Sign in to follow this  
Followers 0
vanace

Kompas vrijwel verdwenen

17 posts in this topic

Twee berichten van vorige week betroffen het kompas in NC8.

Tot mijn spijt is het kompas vrijwel vertrokken. Het is geslonken tot een miezerig pijltje dat het noorden aanwijst.

Je moet nu "omrekenen" in welke richting je rijdt.

Bijzonder onhandig en gebruiksonvriendelijk, lijkt me.

Na een vraag aan Cust.support kreeg ik het volgende antwood:

"Hartelijk dank voor uw bericht aan de TomTom Customer Support.

De kompas optie is in de nieuwe software versie uitgeschakeld. Dit is dus op alle apparaten. Wij zullen deze weer invoeren indien hier vraag naar is. U heeft dit bij deze dan aangegeven.

Wij hopen dat wij hiermee uw vraag hebben beantwoord.

Indien u vragen of suggesties heeft horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

TomTom Customer Support Team"

Ben daar niet blij mee.

Ben ik een van de weinigen, of willen meer gebruikers het kompas (groot en instelbaar) terug?

Edited by vanace

Deze opmerking over het kompas is al meermalen op dit forum verschenen, en daaruit leid ik af dat vele gebruikers het "oude" instelbare kompas graag terug zouden hebben.

Deze opmerking over het kompas is al meermalen op dit forum verschenen, en daaruit leid ik af dat vele gebruikers het "oude" instelbare kompas graag terug zouden hebben.

Dan moet er maar een berichtje naat TT-support. Ze lezen dacht ik wel mee, maar doen ze wel iets met zaken die in dit forum besproken worden?

Hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Ik heb dit in de wishlist ( verbeter punten ) navcore 8 ook al aangegeven , ik snap niet wat de logica achter het verwijderen van het kompas voorkeuren menu is. :angry:

Twee berichten van vorige week betroffen het kompas in NC8.

Tot mijn spijt is het kompas vrijwel vertrokken. Het is geslonken tot een miezerig pijltje dat het noorden aanwijst.

Over het formaat van het kompas kun je niet tevreden zijn, maar klagen over een kompas dat naar het noorden wijst????

Het is toch een kompas?! Die dingen wijzen nou eenmaal altijd naar het noorden als ze goed zijn en dat is maar goed ook anders lagen er heel veel schepen op de pier van Hoek van Holland. :angry:

Edited by zeezout

Over het formaat van het kompas kun je niet tevreden zijn, maar klagen over een kompas dat naar het noorden wijst????

Het is toch een kompas?! Die dingen wijzen nou eenmaal altijd naar het noorden als ze goed zijn.

:angry::wink:

Het is toch een kompas?! Die dingen wijzen nou eenmaal altijd naar het noorden als ze goed zijn en dat is maar goed ook anders lagen er heel veel schepen op de pier van Hoek van Holland. :angry:

Het laatste wat je nodig hebt als je een GPS navigatiesysteem hebt, is een kompas dat naar het noorden wijst. Wat moet ik met de wetenschap waar het noorden ligt? Wat je eventueel wel kunt gebruiken of op z'n minst fijn om te weten, is een pijl (noem het dan geen kompas) die de richting en afstand in vogelvlucht naar de eindbestemming aangeeft, zoals je dat op vele andere navigatiesystemen ook aantreft. Dus in die zin kan ik "vanace" en andere gebruikers wel begrijpen, dat ze de oude instelbare pijl graag terug willen hebben.

Edited by Captain

Eindbestemming wordt, al navigerend, sowieso wel bereikt. Enkel wanneer geen route/eindbestemming wordt uitgezet zou een kompasfunctie leuk zijn. Een pijltje, hoe miezerig ook (bij gebrek aan horloge en een beetje nadenken), wijzend naar het noorden is dan, wat mij betreft, afdoende.

En wat dat betreft ligt mijn post in het verlengde van wat Captain hiervoor schreef :wink:

:angry:

Poseidon

Edited by poseidon

Het ontbreken van een kompas zou voor mij een reden zijn om het device niet te kopen. Ik gebruik het op m'n motor altijd met de pijl richting het doel. Zo kan ik zien in welke richting ik moet rijden als ik een mooi weggetje zie als ik eens van de route wil afwijken...

Ook ik vind de pijlrichting naar de bestemming een mooie aanvulling.

Als ik al eens (tijdens toeristisch gebruik) in een landelijke omgeving de 'kortste route' ingeef, betrouw ik niet altijd elk wegeltje dat TT mij aanwijst.

Afgaande op het 'pijltje naar bestemming', weet ik tenminste welke richting ik dan tijdelijk moet nemen.

Ook ik vind de pijlrichting naar de bestemming een mooie aanvulling.

