Sign in to follow this  
Followers 0
pven

TomTom ONE XL HDT wordt zeer slecht ondersteund

31 posts in this topic

Ik erger me er al een tijdje aan dat TomTom de TomTom ONE XL HDT niet (goed) ondersteunt. Doordat er geen actuele firmware is, is het niet mogelijk om er een nieuwe kaart op te zetten en loop ik steeds vaker tegen een probleem aan dat er waarschijnlijk niet was als ik een actuele kaart had gehad. Uiteraard heb ik hier reeds contact over opgenomen met TomTom. Die komen niet veel verder dan 'we ondersteunen alle TomToms, ook voor deze komt er een nieuwe firmware uit', helaas is dat al weer een bericht van een half jaar geleden. Het enige dat het klagen me op heeft geleverd is een paar maanden gratis HDT. :clapping:

Hier is ook te zien dat TomTom de XL ONE HDT niet ondersteunt.

Ik heb zelf sterk het vermoeden dat dit apparaat toch wat minder populair is dan TT in eerste instantie hoopte, waardoor de ondersteuning erg low prio wordt gedaan.

Zijn er meer mensen met dit gevoel? Iemand een idee hoe we TomTom er toe kunnen bewegen om er iets mee te doen? Door dit soort gelazer, zal ik de volgende keer toch drie keer achter mijn oren krabben voor ik weer voor TomTom kies. :unknw:

Je bedoelt waarschijnlijk deze link:

http://jouwnav.nl/content/n/634/NavCore-8-...om-devices.html

want daar staat inderdaad dat voor deze TT geen navcore 8 meer uitgebracht gaat worden of dat een update tot op dit moment nog steeds niet van toepasing geweest is. Verder loopt hier ook al een thread over:

http://www.jouwnav.nl/forum/index.php?showtopic=19169

Ik begrijp echter je frustraties erg goed. Er zijn een aantal mensen die hem weer terug hebben gedaan aan de Postbank, waar ze hem gekocht hadden omdat ze er niet tevreden mee waren vanwege de ondersteuning vanuit TomTom en daarna direct een ander TomTom model hebben teruggekocht. Ik ben bang dat jij echter te laat bent. Misschien wil TomTom hem wel ruilen voor een ander apparaat wat ze wel willen ondersteuen. Volgens mij heeft het namelijk alleen maar met 'willen' te maken. Er zijn een aantal mensen hier die de navcore vervangen hebben voor eentje die aangepast is waardoor die werkt op de OneXL HDT. Waarbij ook de versie 8 kaarten met alle features er op gewoon werken. Of de HDT ontvanger dan ook nog werkt, dat weet ik niet.

Edited by vinnie981

Dank voor de info!

Ik heb hem in de week gekocht dat deze uit kwam en heb hem nu ongeveer anderhalf jaar in bezit. Van TomTom verwacht ik niets, ik heb het daar geprobeerd maar loop tegen een betonnen muur omhoog ... :clapping:

Er zijn een aantal mensen hier die de navcore vervangen hebben voor eentje die aangepast is waardoor die werkt op de OneXL HDT. Waarbij ook de versie 8 kaarten met alle features er op gewoon werken. Of de HDT ontvanger dan ook nog werkt, dat weet ik niet.

Hier draaiend met NC8413, WCE8302305 met 100% HDT

Hier draaiend met NC8413, WCE8302305 met 100% HDT

Dit is echt een beetje van de zotte!! Gebruikers moeten zelf maar oplossingen bedenken. En het werkt zo te zien nog subliem ook. :unknw:

Op deze manier worden gebruikers niet enkel aangemoedigd om het illegale circuit te gaan verkennen, nee... ze worden zelfs eerst bijeengedreven om er vervolgens in grote getale naar toe te worden gejaagd.... :sad:

Hoe zou nou toch komen dat die omzet ineen zakt. :clapping:

Daar hoef je bij onze Rakkertjes geen bedrijfseconomie voor te hebben gestudeerd. :dirol:

TomTom ONE XL HDT wordt zeer slecht ondersteund

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens.

