Sign in to follow this  
Followers 0
Sfinxie

Iq-routes i.c.m. "snelste route" niet zo snel...?

32 posts in this topic

Ik ben er de afgelopen tijd achter gekomen dat ik zelf een snellere route weet dan TomTom, met ingeschakelde IQ-routes en ingesteld op snelste route.

Het gaat om een ritje van ongeveer 10 km. waarin ik afwijk van de door TomTom aangegeven route en daardoor 4 minuten sneller ben dan wanneer ik de aangegeven route gevolgd zou hebben.

De route van TomTom gaat grotendeels over wegen waar 80 km/h gereden mag worden. "Mijn" route over wegen waar je nauwelijks boven de 40 komt.

Gemiddeld is dat dus 60 km/h.

In theorie zou je die 10 kilometer dus in 10 minuten moeten kunnen afleggen.

Aangezien ik 4 minuten win is dat nogal een verschil. De door mij gevonden route is niet alleen sneller, maar ook korter, dus logisch dat ik er minder tijd voor nodig heb.

Ik denk dat ik gemiddeld zou kunnen stellen dat ik 25% winst behaal op een route van 10 kilometer.

Dat is nogal wat........

De TT kan natuurlijk nooit alles goed hebben. Je hebt het nu over

Overigens zou TT deze route automatisch moeten oppikken als er maar genoeg mensen deze alternatieve, snellere route nemen.

Waarmee je dus eigenlijk zegt dat TomTom routes kiest die door zoveel mogelijk mensen wordt gereden?

Dat lijkt me niet erg handig, gezien de drukte die dan op zo'n route ontstaat.

Waarmee je dus eigenlijk zegt dat TomTom routes kiest die door zoveel mogelijk mensen wordt gereden?

En dan weet jij een snellere en rustiger route; helemaal tof lijkt me.

Ik ga er altijd maar van uit dat ik het beter weet dan mijn TT, alleen op plaatsen waar ik het niet weet vertrouw ik blindelings op mijn TT

Alleen als die route daadwerkelijk sneller is natuurlijk. Elke TT stuurt (als daar door de gebruiker toestemming voor gegeven is) tijdens een verbinding met TT HOME gebruikersinformatie door die gegevens bevat over de gereden routes en de tijden die over bepaalde stukken gedaan zijn. Als uit deze data blijkt dat veel mensen een kortere route nemen en die bovendien ook sneller is dan de route die de TT normaal uitrekent, zal TT deze route overnemen. Dat bedoelde ik met het zeggen dat TT routes 'oppikt'.

Dat begreep ik wel, maar dat zou dus betekenen dat die "nieuwe" route uiteindelijk 'overbevolkt' zal raken, omdat alle tomtom's (met IQ) voor die route gaan kiezen.

Of moet ik nog verder denken en aannemen dat in dat geval TomTom uiteindelijk weer de eerste route zal gaan kiezen tot het punt bereikt is waarop het verkeer evenredig over de 2 routes is verdeeld?

Nou, zo erg zal het natuurlijk niet worden. Dat is ook niet het geval bij andere wegen die de TT als 'snelst' bestempeld. En zoveel mensen zijn er ook weer niet die precies die route nemen die jij ook neemt (met dezelfde start- en eindpositie). Maar als er theoretisch heel veel mensen inneens die route gaan nemen, zal het uiteindelijk juist een langzamere route worden en zullen mensen een andere, snellere route nemen. Dit pikt TT op en op deze manier wordt 'het systeem' als het ware automatisch steeds aangepast. Overigens gaat dat aanpassen natuurlijk niet erg snel, dat kan goed jaren duren voordat er iets veranderd aan de berekeneningen van TT. Overigens zou een overbevolkte situatie ook nog eens tegengewerkt worden door TT's met HD Traffic bijvoorbeeld.

Of moet ik nog verder denken en aannemen dat in dat geval TomTom uiteindelijk weer de eerste route zal gaan kiezen tot het punt bereikt is waarop het verkeer evenredig over de 2 routes is verdeeld?

Zoals ik al zei gaan die veranderingen heel langzaam en zal het dus niet zo zijn dat er steeds tussen twee berekeningen geschakeld wordt. Veel aannemelijker is het dat er zich een soort van evenwicht tussen beide situaties instelt.

Je kunt dit trouwens doorgeven aan TeleAtlas: http://mapinsight.teleatlas.com/mapfeedback/index.php (zie bijlage).

post-24695-1287157173_thumb.png

Edited by loekverhees

Daar zal ik me dit weekend eens over buigen.

Buig niet te diep, dan val je op je neus!? :unsure:

Sorry, moest even kon het niet laten. :unsure:

Voor iemand die misschien 2 keer per maand een bijdrage levert aan dit forum is het wel weer een top-opmerking natuurlijk.

Ik ben er de afgelopen tijd achter gekomen dat ik zelf een snellere route weet dan TomTom, met ingeschakelde IQ-routes en ingesteld op snelste route.

Ben je eigenlijk wel eens nagegaan of je TomTom deze route

Edited by Tanker

Ja, TomTom kent de route wel.

Als ik namelijk bij het beginpunt van die route sta dan geeft hij dus de "langere" route weer.

Op het moment dat ik afwijk probeert hij me eerst nog om te laten keren. Omdat ik dat niet doe gaat hij een alternatieve route berekenen. In die alternatieve route komt er op zeker moment een punt waarop ik weer op die eerste, oorspronkelijke route terecht kom. Negeer ik dat ook dan komt TomTom ineens achter mijn bedoeling en geeft tenslotte de route weer zoals ik die in mijn hoofd heb.

Er zijn dus geen afgesloten straten,

Ja, TomTom kent de route wel.

Als ik namelijk bij het beginpunt van die route sta dan geeft hij dus de "langere" route weer.

Op het moment dat ik afwijk probeert hij me eerst nog om te laten keren. Omdat ik dat niet doe gaat hij een alternatieve route berekenen. In die alternatieve route komt er op zeker moment een punt waarop ik weer op die eerste, oorspronkelijke route terecht kom. Negeer ik dat ook dan komt TomTom ineens achter mijn bedoeling en geeft tenslotte de route weer zoals ik die in mijn hoofd heb.

Er zijn dus geen afgesloten straten,

Edited by Tanker

Ik zal inderdaad de route eens opsplitsen in kortere segmenten. Mogelijk kom ik dan inderdaad een kaartfout tegen.

Merkwaardig!

Ik heb gedaan wat ik hierboven aankondigde, maar kwam geen problemen tegen.

Voer ik echter de gehele route in, dan doen zich vreemde zaken voor.

Kies ik voor "snelste" route dan is dat een route van 12, 5 km en duurt 15 minuten.

Kies ik voor "kortste" route dan is dat een route van 8,5 km en duurt 13 minuten.

Hier maakt de TomTom dus echt een foutje.

Voor degenen die het willen controleren:

Beginpunt: Kruising N507 - Spierdijkerweg bij Spierdijk (noord-holland)

Eindpunt: Breeuwer 71, Hoorn

Inderdaad, met applicatie 9.026 en de kaart WCE 855.2884 is de snelste route 9.5 km (15 min) en de korste is 8.4 km (12 min). Ik weet niet of dit probleem nu in de kaart zit of in de NavCore, of allebei. Ben benieuwd wat TT zegt als je ze een mailtje stuurt. Dit was trouwens met IQR aan en 'Geen specifiek tijdstip' gekozen. Als ik hetzelfde test met IQR uit, dan krijg ik het volgende: snelste route is 12.4 km (14 min) en de kortste is 8.4 km (14 min).

Edited by loekverhees

Ik vraag me een beetje af of ik wel de moeite moet nemen om hierover te gaan mailen.

Misschien dat ik eerst eens een paar proefjes ga nemen met wat langere routes. Daarvan eens de "kortste" vergelijken met de "snelste" en dan wat tijd betreft natuurlijk.

In aanvulling op jouw aanvulling: Dus zelfs met IQ-routes uitgeschakeld is de kortste route efficienter. Immers zelfde tijd, maar minder kilometers, dus minder brandstofverbruik.

Edited by Sfinxie

Ja, waarschijnlijk zeggen ze bij TT dan dat je dit door kunt geven via MapShare of TeleAtlas. Ze zullen er echt niet veel werk van maken gok ik.

