Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

Ervaringen LIVE Services

285 posts in this topic

Wellicht bestaat er al een draadje over de ervaringen met HDT van Tomtom (kon hem niet zo 1, 2 3 vinden)...nu ik er zo'n 2 weken mee aan het rijden ben, moet ik zeggen dat de ervaringen die ik 2 weken lang had met de door TT uitgeleende One HDT's (enkele maanden geleden) aan ons forum....zo positief zijn gebleken, waardoor ik heb besloten om er ook maar eentje aan te schaffen.

Natuurlijk zijn er nog wel wat kritiekpunten te noemen...zoals het af en toe constateren van de aanwezigheid van files die niet op je scherm verschijnen....danwel files die er volgens HDT zouden zijn, alweer opgelost zijn of korter dan aangegeven.

Maar dit is (volgens mijn waarneming) in ongeveer 10 % van de tijd dat ik op weg ben, het geval.....meestal kloppen de meldingen aardig.

Het is ook al een paar keer voorgekomen dat ik een beroep moest doen op de functie Beperk Vertragingen....welke functie heel anders in zijn werk gaat dan die van TMC.

Ook is het een zegen dat de meldingen op N-wegen ook op de HDT verschijnen, wat ik bij TMC enorm miste.

Toen ik hem net 2 dagen in gebruik had, kreeg ik al te maken met 2 files van in totaal 17 km lang....eentje op de A4 en op de A13 (richting Dordrecht)....door op Beperk Vertragingen te klikken, kreeg ik een prima route door van de One...die OOK meteen rekening houd met vertragingen op N-wegen die je dan moet rijden....en DAT was nu net iets wat TMC niet kan. :good:

M.a.w : ik ben achteraf tevreden dat ik de Go 720 heb weg gedaan...omdat ik niks geef om MP3 afspelen....kletsen tegen Saskia (TTS), foto's bekijken en dergelijke onzin, daar heb ik een Navigatie niet voor. :nea:

Het enige wat ik mis t.o.v. de Go 720, is de (overigens slecht verstaanbare) carkit mogelijkheid, maar daar komt iets anders voor in de plaats. (Bluetooth a la een Parrot).

Werkelijk IDEAAL is de mogelijkheid om, als je nog thuis zit...alvast op je One HDT thuis al te kijken waar alle files staan...zodat je je al een beetje kunt voorbereiden !

Dus een dikke pluim voor de One HDT....qua file vermijden is het een prima oplossing, het zou alleen goedkoper moeten zijn (of liefst gratis)....bij Vodafone hebben ze nu al een Sim Only abonnement voor een telefoon a 4,95 per maand en dan krijg je er nog 50 belminuten ook bij :excl:

Graag hier jullie ervaringen met HDT....positief of negatief, maakt mij niet uit. :wink:

Edited by BramvT

qua file vermijden is het een prima oplossing, het zou alleen goedkoper moeten zijn (of liefst gratis)....bij Vodafone hebben ze nu al een Sim Only abonnement voor een telefoon a 4,95 per maand en dan krijg je er nog 50 belminuten ook bij :excl:

Graag hier jullie ervaringen met HDT....positief of negatief, maakt mij niet uit. :wink:

Ik ben erg te spreken over HD Traffic. Het wil inderdaad wel eens voorkomen dat een file niet wordt gemeld, maar er wel staat. Maar er zit natuurlijk altijd wel enige vertraging in een dergelijk systeem. Daarnaast moeten we ook rekening houden met het feit dat er wel eens net even te weinig Vodafone SIMs in die file staan. In het gros van de gevallen werkt HD Traffic prima, niet alleen voor het melden van de files, maar ook voor het vinden van alternatieve routes.

Aangezien de meeste mensen vaak bekende routes rijden (en je je navigatiesysteem niet per se nodig hebt), is HD Traffic een zeer zinvolle toevoeging aan het apparaat. de informatie die je met deze dienst krijgt, biedt je de mogelijkheid verantwoord van je vaste routes af te wijken en tijd te besparen.

