Sign in to follow this  
Followers 0
Rob Ot

Nieuws: Bijna 1 miljard Euro verlies voor TomTom

60 posts in this topic

Geplaatst nieuws:

Nu op jouwNAV:
Bijna 1 miljard Euro verlies voor TomTom
TomTom heeft vanochtend haar resultaten bekend gemaakt voor het laatste kwartaal van 2008. Het bedrijf leed in deze periode 989 miljoen Euro verlies.

Klik op de kop om dit nieuwsbericht te lezen...

Klik op 'REAGEER' als je op dit nieuwsbericht wilt reageren...

De redactie

Het blijft een opmerkelijk dat de kaartenbakker TA volledig verantwoordelijk is voor het verlies.

Tomtom noteerde eind 2007 nog boven de 66 euro per aandeel. Op dit moment staat het aandeelnet boven de drie euro per aandeel. Tegelijkertijd is Tomtom wel winstgevend gebleven. Een 95% terugval van de koers voor een bedrijf dat winst blijft maken.

De koers van rond de 70 euro was sterk overdreven, maar die van 3 euro is daarentegen ook wel sterk 'onderdreven'. Dat zal echt wel ergens gemiddeld gaan worden.

Echter het lijkt wel dat groei, ten koste van alles, zal moeten worden gerealiseerd. Nog een paar van die TA kwesties en het bedrijf zal in damp opgaan. En dat is jammer.

Omzet verwachtingen, van met name het 2de en 4de kwartaal, lijkt op de introductie van de X50?? Hierdoor zullen de prijzen van de huidige voorraden nog wel sterk zakken.

Edited by navidrama

Tja, als TT-Fan zijnde heel erg jammer. Zal het kort houden, maar het optimistische zien van eventuele

pieken (tweede en vierde kwartaal 2009) vind ik te vergelijken met de uitspraak van een hoge piet

(die er voor geleerd heeft :wink: ) , dat tegen het einde van 2009 de recessie wel weer voorbij zou zijn.

Geloof niet, dat ik het daarmee eens kan zijn (is ook wel te onderbouwen hoor!) . :unknw:

Het blijft een opmerkelijk dat de kaartenbakker TA volledig verantwoordelijk is voor het verlies.

Dat verbaast me dus niets.

Wanneer heeft dat bedrijf nu winst gemaakt.

Het is gewoon een zinkend schip.En TomTom wou het hebben.

En Garmin heeft gewoon even geholpen om de prijs op te drijven.

Het is gewoon een zinkend schip

Nee hoor!, geen probleem (alleen op een iets andere toer) .

Tja, als TT-Fan zijnde heel erg jammer. Zal het kort houden, maar het optimistische zien van eventuele

pieken (tweede en vierde kwartaal 2009) vind ik te vergelijken met de uitspraak van een hoge piet

(die er voor geleerd heeft :wink: ) , dat tegen het einde van 2009 de recessie wel weer voorbij zou zijn.

Geloof niet, dat ik het daarmee eens kan zijn (is ook wel te onderbouwen hoor!) . :unknw:

Het tweede en vierde kwartaal van het jaar zijn traditioneel de betere kwartalen (voor de zomervakantie en met de feestdagen), ten opzichte van de twee andere kwartalen. Het is daarom niet vreemd om in die periodes de intro van nieuwe producten te plannen: meer potentiele klanten voor producten die nog lekker hoog geprijsd zijn.

Het tweede en vierde kwartaal van het jaar zijn traditioneel de betere kwartalen (voor de zomervakantie en met de feestdagen), ten opzichte van de twee andere kwartalen. Het is daarom niet vreemd om in die periodes de intro van nieuwe producten te plannen: meer potentiele klanten voor producten die nog lekker hoog geprijsd zijn.

Dat ben ik wel met je eens, maar dan hebben we het weer over het in theorie geijkte gedoe.

(in de praktijk, wil het wel eens anders lopen toch? )

En we zitten (wereldwijd) in een situatie, die niemand nog eerder heeft meegemaakt.

(voor de zomervakantie en met de feestdagen),

En aangezien door de economische malaise( ik hoop dat het morgen voorbij is),zijn de prognoses voor vakantievierende nederlanders naar het buitenland alweer bijgesteld,naar beneden.

Dus heeft men geen navitje nodig,of kan het met een Benelux versie ook wel.

We zitten nou eenmaal met elkaar,aan elkaar vast.

