Sign in to follow this  
Followers 0
der Rudi

Spookfiles

92 posts in this topic

Hoe kun je de rijrichting meten als alles stil staat :yahoo: ?

Edited by loekverhees

Hoe kun je de rijrichting meten als alles stil staat :yahoo: ?

Gewoon je rijdt van GSM station naar GSM station. Het GSM station weet dus van welke richting je kwam als je stil staat.

Edited by holyhead

Oke, maar dan moeten de GSM stations dus actief tracken/volgen. Ik wist niet dat dat gebeurde. Maar als dat inderdaad zo is dan klopt mijn verhaal niet.

De auto,s met een TT en Live is niet van belang (kleine groep). Het gaat om de auto,s met een mobieltje met Vodafone sim.

Volgens mij zei ik dat ook in mijn verhaal. Ik gaf expliciet aan dat ik de auto's met

Edited by loekverhees

Oke, maar dan moeten de GSM stations dus actief tracken/volgen. Ik wist niet dat dat gebeurde. Maar als dat inderdaad zo is dan klopt mijn verhaal niet.

Volgens mij zei ik dat ook in mijn verhaal. Ik gaf expliciet aan dat ik de auto's met

Stel nu dat er op een bepaald weggedeelte aan beide zijden geen (of zeer weinig) auto's zijn met

post-36367-1289675129_thumb.jpg

post-36367-1289675187_thumb.jpg

Edited by Tanker

Van de TT website:

TomTom HD Traffic maakt gebruik van een nieuwe, revolutionaire verkeersinformatiebron: de mobiele telefoons die mensen in hun auto bij zich hebben. Op basis van deze anonieme gegevens weet TomTom precies waar, in welke richting en met welke snelheid deze mobiele telefoongebruikers zich over het wegennetwerk begeven.

Dus zoals je al dacht gebruikt TT deze informatie inderdaad.

@ Tanker: Er is inderdaad nog veel te verbeteren aan de HD Traffic dienst.

Edited by loekverhees

Ok. Ik dacht dat dat stukje (van dat als er meer auto's voorbij rijden dat dan de spookfile vanzelf weer weg ging) bij je nachtelijke werkzaamheden hoorde. Maar dit bedoel je gewoon in het algemeen?

Het is dus NIET zo dat mijn langzame rijgedrag wordt aangemerkt als vertraging

Juist wel toch dan? Als die vertraging zelfs met jou mee schuift lijkt me het wel duidelijk toch?

Ok. Ik dacht dat dat stukje (van dat als er meer auto's voorbij rijden dat dan de spookfile vanzelf weer weg ging) bij je nachtelijke werkzaamheden hoorde. Maar dit bedoel je gewoon in het algemeen?

Juist wel toch dan? Als die vertraging zelfs met jou mee schuift lijkt me het wel duidelijk toch?

- Ik zag dat ik het woordje 'altijd' was vergeten. Ik heb het origineel opnieuw aangepast. De juiste zin moet zijn:

'Het is dus NIET zo dat mijn langzame rijgedrag altijd wordt aangemerkt als vertraging...'

- Juist, ik bedoelde het verdwijnen van de spookfiles in het algemeen. Het was misschien wat onduidelijk geschreven, maar het was mij in de nachtelijke uurtjes vaker opgevallen dan overdag. Dit zal wel te maken hebben met het feit dat het tussen 12 en 3 's nachts heel erg rustig is op de snelwegen, en je het dan vreemder vind dat er een vertraging wordt gemeldt.

Edited by HerZon

Ik heb het originele theorie-item (eind 2007) er nog eens op nagelezen.

Met name ACTIEVE bellers (dus degen die een telefoongesprek voeren of aan het sms-en zijn) van het vodafone netwerk worden meegenomen bij het bepalen van eventuele files; want alleen van actieve bellers kunnen redelijk nauwkeurige gegevens ontvangen worden (2x per sec), incl. richting en snelheid.

En actieve bellers komen natuurlijk minder voor dan mensen die alleen hun telefoon aan hebben staan in de auto; vandaar dat ik me kan voorstellen dat de ene keer het langzame rijden van Herzon wel wordt aangemerkt als 'file' en de andere keer niet; rijden er namelijk wel of geen ACTIEVE bellers op hetzelfde weggedeelte dan waar hij rijdt ..........