Voor wat betreft die kosten: je betaalt natuurlijk niet alleen voor de communicatiekosten. Er zijn ook investeringen gedaan in de ontwikkeling van de dienst en de benodigde infrastructuur. Daarnaast moet er ook nog geld aan de strijkstok blijven hangen, zowel bij TomTom als bij Vodafone.

Voor wat betreft die kosten: je betaalt natuurlijk niet alleen voor de communicatiekosten. Er zijn ook investeringen gedaan in de ontwikkeling van de dienst en de benodigde infrastructuur. Daarnaast moet er ook nog geld aan de strijkstok blijven hangen, zowel bij TomTom als bij Vodafone.

Ik bedoel er eigenlijk het volgende mee : indien TT het HDT systeem in alle (nieuwe) TT's zou integreren zoals bij deze One XL HDT...dus er straks veel meer HDT's op de weg zitten, zou dat voor iedereen toegankelijk worden en dus zouden dan de filemeldingen nog actueler worden !

Dan nemen mensen die elke dag vaak dezelfde route moeten rijden en daar geen TT voor nodig hebben, toch hun TT mee voor de actuele filemeldingen...want je komt als automobilist niet alleen elke dag de forensenfiles tegen maar er kunnen onderweg ook files ontstaan door ongelukken...door een zware regenbui op je route...en noem maar op :good:

Ik weet niet wat het TT kost per SIM in elke TT...gestel dat dit 3 euro p/m zou zijn (ik gok maar wat), nu de prijs is verlaagd naar 7,95 p/m zou ik daar niet ver vanaf moeten zitten ?

Zolang TT er extra geld voor blijft vragen, zal het naar ik vermoed een hoop mensen toch afschrikken om een TT met HDT te kopen (laat staan een losse ontvanger a 99 euro met slechts een half jaar gratis HDT)....ik ben geen zakenman en snap best dat dit HDT systeem extra geld kost...maar er zijn vast wel knappe zakenmensen bij TT die daar een oplossing voor weten te vinden. :excl:

Als je dan daarmee de top positie in de navigatiewereld kunt vasthouden en zelfs verbeteren....zal elke (TT) zakenman daar toch geen nee tegen zeggen, lijkt me :wink:

Edited by BramvT

Ik heb mijn HDT Receiver een maand geleden aangeschaft, als toevoeging op mijn 720. TMC was voor mij niet bruikbaar.

In de eerste week had ik nog wel eens last van een wegvallende verbinding naar de TT server. De VodaFone verbinding is altijd stabiel. Kennelijk heeft TT die problemen snel opgelost, want nu merk ik het niet of nauwelijks.

Wel merkte ik een voorkeursvolgorde bij aansluiten. Ik zet eerst mijn TT aan, en daarna de aansluiting met de receiver. In het begin had ik dan wel eens een probleempje van een niet te maken verbinding. Door deze volgorde te gebruiken ben ik er nooit meer tegenaan gelopen.

Je kan merken dat er meer HDT gebruikers rondtoeren (of stilstaan) de nauwkeurigheid is best wel groot. Het begin en einde van een file is vaak op 100 mtr nauwkeurig weergegeven.

Ook ik merk wel eens dat er geen files zijn vermeld, terwijl ze er wel staan en omgekeerd. Echter dit komt, bij mij sporadisch voor en al snel zie je de file dan weer vermeld staan. Ik verwacht dat bij een toenemende gebruikerspolpulatie deze betrouwbaarheid verder zal toenemen.

Als je voor de eerste keer op het totaalscherm kijkt, dan breekt je af en toe wel eens het klamme zweet uit. Dan staat bijna geheel Nederland stil of rijdt langzaam. De file informatie op de radio is eigenlijk maar een slap aftrekseltje van de werkelijkheid.

Het systeem werkt, en goed, en is ook nog snel. Aanzetten en binnen een paar seconden tot een minuut heb je al een status update. Petje af voor die lui van TT.

