Sign in to follow this  
Followers 0
der Rudi

Spookfiles

92 posts in this topic

Ik heb 2 weken een GO 1000 live gekocht en ik ben op zich heel tevreden over dit apparaat; ik heb vooral voor een TOMTOM gekozen vanwege de HD Traffic live functionaliteit en daarnaast voor de mooie vormgeving, de houder, de gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden van de GO 1000.

Het is geweldig om te zien dat ik na 2 kilometer gereden te hebben richting de provinciale weg ik al van te voren zie dat er een file (gelukkig in de tegenovergestelde richting) op die weg staat; de ene dag is hij er; de andere dag niet of nauwelijks. Hoe dan ook: mooi dat de GO 1000 dit laat zien.

Maar toch kom ik af en toe een file tegen op het scherm die er in de werkelijkheid niet staat; en dat zou natuurlijk niet mogen. Soms met een lengte van een paar honderd meter; soms eentje van 1 tot 2 kilometer.

De ene keer laat de TOM TOM de file 10 minuten lang op het scherm zien; soms is hij er ineens en is na de eerstvolgende update (na 3 min) weg; en als ik er dan een minuut later langsrijdt wijst niets erop dat daar een paar minuten geleden ook echt honderd auto's stilgestaan hebben.

Wie heeft dit ook?

Het was vanmorgen weer een zooitje met HDT (Live) v.w.b. wel of geen files :angry:

Er was verbinding met Live....dus ik de A9 op richting Utrecht (A2) naar Hedel en daar stond (hoorde ik op BNR) tussen Vinkeveen en Maarssen maar liefst 7 km file en op mijn TT kon ik gewoon doorrijden (er was geen file te zien), maar aangezien ik dan toch maar vertrouw op o.a. de filemeldingen rond het half en heel uur op de radio...heb ik maar de A1 en A27 genomen, dus langs de oostkant van Utrecht.

Maar DAAR heb je natuurlijk geen Live (of HDT) voor....kan ik net zo goed weer een One XL gebruiken. :angry:

En een file van 7 km ontstaat niet tussen de 3 minuten door van verversing van de fileberichten, nietwaar ? :angry:

Misschien klopte de informatie van de radio niet?

Het kan dat TomTom wist dat er geen file stond, omdat er gewoon gereden kan worden (met normale snelheid). De informatie van de radio klopt ook lang niet altijd en is snel verouderd.

Ik heb wel eens mee gemaakt dat volgens de radio het vast stond, volgens TomTom niets aan de hand, ik gewoon TomTom volgen en inderdaad niets aan de hand.

Ik vertrouw de HD traffic meer dan de informatie op de radio of tmc.

Tussen het registreren van een vertraging, en het uitzenden van de HD-Traffic informatie, zit een kleine vertraging.

Sommige file's kunnen net zo plots oplossen als dat ze ontstaan. Zelf ook actief al een aantal keren meegemaakt.

(je staat stil, je gaat weer rijden, en de file indiactie verdwijnt van je scherm)

Tussen het registreren van een vertraging, en het uitzenden van de HD-Traffic informatie, zit een kleine vertraging.

Sommige file's kunnen net zo plots oplossen als dat ze ontstaan. Zelf ook actief al een aantal keren meegemaakt.

(je staat stil, je gaat weer rijden, en de file indiactie verdwijnt van je scherm)

Elke 2 minuten.

We werken de HD Traffic-informatie dan ook elke twee minuten bij, rechtstreeks op je navigatiesysteem. Zodra wij meer weten, weet jij het ook.

De vertraging tussen het ontstaan of verdwijnen van een file en het voorlezen op de radio is aanzienlijk langer. Ik vertrouw persoonlijk meer op HD Traffic dan op de fileberichten op de radio. Bijkomend voordeel is dat je op HD Traffic informatie hebt over de daadwerkelijke vertraging (bij de meeste radiozenders hoor je die niet) en je ook nog eens i.c.m. je navigatiesysteem een alternatief krijgt voorgeschoteld.

