Sign in to follow this  
Followers 0
Captain

Wie vindt de eerste MapShare correctie?

63 posts in this topic

We hebben volgens de teller krap 30.000 leden. Reeds twintig, jawel, hebben het bestand gedownload.

Over een maand kunnen we aan 29.980 leden vragen of de update bij hun is verwerkt.

Heerlijk forum.

Inmiddels heb ik samen met Pjottr (waarvoor mijn hartelijke dank :wink:) testen gedaan met 2 kaartversies:

In TomTom Home Map Share voorkeuren alleen Nederland geselecteerd en alle NP-categeorie

Edited by Captain

We hebben volgens de teller krap 30.000 leden. Reeds twintig, jawel, hebben het bestand gedownload.

Over een maand kunnen we aan 29.980 leden vragen of de update bij hun is verwerkt.

Gezien de conclusie 2 posts hierboven zou ik er niet te hard op rekenen. De updates gemeld door velen en enkelen komen immers toch niet binnen.

En wat moet er gebeuren voordat TomTom de map share als vetrouwd aanmerkt? Zijn dat die 100 stuks waar de helpdesk het over had?

Edited by Captain

TT's spionnetjes lezen dit forum en een aantal mensen zal dadelijk aan de dunne zijn ..

Het wordt zo langzamerhand eens tijd dat er wat mensen wakker worden, in den lande. En niet alleen in Amsterdam :smile:

... Om alles uit te sluiten .... De weg op foto 1 heeft bij TomTom geen status, maar is fysiek gesloten voor alle motorvoertuigen behoudens landbouwvoertuigen ... De weg op foto 2 heeft bij TomTom geen status, maar is fysiek een doodlopende weg.

Voor de zekerheid en ter verduidelijking: foto 1 en foto 2 zijn van dezelfde lokatie. Foto 2 is niet de doodlopende weg. Foto 3 is van de doodlopende weg.

Foto 1 en foto 2 tonen beide de blokkade in Noordelijke richting. Ik heb aangenomen dat aan het andere einde van de weg ook z'n bord staat en dat daarom ook de Zuidelijke richting geblokkeerd moet worden. Klopt dat?

Hoe om te gaan met de doodlopende weg? Je mag er wel inrijden. Maar waarschijnlijk rij je vroeg of laat tegen een obstakel aan waar alleen fietsers en brommers langs kunnen. Met de Kaartcorrecties van TomTom kun je dit type fout niet corrigeren. Je kunt het via overig melden maar ik neem aan dat je een blokkering wenst in Oostelijke en Westelijke richting. Klopt dat?

Zo zie ja maar weer, het valt niet mee om alles uit te sluiten. Zie hieronder de wijzigingen die ik heb doorgevoerd.

post-28910-1210369885_thumb.jpg

post-28910-1210369899_thumb.jpg

Voor de zekerheid en ter verduidelijking: foto 1 en foto 2 zijn van dezelfde lokatie. Foto 2 is niet de doodlopende weg. Foto 3 is van de doodlopende weg.

Korrekt.

Ik heb de foto's erbij gedaan ter verificatie van de juistheid hetgeen ik schrijf.

Foto 1 en foto 2 tonen beide de blokkade in Noordelijke richting. Ik heb aangenomen dat aan het andere einde van de weg ook z'n bord staat en dat daarom ook de Zuidelijke richting geblokkeerd moet worden. Klopt dat?

Korrekt.

Foto 1 toont de situatie, foto 2 laat zien wat er aan de hand is met de weg. Reden correctie

Hoe om te gaan met de doodlopende weg? Je mag er wel inrijden. Maar waarschijnlijk rij je vroeg of laat tegen een obstakel aan waar alleen fietsers en brommers langs kunnen. Met de Kaartcorrecties van TomTom kun je dit type fout niet corrigeren. Je kunt het via overig melden maar ik neem aan dat je een blokkering wenst in Oostelijke en Westelijke richting. Klopt dat?

Korrekt

De permanente blokkering is aan de westzijde geplaatst.Het gaat idd om een Oost_West trac

Edited by Pjottr

geef maar een locatie door van een pont die jij gewijzigd hebt en als zodanig nu korrekt in jouw TT staat.

Dan kunnen we het nakijken

ik heb de wijzigingen van alle ponten in de buurt van Dordrecht en verder alles wat ik kon vinden in de V675.1409 kaart aangemerkt als tolweg. dat kon niet via een blokkade of wat dan ook, dus heb ik het via "overige" doorgegeven.

tevens diverse mailtjes naar tomtom gedaan alsmede een uiteenzetting van een werkelijke situatie van mensen die naar een feest aan de dordtse kant wilde komen maar ( vanuit utrecht vandaan) met hun tomtom in werkendam stonden. die mensen moesten ruim 40 km omrijden omdat de pont na 19.30 uur niet meer vaart.

Deze wijzigingen heb ik nog nooit gezien. zelfs in V8.00.1766 is een pont nog steeds een gewone weg volgens tomtom.