Als ik al eens (tijdens toeristisch gebruik) in een landelijke omgeving de 'kortste route' ingeef, betrouw ik niet altijd elk wegeltje dat TT mij aanwijst.

Afgaande op het 'pijltje naar bestemming', weet ik tenminste welke richting ik dan tijdelijk moet nemen.

Helemaal mee eens. Ik gebruik het ook nog al eens om tijdens een motortocht zelf mijn weg te zoeken en vind het dan prettig te weten wat de richting is waar ik uiteindelijk wil wezen.

Jos

De kompas functie is een bijzonder handige aanvulling tijdens het navigeren, dus als het even kan gewoon weer activeren beste mensen van TomTom

Het is toch een kompas?! Die dingen wijzen nou eenmaal altijd naar het noorden als ze goed zijn en dat is maar goed ook anders lagen er heel veel schepen op de pier van Hoek van Holland. :biggrin:

Kletskoek! Noem je dit een kompas, zonder hoofdstreken of graden??

Als je geen enkel gevoel voor richting hebt, kan je inderdaad tevreden zijn met dit kale pijltje.

Zowel in de scheepvaart als de luchtvaart wordt meestal analoog of digitaal de richting aangegeven waarin je je beweegt, de "heading" . Je beweegt je in zuid-westelijke richting of zoveel graden enz.

Tomtom zou met dit miezerige pijltje nog goed wegkomen als het pijltje een simpele kompasroos zou zijn met een N-O-Z-W vermelding (de hoofdstreken). Voor de meesten is een goed afleesbare heading belangrijk.

Nu kan je wel in de statusbalk kiezen wel voor "Richting" en dus de richting waarin je rijdt in graden laten weergeven op de statusbalk, maar dan zal 1 van de andere 5 opties moeten vervallen. Dus helemaal ontevreden mogen we eigenlijk niet zijn. Maar toch was het oude kompasroosje wel erg makkelijk.

Nee, tomtom, gauw weer het kompas terug en flik je klanten geen ongevraagde kunstjes. :lol:

Zowel in de scheepvaart als de luchtvaart wordt meestal analoog of digitaal de richting aangegeven waarin je je beweegt, de "heading" . Je beweegt je in zuid-westelijke richting of zoveel graden enz.

Bijna goed. De heading is de richting waarnaar je stuurt. Door de wind (in de luchtvaart) of de stroming van het water (scheepvaart) beweegt het vlieg/vaartuig echter in een afwijkende richting. Dit noem je dan de koers, dit is dus de richting waarin je je voortbeweegt.

In de auto zal de heading in de praktijk overeenkomen met de koers omdat je geen invloed hebt van de wind (met de auto vlieg je niet alhoewel sommigen dat toch op lage hoogte doen :biggrin:).

Kletskoek! Noem je dit een kompas, zonder hoofdstreken of graden??

Ja. Als ik weet waar het noorden is verzin ik de rest er wel bij. Hoef je niet voor gestudeerd te hebben hoor

Als je geen enkel gevoel voor richting hebt, kan je inderdaad tevreden zijn met dit kale pijltje.

Het is juist andersom: als je een goed gevoel voor richting hebt heb je voldoende aan dit kale pijltje

Tomtom zou met dit miezerige pijltje nog goed wegkomen als het pijltje een simpele kompasroos zou zijn met een N-O-Z-W vermelding (de hoofdstreken).

Dank voor de uitleg. Ik weet nu eindelijk wat hoofdstreken zijn :blink:

Voor de meesten is een goed afleesbare heading belangrijk.

Nu kan je wel in de statusbalk kiezen wel voor "Richting" en dus de richting waarin je rijdt in graden laten weergeven op de statusbalk, maar dan zal 1 van de andere 5 opties moeten vervallen. Dus helemaal ontevreden mogen we eigenlijk niet zijn. Maar toch was het oude kompasroosje wel erg makkelijk.

Nee, tomtom, gauw weer het kompas terug en flik je klanten geen ongevraagde kunstjes. :lol:

:biggrin:

Bijna goed. De heading is de richting waarnaar je stuurt. Door de wind (in de luchtvaart) of de stroming van het water (scheepvaart) beweegt het vlieg/vaartuig echter in een afwijkende richting. Dit noem je dan de koers, dit is dus de richting waarin je je voortbeweegt.

In de auto zal de heading in de praktijk overeenkomen met de koers omdat je geen invloed hebt van de wind (met de auto vlieg je niet alhoewel sommigen dat toch op lage hoogte doen :unknw:).

Jeahhh... ok.

Iets beter dan: "Track" , de richting waar in je beweegt (zelfs als je dronken bent !!)

Ach ja... track is wat zuiverder, maar ach.... kniesoor enz. :wink: