Sign in to follow this  
Followers 0
Spookrijder

Aparte kaart voor brommobielen

101 posts in this topic

Sinds de mogelijkheid bestaat om zelf op je Tomtom wegen te openen of te sluiten, moet het mogelijk zijn om een aparte kaart voor brommobielen te maken. Als we met z'n allen een lijst zouden maken met wegen waar auto's niet en brommobielen wel, of waar auto's wel en brommobielen niet mogen rijden (behalve snelwegen want die kun je "gewoon" vermijden), dan moet het te doen zijn.

Noot: pas er wel voor op dat je je kaartje niet "deelt" met andere gebruikers, want die zouden dan verkeerde informatie krijgen.

Sinds de mogelijkheid bestaat om zelf op je Tomtom wegen te openen of te sluiten, moet het mogelijk zijn om een aparte kaart voor brommobielen te maken. Als we met z'n allen een lijst zouden maken met wegen waar auto's niet en brommobielen wel, of waar auto's wel en brommobielen niet mogen rijden (behalve snelwegen want die kun je "gewoon" vermijden), dan moet het te doen zijn.

Noot: pas er wel voor op dat je je kaartje niet "deelt" met andere gebruikers, want die zouden dan verkeerde informatie krijgen.

Ik geloof niet dat TT z'n kaarten ooit zal maken.

Wellicht het proberen waard:

Stel bij de voorkeuren de routeplanning in op "Aangepaste snelheid" en geef daar als waarde 45 km/h op.

Het zou me niet verbazen als dat een eind in de goede richting gaat.

Succes!

Edited by Gerrit N

Wellicht het proberen waard:

Stel bij de voorkeuren de routeplanning in op "Aangepaste snelheid" en geef daar als waarde 45 km/h op.

Het zou me niet verbazen als dat een eind in de goede richting gaat.

Succes!

Helaas, Gerrit (en anderen) daar kom je niet ver mee, want met 45km word je nog steeds autowegen op gestuurd of wegen met het beruchte C9 bord. Sterker nog: zelfs als je "fietsroute" kiest, kom je op autowegen terecht!!!

Edited by Spookrijder

dat je met fietsroute op autowegen komt, zal te maken hebben dat er naast die autoweg een fietspad ligt.

als ik toeristisch ga rijden voer ik beperkte snelheid 40 in,

en kom dan voor zover ik weet nooit op autowegen terecht.

misschien dat je dan goed zit omdat je brommobiel 45 mag heb je kans dat hij verkeerd berekend

dat je met fietsroute op autowegen komt, zal te maken hebben dat er naast die autoweg een fietspad ligt.

als ik toeristisch ga rijden voer ik beperkte snelheid 40 in,

en kom dan voor zover ik weet nooit op autowegen terecht.

misschien dat je dan goed zit omdat je brommobiel 45 mag heb je kans dat hij verkeerd berekend

Geloof me hnc, dat is niet waar.

Ook als er naast een autoweg geen fietspad ligt, stuurt je GPS je erop. En als er naast een snelweg wel een fietspad ligt, stuurt hij je daar vaak niet op.

Tomtom "weet" niet of een weg een autoweg is of niet. Tomtom kent maar 3 wegen: snelwegen, wegen waar auto's niet in mogen, en "alle overige". Het probleem met een brommobiel is hetzelfde als vrachtwagens: die mogen ook sommige wegen niet op (met name in de bebouwde kom). Maar die kunnen tenminste de weg naar de stad/het dorp van bestemming vinden. Maar toen ik met mijn brommobiel de eerste lange rit deed, deed ik daar 22 uur over, terwijl ik na verloop van tijd (toen ik de weg goed kende) er 10 uur over deed. En dat allemaal doordat brommobielen in Nederland het stiefkind zijn: geen aparte wegwijzers en veel wegen waar ze niet op mogen.

Voor mij is het probleem inmiddels opgelost doordat ik mijn rijbewijs heb en dus voor grote afstanden een gewone auto neem, maar voor anderen is het probleem nog levensgroot. En daar moet iets aan gebeuren!

Edited by Spookrijder

Leuke puzzel! Ik ga van het weekend eens kijken of ik iets kan vinden / kan bedenken.

Ik zal ook eens kijken of een TRUCK kaart (op het werk), iets kan betekenen voor speciale voertuigen in deze klasse.

wil je best geloven, maar met pinksteren gereden van borculo naar amsterdam, beperkte snelheid, geen autoweg tegengekomen.

wil je best geloven, maar met pinksteren gereden van borculo naar amsterdam, beperkte snelheid, geen autoweg tegengekomen.

Dan zijn er 2 mogelijkheden:

Je hebt heel veel geluk gehad of je hebt een latere versie van de software, die autowegen vermijdt als je beperkte snelheid kiest. Maar vermijdt het ding dan ook wegen met het C9-bord? En laat hij zulke wegen weer wel toe als er een ventweg naast ligt?

Ik zit met hetzelfde probleem voor mijn vrouw.

Die wil ook een TomTom start hebben.

Voor op haar bromscooter.

Alleen het vreemde is,dat TomTom haar dan niet over een snelweg stuurt,(ligt niet in de route),maar wel over een autoweg.

Dus over een weg waarop enkel snelverkeer is toegestaan.

En een brommer ,cq bromscooter valt nou eenmaal niet onder snelverkeer.

Maar de fout ligt bij TomTom.

Die ziet het verschil niet tussen een Autoweg en een fietspad.

Instelling voor langzaam verkeer helpt niet.

En een brommer ,cq bromscooter valt nou eenmaal niet onder snelverkeer.

Maar de fout ligt bij TomTom.

Die ziet het verschil niet tussen een Autoweg en een fietspad.

Instelling voor langzaam verkeer helpt niet.