De actualiteit van de verkeersinformatie op radiozenders verschilt sowieso sterk. Bij de een wordt het live voorgelezen vanaf een actuele bron (TomTom, ANWB, VID, etc.), bij de ander is het zelfs een opname die (uiteraard) met extra vertraging wordt afgespeeld.

Een file van 1 of 2 km kan ik nog inkomen, dat die (nog) niet op HDT verschijnt danwel op de radio te horen is.....maar eentje van 7 km staat er meestal al even :angry:

Vandaag weer naar Belgie geweest (Aalter), dus via ring Antwerpen en Gent...maar daar klopten de files een stuk beter :angry:

Gelukkig stonden die net de andere kant op en waren ze inmiddels verdwenen toen ik daar op de terugweg langs kwam. :angry:

Elke 2 minuten.

We werken de HD Traffic-informatie dan ook elke twee minuten bij, rechtstreeks op je navigatiesysteem. Zodra wij meer weten, weet jij het ook.

Holyhead,

Dan graag een reactie op de originele vraag. Waarom komen er soms spookfiles op voor; want echt waar; een file van 1 kilometer op een provinciale weg kan niet als ik er 2 minuten later langs rijdt geheel verdwenen zijn ......................

Het komt niet vaak voor; maar de afgelopen week toch 2 keer ...............

Holyhead,

Dan graag een reactie op de originele vraag. Waarom komen er soms spookfiles op voor; want echt waar; een file van 1 kilometer op een provinciale weg kan niet als ik er 2 minuten later langs rijdt geheel verdwenen zijn ......................

Het komt niet vaak voor; maar de afgelopen week toch 2 keer ...............

IK zou het niet weten. Dit is wat TomTom er zelf van zegt. Misschien gaat het verversen soms niet helemaal volgens plan. Een TT expert heeft waarschijnlijk wel een verklaring voor wat jij spookfiles noemt. Probleem is zie maar de juiste persoon bij TT te vinden.

Ik heb de vraag dan ook maar net aan TT zelf gesteld.

En wat betreft die plekken waar die files dan zouden moeten staan: ik durf er bijna gif op in te nemen dat daar uberhaupt geen files stonden; dat was bij mij in de buurt waar ik woon, gewoon op normale doorgaande wegen waar echt normaliter totaal geen files staan.

En toen ik er een paar minuten later langs reed ook totaal geen verkeerdrukte of wat dan ook tegenkwam.

Dus het heeft niets met verversen te maken.

Misschien 100 tourfietsers die allemaal een mobieltje met Vodafone abonnement bij zich hadden ................. ????????????

Maar ook die kwam ik niet tegen ..................

Ik vraag me sowieso wel eens af hoe dat gedaan wordt met grote groepen mensen die niet aan het verkeer deelnemen, maar wel allemaal een mobieltje bij zich hebben.

Denk bijvoorbeeld eens aan stadions, winkelstraten (voetgangersgebied zoals de Kalverstraat in Amsterdam) enz.

Ik vraag me sowieso wel eens af hoe dat gedaan wordt met grote groepen mensen die niet aan het verkeer deelnemen, maar wel allemaal een mobieltje bij zich hebben.

Denk bijvoorbeeld eens aan stadions, winkelstraten (voetgangersgebied zoals de Kalverstraat in Amsterdam) enz.

Ik ga ervan uit dat ze dat gewoon wegfilteren; dat ze alleen maar die gegevens doorgeven die op de wegen zelf voorkomen, en dan met name in een bepaalde cirkel buiten softwarematig uitgesloten stadscentra. Of alleen de snelwegen en de N-wegen.

Want anders zou natuurlijk heel de binnenstad van alle steden, alle wegen langs de grachten in Amsterdam etc. vol met files aangegeven worden.

Edited by der Rudi

Ben benieuwd wat daar uit komt. We wachten af.