Conclusie... het werkt NIET.

ik heb de wijzigingen van alle ponten in de buurt van Dordrecht en verder alles wat ik kon vinden in de V675.1409 kaart aangemerkt als tolweg.

Ik zou zeggen dat een pont gewoon een pont is en geen weg, maar dat zal je wel niet kunnen doorgeven via MapShare? Dat je er wel tol moet betalen begrijp ik, maar dat is op alle ponten zo.

die mensen moesten ruim 40 km omrijden omdat de pont na 19.30 uur niet meer vaart.

Deze wijzigingen heb ik nog nooit gezien. zelfs in V8.00.1766 is een pont nog steeds een gewone weg volgens tomtom.

Kijk, dat zou een mooie zijn voor IQ-Routes, om na 19.30 uur niet meer via het pont te navigeren. Ik vrees echter dat het nog heel lang zal duren voordat er zoveel IQ in TomTom's IQ-Routes geprogrammeerd wordt.

Edited by Captain

Of mapshare nu nog werkt durf ik niet te zeggen maar toen het pas geintroduceerd was heeft het wel gewerkt.

Ik meen me nog te herinneren dat ik na een update van mapshares plotseling niet meer in staat was om naar het centrum van Bergen op zoom te reizen. Dit werd veroorzaakt door een straat die door mapshare als eenrichting verkeer aangemeld was.

Op dit of een ander forum is daar toen nog een topic over geweest dacht ik, enkele dagen later na weer een nieuwe update van mapshare was reizen naar centrum BoZ weer wel mogelijk.

hier dus: http://www.jouwnav.nl/forum/index.php?showtopic=14940

Conclusie moet volgens mij zijn dat het ooit wel gewerkt heeft, of het nu nog functioneert weet ik niet.

Ab

Edited by sheriff

Wie heeft de volgend correctie door gekregen?

's-Hertogenbosch, Kasterenwal

Op de v7 kaart is er in de Kasterenwal eenrichting verkeer tussen de Vliertstraat en de Van Berkelstraat.

In werkelijkheid is het gedeelte tussen de Vliertstraat en de Gervenstraat in beide richtingen toegankelijk. Deze wijziging heb ik reeds lang geleden doorgegeven.

Wie heeft deze ontvangen?

Op de v7 kaart is er in de Kasterenwal eenrichting verkeer tussen de Vliertstraat en de Van Berkelstraat.

In werkelijkheid is het gedeelte tussen de Vliertstraat en de Gervenstraat in beide richtingen toegankelijk. Deze wijziging heb ik reeds lang geleden doorgegeven.

Op de versie 8.00 kaart is dit stukje in biede richtingen doorgankelijk, en op de 710 versie ook.

Edited by j-lo

Jawel, hier op kaart v705.1480 komt de map share binnen.

Zonder map shares:

post-5401-1210417264_thumb.png

Met map shares (alleen een vinkje gezet bij "door TomTom gecontroleerd"):

post-5401-1210417259_thumb.png

Dus proficiat! Je hebt de eerste map share gevonden. :good:

Het vreemde is echter dat het tweerichtingsverkeer helemaal niet werkt, de TomTom leidt me een blokje om:

post-5401-1210417271_thumb.png

Op deze wijze heb je er nog niks aan. :dirol:

Probeer eens zo'n route plannen op jouw TomTom of dat hetzelfde effect heeft?

Edited by Captain

Op deze wijze heb je er nog niks aan. :dirol:

Maar zo klopt ie toch, dat 2e deel van de weg is nog wel eenrichtingsverkeer als ik het verhaal goed lees.

Dus proficiat! Je hebt de eerste map share gevonden. :good:

Het vreemde is echter dat het tweerichtingsverkeer helemaal niet werkt, de TomTom leidt me een blokje om:

post-5401-1210417271_thumb.png

Op deze wijze heb je er nog niks aan. :good:

Deze route klopt precies.

Vanaf de Jan de la Barlaan kun je de Kasterenwal niet op ivm gedeeltelijk eenrichting verkeer. Probeer het maar eens vanaf de Citadellaan. Dan kom je keurig op de Kasterenwal uit. Voor de wijziging werd je omgeleid via Citadellaan - Van der Weeghensingel - Zuid Willemsvaart - Vlierstraat - Kasterenwal.

Even toeteren als je langs komt. Dan zwaai ik wel vanaf mijn balkon :dirol:

Edited by hanswind

Ter volledigheid (en om het wat gecompliceerder te maken); niet voor alle veerponten hoeft betaald te worden. Over de Bergsche Maas zijn een aantal ponten die (nog) gratis zijn. Heeft voor zover ik weet te maken met het feit dat dit water gegraven is (geen natuurlijke rivier).