De ONE XL HDT wordt gewoonweg NIET ondersteund.

Iemand een idee hoe we TomTom er toe kunnen bewegen om er iets mee te doen?

Laat dat idee maar varen.

TomTom laat zich niet bewegen.

Laat dat idee maar varen.

TomTom laat zich niet bewegen.

Hierin heeft Peter groot gelijk.

Tom Tom wil soms wel eens dingen testen, ze hebben enkele beta tests gedaan, maar zoals in meeste bedrijven is de communicatie eenrichtings verkeer, je kan wel wat tegen ze zeggen, maar antwoorden doen ze niet.

En dat is toch vreemd in een tijd van moderne communicatie.

Maar ik snap wel wat het is, want dat is deze: Het is mijn probleem niet :excl:

1 van de vele gebruikte zinnen, ja de tijden dat er nog echt probleem oplossers waren is wel voorbij, afschuiven naar iemand anders is het makkelijkst.

En met klanten communiceren is ook zoiets wat volgens de meeste bedrijven niet kan, nou sorry hoor, als je zo'n toko runt, dan kan je net zo goed ermee ophouden :unknw:

Meeste bedrijven hebben een website, nou maak er een eigen forum bij en zet hier paar mensen op vanuit de praktijk en als die het niet weten kunnen ze altijd even naar de grote jonges of dames lopen die het wel weten.

Simpel zat, scheelt je een hoop kosten op een outside call center, alles kan realtime beantwoord worden en het kost de klant ook niks.

Dat forum dat loopt hier toch al.

Nou ja bijna , als de afsplitsing er door is.

Trouwens, ook al in geen tijden wat van gehoord .

Laat maar zo als he nu is .

Ik erger me er al een tijdje aan dat TomTom de TomTom ONE XL HDT niet (goed) ondersteunt.

Zijn er meer mensen met dit gevoel? Iemand een idee hoe we TomTom er toe kunnen bewegen om er iets mee te doen? Door dit soort gelazer, zal ik de volgende keer toch drie keer achter mijn oren krabben voor ik weer voor TomTom kies. :excl:

Ik moet Buzzfuzz (en ook Peter) gelijk geven, TT valt gewoon niet te bewegen :unknw: ...ik heb zelf een paar maanden flink door NL gereden met de One XL HDT, was/is op zich gewoon een prima apparaat zonder verdere poespas, de HDT werkte meestal goed...maar doordat ik vorig jaar in de gaten kreeg dat de XL HDT achter bleef qua kaarten, heb ik hem maar op MP gezet en binnen een paar dagen was ik hem kwijt.(tegen mijn zin overigens) :sad:

Toen maar een gewone One gekocht met een nieuwe (losse) HDT reciever...mijn ervaringen staan hier beschreven : http://www.jouwnav.nl/forum/index.php?show...t=0&start=0

En dit is nu precies de reden dat ik GEEN TT meer koop met interne SIM, anders had ik gisteren wel een 940 gekocht, nu is het de Go 930 geworden en straks even bij Halfords een nieuwe HDT reciever halen voor 49 euro.

Ik had natuurlijk ook een Go 630 met HDT kunnen nemen, maar ik wil weleens kennis maken met die Enhanced Positioning Technology (EPT) :wink:

Dat is NavCore vesie 8.413. Die hier te downloaden is:

http://download.tomtom.com/sweet/navcore/8...ore-XL_LIVE.cab

http://download.tomtom.com/sweet/navcore/8...ore-XL_LIVE.cab

Hij is eigenlijk bedoeld voor de nieuwe Ones met IQ route and rijbaan begeleiding ondersteuning.

Denk er om dat deze versie dus waarschijnlijk niet op andere apparatuur gaat werken, tenzij wanneer je de gekraakte versie gebruikt. De gekraakte versie werkt op alle apparaten goed voor zo ver ik weet.

Edited by vinnie981

Ik ga er mee spelen. Dank voor je reactie!

