Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Peter

IQ_Routes alleen NL ?

21 posts in this topic

Werkt IQ_Routes alleen voor NL (of Benelux), of is het van toepassing op het hele kaartgebied van TT (Europa) ?

Op de tomtom site staat

Zo werkt het

Elke keer dat ze met hun apparaat verbinding maken met TomTom HOME, voorzien miljoenen TomTom-gebruikers overal ter wereld ons vrijwillig en anoniem van gegevens over de snelheden die ze tijdens hun reizen hebben gereden.

Hierdoor heeft TomTom nu een gigantische database met miljarden kilometers aan daadwerkelijke rijervaringen van klanten. Deze informatie is in de loop der jaren verzameld van ruim zeven miljoen TomTom-gebruikers.

Overal ter wereld dus het zou in heel europa moeten werken.

Gezien het verschil van een eerste meting over een traject van 2600 kilometer is de uitkomst wat magertjes. :yahoo:

en of het ook echt werkt?.

Heb gemerkt dat het berekenen met IQ routes aan langer duurd dan zonder en het resultaat is er ook niet

Heb even gekeken wat het resultaat is naar mijn vakantie bestemming.

Spanje:

Met IQ routes

1373 KM en duur 12.55

Zonder IQ routes

1373 KM en duur 12.20 !!!!!!!

Leuk die IQ routes

en of het ook echt werkt?.

Heb gemerkt dat het berekenen met IQ routes aan langer duurd dan zonder en het resultaat is er ook niet

Heb even gekeken wat het resultaat is naar mijn vakantie bestemming.

Spanje:

Met IQ routes

1373 KM en duur 12.55

Zonder IQ routes

1373 KM en duur 12.20 !!!!!!!

Leuk die IQ routes

Volgens mij begrijpen jullie het principe van iq-routes niet. Het is logisch dat wanneer je een een route berekent ZONDER iq-route functionaliteit aan dat deze altijd sneller is dan berekent MET iq-route aan. Het doel van iq-routes is om een realistische aankomsttijd te geven op basis van historische gegevens. Zonder iq-routes denkt het systeem dat je altijd de maximaal toegestane snelheid kunt rijden. Dit is in de praktijk dus nooit het geval. Daarom is de reistijd met iq-routes aan dus in de meeste gevallen langer.

Dat lijkt mij een vreemde zaak, aangezien met de IQ routes zou tomtom dan een andere weg moeten nemen die dan weer sneller zou moeten zijn dan zonder IQ routes.

Op tomtom staat:

Wist je dat?

De IQ Routes™-technologie je in ruim vijftig procent van de gevallen een snellere route geeft?

Dus is het niet helemaal waar wat je zegt.

Dat lijkt mij een vreemde zaak, aangezien met de IQ routes zou tomtom dan een andere weg moeten nemen die dan weer sneller zou moeten zijn dan zonder IQ routes.

Op tomtom staat:

Wist je dat?

De IQ Routes™-technologie je in ruim vijftig procent van de gevallen een snellere route geeft?

Dus is het niet helemaal waar wat je zegt.

Je kunt het alleen vergelijken wanneer je 'iq-routes aan' met 'iq-routes aan' vergelijkt. Dan zal afhankelijk van de dag van de reis (door de week / weekend) de reistijd korter of langer zijn. TomTom geeft zelf ook aan dat het syteem nog in ontwikkeling is en dat ze straks ook rekening gaan houden met welke dag van de week. Maandag en Donderdag zijn bijvoorbeeld beruchte filedagen en op die dagen zal de reistijd weer anders zijn dan op dinsdag/woensdag etc.

Ik denk dat het een mooie ontwikkeling is die nog verder uitontwikkeld zal worden.

Ik neem aan dat je IQ-routes ook uit kunt zetten?

Ja dat gaat.

Hoofdmenu - wijzig voorkeuren - planning voorkeuren - en dan staat linksonder een knop iq routes

Als je daar op drukt kun je ze in en uitschakelen

Volgens mij begrijpen jullie het principe van iq-routes niet. Het is logisch dat wanneer je een een route berekent ZONDER iq-route functionaliteit aan dat deze altijd sneller is dan berekent MET iq-route aan. Het doel van iq-routes is om een realistische aankomsttijd te geven op basis van historische gegevens. Zonder iq-routes denkt het systeem dat je altijd de maximaal toegestane snelheid kunt rijden. Dit is in de praktijk dus nooit het geval. Daarom is de reistijd met iq-routes aan dus in de meeste gevallen langer.

Als IQ routes alleen bedoeld is om een realistische eindtijd uit de hoge hoed te toveren, dan mogen ze er bij TT wel wat minder ophef over maken. Dat is weer een marketing_kul_verhaal waar niemand op zit te wachten.

Ik had uit het verhaal het volgende begrepen:

- Feit: bij knooppunt Hoevelaken zit het door de weeks in de ochtendspits potdicht (voorbeeldje)

Ik plan een route, door de weeks, en volgens mijn gegevens zou ik omstreeks die spitstijd bij het knooppunt zijn.

Maar ik maak gebruik van IQ_routes, dus wordt ik om het knooppunt geleid. Immers statistieken wijzen uit dat 5 van de 5 werkdagen om 09.00 smorgens het knooppunt Hoevelaken dicht zit.

Dan nog ben ik het met je verhaal niet helemaal eens mbt het volgende feit. Een rit Groningen - Gibraltar is 2500 - 2600 kilometer.

Met of zonder IQ routes geeft maar een verschil van 10 kilometer en een tijdswinst van 15 minuten.