Net een reactie gekregen; bestond louter uit een heel uitgebreid invulschem waar ik een 30-tal gegevens moest invullen (allerhande zaken over de tt die ik had, waar ik toen was, waar het gebeurde etc, etc. Ook gegvens over eventuel afwijkende aankomsttijd, etc, etc.

Op zich snap ik wel dat ze dat willen weten maar met geen woord gerept over mogelijke oorzaken.

Als ik er nu een tegenkom zal ik dat wel gaan invullen; maar op zich hebben we niets aan het antwoord.

Het verschijnsel spookfiles zie ik ook vaker.

Voor mijn werk rijdt ik regelmatig in werkvoertuigen die met een kleine snelheid over een weg bewegen. Zo tussen de 5-20km/h. Meestal staat mijn XL Live dan ook gewoon aan. En dan komt het nog weleens voor dat er vertraging op mijn wegdeel wordt aangegeven, terwijl personenwagens er gewoon vlot omheen gaan. Ik vermoed daarom dat de XL Live informatie terugkoppeld naar de LIVE-server. En deze op basis daarvan een vertraging berekend. De 'valse' melding komt vaker voor als ik mij tussen de 10-20km/h rijdt. Bij een snelheid tot 10km/h gebeurd het heel weinig.

Het verschijnsel spookfiles zie ik ook vaker.

Voor mijn werk rijdt ik regelmatig in werkvoertuigen die met een kleine snelheid over een weg bewegen. Zo tussen de 5-20km/h. Meestal staat mijn XL Live dan ook gewoon aan. En dan komt het nog weleens voor dat er vertraging op mijn wegdeel wordt aangegeven, terwijl personenwagens er gewoon vlot omheen gaan. Ik vermoed daarom dat de XL Live informatie terugkoppeld naar de LIVE-server. En deze op basis daarvan een vertraging berekend. De 'valse' melding komt vaker voor als ik mij tussen de 10-20km/h rijdt. Bij een snelheid tot 10km/h gebeurd het heel weinig.

Herzon,

G E W E L D I G; ik lach me echt rot (is niet hatelijk bedoelt).

Je wilt dus beweren dat als jij ergens rijdt op lage snelheid je jezelf ineens op de tt als file ziet verschijnen .................

Dus hij pakt zelfs al 1 auto op die traag rijdt en ziet dat als een file ...................

Tja; als dat zo is dan kan ik me die spookfiles wel voorstellen.

Eh; en een tip: zet die tt voortaan uit als je aan het werk bent .............. (grapje).

Als dat straks maar niet door sommige grappenmakers ontdekt wordt. Ik zie het al voor me; die jongeren lachen zich kapot ................ En wat dacht je van 45km auto's ..............

Dat ze het 'traag voortbewegen' van 1 auto al serieus nemen? Dat had ik echt niet gedacht. Ik ging ervan uit dat het zeker om een paar meldingen zou moeten gaan op die bewuste plek ...

Edited by der Rudi

Hier een screenshot van een vertraging die er niet was. Enkel omdat ik hier in de berm aan het heen en weer rijden was.

HDtrafficgoed.jpg

En ja, ik durf te beweren dat mijn langzame snelheid wordt opgemerkt. En dan als vertraging doorgegeven.

Want zodra ik naar een volgend wegdeel ga, verhuisd de vertraging mee. Hoe wil je dat verklaren? En ik durf je op een briefje te geven dat de overige weggebruikers geen enkele last van me hadden. Zo reed ik 2 weken terug op de Kanaaldijk Oost tussen Weesp en de N402. En daar werd ook vertraging gemeld, terwijl er maar af en toe een auto langskomt.

Als het weer gebeurd, dan zal ik binnenkort betere screenshots maken met een foto van de verkeersituatie op dat moment.

Nog een voorbeeld:

Als wij 's nachts in een rijdende afzetting ons op een A-weg begeven, wordt er geregeld midden in de nacht (tussen 12 en 3u) een vertraging aangegeven van een paar minuten. En dat verplaatst zich ook mee met onze rijrichting. Na navraag bleken er 2 vodafone SIMs aanwezig te zijn in de afzetting. E

Edited by HerZon

Elke 2 minuten.

