Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

Ervaringen LIVE Services

285 posts in this topic

:good: Vanochtend weer geen verbinding met server " een ogenblik geduld aub " ik weet niet wat een Amsterdams ogenblik is maar na een half uur deed hij het nog niet . ( Ik was toen alweer thuis) . Op deze manier is de term " 6 maanden gratis" ook niet veel waard , het blijft gratis maar je hebt hem voor " niks " . :laugh:

Ik heb dezelfde problemen sinds een tijdje. Heb zelf een TT720 met Externe HDT ontvanger. Ik heb het idee dat het veel beter werkt bij de nieuwe versies (740 en 940 Live). Ik denk dat TomTom's prio op het moment ook daar ligt en dat de rest een beetje in de ijskast staat. Met de kerst voor de deur moeten deze nieuwe apparaten natuurlijk weer flink worden verkocht.

Een ander voorbeeld is dat alarmering icoontjes zoals voorheen werden weergegeven bij mist, gladheid, zware regen etc. nu ook niet meer worden getoond. Dit gebeurt wel op de 740 en 940 Live.

Bram ook weer boven water......

Laten we het er maar op houden dat ik niet onder water zat.....maar wat lag te dobberen. :sad:

Ik kom net terug van een 6 uur durende rondrit door NH, Utrecht, Gelderland en Flevopolder (Kerstpakketten :good: )...en heb speciaal de HDT ontvangst goed in de gaten gehouden, een enkele keer even kort een rood kruisje en na enkele minuten weer ontvangst.

Er waren trouwens helemaal geen files te melden in die regio (zelfs de A1 niet :good: )...schijnt door de economische malaise te komen, las ik. :laugh:

Ik vrees dus dat degenen met een externe HDT ontvanger dit probleem vooral hebben en degenen met een ingebouwde SIM niet :smile:

En dat zou ook weleens te maken kunnen hebben met jullie Navcore...nu is 7.301 jammer genoeg niet geschikt voor de Go (5, 7 en 9.xxx), omdat daar geen mogelijkheden op zitten als TTS, MP3 e.d.....maar je zou het voor de lol eens kunnen proberen, of jullie apparaten dan WEL goede HDT ontvangst hebben ?

En ik zag een paar dagen geleden wel icoontjes met mist e.d....alleen vandaag niet, maar zal dat in de nabije toekomst in de gaten houden.

Edited by BramvT

Ik vrees dus dat degenen met een externe HDT ontvanger dit probleem vooral hebben en degenen met een ingebouwde SIM niet :wink:

Het zal toch niet zo zijn dat diegene met een ingebouwde sim voorrang hebben .:lol: :laugh:

Na de tegenvaller van vanochtend, vanmiddag nog even een ritje gemaakt en totaal geen probleem met de verbinding alles werkte perfect , Sas niet meegerekend want die verslikte zich weer een paar keer . Gisteren wel een paar keer de verbinding weg maar ik hoefde niet zoals Navidrama alles los te koppelen , na een paar minuten had hij de server weer gevonden. Ik verwacht dat met de lang verwachte update voor NC 8.300 een en ander wat beter gaat draaien , ik heb er het volste vertrouwen in. :dirol:

Laten we het er maar op houden dat ik niet onder water zat.....maar wat lag te dobberen. :wink:

Bram lag wat anoniem te dobberen. Maar goed dat je account niet verwijderd kon worden. :lol:

Bram lag wat anoniem te dobberen. Maar goed dat je account niet verwijderd kon worden. :laugh:

Nu we het toch over dobberen hebben , waar zal Poseidon uithangen heeft al 2 maanden niets van zich laten horen :wink: :lol:

Nu we het toch over dobberen hebben , waar zal Poseidon uithangen heeft al 2 maanden niets van zich laten horen :lol: :laugh:

Je ziet hem niet, maar hij is er wel. :wink: :dirol:

Laten we het er maar op houden dat ik niet onder water zat.....maar wat lag te dobberen. :laugh:

Ha die Bram, fijn dat je er weer bent :lol:

Een ander voorbeeld is dat alarmering icoontjes zoals voorheen werden weergegeven bij mist, gladheid, zware regen etc. nu ook niet meer worden getoond. Dit gebeurt wel op de 740 en 940 Live.