Welke planningvoorkeuren zitten er dan op een Start, ik zie in de handleiding niet de mogelijkheden van een One IQ. :pardon:

Welke planningvoorkeuren zitten er dan op een Start, ik zie in de handleiding niet de mogelijkheden van een One IQ. :pardon:

In de Start 1 zitten, die er niet in. Ik vermeod in de Start 2 ook niet.

In de Start 1 zitten, die er niet in. Ik vermeod in de Start 2 ook niet.

Dat dacht ik al, het is een basic toestel met een lagere prijs dan de One IQ. Pas later begrijpt men dat de mogelijkheden in het menu ook beperkt zijn.

Heb wel ergens gelezen dat daar wat aan te doen is. :pardon:

Voor mij is het probleem inmiddels opgelost doordat ik mijn rijbewijs heb en dus voor grote afstanden een gewone auto neem....., maar voor anderen is het probleem nog levensgroot. En daar moet iets aan gebeuren!

Heel eenvoudig, rijbewijs halen en het probleem is opgelost.

:pardon:

Ik zou iedereen, maar vooral hnc, willen vragen, op je gps de route op te vragen van Leeuwarden, Oostergoplein naar centrum Wytgaard voor een brommobiel. De juiste route is dan: de brug over (= de stad uit) en dan 2x linksaf. Welke doet dat?

EDIT: typfout

Edited by Spookrijder

Ik zou iedereen, maar vooral hnc, willen vragen, op je gps de route op te vragen van Leeuwarden, Oostergoplein naar centrum Wytgaard voor een brommobiel. De juiste route is dan: de brug over (= de stad uit) en dan 2x linksaf. Welke doet dat?

EDIT: typfout

Bij TT niet.

Het heeft verder weinig zin om uit te zoeken welk navigatiesysteem rekening houdt met een Brommobiel. Het antwoord is geen een (hoeveel brommobielen gebruiken een navigatiesysteem).

En dit is ook niet op korte termijn te verwachten.

Ik heb op de mijne even gecheckt. Als je van de Ampenseweg de Rengersweg op rijdt, ben je in overtreding: C9.

EDIT: Nog even nauwkeurig gekeken. Alleen als je in de buurt woont, kun je weten dat je daar iets langer rechtdoor had moeten rijden omdat daar een ventweg is.

EDIT2: Ik had geprogrammeerd "Amsterdam centrum", en op het laatste moment wil de gps me in Amsterdam de Gooiseweg op sturen, hetgeen een autoweg is :pardon:

Edited by Spookrijder

LAATSTE NIEUWS

Ik ben begonnen met het maken van een kaartje voor brommobielen.

Hoe? Gewoon door een route met grote afstand te laten berekenen, te kijken via welke wegen de gps me wil sturen, en via Google Streetview kan ik dan zien of die route klopt (de verkeersborden kan ik zo namelijk zien). Kom ik onderweg een weg tegen waar brommobielen niet zijn toegelaten, dan gebruik ik Mapshare om die weg "verboden voor auto's" te maken (waarbij ik op de vragen "delen met andere gebruikers" uiteraard "nee" kies).

De route van Leeuwarden naar Lier (B) en terug heb ik al foutloos, onderweg v

Edited by Spookrijder

Ik vrees dat het zo niet werkt.

Je kunt een kaart wel ter download aanbieden, maar de downloader heeft er niets aan. Kaarten zijn namelijk device-gebonden.

Wat eventueel wel zou kunnen werken is het volgende:

Zoek uit in welk bestand je wijzigingen worden opgeslagen en biedt vervolgens dat bestand ter download aan.

Mogelijk kan de downloader dat bestand in zijn eigen kaart vervangen voor de van jou gedownloade versie.

Of dit ook echt werkt is mij niet bekend en of je dan nog steeds legaal bezig bent durf ik ook niet te zeggen.

Ik vrees dat het zo niet werkt.

Je kunt een kaart wel ter download aanbieden, maar de downloader heeft er niets aan. Kaarten zijn namelijk device-gebonden.

Wat eventueel wel zou kunnen werken is het volgende:

Zoek uit in welk bestand je wijzigingen worden opgeslagen en biedt vervolgens dat bestand ter download aan.

Mogelijk kan de downloader dat bestand in zijn eigen kaart vervangen voor de van jou gedownloade versie.

Of dit ook echt werkt is mij niet bekend en of je dan nog steeds legaal bezig bent durf ik ook niet te zeggen.

Inderdaad, ik heb het even nagekeken door van alle bestanden de gegevens op te schrijven (hoeveel bytes dus) en dan een correctie aan te brengen. Er zijn 2 bestanden in dezelfde map die veranderd zijn ("MapSettings.cfg" en "MapUserPatch.dat") en 1 in de hoofdmap (namelijk "UserPatch.dat"). Nu kreeg ik opeens het idee om de map Benelux een andere naam te geven (Benelux_brommo), maar dan zou ik eerst moeten weten wat "UserPatch.dat" precies voor functie heeft...

Wat bedoel je precies met "device-gebonden"? Er zijn 3 mogelijkheden: Alleen maar werkend op

A dat ene apparaat of

B de TT300 (in mijn geval) of

C alle Tomtoms maar geen andere merken

Welke is het?

Edited by Spookrijder

Wat bedoel je precies met "device-gebonden"? Er zijn 3 mogelijkheden: Alleen maar werkend op

A dat ene apparaat of

B de TT300 (in mijn geval) of

C alle Tomtoms maar geen andere merken

Welke is het?

A. Dat ene apparaat.

Dus als mijn TT kapot gaat of gestolen wordt en ik koop een nieuwe, ben ik al mijn correcties kwijt? Mooi is dat!!!

Tuurlijk niet.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  
Followers 0