Rijden ze er wel dan zal die info de info van Herzon overrulen; rijden ze er niet, dan is hij de enige die die info verstrekt en dus zal hij als file aangemerkt worden.

Wellicht is dat een verklaring.

Maar is een TomTom met Vodafone-simcard vergelijkbaar met een actieve of passieve beller?

Ik kan mij niet voorstellen dat de TT 2x per seconde gegevens uitwisselt; dat doet hij toch om de 2 of 3 minuten?

Maar ook al zou dat gebeuren: Herzon rijdt daar heel langzaam s'nachts en die paar mensen die dan op datzelfde baanvak rijden zouden al of een TT met live verbinding moeten hebben en/of actief aan het bellen (met vodafone-sim) moeten zijn om opgemerkt te worden.

En dat (of tt met live of actief aan het bellen, en ook nog via vodafone) zal s'nachts niet veel voorkomen bij die paar weggebruikers die daar rijden.

Dus dat zou verklaren dat Herzon soms wel en soms niet als file aangemerkt wordt; want als die lui die daar rijden niet aan het bellen zijn of een tt met live hebben dan hebben ze alleen de gegevens van Herzon.

Edited by der Rudi

Ik heb het originele theorie-item (eind 2007) er nog eens op nagelezen.

Met name ACTIEVE bellers (dus degen die een telefoongesprek voeren of aan het sms-en zijn) van het vodafone netwerk worden meegenomen bij het bepalen van eventuele files; want alleen van actieve bellers kunnen redelijk nauwkeurige gegevens ontvangen worden (2x per sec), incl. richting en snelheid.

Met Actieve beller wordt bedoeld een mobieltje, dat aan staat en voorzien is van een Vodafone sim. Zodra een mobiel zich heeft aangemeld in het net ontvang je de gegevens, snelheid, richting e.d. met uitzondering van spraak en de tegenpartij (waarna je belt).

Dus om het niet verwarrend te maken. Je bent actieve in het net of niet actieve en het woord beller moet je vergeten.

Edited by holyhead

Met Actieve beller wordt bedoeld een mobieltje, dat aan staat en voorzien is van een Vodafone sim. Zodra een mobiel zich heeft aangemeld in het net ontvang je de gegevens, snelheid, richting e.d. met uitzondering van spraak en de tegenpartij (waarna je belt).

Dat denk ik niet; sterker nog: dat kun je ook uit de originele tekst halen.

Door een actieve beller wordt twee keer per seconde een nieuw signaal tussen de antenne en zijn telefoon heen en weer gestuurd, waardoor ook de richting waarin het apparaat beweegt en de snelheid waarmee dat gebeurt, wordt bepaald. Het uitsturen van een signaal aan de hand waarvan locatie van een SIM-kaart wordt bepaald, vindt bijvoorbeeld ook plaats tijdens het verzenden of ontvangen van een SMS-bericht of wanneer voor verbinding aan het GSM-netwerk wordt overgeschakeld naar een andere antenne.

Alleen bij actieve BELLERS (dus als er daadwerkelijk gebeld wordt en niet dat hij het toestel aan heeft staan) wordt er 2x per seconde gegevens uitgewisselt naar de mast; dat gebeurt niet bij niet-actieve bellers. Dan spreek je over een actieve SIM-kaart.

Dat denk ik niet; sterker nog: dat kun je ook uit de originele tekst halen.

Door een actieve beller wordt twee keer per seconde een nieuw signaal tussen de antenne en zijn telefoon heen en weer gestuurd, waardoor ook de richting waarin het apparaat beweegt en de snelheid waarmee dat gebeurt, wordt bepaald. Het uitsturen van een signaal aan de hand waarvan locatie van een SIM-kaart wordt bepaald, vindt bijvoorbeeld ook plaats tijdens het verzenden of ontvangen van een SMS-bericht of wanneer voor verbinding aan het GSM-netwerk wordt overgeschakeld naar een andere antenne.

Alleen bij actieve BELLERS (dus als er daadwerkelijk gebeld wordt en niet dat hij het toestel aan heeft staan) wordt er 2x per seconde gegevens uitgewisselt naar de mast; dat gebeurt niet bij niet-actieve bellers. Dan spreek je over een actieve SIM-kaart.