VW 5 dagen plat,stond er in de krant vanmorgen.

dat betekend gewoon 5 dagen lang ook geen vaste inbouw navitjes.

Dus ook geen losse,die ze kunnen aanbieden als gift bij de auto.

En dat is dan alleen nog maar VW,tel de rest er dan nog maar eens bij.

Er valt gewoon een potenti

Edited by NaviWalker

En dan heb je nog te maken met de concurrentie van andere devices.

Dat is zeker waar, maar daar hebben ze allemaal last van.

De enige 2 die zich staande kunnen houden (in deze barre tijden) , zijn 1) Garmin en 2) Navigon (denk ik) .

De enige 2 die zich staande kunnen houden (in deze barre tijden) , zijn 1) Garmin en 2) Navigon (denk ik) .

Ik denk het ook.

En waarom?

Als het nog slechter wordt,dan kan TA wel eens een blok aan het been worden van TomTom,en deze mee in het moeras sleuren.

Eerlijk gezegd,hoop ik dat niet,al was het maar omdat er dan een concurrend wegvalt,en daar spinnen de anderen dan weer garen bij,en drijven de prijzen weer op.

En niemand zou er bij gebaat zijn.

Ik denk het ook.

En waarom?

Als het nog slechter wordt,dan kan TA wel eens een blok aan het been worden van TomTom,en deze mee in het moeras sleuren.

Eerlijk gezegd,hoop ik dat niet,al was het maar omdat er dan een concurrend wegvalt,en daar spinnen de anderen dan weer garen bij,en drijven de prijzen weer op.

En niemand zou er bij gebaat zijn.

T-A was effe een blok aan het been, nu kan het (achteraf gezien) weer heel goed van pas komen.

Maar je komt er echt niet, met een modelletje erbij of facelift en een ditje of datje.

Ook niet met uitgifte nieuwe aandelen en hier en daar een beetje reorganiseren.

(het helpt wel iets, maar niet echt veel)

Gewoon de beuk erin en het vertrouwen, terug zien te winnen van zowel aandeelhouder en

consument ( de apparatuur, knowhow etc. hebben ze al in huis) .

Edited by Germ

Het lijkt mij een stuk beter dat ze nu eerst eens aan de consument denken i.p.v. de aandeelhouders.

Deze mensen met wat oudere apperatuur tevreden stellen door updates van de navcore en rijbaanhulp in de kaarten en wat nog meer aan gebreken. :unknw:

Edited by lsc2000

Heb je het ooit zo zout gegeten...

Na de jaarcijfers duikelde het aandeel TomTom vanochtend met 13% naar 2,81. Vanaf 11.30 uur is de koers in een stijgende lijn gekomen en heeft het aandeel vandaag alsnog 10,5% gewonnen op 3,61.

Schiet mij maar lek. Wie het snapt, mag het uitleggen. :unknw:

Na de jaarcijfers duikelde het aandeel TomTom vanochtend met 13% naar 2,81. Vanaf 11.30 uur is de koers in een stijgende lijn gekomen en heeft het aandeel vandaag alsnog 10,5% gewonnen op 3,61.

Incasseerders en daarna koopjes jagers :lol:

Nou ik hoop voordat ze naar de kl*ten gaan nog wel even een nieuwe NC willen klaar zetten voor de Go x20 :unknw:

t Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of t wer altied wel weer licht...

Ach het zal wel allemaal wel weer een beetje loslopen denk ik.

Ik hoorde vanmorgen op BNR radio een nogal positieve heer Goddijn spreken....over de 70 miljoen winst en zo. :blink:

Weet je wat het is met die kredietcrisis...ik kom zo vaak langs van die glimmende kantoorpandjes, sta soms in gouden liften (en in R'dam zelfs eentje gezien met aparte marmeren bekleding :unknw: )...zie dan iemand typen aan een bureau....en denk dan : HOE verdienen jullie het geld om dit allemaal te bekostigen ? :unknw:

HET KAN NIET OP !

Uiteraard houd ik mijn mond stijf dicht :wink: ...doe mijn ding en ga weer weg, maar je ziet soms de meest idiote dingen onderweg. :lol:

Alsof Oom Dagobert is langs geweest en wat op de stoep gestort heeft uit zijn pakhuis.

Volgens mij is er een zeepbel doorgeprikt met het door-en-door consumeren...de ene heeft een 60 inch Plasma, dus de buurman neemt dan die 80 inch....de auto moet steeds meer PK's hebben...enfin, jullie herkennen dit misschien wel ?