Werk je nu bij TomTom? geloof je ook in Sinterklaas? :yahoo:

Werk je nu bij TomTom? geloof je ook in Sinterklaas? :yahoo:

Nu ik dat van Herzon heb gelezen begint het steeds meer te lijken op gebakken lucht.

De vertraging tussen het ontstaan of verdwijnen van een file en het voorlezen op de radio is aanzienlijk langer. Ik vertrouw persoonlijk meer op HD Traffic dan op de fileberichten op de radio. Bijkomend voordeel is dat je op HD Traffic informatie hebt over de daadwerkelijke vertraging (bij de meeste radiozenders hoor je die niet) en je ook nog eens i.c.m. je navigatiesysteem een alternatief krijgt voorgeschoteld.

De actualiteit van de verkeersinformatie op radiozenders verschilt sowieso sterk. Bij de een wordt het live voorgelezen vanaf een actuele bron (TomTom, ANWB, VID, etc.), bij de ander is het zelfs een opname die (uiteraard) met extra vertraging wordt afgespeeld.

Hierbij dan een paar afbeeldingen. HD traffic liet me geloven dat de A27 vrij was naar Utrecht, in werkelijkheid stond de A27 over verschillende delen vast over een afstand van 7 tot 12 kilometer.

afbeelding A: ik heb vrij baan volgens HD Traffic en in tegenovergestelde richting staat file. ja ja

A:post-36367-1289671689_thumb.jpg

Afbeelding B: volgens HD Traffic zijn beide richtingen vrij, echter in beide richtingen sta je in een file.

B:post-36367-1289671763_thumb.jpg

Edited by Tanker

En ja, ik durf te beweren dat mijn langzame snelheid wordt opgemerkt. En dan als vertraging doorgegeven.

Want zodra ik naar een volgend wegdeel ga, verhuisd de vertraging mee.

Het moet niet gekker worden :yahoo:. Gaat het hier om enkel

afbeelding A: ik heb vrij baan volgens HD Traffic en in tegenovergestelde richting staat file. ja ja

A:post-36367-1289671689_thumb.jpg

Je zou het als volgt kunnen verklaren volgens mij: ik kan me niet voorstellen dat de locatie van de mobieltjes met zo'n grote nauwkeurigheid kan worden bepaald dat je kunt zeggen op welke weghelft het zich bevindt. GPS is een stuk nauwkeuriger (~5 m), en i.c.m. auto's met een TT en LIVE Services zou het goed mogelijk moeten zijn om wel de juiste rijbaan te achterhalen. Stel nu dat er op een bepaald weggedeelte aan beide zijden geen (of zeer weinig) auto's zijn met

Edited by loekverhees

Je zou het als volgt kunnen verklaren volgens mij: ik kan me niet voorstellen dat de locatie van de mobieltjes met zo'n grote nauwkeurigheid kan worden bepaald dat je kunt zeggen op welke weghelft het zich bevindt. GPS is een stuk nauwkeuriger (~5 m), en i.c.m. auto's met een TT en LIVE Services zou het goed mogelijk moeten zijn om wel de juiste rijbaan te achterhalen. Stel nu dat er op een bepaald weggedeelte aan beide zijden geen (of zeer weinig) auto's zijn met
Edited by Tanker

Even iets beter lezen, Tanker. Er stond nog iets achter dat gedeelte.

Edited by loekverhees

Zou dit kunnen kloppen? Hoe denken jullie erover?

Ik denk het niet. Ze meten ook de rijrichting. Dus de ene kant van A naar B en de ander van B nar A. Dus zou toch minimaal de weghelft goed moeten zijn. De auto,s met een TT en Live is niet van belang (kleine groep). Het gaat om de auto,s met een mobieltje met Vodafone sim.

Edited by holyhead