Het vermijden van files is niet mijn hoofddoel. Ik worstel mij elke dag trouw en slaafs langs Amsterdam om in de avond weer even trouw mij langs datzelfde Amsterdam weer een weg naar boven te worstelen. En daar zijn nu eenmaal niet veel uitwijk mogelijkheden. (Hooguit via het NoordHollands kanaal)

De zaken waar ik enorm tevreden mee ben zijn:

[*] - het werkt, echt;

[*] - je hebt de mogelijkheid om alternatieve routes te rijden (je bent dan overigens niet de enige);

[*] - Je aankomsttijd is wat re

Daarnaast moeten we ook rekening houden met het feit dat er wel eens net even te weinig Vodafone SIMs in die file staan.
Iindien TT het HDT systeem in alle(nieuwe) TT's zou integreren zoals bij deze One XL HDT...dus er straks veel meer HDT's op de weg zitten, zou dat voor iedereen toegankelijk worden en dus zouden dan de filemeldingen nog actueler worden !

Via de telefoonprovider (Vodafoon), moet het toch perfect mogelijk zijn om in de verrekening van de simkaarten alle GSM (Vodafoon) gebruikers te betrekken en niet enkel de TT Sim's.

Eerlijk gezegt, ik was zo naief van te denken dat dit op het ogenblik al zo gebeurde.

Maak me blij, en zeg dat het inderdaad zo gebeurt. (Enkel als het waar is. :excl:)

Als je dan daarmee de top positie in de navigatiewereld kunt vasthouden en zelfs verbeteren....zal elke zakenman daar toch geen nee tegen zeggen, lijkt me :wink:

Als je voor de eerste keer op het totaalscherm kijkt, dan breekt je af en toe wel eens het klamme zweet uit. Dan staat bijna geheel Nederland stil of rijdt langzaam. De file informatie op de radio is eigenlijk maar een slap aftrekseltje van de werkelijkheid.

Heel herkenbaar, ja :excl:

De zaken waar ik enorm tevreden mee ben zijn:

1. - je hebt de mogelijkheid om alternatieve routes te rijden (je bent dan overigens niet de enige);
  2. - Je weet wat je op je pad tegenkomt, en dat geeft ook wat meer rust.

V.w.b. het door mij vetgedrukte : maar als er meer auto's die sluiproute nemen en daar een file door is ontstaan (en die ook door HDT ontdekt is) zal je HDT daar rekening mee houden en die ook proberen te omzeilen, toch ? :wink:

Is er nu niets te verbeteren? Ja, zeker 1 ding. Het blijkt dat als je een alternatieve route krijgt aangeboden en die je vervolgens geaccepteerd, dat HDT nooit meer kijkt of de file van oorspronkelijke route is opgelost of verminderd. Met andere woorden, het kan dus dat je een omleiding accepteert, die ook neemt en er vervolgens achterkomt dat de eerste file al weer weg is. Waardoor je dus voor Jan Doedel om bent gereden.

Ik heb hier het volgende op gevonden. Ik accepteer een alternatieve route, maar voer na en om de 10 minuten weer het oorspronkelijke adres in. Vervolgens gaat de hele berekening weer van start en heb weer de mogelijkheid om wel of geen alternatieve route te nemen.

HDT kijkt dus enkel naar vertragingen op je huidige route. Als dat al een alternatieve route is dan kijkt hij pas weer verder als daar weer vertragingen zijn. En niet als andere (de oorspronkelijke) route weer sneller is geworden.

Goede tip van je....daar zal ik zeker ook gebruik van gaan maken. :good:

Ik rij ook alweer een klein half jaar rond met een TT HD Traffic Receiver als aanvulling op mijn TT Go 720 en ik ben er dik tevreden mee hoor.

Ik ben het helemaal eens met alle positieve ervaringen zoals deze hierboven staan opgesomd. Het mooie is inderdaad de betrouwbaarheid van de server (geen gedonder met wegvallende verbindingen zoals bij TMC) en de mate van detail van de aangegeven files (het klopt inderdaad

Via de telefoonprovider (Vodafoon), moet het toch perfect mogelijk zijn om in de verrekening van de simkaarten alle GSM (Vodafoon) gebruikers te betrekken en niet enkel de TT Sim's.

De 'gewone' GSM sims worden meegenomen, maar alleen als er op dat moment mee gebeld wordt...

De 'gewone' GSM sims worden meegenomen, maar alleen als er op dat moment mee gebeld wordt...

Gelukkig is het "dat" wat er, en vooral in een file, nu net volop gedaan wordt.