En inderdaad, zelfs met IQR wordt er hier dus een fout gemaakt in de routeberekening op de TT.

Inderdaad, met applicatie 9.026 en de kaart WCE 855.2884 is de snelste route 9.5 km (15 min) en de korste is 8.4 km (12 min). Ik weet niet of dit probleem nu in de kaart zit of in de NavCore, of allebei. Ben benieuwd wat TT zegt als je ze een mailtje stuurt. Dit was trouwens met IQR aan en 'Geen specifiek tijdstip' gekozen. Als ik hetzelfde test met IQR uit, dan krijg ik het volgende: snelste route is 12.4 km (14 min) en de kortste is 8.4 km (14 min).

Wat mij opgevallen is bij de laatste Navcore"s en kaarten, is de herberekening bij file's en ook bij de eventuele keuze van een alternatieve route, is dat je TomTom rustig een omleiding aanbiedt die je het halve land door laat rijden. (Het lijkt wel de werkwijze van Rijkswaterstaat bij een wegafsluiting) Bij eerdere versies werd er bij een file op een snelweg of een alternatieve routberekening een logische route over eventueel B-Wegen berekent en kwam je daarna weer terug op je oorsronkelijke route. Het lijkt wel of TomTom tegenwoordig met een ander algoritme rekent.

Laatst vertrok ik van Schiphol Oost naar Almere. TomTom kwam met de snelste route, A9, A4, A10, A1 en de A6.

De alternatieve route die TomTom vroeger zou aanbieden was over de A9, A1 en de A6, nu echter werd het de A9, A2, N201 Hilversum en via Hilversum de A1 en de A6. (Er waren geen filemeldingen die voor een omleiding konden zorgen) :sad:

Waarop de route berekening ook de fout in kan gaan zijn de vele wegen met een verkeerde snelheidsaanduiding.

Edited by Tanker

Waarop de route berekening ook de fout in kan gaan zijn de vele wegen met een verkeerde snelheidsaanduiding.

Klopt, maar dat kan natuurlijk nooit de oorzaak zijn van het feit dat TT zegt dat de snelste route langer duurt dan de kortste route.

Ja, waarschijnlijk zeggen ze bij TT dan dat je dit door kunt geven via MapShare of TeleAtlas. Ze zullen er echt niet veel werk van maken gok ik.

Dat is denk ik ook de reden dat de Herenweg van Hoogwoud naar Aartswoud over een groot gedeelte nog steeds als Dokter Poolstraat staat aangegeven en dit is maar

Klopt, maar dat kan natuurlijk nooit de oorzaak zijn van het feit dat TT zegt dat de snelste route langer duurt dan de kortste route.

Mee eens, maar ik kom het meer tegen.

Het doorgeven aan TelaAtlas zal weinig zin hebben denk ik zo. TeleAtlas maakt de kaarten en TomTom rekent de route voor je uit. In de TomTom zit, behalve op de GO1000, geen bestand met 'voorgekookte routes'.

Het berekenen van een route zal in geval van de snelste route zoveel mogelijk over A- en N-wegen gaan, terwijl er bij de kortste route geen beperkingen zijn.

Het lijkt er op dat TomTom bij de berekening van de snelste route slechts 1 berekening uitvoert en die niet nog eens vergelijkt met een ander type route, in dit geval de kortse, om een snellere route te kunnen geven.

Dus als TomTom niets in de routeberekening (navcore) wijzigt zal je deze 'fouten' altijd tegenkomen.

Edited by Tulpie

Het lijkt er op dat TomTom bij de berekening van de snelste route slechts 1 berekening uitvoert en die niet nog eens vergelijkt met een ander type route, in dit geval de kortse, om een snellere route te kunnen geven.

Zo erg zal het wel niet zijn. Als er een route berekend wordt, dan zie je een tellertje dat aangeeft hoeveel wegen er al geanalyseerd zijn. Dit aantal loopt heel hoog op. Veel hoger dan het aantal wegen dat de uiteindelijke route telt. Dus waarschijnlijk worden er wel degelijk meerdere routes geprobeerd. Bovendien gaat het hier om