En ook hier heb je helemaal gelijk mee. In het begin zog ik die icoontjes nog wel eens een keer, maar ook dat is nu afgelopen....... :sad:

Het zal toch niet zo zijn dat diegene met een ingebouwde sim voorrang hebben .

Als ik alle voorgaande postjes zo eens doorlees, bekruipt mij inderdaad het vermoeden dat de gebruikers met de HDT Receiver als tweede- ( of zoveelste) rangs klanten worden behandeld. Inderdaad zoals Lapje het weergeeft: 6 maanden gratis abonnement, maar dan krijg je ook niets.

Overigens geheel in de lijn van TomTom. Wat een misselijk makende houding van de Rakkertjes. :dirol:

Het is dus echt zoals ik het vermoeden heb, zoals in een eerder postje. Je maakt een (betaald) probleem, en vervolgens moet je nog meer betalen voor de oplossing. Nl in deze; Indereen met een losse HDT receiver wordt op deze manier wel verplicht om een niet X40 of Xl aan te schaffen.

Is er nou helemaal niemand meer bij de Rakkertjes die normaal kan denken. Wat een arrogante bende.. :wink:

Gisteren even de HDT kunnen uit proberen retourtje limburg. Op de heenreis geen problemen met server , gaf ook al vrij snel een file aan net onder Eindhoven , eenmaal ter plaatse was er geen file op het aangegeven weg gedeelte .

Nu kan het natuurlijk zijn dat de file net was opgelost , maar wat wil het toeval toen we weer naar huis reden stond op het scherm exact op dezelfde locatie nog steeds die file die er toen ook niet was. :angry: Afijn ... beter een file die er zou moeten zijn maar die er niet is als omgekeerd.

Na nog een stukje navigeren was ineens m'n hele verkeersinfo balk verdwenen ( is die reis ook niet meer terug gekomen) , verbinding met server was niet het probleem want ik kon gewoon een weerberichtje schieten.

Een maal thuis ( gelukkig zonder file's ) de zaak even ontkoppelt en weer aan gesloten toen openbaarde zich

het probleem..." errorcode 148 " ( god mag weten wat dat moge zijn ) na nog een keer hetzelde ritueel was mijn

infobalk inclusief file informatie weer present.

Misschien.... dat 8.300 er wat mee te maken heeft. :cray:

NB Sas heeft nog steeds een splaakgeblek.

Vorige week dinsdag nog mist waarschuwingen gehad op mijn Go 720

Een maal thuis ( gelukkig zonder file's ) de zaak even ontkoppelt en weer aan gesloten toen openbaarde zich

het probleem..." errorcode 148 " ( god mag weten wat dat moge zijn ) na nog een keer hetzelde ritueel was mijn

infobalk inclusief file informatie weer present.

errorcode 148: ""Cannot connect to TomTom LIVE services - Please try again later""

Niet dat je er veel mee bent geholpen, maar kennelijk lag voor de zoveelste keer je verbinding naar Amsterdam eruit.

errorcode 148: ""Cannot connect to TomTom LIVE services - Please try again later""

Niet dat je er veel mee bent geholpen, maar kennelijk lag voor de zoveelste keer je verbinding naar Amsterdam eruit.

Hmmmm komt bekend voor , hoe zit het eigenlijk met de mobiele flitsers , worden die niet getoont met HDT , zag er gisteren wel een langs de weg maar niet op mijn scherm. Met TMC meestal melding van een flitser die nergens te bekennen is en nu een flitser waarvan de melding nergens te bekennen is. :angry:

Hmmmm komt bekend voor , hoe zit het eigenlijk met de mobiele flitsers , worden die niet getoont met HDT , zag er gisteren wel een langs de weg maar niet op mijn scherm. Met TMC meestal melding van een flitser die nergens te bekennen is en nu een flitser waarvan de melding nergens te bekennen is. :angry:

HDT = geen mobile flitser. Met TMC worden ze wel eens getoond, maar hangt weer af op welke zender je bet afgestemd. Oa 538 doet het wel, Radio 1 t/m 5 niet.

