Sign in to follow this  
Followers 0
Gijs47

Kaarten USA

9 posts in this topic

Goedemorgen,

Ik wil in verband met een vakantie een kaart van de USA op mijn TomTom XL IQ plaatsen. Bij de website van TomTom vind ik een tweetal kaarten, te weten Noord-Amerika en Noord Amerika 2 GB. Allebei versie 8.45 alleen de ene is voor 2 GB en de andere niet (?). Wel merkwaardig want ze zijn beide groter dan 1,5 GB.

Kan iemand mij het verschil tussen beide, behalve

Als er van een kaart een 2GB of 1GB versie bestaat, is er meestal een versie van dezelfde kaart die net iets groter is dan 2GB of 1GB. Dan wordt in verband met een geheugen beperking voor bepaalde devices dezelfde kaart met een iets kleinere omvang aangeboden. De dekking is exact gelijk en de kaart bevat dezlefde POI's. Verschil zit hem in details als kleuren op de kaart die bijvoorbeeld een bos aangeven. Op dat soort details wordt beknibbelt om de kaart geschikt te krijgen voor geheugens van maximaal 2GB en 1GB.

Een goed voorbeeld zijn de kaarten van West- en Midden-Europa:

- West- en Midden-Europa v8.45 2176.0 MB = 2,13 GB

- West- en Midden-Europa, 2 GB v8.45 1886.5 MB = 1,84 GB

Waarom TomTom dit ook voor Noord Amerika heeft gedaan is me een raadsel. Het is namelijk helemaal niet nodig.

- Noord-Amerika v8.45 1667.1 MB = 1,63 GB

- Noord-Amerika 2 GB v8.45 1657.3 MB = 1,62 GB

Ik vermoed een soort automatisme? Men gaat er waarschijnlijk vanuit dat de standaard kaart groter is dan 2GB. Ik kan me namelijk herinneren dat een paar jaar geleden de Noord-Amerika kaart wel groter was dan 2GB.

Mijn advies: bespaar 10 Euro en koop de 2GB versie.

Gefeliciteerd met je nieuwe kaart en ik hoop dat je er veel plezier van hebt in de Verenigde Staten! Je kan er thuis alvast naar hartenlust me spelen. Het voorbereiden van een route doe je als volgt:

Eerst moet je de kaart Noord Amerika 2GB ervoor zetten.

Menu -> Wijzig voorkeuren -> Pijl Rechts, Scherm Voorkeuren 2 -> Beheer kaarten -> Wissel kaart -> Noord Amerika 2GB

Nu heb je de kaart Noord Amerika 2GB actief.

Menu -> Pijl Rechts, Scherm Hoofdmenu 2 -> Route voorbereiden

Vertrek van: kies een adres …

Kies een bestemming: …

Als de route gepland is kun je links onder in het scherm op detail klikken.

Kies vervolgens in het menu Toon route demo.

P.S.

Wat ook een aardige mogelijkheid is om je kaart te verkennen is de volgende:

Menu -> Pijl Rechts, Scherm Hoofdmenu 2 -> Bekijk kaart

Nu kun je zoeken naar alles wat je maar wilt.

Succes!

Zover was ik ook gekomen al moest ik voor het installeren van de amerika kaart eerst wce map verwijderen. Ik heb immers maar 2 GB

De door jou voorgestelde methode werkt niet helemaal. Ik heb geexperimenteerd met een routeplan maken. Gestart met een Amerikaans 'Thuis'(het startpunt van mijn reis invoeren) en daarna de verdere bestemmingen inclusief waypoints. Maar op het moment dat ik een route wilde starten om een demo op 500% snelheid te zien werd me gemeld dat er op mijn locatie geen GPS dekking was en werd de kaart niet gegenereerd..

Ik denk dat het komt omdat mijn TomTom denkt dat ik gewoon in NL ben en wil gaan rijden in de USA.

Wat wel ging is Tomtom uit en weer aan snel naar de routeplanner navigatiestarten en dan werd de routekaart aangemaakt en kon ik de demo draaien., voordat binnenshuis de satellieten boven mijn hoofd werden gevonden.

Maar dat is een moeilijke methode om zo alle routes te beproeven.

Later ondekte ik dat ik via het programma TomTom Home 'bedien mijn navigatiesysteem dit wel kon inplannen, zonder onderbreking van de satelliet. Alleen kan ik dan wel de demo draaien maar alleen op 100 % en dat is een langdurig proces. Weet je wellicht een oplossing ?

Ik kan hier in Nederland zonder problemen, met en zonder sataliet ontvangst, een 'Route voorbereiden' op een kaart van de Verenigde Staten. Het afspelen van 'Toon Routedemo' gaat probleemloos.

Ook via het bedienen via TTHOME kan ik de routedemo op 500% afspelen.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met meerdere bestemmingen en waypoints. Ik kan bij het voorbereiden van een route alleen het startpunt en het eindpunt ingeven.

Ik kan dat niet. het lijkt er op dat de kaart berekend wordt maar het blauwe balkje onderaan dat aangeeft dat hij de route aan het zoeken is komt niet verder dan 10 % waarna gemeld wordt dat er geen dekking is.

Bij routeplanning kan je aan bepaalde bestemmingen een kwalificatie 'tussenstop' (waypoint) geven. Op die manier dwing je TomTom een bepaalde route te volgen. Dus beginpunt , eindpunt en tussenstops

Er moet verschil gemaakt worden tussen "route plannen" en "route voorbereiden".

Bij "route plannen" kan gebruik gemaakt worden van de reisplanner (waypoints), maar wordt ook naar gps-ontvangst gekeken. In dat geval zit er een oceaan tussen en zal er dus geen route mogelijk zijn.

Bij "route voorbereiden" wordt puur alleen naar de kaart gekeken en niet naar gps-ontvangst. Daarom is een route tussen twee punten op een kaart altijd mogelijk. Nadeel is dat het inderdaad maar 2 punten kunnen zijn: vertrekpunt en eindpunt.

Ja, dat heb ik nu ook gezien. Hartelijk dank. Ik wist niet dat het zo werkte.

Weer wat geleerd. De TomTom documentatie is wel erg summier