Sign in to follow this  
Followers 0
ArsLP

Gesproken aanwijzingen verwijderen uit stem Bram en Eva

35 posts in this topic

Hallo iedereen,

Ik gebruik de TT o.a. voor het gebruik in mijn lesauto.

Voor het jaar 2008 gaat het praktijk examen voor o.a. rijbewijs B op de schop, eerst kreeg men aanwijzingen van de examinator, maar dit gaat dus veranderen.

De veranderingen zijn o.a. het gebruik mogen maken van een navigatiesysteem.

Wat mijn leerlingen erg vervelend vinden zijn de gesproken teksten die hieronder vermeld staan:

Neem verderop de afslag

Neem straks de afslag naar links

Neem straks de afslag naar rechts

Verderop links aanhouden

Verderop rechts aanhouden

Verderop links afslaan

Verderop rechts afslaan

Zoals we zien zijn het dus vooral de teksten met het woord Verderop en Straks erin.

Waarom vinden ze dit vervelend omdat er nog diverse afslagen zitten tussen het punt waar ze rijden en het punt waar ze moeten afslaan.

Ook van de aanwijzing links of rechts aanhouden raken ze in de war.

Ik heb TT al gebeld en gemaild met de vraag hoe de regels te verwijderen uit Eva en Bram, en zoals jullie al wel kunnen raden........Na weken wachten nog steeds geen antwoord, ach ja het is TT.... :wink:

Vraag is dus eigenlijk??..Wie weet hoe ik die regels kan verwijderen uit Bram en Eva.

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.

Mvg, Leo.

Edited by pribo

Ik vind dit het paard achter de wagen spannen. Als rij-instructeur kun je je leerlingen vast ook uitleggen hoe ze moeten omgaan met de aanwijzingen 'Verderop' en 'Straks' en 'Rechts/links aanhouden'. In deze aanwijzingen zit naar mijn mening juist de kracht van navigatiesystemen.

Je moet inderdaad even TomTomiaans leren, maar daarna snap je het wel wat ze bedoelen. Ook dat je je niet meer ergert aan de opmerking dat wanneer je op een snelweg zit, dat je een afslag moet nemen en daarna de snelweg op moet gaan (je zit al op een snelweg en daarna moet je er nog een keer op :wink: )

Los hiervan, volgens mij is het onmogelijk om de stemmen aan te passen van Bram en Eva, but correct me if I'm wrong.

Hallo Bart, daar gaat deze vraag nu niet over, sorry dat ik misschien wat bot reageer, maar voor je het weet gaat het met dit onderwerp weer helemaal de verkeerde kant op.

Ofterwijl we raken dan weer helemaal off-topic en dat wil ik nu juist niet.

Mvg, Leo.

Edited by pribo

Je Los hiervan, volgens mij is het onmogelijk om de stemmen aan te passen van Bram en Eva, but correct me if I'm wrong.

Klopt.

Maar je kan wel eigengemaakte stemmen gebruiken. Met de handleiding meermaals besproken op dit Forum.

De stemmen die ik gebruik (kleinkinderen), heb ik in ieder geval ook voorzien van het bewuste "verderop".

Ik denk dat het wel mogelijk is deze teksten uit de stem van Bram of Eva te verwijderen. Daarvoor zal het bestandje even "uitgepakt" moeten worden, de overbodige teksten verwijderd en/of vervangen door stilte, en weer inpakken. Als ik er tijd voor heb kan ik er eens naar kijken.

Al ben ik het wel eens met vorige commentaren dat deze opdrachten wel nuttige informatie bevatten voor wat er komen gaat.

Het enige wat ik kan bedenken is het volgende: het is mogelijk om zelf een stem op te nemen. Je moet dan een set van enkele tientallen commando's inspreken, waarna je dit met behulp van specifieke software om kunt zetten naar het juiste formaat voor je TT. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de commando's die je niet wilt horen niet in te spreken (dus stilte).

Ik denk dat het wel mogelijk is deze teksten uit de stem van Bram of Eva te verwijderen. Daarvoor zal het bestandje even "uitgepakt" moeten worden, de overbodige teksten verwijderd en/of vervangen door stilte, en weer inpakken. Als ik er tijd voor heb kan ik er eens naar kijken.

Al ben ik het wel eens met vorige commentaren dat deze opdrachten wel nuttige informatie bevatten voor wat er komen gaat.

Als je eens zou willen kijken heel graag, zelf heb ik er niet veel verstand van.

Nou nog even snel dan.....Waarom raken de leerlingen snel in de war, omdat ze veel te veel met het woordje verderop en straks bezig zijn.

Ze denken dan wanneer of waar moet ik afslaan, ze zijn dus veel te veel met andere dingen bezig.

Hierdoor verliezen ze het contact met het overige verkeer, waardoor ze veel te laat reageren op bv voetgangers, fietsers enz, enz....

Ik spreek uit ervaring, ik heb meer als 40 leerlingen in de week en er zijn maar een paar die niet in de war raken.

Zelfs de meeste leerlingen raken in de war met "links" en "rechts" als het flink stressig word in het verkeer.

Dus eigenlijk vraag ik het ook voor jullie veiligheid. :wink:

Edited by pribo

Zelfs de meeste leerlingen raken in de war met "links" en "rechts" .

Klopt. Daarom zou ik ook deze commado's verwijderen.

( :wink: Sorry. Ik kon het niet laten.)

Waarom raken de leerlingen snel in de war, omdat ze veel te veel met het woordje verderop en straks bezig zijn.

Ze denken dan wanneer of waar moet ik afslaan, ze zijn dus veel te veel met andere dingen bezig.

Maar wijkt dit dan zoveel af van wat jij als instructeur tegen je leerlingen zegt of wanneer gelest wordt zonder navigatiesysteem?

Hier is die dan: Bram en Eva, zonder "verderop...".

De volgende instructies zijn verwijderd:

Neem verderop de afslag

Neem verderop de afslag naar links

Neem verderop de afslag naar rechts

Neem verderop de veerboot ("Neem de veerboot" staat er nog in)

Verderop links aanhouden

Verderop rechts aanhouden

Verderop linksaf

Verderop rechtsaf

Verderop omkeren ("Keer om" staat er nog in)

Getest op TomTom Go 500 en TomTom Go 720. Het is nu wel een stuk stiller in de auto :wink: Veel succes ermee. :good:

Bram_geen_verderop.zip

Eva_geen_verderop.zip

Edited by Captain

Proficiat. Dat is tenminste service.

Heb je de weggevallen stemmen vervangen door een stilte met dezelfde benaming? Want op de manier zoals ik het zou proberen, zou ik ongetwijfeld de mededeling krijgen dat er een commando gemist wordt, en bijgevolg het proces niet kan uitgevoerd worden.

Proficiat. Dat is tenminste service.

Graag gedaan, was leuk om te doen...

Heb je de weggevallen stemmen vervangen door een stilte met dezelfde benaming?

Ja, klopt, ik heb gewoon een paar milliseconden stilte ervan gemaakt.

Ik had overigens nog moeite met het extraheren van het commando "na...", dat blijkt namelijk onmogelijk te zijn of een corrupt bestand op te leveren. Dat heb ik nu nagemaakt van het commando "Daarna..." :wink:

Edited by Captain

Hmmm, ik weet serieus niet of dit de verkeersveiligheid ten goede komt hoor. Ik vind het juist handig als TT mij van te voren al waarschuwt dat ik links- of rechtsaf moet, zodat ik op tijd kan voorsorteren en niet pas bij het stoplicht te horen krijg dat ik op de verkeerde strook sta met nog 30 auto's achter en naast mij :good::wink:

Ik zie op de weg al genoeg levensgevaarlijke randdebielen die dan zomaar in jouw netjes voorgesorteerde strook binnenspringen zonder richting aan te geven en zonder in de spiegels gekeken te hebben. Al vaak genoeg vol op de rem moeten staan en de uitvinder van ABS op mijn blote knieen bedankt en de blinde invoegende randdebiel in elkaar willen slaan. :wink:

Edited by sucker

Hmmm, ik weet serieus niet of dit de verkeersveiligheid ten goede komt hoor. Ik vind het juist handig als TT mij van te voren al waarschuwt dat ik links- of rechtsaf moet, (...)

Valt nog mee hoor, je hoort nog steeds aanwijzingen zoals:

- Blijf op de linker/rechter rijstrook

- Na 200 meter, neem de afslag links/rechts

- Houd links/rechts aan

- Aan het einde van de weg, neem de afslag links/rechts

Alleen wordt dat nu niet heel ver van te voren aangekondigd. Op het scherm kun je ook nog zien waar je naar toe moet.

Bovendien ga ik ervan uit dat een rijschoolhouder competent genoeg is om te beoordelen of deze aangepaste stem veilig is voor zijn leerlingen.

Maar wijkt dit dan zoveel af van wat jij als instructeur tegen je leerlingen zegt of wanneer gelest wordt zonder navigatiesysteem?