Met de LIVE service (x40) is het wel mogelijk, maar als je hier even rond kijkt, dan blijkt dit waarschuwingssysteem in de praktijk wat tegen te vallen....

Maar goed we kunnen wel het weerbericht bekijken. :angry:

Ik zal hier in deze draad over HDT maar even mijn zoveelste omwisseling van mijn TT beschrijven. :biggrin:

Ik had dus de One XL HDT, maar omdat daar geen nieuwe kaart (tot op heden) voor wordt aangeboden en hij al ruim een jaar moet draaien op een navcore (7.204)...heb ik de HDT maar weer op MP gezet en was ik hem binnen enkele dagen kwijt.

Eerder deze week kocht ik van een bekende een One V3 met een door hem ingebouwd geheugen van 4 GB, met daarop een WCE kaart 8.15 en navcore 8.

Gisteren dus een losse HDT ontvanger gekocht bij Halfords voor 49 euro en 6 maanden gratis HDT...alhoewel er op de doos van de HDT stond dat hij voor TT Live is en alleen de types Go 520, 720 en xx.30 series ondersteund, heb ik de gok toch maar genomen...de HDT Voucher opengemaakt, het nummer ingetypt in TTH...en JA hoor, kreeg keurig de WE kaart 8.15 (1GB) aangeboden en staat er inmiddels ook al op.

Uiteraard moest ik ook even de niet meer helemaal legale Navcore eraf halen en de 8.010 via TTH binnen zien te krijgen.

Dat is dus ook gelukt en zit ik dus weer met een geheel legale TT....de reden waarom mijn HDT ontvanger gisteravond niks wilde doen lag dus vermoedelijk aan de (gekraakte) Navcore.

Net de ontvanger aangesloten en ik kreeg keurig de filemeldingen weer door...werkt dus naar behoren :blush:

Uiteindelijk heb ik er nog een paar tientjes aan overgehouden en ben nu (met iets bijbetalen) ook meteen in het bezit van een Bluetooth voor mijn N 96....dus kan ik weer legaal bellen in de auto. :tongue:

Deze dus :

o_blue_easy.jpg

http://www.mrhandsfree.com/blue-easy.aspx

Nu ben ik natuurlijk zeer benieuwd of ik net zulke drama's ga krijgen met serverstoringen als o.a. Navidrama heeft gehad met de losse ontvanger....maar dan kan ik i.i.g. je hand komen vasthouden. :biggrin:

Maar voor de bezitters van o.a. een TT One (minimaal versie 3 !) of One XL, die ook graag HDT willen hebben en nog een oudere kaart hebben, zoals de 7.20-7.25....(en die draait op NC 8.010), lijkt het me een goede tip om snel naar Halfords te rijden..voor de aanschaf van de HDT onvanger (49,99) krijg je meteen de nieuwste WE kaart, dus kun je stellen dat je de HDT voor niks hebt. :wink:

Edited by BramvT

Mooi verhaal Bram , gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :biggrin:

Tsja.....toen ik vorig jaar November mijn MIO 168 wegdeed en ik mijn eerste One (ook V3) kocht, had ik natuurlijk een flinke achterstand op de reeds ervaren TT PND gebruikers...en na 3,5 jaar met die MIO te hebben gereden vond ik het weleens tijd worden voor een echte TT. :biggrin:

De losse HDT ontvanger bestond toen nog niet....en de duurdere PND's van TT waren ook echt aan de prijs en dat kon bartje niet trekken. :biggrin:

Enfin, na wat heen en weer gewissel, hoop ik nu eindelijk eens RUST op het TT-Front te krijgen...alhoewel ik het altijd weer leuk vind om je nieuwe TT te configureren.