Nog een laatste vraag: wat is het verschil tussen de twee bovenstaande bestanden?

De ene heeft een LoquendoTTS folder extra. Let er op dat je het bestand 'system' even hernoemt, zodat je niet gelijk een nieuwe bootloader krijgt. Dit zijn dus officiele versies van TomTom die niet voor jou apparaat bedoeld zijn (als je niet de nieuwe Ones hebt). Het kan daardoor gewoon niet werken natuurlijk. Voor de gekraakte versie moet je op een ander forum zijn.

Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat ik me tot het illegale circuit moet wenden. Ik wil voor een nieuwe kaart betalen, maar die is legaal niet beschikbaar. Als ik het op de illegale manier ga doen dan werkt het dus blijkbaar wel, maarTomTom wil er geen tijd in steken om dit legaal beschikbaar te maken.

Goed bezig TomTom! :tongue:

Edited by pven

Het blijft inderdaad raar. Misschien moet je TomTom vragen of ze de kaart Western & Central Europe 830.2305 toch aan je willen verkopen zodat je dat met een gekraakte NavCore 8.413 op je TomTom XL HD traffic kunt gaan gebruiken. Even kijken wat ze daar op te zeggen hebben. Als ze 'nee' zeggen dan moet het blijkbaar volledig illegaal.

Goed idee, die vraag ga ik ze stellen. Het kan even duren, maar ik kom er zeker nog op terug.

Overigens vermoed ik deze aankoop niet via TomTom home plaats kan vinden, die kjkt naar je navcore en selecteert daar de juiste kaarten bij. Als TTH een XL ONE HDT ziet en een Navcore8, dan heeft hij vermoedelijk door dat er iets niet klopt.

Maar goed: ik kom er op terug. :tongue:

TomTom Home ziet de Navcore die je draait aan het bestand ttgo.bif in the root van je TomTom apparaat. Dit bestand kun je eenvoudig zelf aanpassen naar een andere versie. Je moet dan 2 velden aanpassen, te weten:

ApplicationVersionVersionNumber=

ApplicationVersion=

Daar staat nu waarschijnlijk:

ApplicationVersionVersionNumber=7301

ApplicationVersion=8636

Als je dat verandert naar 8413 en 1237 dan denkt TomTom Home reeds dat je 8413 hebt draaien. Echter kijkt TomTom Home ook naar je DeviceID en daaruit kan het programma opmaken dat dit de verkeerde versie is voor jou apparaat en zal dan aanraden op een nieuwere navcore versie te installeren (wat dus een oudere versie zal blijken te zijn). Je hoeft deze 'update' echter niet te accepteren. Of je dan elders in het TTHome programma versie 830 kaarten kunt aanschaffen weet ik niet, misschien kijkt hij daarvoor ook wel naar je DeviceID. Overigens is het aanpassen van het ttgo.bif bestand een uiterst tijdelijke oplossing, omdat na ieder herstart van je TomTom apparaat het ttgo.bif bestand opnieuw aangemaakt zal worden.

Ik mag toch aannemen dat TomTom geen probleem ziet in het verkopen van nieuwe kaarten aan zijn klanten. Maar het zou me niets verbazen als TomTom zal beweren dat wat jij wilt gewoon niet kan, hoewel ze dat dan fout hebben.

(reden edit: De Navcore versie die je nu hebt had ik verkeerd. Wat stelt TomTom toch een oude versie voor dit apparaat ter beschikking zeg, tjonge jonge.)