Ter volledigheid (en om het wat gecompliceerder te maken); niet voor alle veerponten hoeft betaald te worden. Over de Bergsche Maas zijn een aantal ponten die (nog) gratis zijn. Heeft voor zover ik weet te maken met het feit dat dit water gegraven is (geen natuurlijke rivier).

ok, er is misschien ergens een pont waar niet voor betaald hoeft te worden, maar dat neemt niet weg dat het overgrote deel van de ponten wel betaald overvaren is en dus op zijn minst een waarschuwing vereist... je zal maar geen geld bij je hebben...

tevens doet zo'n pont er vaak 20 minten of meer over om heen en weer te varen ( dordt - werkendam) en meestal vaart hij net voor je neus weg. een alternatieve route is dan vaak sneller.

nu houdt tomtom totaal geen rekening met veerboten.

ok, er is misschien ergens een pont waar niet voor betaald hoeft te worden, maar dat neemt niet weg dat het overgrote deel van de ponten wel betaald overvaren is en dus op zijn minst een waarschuwing vereist... je zal maar geen geld bij je hebben...

tevens doet zo'n pont er vaak 20 minten of meer over om heen en weer te varen ( dordt - werkendam) en meestal vaart hij net voor je neus weg. een alternatieve route is dan vaak sneller.

nu houdt tomtom totaal geen rekening met veerboten.

Tomtom houdt geen rekening met veerboten? Daar koop ik die tomtom niet voor :excl:

Tomtom houdt geen rekening met veerboten? Daar koop ik die tomtom niet voor :sad:

even ter verduidelijking...

Tomtom navigeert je rustig via een veerboot ook als die niet vaart op het moment dat je de route rijdt.

als voorbeeld dordt - werkendam.

Die veerboot vaart na 19.30 uur niet meer ( in het weekeind op zondag al niet meer na 18.55 uur ) en in het weekeind niet VOOR 10.30 uur ( geloof ik )

Als je op de tijd dat de boot niet vaart een route plant vanaf dordrecht naar werkendam dan stuurt de tomtom je zonder waarschuwing via de veerboot en pas als hij zegt... neem de veerboot ( dan sta je er dus al bijna voor te wachten ) kom je tot de ontdekking dat die boot niet vaart, of je geen geld bij je hebt :good:

Het gevolg is dat je een alternatieve route moet plannen en vervolgens 40 km moet omrijden via de N3 - A15 - brug bij gorinchem - werkendam.

lekker is dat..

kijk ik weet dat wel, maar er zijn zat mensen die dat niet weten.

Zo zijn wij wel eens naar gouderak geweest om een fiets op te halen bij de fietsengroothandel.nl en dan ga je via rotterdam / gouda en dan daar ergens met een heel klein pontje waar maar 2 auto's op kunnen over.

dan merk je pas 100 meter voor dat pontje dat je de veerboot op moet en makkelijk is anders.

als je 10 minuten langer wilt rijden kan je via een heel andere en zelfs kortere route ( via krimpen aan de ijssel geloof ik ) er ook komen zonder pont.

een waarschuwing is op zijn minst nodig.

Een kaartfout die 1,5 week geleden gemeld is aan TomTom, schijnt nu verwerkt te zijn.

Deze kaartfout is door "enkele" medeforumleden tevens opgevoerd naar TT.

Op de normale foto zie je de weg, met het bewuste verkeersbord.

Op de screendump van de TT zie je dat deze naamloze weg reeds de korrekte status heeft.

De coördinaten staan op de screendump, dus je kan het zelf verifi

Een kaartfout die 1,5 week geleden gemeld is aan TomTom, schijnt nu verwerkt te zijn.

Deze kaartfout is door "enkele" medeforumleden tevens opgevoerd naar TT.

Op de normale foto zie je de weg, met het bewuste verkeersbord.

Op de screendump van de TT zie je dat deze naamloze weg reeds de korrekte status heeft.

De coördinaten staan op de screendump, dus je kan het zelf verifi

ik vindt het dus helemaal niet raar dat deze testjes binnen no-time via de mapshare techniek worden verspreid.

Het bewijst niets dat de techniek bij alle andere wijzigingen even effectief behandeld wordt.

Het lijkt mij niet te doen om juist de wijzigingen die Pjottr of Captain of de andere testers op dit forum maken, er uit te pikken en vervolgens 'voor het oog van het kerkvolk' weer snel te verspreiden onder andere gebruikers.

Ik ben het wel met je eens dat er sowieso niet al te snel conclusies kunnen worden getrokken over de juiste werking van Map Share, omdat je bijvoorbeeld vooraf niet weet of jouw correctie snel wordt verspreid (omdat je bijvoorbeeld een 'trusted user' bent), of dat TomTom controles gaat uitvoeren of dat jouw correctie om (al dan niet) valide reden wordt afgekeurd.

Oftewel: wanneer kun je er nou zeker van zijn dat de dienst naar behoren werkt...? :pardon:

Oftewel: wanneer kun je er nou zeker van zijn dat de dienst naar behoren werkt...? :pardon:

Als ze toegepast zijn in de nieuwe (betalende) kaartversie. :pardon:

Edited by adriaantje

Als ze toegepast zijn in de nieuwe (betalende) kaartversie. :yahoo:

Idd, dat is eigenlijk het enig goede antwoord op de lange termijn en vooral een doelstelling die TomTom er zelf mee zal hebben. De meeste gebruikers zullen er een andere kijk op hebben :wink: