A15 gelijk 100 van kunnen maken.

Maar ja dat is allemaal gelijk weer gezeur van meer geluid en vervuiling enzo, ja net of een file lekker stil is en geen vervuiling veroorzaakt en niet te vergeten wat het allemaal kost als alles stil staat.

Dus ja wat hebben we liever, meer asfalt en dat iedereen op tijd thuis is, of blijven we lekker naar elkaar kijken in de file met draaiende motors lekker elkaar vergassen en laat thuis zijn zodat je weer je hap kan opwarmen ?

misschien nog belangrijker: op voorhand een goeie voorspelling doen van de vertraging. Dat weet je in ieder geval hoe laat je op je bestemming aankomt. Is ook wat waard.

Mee eens, ik denk dat dit inderdaad informatie is die je wilt hebben.

Mijn mening over file informatie is het volgende. Waneer deze echt accuraat is en niet allleen informatie geeft over snelwegen maar ook op secundaire wegen dan kun je er enigzins voordeel mee doen in Nederland. Het feit zoals deze nu is met de huidige systemen en informatie (tmc antenne en de ontvangen informatie via de ether) is het vordeel nihil. Praktisch voorbeeld:

Afgelopen donderdag (Deventer-Enschede) op de A1 tussen Holten en knoopunt Azelo om 18:15 uur werkelijke file 8 km en toenemend. Via tmc was deze info niet juist beschikbaar ( 2 km 10 minuten vertraging). Op basis van deze info kies je ervoor om de file uit te zitten aangezien binnendoor geen optie is (qua winst reistijd). Wanneer de info echt overeenkomt met de werkelijkheid (1,5 uur over 5 km) is binnendoor (voor afslag Holten) echt wel een optie. Zeker als op de secundaire weg ook goede info beschikbaar is. TomTom zou dan op basis van beide opties (snelweg of binnendoor) de juiste reistijd kunnen berekenen.

Heb geen ervaring met HD Traffic, maar ik verwacht van dit systeem toch een stap in de juiste richting.

Met het huidige systeem is het: Het kan vriezen of het kan dooien ipv heldere info; het vriest 5 graden, punt.

Edited by lapje

Nogmaals, ik heb godzijdank meestal niet te maken met files, maar als je het nou moet hebben van de snelheid waarmee je eventueel, misschien, als niet teveel mensen het ook gehoord hebben, een alternatiefje kunt pikken wat ietsjes sneller gaat, tjaaaa :angry:

Tja, jammer genoeg is het toch vaak de praktijk,gelukkig werk ik zelf ook maar een uur of 20 buiten de deur,dus kan ik vaak ook de files vermijden,vooral omdat die 20 uur ook nogeens verdeeld zijn over de avond en de nacht. :good:

Hier in Engeland, waar ik woon, heb ik bijna altijd een alternatief. Voorwaarde is dan inderdaad dat je de informatie op tijd hebt. Enkele weken geleden reed ik voor het eerst sinds een aantal jaren weer eens in Nederland en ik kwam daar tot de conclusie dat verkeersinformatie op je TomTom in die zin zinloos is dat je, in iedere geval in de Randstad, geen alternatief kunt vinden waar geen file staat. Dat is natuurlijk alleen het geval in de spits. Wanneer je buiten de spits rijdt en er staat een ongewone file dan wordt het wel weer interessant denk ik om die info op tijd te hebben en een alternatief te kiezen. Verder is het simpel interessante informatie om te weten hoelang je ongeveer vertraagd zult zijn.

Ik rijd toch regelmatig routes met goede alternatieven. Bv. voor Wageningen-Almere kan ik kiezen tussen 3 routes (2x alleen snelweg, 1x snelweg+een deel 100km-weg die altijd doorrijdt; dus 3 goede opties). Ook kan ik voor Almere-Nijmegen minstens 3 verschillende routes kiezen, waarbij ik regelmatig o.b.v. file-info de keuze heb gemaakt.

Enige vervelende is dat doordat de file-info vaak achterloopt je regelmatig de info pas krijgt, nadat je het punt voorbij bent waarop je hebt kunnen kiezen. En daarom ben ik ook heel benieuwd naar HD Traffic. Als dat w

In NL is het idd nutteloos.

Ik had voor mijn TomTom One destinator met TMC.

Destinator liet mij gerust 40 km omrijden om 3 km file te vermijden.

Een keer stonden alle snelwegen rondom Utrecht geheel vast en leidde Destinator mij ruim 100 km om over allerlei obscure landweggetjes en dwars door de stad Utrecht.

Dat TomTom One geen TMC had heeft me gezien bovengenoemde ervaringen dus niet weerhouden om te switchen...

Edited by DutchVince

Ik heb weldegelijk regelmatig baat bij een (goed) werkende TMC....ik moest deze week van Amsterdam naar Schiedam...op de A4 bij Hoofddorp meldde de TMC 3 files....eerst op de A4 (bij Roelofarendsveen en Leiden) en de A13 tussen Delft en Kleipolderplein...totaal 15 km of zo.

Tikte op het *vermijd vertragingen-knopje* in het TMC menu....en TT liet mij eerst de A44 pakken naar Wassenaar (uiteraard heb je daar dat beruchte stoplicht waar ook 2.8 km file stond, maar dat duurt niet zo erg lang)....daarna via die nieuwe N14 door al die tunnels heen weer de A4 op en daarna liet hij me achter Delft om rijden en daarna een dijkweggetje langs de Schie.

Ze zaten daar met smart op me te wachten, (ik had een Hydraulische pomp bij me)...en ze waren maar wat blij dat ik het nog zo *snel* had gedaan.

Ach ja, mijnheer....dankzij TMC hè ? :blush:

Inderdaad, ik heb er ook wel goeie ervaringen mee.

Vorige week moest ik vanuit Breda naar Amsterdam (schiphol). Op de A27 was een ongeluk gebeurd, en er stond op dat moment een file van (in totaal) 32 km, met onderandere gesloten wegdelen e.d.

De tomtom (die normaal de route via utrecht aangeeft) gaf gelijk de route via rotterdam aan.

Als ik geen tmc had gehad, en niet de verkeersinformatie had gevolgd op de radio, dan stond ik waarschijnlijk nu nog in de file. Hoewel ik het er wel mee eens ben dat Nederland een klein land is en een alternatieve route meestal niet sneller zal zijn, blijkt wel dat TMC ook in Nederland nut kan hebben!