En dat is het maximale wat ze er uit kunnen persen? Op een rit van zo'n omvang de tijdswinst van 10 rode verkeerslichten???

Je neemt mij in de maling.

Ik had uit het verhaal het volgende begrepen:

- Feit: bij knooppunt Hoevelaken zit het door de weeks in de ochtendspits potdicht (voorbeeldje)

Ik plan een route, door de weeks, en volgens mijn gegevens zou ik omstreeks die spitstijd bij het knooppunt zijn.

Maar ik maak gebruik van IQ_routes, dus wordt ik om het knooppunt geleid. Immers statistieken wijzen uit dat 5 van de 5 werkdagen om 09.00 smorgens het knooppunt Hoevelaken dicht zit.

Voor echte files zul je weer gebruik moeten maken van de HD Traffic Receiver. De combinatie maakt het geheel echt sterk. Dat is nu Marketing.

Voor echte files zul je weer gebruik moeten maken van de HD Traffic Receiver. De combinatie maakt het geheel echt sterk. Dat is nu Marketing.

Die combinatie begrijp ik niet. IQ routes zijn statistische gegevens die gebaseerd zijn op o.a Traffic Receiver. M.a.w. heb je geen Traffic Receiver dan kun je eventueel je voordeel doen met IQ routes. De combinatie van die twee zal dus nooit een voordeel kunnen opleveren want IQ loopt achter de feiten aan t.o.v. TR.

Als dat marketing heet dan worden we voor het Lapje gehouden :wink:

De combinatie van die twee zal dus nooit een voordeel kunnen opleveren want IQ loopt achter de feiten aan t.o.v. TR.

Volgens mij, zal in principe TR juist rekening houden met de "feiten" die IQ reeds verzameld heeft in het verleden, en slechts dan een andere route voorstellen, indien die 'op dat moment' gunstiger is.

Volgens mij, zal in principe TR juist rekening houden met de "feiten" die IQ reeds verzameld heeft in het verleden, en slechts dan een andere route voorstellen, indien die 'op dat moment' gunstiger is.

Exact. IQ-routes voor de 'long term' en HDT voor de 'short term' en dus een sterke combinatie. Echter proberen een aantal mensen het altijd weer beter te weten. :wink:

Zoals Zeezout al terecht opmerkt: De reis wordt aangepast aan de hand van statistische gegevens.

In mijn plausibele voorbeeld geef ik aan dat Hoevelaken in de ochtenspits dicht zit. Dan mag ik toch aannemen dat IQ een andere route zal kiezen.

Een ander verhaal is dat IQ wel met weekend en door-de-week werkt, maar dus niet met ochtend, middag, avond of nacht. Althans er zijn geen tijden instelbaar.

Stel dat ik dwars door Amsterdam_Centrum moet. Overdag om de haverklap verkeerslichten en 's avonds knipperen ze oranje. Houd het daar dan wel rekening mee?

Stel dat ik dwars door Amsterdam_Centrum moet. Overdag om de haverklap verkeerslichten en 's avonds knipperen ze oranje. Houd het daar dan wel rekening mee?

Nu nog niet. maar zoals gezegd zal iq-routes steeds verder verfijnd worden.

Nu nog niet. maar zoals gezegd zal iq-routes steeds verder verfijnd worden.

Dit begrijp ik; maar hoe weet je TomTom dit dan? Hij zal dan toch ook die nieuwe informatie ergens vandaan moeten krijgen . . . :wink:

Dit begrijp ik; maar hoe weet je TomTom dit dan? Hij zal dan toch ook die nieuwe informatie ergens vandaan moeten krijgen . . . :wink:

TomTom verkrijgt info via TomTom Home. Je hebt daar een optie 'Deelvoorkeuren: Schakel het verzamelen van anonieme gebruikersstatistieken in' die je aan en uit kunt zetten. Op je TomTom device wordt bijgehouden hoe hard je rijdt op alle wegsegmenten. Als je je TomTom aansluit op TomTom Home dan worden deze gegevens verstuurd naar TomTom (als je de optie 'Deelvoorkeuren' aan hebt staan.

Edited by lapje

Echter proberen een aantal mensen het altijd weer beter te weten. :wink:

Na ja, wat nou?

Ik zeg niet van mezelf dat ik de wijsheid in pacht heb in dit onderwerp. Jij daarentegen dus wel gezien je uitspraak.

Het enige wat ik probeer is om de zaak helder en duidelijk te krijgen. Daarvoor zijn we al vaak genoeg op onze muil beland met TT.

Sorry dat ik dan niet maar klakkeloos elk verhaal door mn strot laat drukken, maar wil graag van de hoed en de rand weten. Dat er dan zo'n flauwe opmerking van jouw kant komt verbaasd mij dan een beetje.

Na ja, wat nou?

Ik zeg niet van mezelf dat ik de wijsheid in pacht heb in dit onderwerp. Jij daarentegen dus wel gezien je uitspraak.

Het enige wat ik probeer is om de zaak helder en duidelijk te krijgen. Daarvoor zijn we al vaak genoeg op onze muil beland met TT.

Sorry dat ik dan niet maar klakkeloos elk verhaal door mn strot laat drukken, maar wil graag van de hoed en de rand weten. Dat er dan zo'n flauwe opmerking van jouw kant komt verbaasd mij dan een beetje.

Ho, ho rustig maar.... Was maar een grapje (had je kunnen zien aan :wink:) . Ik weet dat je altijd een positieve bijdrage wilt leveren.

Edited by lapje