Misschien is dit ook wel een licht generatieverschil...als je zelf de magere jaren 50 en 60 bewust hebt meegemaakt ?

Het was mij ook al opgevallen. Dit is echt geen normaal gedrag van - 13 naar + 10,5, is een verschil van 23,5 %. Het gemekker met dit aandeel is overigens vrij kort begonnen na de overname van TA, en dat was ruim voor de (krediet) crisis. Toen was TT zeker een bedrijf met een goede winstmarge. Het is niet normaal dat een winstgevend bedrijf een dergelijke duikeling doormaakt. Nogmaals, dat was allemaal voor de crisis van nu.

Maar niet alleen dit. Het lijkt gewoonweg op dat het aandeel TomTom zich niet MAG herstellen. Vraag mij nu niet van wie, want dat weet ik ook niet. Maar als je op de aex de bied en de laat van dit aandeel bekijkt mag het aandeel niet omhoog. Als het aandeel omhoog lijkt te gaan, dan zie je heel snel daar weer de klem op komen.

Nee, ik geloof niet in een complot van de "Grote" tegen de "kleintjes", maar ik vind het uitzonderlijk opmerkelijk.

Als ik het zo bekijk: :unknw: TomTom: Zet hem op. :lol:

ps: te beginnen bij navcore 8.30x.

Edited by navidrama

Bart, er is maar 1 oplossing voor TT om op de korte termijn (en wel heel eenvoudig) terug te komen,

op de plek waar ze (en terecht) behoren te staan (ook wat de waarde van de aandelen betreft) ,

en dat is: het weer afnemen van Navteqkaarten, waardoor er een apparaat ontstaat en dat hebben ze,

want het werkt al (zie mijne handtekening) waar geen enkele concurent tegenop zou kunnen.

Dus 1 apparaat met zowel een T-A als een Navteqkaart .

Alleen moeten ze dan nog even ervoor zorgen, dat je ook met die Navteq's kan MapSharen. :lol:

er is maar 1 oplossing voor TT om op de korte termijn (en wel heel eenvoudig) terug te komen,

op de plek waar ze (en terecht) behoren te staan (ook wat de waarde van de aandelen betreft) ,

en dat is: het weer afnemen van Navteqkaarten, waardoor er een apparaat ontstaat en dat hebben ze,

want het werkt al (zie mijne handtekening) waar geen enkele concurent tegenop zou kunnen.

Dat kun je toch niet serieus menen. :unknw: We hebben te maken met een algehele economische malaise, in de basis de bron van alle ellende. Daarnaast: de aandelenkoers van TomTom beleefde zijn beste tijden met Tele Atlas-kaarten in de PND's. Sterker nog, die bleef maar stijgen toen de overnamestrijd rond Tele Atlas al beslecht was en het wachten nog slechts was op goedkeuring van de Europese commissie.

De meest rendabele manier om de beste navigatievoorwaarden te scheppen, is er voor zorgen, dat hun eigen product (TA) zowiezo de beste kaarten aflevert.

Bart, er is maar 1 oplossing voor TT om op de korte termijn (en wel heel eenvoudig) terug te komen,

Alleen moeten ze dan nog even ervoor zorgen, dat je ook met die Navteq's kan MapSharen. :lol:

Dat kun je toch niet serieus menen. :unknw: TomTom beleefde zijn beste tijden met Tele Atlas-kaarten in de PND's.

Tuurlijk meen ik dat serieus en ik weet wel, tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een verschil, maar in

mijn geval (indien Goddijn het ei(tje) van Columbus ter harte zou nemen) , zou ik zowel gelijk hebben

als gelijk krijgen.

P.S. Wat jij kunt met mijn regel eruit te laten, dat kan ik ook met die van jou en daarbij,

dat regeltje van mij klopt als een bus enne die van jou, daar heb ik zo mijn bedenkingen over,

maar dat weet jezelf ook wel (dat daar geen moer van klopt) . :unknw:

De meest rendabele manier om de beste navigatievoorwaarden te scheppen, is er voor zorgen, dat hun eigen product (TA) zowiezo de beste kaarten aflevert.

Helemaal niet (echt) nodig. De dekking is dan al zowiezo beter als andere merken PND's met alleen maar,

een T-A of een Navteqkaart erin en wat te denken, van het gebruiksgemak??. :unknw:

Edited by Germ

We hebben te maken met een algehele economische malaise, in de basis de bron van alle ellende.

Dat is maar