En het is wel weer een uniek ding..ik heb er nu een officieele WE kaart opzitten, maar omdat hij 4 GB intern heeft, kan ik die WCE kaart er ook nog makkelijk bijzetten en dan heb ik nog ruim 1 GB over. :tongue:

Enfin, na wat heen en weer gewissel, hoop ik nu eindelijk eens RUST op het TT-Front te krijgen.

Ja Bram, geinig gedaan. :biggrin::biggrin:

Na een paar dagen in dit nieuwe jaar, weer compleet met HDT, ongeveer een 480 km te hebben rondgereden lijkt de nauwkeurigheid van de HDT meldingen wederom weer te zijn toegenomen.

Al blijft HDT moeite hebben met filevorming op afslagen, terwijl de doorgaande weg gewoon door kan rijden, ben ik nog geen "Ghost files", of uiterst beperkt tegengekomen.

Iemand een vergelijkbare ervaring??

[edit: tikvoud

Edited by navidrama

Het lijkt idd steeds beter te worden.

Op zich ook logisch, want sinds een tijd gebruikt tomtom ook de informatie van de HD traffic devices zelf. Dit heeft een tomtom man vandaag op BNR letterlijk gezegd. De devices hebben dus een 'call home' functie. Vermoedelijk zit dit er overigens pas in vanaf navcore 8

Voorheen, tentijde van de introductie van de ONE XL HD Traffic werd namelijk ten stelligste ontkent dat de device de locatie aan tomtom door zou geven. Dit staat zelfs in de handleiding!

Een HD Traffic device met call home functie is veel nauwkeuriger dan een mobieltje. Dit apparaat weet namelijk exact op welk wegstukje deze zich bevindt, met welke snelheid deze zich beweegt en hoeveel tijd hij over elk wegdeeltje aflegt. Bij de mobieltjes, die slechts op 100m nauwkeurig lokaliseerbaar zijn, is dat veel minder betrouwbaar en werkt het alleen voor bellende mobieltjes. Stilstaande bussen en treinen, fietsen en wandelaars in de buurt van een weg zijn dan ook nog eens een probleem.

Het lijkt idd steeds beter te worden.

Op zich ook logisch, want sinds een tijd gebruikt tomtom ook de informatie van de HD traffic devices zelf. Dit heeft een tomtom man vandaag op BNR letterlijk gezegd. De devices hebben dus een 'call home' functie. Vermoedelijk zit dit er overigens pas in vanaf navcore 8

Voorheen, tentijde van de introductie van de ONE XL HD Traffic werd namelijk ten stelligste ontkent dat de device de locatie aan tomtom door zou geven. Dit staat zelfs in de handleiding!

Een HD Traffic device met call home functie is veel nauwkeuriger dan een mobieltje. Dit apparaat weet namelijk exact op welk wegstukje deze zich bevindt, met welke snelheid deze zich beweegt en hoeveel tijd hij over elk wegdeeltje aflegt. Bij de mobieltjes, die slechts op 100m nauwkeurig lokaliseerbaar zijn, is dat veel minder betrouwbaar en werkt het alleen voor bellende mobieltjes. Stilstaande bussen en treinen, fietsen en wandelaars in de buurt van een weg zijn dan ook nog eens een probleem.

Zo moeilijk is het allemaal niet, er zit een Vodafone SIM in een HD Traffic-device waarvan, net als bij alle andere Vodafone-SIMs, de locatie aan TomTom wordt doorgegeven. Dit is al zo sinds de introductie van de service in november 2007.

Ik merk, net als Navidrama, wel dat de nauwkeurigheid van HD Traffic op verkeersknooppunten/afslagen te wensen over laat. Het gaat wel eens goed, maar vaak wordt de file op een verkeerde lus op zo'n knooppunt geplaatst. Typisch een tekortkoming van de locatiebepaling via die GSM-masten. Dat is niet nauwkeurig genoeg. Overigens zou dit euvel worden opgelost in de software van TomTom, die aan de rijrichting van de geidentificeerde filerijders moet kunnen zien waarze vandaan komen en waar ze naar toe gaan... Die oplossing is dus niet feilloos.