Is er nu niets te verbeteren? Ja, zeker 1 ding. Het blijkt dat als je een alternatieve route krijgt aangeboden en die je vervolgens geaccepteerd, dat HDT nooit meer kijkt of de file van oorspronkelijke route is opgelost of verminderd. Met andere woorden, het kan dus dat je een omleiding accepteert, die ook neemt en er vervolgens achterkomt dat de eerste file al weer weg is. Waardoor je dus voor Jan Doedel om bent gereden.

Ik heb hier het volgende op gevonden. Ik accepteer een alternatieve route, maar voer na en om de 10 minuten weer het oorspronkelijke adres in. Vervolgens gaat de hele berekening weer van start en heb weer de mogelijkheid om wel of geen alternatieve route te nemen. Wel heb ik hiervoor de optie "automatisch alternatieve routes" uit gezet.

HDT kijkt dus enkel naar vertragingen op je huidige route. Als dat al een alternatieve route is dan kijkt hij pas weer verder als daar weer vertragingen zijn. En niet als andere (de oorspronkelijke) route weer sneller is geworden.

In de x40 LIVE is het zo dat wanneer de files op je oorspronkelijke route oplost en daarmee een significante afname van je reistijd ontstaat door van de alternatieve route weer terug te keren naar je oorspronkelijke route, je wel een aanpassing van je route krijgt. Kwantificering van 'significant' is mij niet bekend.

Bedenk wel dat het terugkeren naar je oorspronkelijke route vaak tijd kost ten opzichte van de alternatieve route die je op dat moment volgt, zeker als je al een groot deel van je alternatieve route hebt afgelegd. Het is dus niet altijd zo dat het sneller is om je oorspronkelijke route weer op te zoeken als daar een file weg is.

In de x40 LIVE is het zo dat wanneer de files op je oorspronkelijke route oplost en daarmee een significante afname van je reistijd ontstaat door van de alternatieve route weer terug te keren naar je oorspronkelijke route, je wel een aanpassing van je route krijgt. Kwantificering van 'significant' is mij niet bekend.

Bedenk wel dat het terugkeren naar je oorspronkelijke route vaak tijd kost ten opzichte van de alternatieve route die je op dat moment volgt, zeker als je al een groot deel van je alternatieve route hebt afgelegd. Het is dus niet altijd zo dat het sneller is om je oorspronkelijke route weer op te zoeken als daar een file weg is.

Eens, maar als je nog niet bij een alternatieve route bent aangekomen hoef je je oorspronkelijke route niet meer op te zoeken, want daar ben je nog steeds.

Wat ik me nu afvraag is wat doet LIVE dan meer met HDT dan HDT zelf. Ik was in de veronderstelling dat LIVE bestaat uit: HDT, benzineprijzen, veiligheidswaarschuwingen (wo flitsers) een google search en live gpsquickfix. Overigens GPSquickfix haal ik ook binnen met HDT.

Dit antwoord doet vermoeden dat LIVE dus wel terugkeert, als de oorspronkelijke route weer (significant) sneller is geworden. Dit itt HDT.

Heeft het nu te maken met HDT+LIVE of is dit ingebakken in NC 8.2??? Ik denk overigens het laatste. Maar dat stelt het antwoord wat ik van TTCS ontving op mijn vraag/opmerking wel in een ander daglicht. Tegen mij doen alsof ik een goeie tip heb gegeven en die door zouden spelen naar de ontwikkelafdeling, terwijl ik nu hier zie dat deze functionaliteit als in de nieuwe NC zit ingebakken....... :excl:

Het zijn en blijven Rakkertjes........... :wink:

Ik bedoel er eigenlijk het volgende mee : indien TT het HDT systeem in alle (nieuwe) TT's zou integreren zoals bij deze One XL HDT...dus er straks veel meer HDT's op de weg zitten, zou dat voor iedereen toegankelijk worden en dus zouden dan de filemeldingen nog actueler worden !

Hallo zeg, dat zou dan wel de meest domme move zijn om zoiets integraal toe te passen zonder alternatief te bieden.

Indien TT dit standaard gaat toevoegen op alle nieuwe systemen, dan wordt dat de doodsteek voor, het toch al financi

Wat ik me nu afvraag is wat doet LIVE dan meer met HDT dan HDT zelf. Ik was in de veronderstelling dat LIVE bestaat uit: HDT, benzineprijzen, veiligheidswaarschuwingen (wo flitsers) een google search en live gpsquickfix. Overigens GPSquickfix haal ik ook binnen met HDT.

Dit antwoord doet vermoeden dat LIVE dus wel terugkeert, als de oorspronkelijke route weer (significant) sneller is geworden. Dit itt HDT.

LIVE is 'slechts' een benaming van de connected services, waarvan HD Traffic er een is.

Ik heb in mijn vorige post bewust geformuleerd dat HD Traffic op de x40 LIVE wel weer terugkeert van een alternatieve route naar oorspronkelijke route als de laatste sneller is. Ik weet namelijk niet of het stukje software dat daarvoor zorgt ook in de NavCore op de x20 beschikbaar is. Je zou verwachten dat het identiek is, maar zeker weet je het nooit.

Men was en is niet massaal bereid om maandelijks een bijdrage te leveren voor iets wat gratis te verkrijgen is.

HD Traffic en RDS/TMC zijn wat mij betreft niet te vergelijken. 'Iets' (in dit voorbeeld HD Traffic) is op dit moment niet op een andere manier gratis verkrijgbaar.

Tot nu toe bevalt het me goed, HDT laat goed alle files zien en op de snelweg kloppen ze wel, op N wegen en in de stad klopt het minder.

Zo zouden er soms diverse files in Rotterdam zijn, ik zit er de hele week, maar ik heb er nog niet veel van kunnen merken terwijl die toch aangaf dat er bijvoorbeeld 1 voor de Erasmusbrug zou staan, welliswaar in de tegengestelde richting, maar stond niks, sterker nog, het was zelfs rustig daar.

Maar goed, ik heb het nog vrij kort pas, wel heb ik het idee dat mapshare hier soms roet in het eten gooit net als bij IQ routes.

Als mapshare nou echt eens goed gecontroleerd zou worden, zou je niet meer van die rare fouten hebben.

HD Traffic en RDS/TMC zijn wat mij betreft niet te vergelijken.

Ben ik niet met je eens.

De doelstelling van beiden is om fysieke filemeldingen / vertragingen op je nav te krijgen zodat deze, desgewenst, een alternatieve route kan voorstellen.

Dat daarbij de een ietwat accurater en uitgebreider is dan de andere staat buiten kijf. Zal ik en heb ik nooit bestreden

'Iets' (in dit voorbeeld HD Traffic) is op dit moment niet op een andere manier gratis verkrijgbaar.

Ben ik wel met je eens. Zij die het er voor over hebben..... prima

Echter ik reageerde op het bericht van Bram, die opperde om HDT in elk systeem in te bouwen zodat het standaard af-fabriek wordt geleverd.

Dat lijkt mij, gezien de huidige situatie van TT, een slechte optie om de eenvoudige reden dat men ( de potenti

Na wederom een periode doorgebracht te hebben met HDT, blijf ik bij mijn eerdere conclusie dat het werkt! Soms merk je wel eens dat er wel opstoppingen zijn aangegeven die er (nog) niet zijn of omgekeerd. Al zijn alternatieve routes, op de wegen waar ik meestal gebruik van maak niet echt een optie. Voor de planning is het tevens een plus-punt dat de vertraging is aangegeven in minuten, dan in kilometers. Al heb ik wel het idee dat de vertragingen nog wel eens aan de optimistische kant zijn.

Behalve toen de A1 (naar Amsterdam) volledig klem zat en een rit van Zeist naar Alkmaar, die normaal loopt A1 - A10 - A8 - A7, werd ik via de dijk Enkhuizen - Lelystad gestuurd. Een collega van me die grotendeels dezelfde route en tegelijkertijd moest afleggen stond dus inderdaad klem op de A1. Mijn winst ongeveer 30 - 45 minuten.

Het is alleen jammer dat je de HDT aanwijzingen niet onafhankelijk van route aanwijzingen kan aan/uit schakelen. Nu ik mijn 720 meer en meer gebruik als file informant, ben ik vaak niet meer zo ge

Ook ik ben na 1,5 maand HDT gebruik tevreden over deze dienst en zal dan ook zonder twijfel straks 7,95 per maand gaan betalen.

Wat mij wel opvalt (en op dat moment ook stoort) is dat het zeer regelmatig gebeurt dat HDT mij binnendoor van de ene snelweg naar de andere stuurt om een file te vermijden en dat op die (verbindings)route stevast file staat die niet door HDT gemeld wordt. Ik krijg de indruk dat de wegen waarover HDT je stuurt om een file te vermijden niet helemaal gedekt worden. Ik zou het meer logisch vinden dat HDT je alleen over alternatieve routes stuurt die het zelf 'gecontroleerd' heeft.

Grappig is af en toe de opmerking "tom tom hd treffic heeft je bespaart .. minuten" terwijl je of eigenwijs de standaard route gevolgd hebt of zelf het initiatief genomen hebt voor een alternatieve route. De tekst zou dan moeten zijn "ondanks hd traffic heeft u bespaart .. minuten" :rolleyes:

Al met al dus een tevreden gebruiker, ook omdat ik nu op wegen op mijn dagelijkse route kom die ik anders nooit genomen zou hebben.

Ik reis overigens dagelijks tussen Nootdorp (Den Haag) en Amsterdam

Edited by Marchel

Het is alleen jammer dat je de HDT aanwijzingen niet onafhankelijk van route aanwijzingen kan aan/uit schakelen. Nu ik mijn 720 meer en meer gebruik als file informant, ben ik vaak niet meer zo ge

Natuurlijk......

Echter wat ik heb getracht aan te geven, kennelijk ben ik daar niet in geslaagd, is het feit dat ik mijn 720 + HDT veel vaker aan heb staan, juist voor de file info onderweg.

Ik heb dus heel vaak geen behoefte aan de route informatie......

Dat je de FILE informatie op een ander manier kan zien, doet niets af dat ik veel MINDER behoefte heb aan de ROUTE informatie...........

Je bedoelt dat je de mogelijkheid zou willen hebben om een route in te voeren waarover je vervolgens ALLEEN MAAR de verkeersinfo krijgt en NIET de richtingsaanwijzingen?

Dat zou in mijn geval (weliswaar tmc, maar toch) ook wel eens handig zijn. Ik rijd vaak dezelfde route die ik dus wel kan dromen, maar ik zou dan toch wel graag willen weten of er files zijn of niet.

Yep, jij hebt hem door. :rolleyes:

Echter een mail aan TomTom geeft een kort en duidelijk antwoord. Het kan dus niet.

Nou ja, kan niet.....Beter antwoord was geweest: Het IS er nog niet!

Zo heb ik ooit eens gevraagd of het mogelijk was om de stem uit te zetten terwijl de mp3 functionaliteit wel bleef werken. Het antwoord was een stellig NEE. Sinds de invoering van NC 8.xx en de nieuwere tomtom-modellen kan het dus ineens wel. Ik kies, met de oude navcore, nu steeds voor een stem die niet geinstalleerd is. Alles werkt, maar je hoort niks. :rolleyes:

Maar ik dwaal af, het ging in dit topic over ervaringen met HD Traffic.

Zo heb ik ooit eens gevraagd of het mogelijk was om de stem uit te zetten terwijl de mp3 functionaliteit wel bleef werken. Het antwoord was een stellig NEE. Sinds de invoering van NC 8.xx en de nieuwere tomtom-modellen kan het dus ineens wel. Ik kies, met de oude navcore, nu steeds voor een stem die niet geinstalleerd is. Alles werkt, maar je hoort niks. :rolleyes:

[offtopic: met voorkeuren - stemvoorkeuren - zet stem uit, bereik je hetzelfde.

Die functie is dus niet aanwezig op een GO 910 met NC 7.9.

Ik heb ooit een stiekem een NC 8.xx er op gehad en toen had ik het dus wel. die 8.xx is er weer af omdat een GO 910 daar niet echt blij van wordt. Het werkt wel, maar niet van harte.

(Sorry, alweer offtopic!)