Edited by vinnie981

Ik heb een antwoord ontvangen:

Geachte heer van der Ven,

Het referentienummer voor uw vraag is <knip>

Het is mogelijk om legaal de nieuwste kaart aan te schaffen, alleen als er problemen daarmee optreden tijdens het downloaden, installatie of gebruik dan kunnen wij daar helaas geen ondersteuning aan bieden.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben ge

Edited by pven

Ik heb een antwoord ontvangen:

Eigenlijk heb ik hier dus niet zo veel aan, want stel dat er iets niet lukt met het downloaden dan heb ik dus pech gehad. :tongue:

Je kunt de kaart aanschaffen in de map shop, waarbij je een ander model PND opgeeft dan een ONE XL HDT. Da's de legale aanschaf. Maar ze bieden de kaart niet voor niets niet aan voor dat apparaat, dus kun je ook niet verwachten dat ze ondersteuning geven als je de legaal aangeschafte kaart op je XL HDT installeert en er iets mis gaat.

Maar vervelend is het wel.

Je kunt de kaart aanschaffen in de map shop, waarbij je een ander model PND opgeeft dan een ONE XL HDT. Da's de legale aanschaf. Maar ze bieden de kaart niet voor niets niet aan voor dat apparaat, dus kun je ook niet verwachten dat ze ondersteuning geven als je de legaal aangeschafte kaart op je XL HDT installeert en er iets mis gaat.

Maar vervelend is het wel.

Ja en het gaat gegarandeerd NIET werken.

:tongue:

Humm, vind ik een raar antwoord van TomTom. Dat wanneer er problemen ontstaan tijdens de installatie en het gebruik zij niet ondersteuning kunnen geven, daar kan ik nog wel inkomen (lees dat vind ik eigenlijk wel logisch). Bij het downloaden van de kaart zou TomTom toch wel ondersteuning moeten geven als dat fout gaat. Ik zie echter niet in waarom het fout zou moeten gaan. Het kan natuurlijk wel, door stroom uitval en dergelijke, maar die kans acht ik toch niet zo heel erg groot.

Wel aardig dat TomTom een redelijk serieus antwoord terug stuurt (het kan natuurlijk gewoon een automatisch bericht zijn). Misschien worden ze hier wel wakker van.

@ starsky niet als je de legelae NavCore versie gebruikt voor het apparaat. Als je echter zoals velen een gerecompileerde navcore gebruikt, zoals de Navcore 8.413 dan werkt het allemaal wel. En eigenlijk is dan het enige illegale dat je de kernel gerecompileerd hebt, maar omdat het linux is mag dat volgens mij gewoon, dus eigenlijk is het dan gewoon helemaal legaal.

Edited by vinnie981

Humm, vind ik een raar antwoord van TomTom. Dat wanneer er problemen ontstaan tijdens de installatie en het gebruik zij niet ondersteuning kunnen geven, daar kan ik nog wel inkomen (lees dat vind ik eigenlijk wel logisch). Bij het downloaden van de kaart zou TomTom toch wel ondersteuning moeten geven als dat fout gaat. Ik zie echter niet in waarom het fout zou moeten gaan.

Wel aardig dat TomTom een redelijk serieus antwoord terug stuurt (het kan natuurlijk gewoon een automatisch bericht zijn). Misschien worden ze hier wel wakker van.

@ starsky niet als je de legelae NavCore versie gebruikt voor het apparaat. Als je echter zoals velen een gerecompileerde navcore gebruikt, zoals de Navcore 8.413 dan werkt het allemaal wel. En eigenlijk is dan het enige illegale dat je de kernel gerecompileerd hebt, maar omdat het linux is mag dat volgens mij gewoon, dus eigenlijk is het dan gewoon helemaal legaal.

Zo raar is dat antwoord van TomTom niet, ze herkennen het aan de hand van een ongeveer vergelijkbaar

akkefietje in mijn geval.

Mijn probleempje heeft TomTom idd erg aardig opgelost.

Hoe wou jij die kaart via TT Home dan binnenhalen?.

:tongue:

Zoals Bart Wijnen zegt hierboven? Of is kun je niet het model veranderen zonder dat je de deviceID ook veranderen moet?

Anyway als je de kaart legaal gedownload hebt en je gaat hem kraken zodat hij op je TomTom apparaat werkt, dan hou je je in principe toch nog steeds aan de regels. Dat het allemaal zo moeilijk moet worden gemaatk door TomTom snap ik ook niet.