Ik heb de laatste maanden vooral bemerkt dat er steeds meer file(tjes) in binnensteden worden aangegeven...toen wij 3/4 jaar geleden die test met de One XL HDT deden, was dit beduidend minder.

Ze waren er natuurlijk wel, maar nu zie ik op de gekste plaatsen in een stad op mijn scherm een kleine file staan, dus dat is duidelijk een pluspunt. :tongue:

Die 'kleine file-tjes' in de stad komt waarschijnlijk door het toegenomen gebruik van HDT. Hoe meer gebruikers, hoe betere data verzameld kan worden.

Waar het mij over gaat is, dat eind 2008 er een duidelijke afname in de betrouwbaarheid van de meldingen waarneembaar was. Dit viel op omdat in de periode daarvoor de betrouwbaarheid zo groot was. In december constateerde ik een fors aantal "valse" meldingen. Met name op en rond Amsterdam, A2, A10, A8, A1 en A4.

Vertragingen die er gewoonweg niet stonden, en ook niet waren geweest stonden daarentegen wel vermeld. Hierover heb ik melding gemaakt in een eerder postje.

Begin dit jaar (goed voornemen van onze Rakkertjes??) zie ik weer een verbetering op treden. Althans voor zolang het duurt uiteraard.

Dat de files nog wel eens aan de verkeerde kant, met name op-afritten, van de weg worden getoond,.... tja daar zal toch echt 'iemand' naar moeten kijken.

Wat ik overigens wel merk is dat er nagenoeg geen waarschuwings icoontjes meer worden getoond.

Edited by navidrama

Na bijna 4 dagen in dit nieuwe jaar weer te hebben rondgereden, ong 975 Km verder in sterk vari

Edited by navidrama

Ik zie inderdaad ook nooit meer deze waarschuwingsicoontjes.

Wat mij ook al opvalt is dat er in Nederland nooit wegwerkzaamheden worden doorgegeven. Niet via TMC en ook niet via HD Traffic. In tegenstelling tot onze Duitse collega's, waar wegwerkzaamheden tot op detail niveau worden doorgegeven (kijk maar eens op http://route.tomtom.com).

Hetzelfde geldt voor ongevallen. Toen ik nog TMC gebruikte, zag ik regelmatig een 'autootjes op z'n kant liggen'. Dit icoontje zie ik echt nooit met HD traffic.

Tekortkomingen voor HD Traffic NL zijn dus:

* Geen weerswaarschuwingen meer (mist, sneeuw, gladheid, wind, regen, etc.)

* Geen wegwerkzaamheden

* Geen ongevallen indicatie

Ik zie inderdaad ook nooit meer deze waarschuwingsicoontjes.

Wat mij ook al opvalt is dat er in Nederland nooit wegwerkzaamheden worden doorgegeven. Niet via TMC en ook niet via HD Traffic. In tegenstelling tot onze Duitse collega's, waar wegwerkzaamheden tot op detail niveau worden doorgegeven (kijk maar eens op http://route.tomtom.com).

Hetzelfde geldt voor ongevallen. Toen ik nog TMC gebruikte, zag ik regelmatig een 'autootjes op z'n kant liggen'. Dit icoontje zie ik echt nooit met HD traffic.

Tekortkomingen voor HD Traffic NL zijn dus:

* Geen weerswaarschuwingen meer (mist, sneeuw, gladheid, wind, regen, etc.)

* Geen wegwerkzaamheden

* Geen ongevallen indicatie

Deze constatering had ik ook al gedaan en hier gemeld. Waar ik echter ook benieuwd naar ben of er mensen zijn met een abbo op flitslokaties. Ik heb nog nooit en te nimmer een melding gehad van een mobiele flitslokatie. Zijn er mensen die wel meldingen doorkrijgen van mobiele flitslokaties?

Nou begrijp ik ook dat pas wanneer 2 of meer mensen dmv TomTom optie 'Mobiele flitslokatie' doorgeven dat deze dan pas wordt weergegeven. Deze kans is natuurlijk ook erg klein dat dit het geval is.