Als je aangemeld bent in het net dan hebben ze de gegevens. Dat als je spreekt de gegevens sneller worden ververst is logisch i.v.m de spraak. Van de Vodafone sims die zich in het net bevinden zijn de meeste zeg maar in rusttoestand. Hoeveel mensen denk je dat daadwerkelijk bellen en sms in het verkeer. Hoe denk je dat bij gijzelingen e.d. daders worden opgespoord, die hun mobieltje aan hebben maar niet bellen ?

Als de theorie zou kloppen dan zou dus een stilstaande file van 3 kilometer alleen maar worden weergegeven als er veel Vodafone bellers daadwerkelijk waren aan het bellen en sms en in deze file. Nu dat als men belt de gegevens nauwkeuriger worden dat is logisch maar HD traffic (live) wordt maar om de 2 minuten ververst volgens TomTom.

Edited by holyhead

Als de theorie zou kloppen dan zou dus een stilstaande file van 3 kilometer alleen maar worden weergegeven als er veel Vodafone bellers daadwerkelijk waren aan het bellen en sms en in deze file.

Dat wordt volgens mij helemaal niet beweerd. Er wordt alleen gezegd dat als ze bellen/SMS'en, dat er dan 2x per seconde gegevens uitgewisseld worden. Als ze niet bellen gebeurt dat nog steeds, alleen niet zo frequent. Ook als er geen bellende mensen in een file staan, worden er dus nog steeds gegevens uitgewisseld. De frequentie waarmee die gegevens uitgewisseld worden zal niet zo laag zijn dat de duur van een file van 3 km korter is dan de tijd tussen twee 'uitwisselmomenten'. Ook zonder bellende mensen kan een file dus gedetecteerd worden.

Wat me overigens ook nog steeds zeer verbaast is hoe ze zo nauwkeurig de plaatsbepaling kunnen doen met die GSM masten. In dit artikel: http://www.jouwtomtom.nl/542/tomtom-hd-tra...de-theorie.html staat dat elke signalen uitzend op 5 verschillende afstanden. Ik weet niet hoever de masten gemiddeld van elkaar afstaan, maar stel dat er ongeveer 500 Vodafone masten in Nederland staan. De oppervlakte van Nederland is ongeveer 40.000 km2. Dat betekent dat iedere mast gemiddeld ongeveer 80 km2 aan ruimte heeft. De gemiddelde afstand tussen twee masten is dan bijna 9 km ( sqrt(80) ). Dat betekent dus dat de gebieden tussen twee masten ingedeeld worden in 10 stukken van elk 9000/10 = 900 m. Hoe kun je nu met een nauwkeurigheid van 900 m iets zeggen over de positie van GSM's? Het lijkt mij dat je namelijk wel een hogere precisie nodig hebt dan die 900 m. Weet iemand hoe dit zit?

Edited by loekverhees

Dat wordt volgens mij helemaal niet beweerd.

Lees bericht 35 dan ook eens. WE proberen er achter te komen hoe spookfiles ontstaan.

Lees bericht 35 dan ook eens. WE proberen er achter te komen hoe spookfiles ontstaan.

Natuurlijk, daar probeer ik ook achter te komen :good:. Maar het is niet zo dat er alleen van bellende mensen gegevens worden verkregen. Ook door niet-bellende mensen. Dat staat duidelijk in bericht 35 (vandaar de woorden 'met name') en ook in dat theorie stuk:

"Het uitsturen van een signaal aan de hand waarvan locatie van een SIM-kaart wordt bepaald, vindt bijvoorbeeld ook plaats tijdens het verzenden of ontvangen van een SMS-bericht of wanneer voor verbinding aan het GSM-netwerk wordt overgeschakeld naar een andere antenne"

Er staat "bijvoorbeeld ook", dus waarschijnlijk zijn er nog wel meer situaties waarbij gegevens worden uitgewisseld terwijl er niet actief gebeld wordt.

Natuurlijk, daar probeer ik ook achter te komen :good:. Maar het is niet zo dat er alleen van bellende mensen gegevens worden verkregen. Ook door niet-bellende mensen. Dat staat duidelijk in bericht 35 (vandaar de woorden 'met name') en ook in dat theorie stuk:

"Het uitsturen van een signaal aan de hand waarvan locatie van een SIM-kaart wordt bepaald, vindt bijvoorbeeld ook plaats tijdens het verzenden of ontvangen van een SMS-bericht of wanneer voor verbinding aan het GSM-netwerk wordt overgeschakeld naar een andere antenne"

Er staat "bijvoorbeeld ook", dus waarschijnlijk zijn er nog wel meer situaties waarbij gegevens worden uitgewisseld terwijl er niet actief gebeld wordt.