Ja, de Tom Tom geeft veel meer informatie over de te rijden route dan ik ze geef, hierdoor raken ze vaak erg in de stress.

@Captain, ik heb ze gedownload en zal ze uittesten.

ook laat ik wel even hier weten hoe goed of slecht de leerlingen hiermee omgaan.

Heel veel dank voor jou genomen tijd en moeite, grote klasse. :good::wink:

Ja, de Tom Tom geeft veel meer informatie over de te rijden route dan ik ze geef, hierdoor raken ze vaak erg in de stress.

Dat dit bij beginners zo is wil ik absoluut niet bestrijden, echter, het doel van rijlessen is toch de leerlingen voor te bereiden op de dagelijke praktijk later?

Door deze aanwijzingen nu weg te laten, raken ze misschien later in de stress, als ze alleen met een navigatie systeem rijden, zonder instructeur ernaast.

Dat dit bij beginners zo is wil ik absoluut niet bestrijden, echter, het doel van rijlessen is toch de leerlingen voor te bereiden op de dagelijke praktijk later?

Door deze aanwijzingen nu weg te laten, raken ze misschien later in de stress, als ze alleen met een navigatie systeem rijden, zonder instructeur ernaast.

Dat kan ik ook niet helpen, hiervoor moet je bij het CBR zijn.

Nu krijg je de opdrachten nog van je examinator dus er waren/zijn nu nog allemaal verschillende routes, in 2008 gaat dit veranderen.

Per 2008 krijgt de stad Groningen 3 navigatie punten en naar

Mwah, velen van ons hebben gelest zonder navigatiesysteem. Toen we de TomTom aanschaften, raakten we ook niet in de stress. Zo'n vaart zal het niet lopen...

Edited by Captain

Dat kan ik ook niet helpen, hiervoor moet je bij het CBR zijn.

Nu krijg je de opdrachten nog van je examinator dus er waren/zijn nu nog allemaal verschillende routes, in 2008 gaat dit veranderen.

Per 2008 krijgt de stad Groningen 3 navigatie punten en naar

Klein zijstapje: met wat geintjes via Map Share kunnen we nog interessante rij-examens tegemoet zien :wink:

Heel goed.....

Ik ben al bezig om diverse straten te blokkeren, zodat ze een mooie en gevarieerde route kunnen rijden met het examen. Maar om deze nu te gaan delen via Map Share.... Nee, laten we dat maar niet doen, ik denk dat een hoop mensen hier niet blij mee zullen zijn.

Ik heb een tweede TT speciaal voor de rijschool en alleen hierin worden diverse straten geblokkeerd.

@Captain, ik heb jou stemmen in de TT gezet en even vlug uitgetest en ze werken perfect in de TT-ONE v1

Wat een genot voor je oren zeg, heel wat overbodige info minder, ik hoop dat mijn leerlingen hier net zo over denken, ik laat het je wel even weten, nogmaals bedankt. :good:

het gaat er juist om dat je leerling LEERT niet in de stress te raken van de aanwijzingen, en juist NIET meer alles met een paplepel ingegoten te krijgen.

ik weet niet hoe dat met jouw leerlingen zit maar 80 % van mijn leerlingen hebben na goede uitleg en twee maal de fout ingaan er geen problemen meer mee.

(en ik werk nu al meer dan drie jaar met navigatie in de opleiding)

is het niet zo dat een niet goed geinstrueerde leerling zelfs al van de opdracht bij de tweede verkeerslichten linksaf in de stress raakt?

Je hebt natuurlijk best wel gelijk, maar hoe minder info ze krijgen via de TT, des te meer aandacht ze kunnen besteden aan het kijken in plaats van het luisteren naar de TT wat ze best in verwarring kan brengen.

En wat mij opvalt is dat de vrouwen meer moeite hebben met het gebruik van de TT dan de heren.

Sommige vrouwen raken al in de stress als ze een bus of grote vrachtauto tegen komen in het centrum van de stad.

Ja??...Een bus is breed....

En wat mij opvalt is dat vrouwen zo wie zo moeite hebben met het inschatten van lengte en breedte en afstanden.

Met een beetje geluk hebben ze nu wat meer aan de TT met deze nieuwe Bram en Eva.

Wat misschien ook wel leuk is om te vermelden, dat de heren liever luisteren naar Eva en de vrouwen liever naar Bram, deze vinden namelijk Eva wat te autoritair overkomen.

Wat misschien wel weer wil zeggen dat mannen van wat strengere vrouwen houden..... :good::wink:

Edited by pribo