Ga zo door er staat ook nog het volgende:

En actieve bellers komen natuurlijk minder voor dan mensen die alleen hun telefoon aan hebben staan in de auto; vandaar dat ik me kan voorstellen dat de ene keer het langzame rijden van Herzon wel wordt aangemerkt als 'file' en de andere keer niet; rijden er namelijk wel of geen ACTIEVE bellers op hetzelfde weggedeelte dan waar hij rijdt ..........

En dat vertaalde ik dan als voorbeeld naar een file van 3 km waarin weinig gebeld werd.

Laten we nu maar verder gaan over de hoofdlijnen want dit is elkaar vliegen afvangen.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het geld vragen (door providers) voor smsjes eigenlijk diefstal is, omdat een SMS zogenaamd "metadata" zou zijn. Dit zou dan data zijn die sowieso uitgewisseld wordt tussen GSM en provider, zodra de GSM alleen maar aan staat en verbinding heeft met het netwerk.

Ik ben geen deskundige, maar als bovenstaande bewering juist is, dan zou dat dus betekenen dat het wel of niet versturen van een SMS geen invloed heeft op het "actief" zijn van een GSM.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het geld vragen (door providers) voor smsjes eigenlijk diefstal is, omdat een SMS zogenaamd "metadata" zou zijn. Dit zou dan data zijn die sowieso uitgewisseld wordt tussen GSM en provider, zodra de GSM alleen maar aan staat en verbinding heeft met het netwerk.

Ik ben geen deskundige, maar als bovenstaande bewering juist is, dan zou dat dus betekenen dat het wel of niet versturen van een SMS geen invloed heeft op het "actief" zijn van een GSM.

Het lijkt 'off-topic' wat ik nu ga mailen maar dat is het niet. Want of een actieve gsm (bellen of smssen) of paraat staande gsm (alleen maar ingeschakeld zijn) nu wel of niet meetelt kan inderdaad van invloed zijn op dit topic.

Ik heb bij Vodafone gewerkt; en ik weet dat een gsm die alleen maar ingeschakeld is alleen maar af en toe gegevens uitwisselt met de mast; maar eentje die actief is (sms, bellen) wisselt op dat moment zeg maar voortdurend gegevens uit.

En wat betreft de kosten (dit is wel een stukje 'off-topic')? Dat geldt natuurlijk ook voor het bellen; je betaalt in feite gebruik van de infrastructuur op het moment dat je belt of smst; in feite worden er nl. ook tijdens het bellen geen aanvullende kosten gemaakt (hooguit iets meer stroom) maar toch moet je ook daarvoor betalen; op zich logisch.

... een gsm die alleen maar ingeschakeld is alleen maar af en toe gegevens uitwisselt met de mast.

Weet je misschien ook wat dat 'af en toe' inhoudt, dus om de hoeveel tijd ongeveer? Want dat maakt wel veel uit voor een lange stilstaande file. Er zijn namelijk wel redelijk wat mensen met een Vodafone GSM die 'paraat' staat. Als TT dan meet dat er een heleboel van deze GSM's stil op de weg staan, dan kunnen ze hier wel uit afleiden dat er een file staat. Maar dan moet dat 'af en toe' wel vaak genoeg zijn natuurlijk, anders zijn die betreffende GSM's misschien al weer uit de file.

Ik heb bij Vodafone gewerkt; en ik weet dat een gsm die alleen maar ingeschakeld is alleen maar af en toe gegevens uitwisselt met de mast; maar eentje die actief is (sms, bellen) wisselt op dat moment zeg maar voortdurend gegevens uit.

Dit is gewoon On Topic. Dat een GSM waarmee gecommuniceerd wordt meer gegevens uitzend daar is iedereen wel denk ik van overtuigd. Maar de passieve GSM die in het net staat telt mijns inziens wel degenlijk mee om te bepalen of er al dan geen file is. Aangezien er aanzienlijk meer passieve in het net staan is deze dus erg belangrijk. Vodafone levert de

verkeersgegevens aan en d.m.v. software geschreven door TomTom wordt bepaald wat wel dan niet een file is.