Sign in to follow this  
Followers 0
der Rudi

Spookfiles

92 posts in this topic

Weet je misschien ook wat dat 'af en toe' inhoudt, dus om de hoeveel tijd ongeveer? Want dat maakt wel veel uit voor een lange stilstaande file. Er zijn namelijk wel redelijk wat mensen met een Vodafone GSM die 'paraat' staat. Als TT dan meet dat er een heleboel van deze GSM's stil op de weg staan, dan kunnen ze hier wel uit afleiden dat er een file staat. Maar dan moet dat 'af en toe' wel vaak genoeg zijn natuurlijk, anders zijn die betreffende GSM's misschien al weer uit de file.

Om de paar minuten; afhankelijk van de drukte van het netwerk.

Dat kun je ook zelf vaststellen door de telefoon naast iets te leggen dat stoort als er gegevens uitgewisselt worden; bij Pauw en Witteman gebeurt dit wel eens.

En daardoor tellen ze wel degeliojk mee bij het vaststellen van een file; alleen dde richting etc. en snelheid kan je daarmee niet echt vaststellen omdat de datastroom teveel 'gaten' vertoont.

Dat kun je ook zelf vaststellen door de telefoon naast iets te leggen dat stoort als er gegevens uitgewisselt worden; bij Pauw en Witteman gebeurt dit wel eens.

Dat geluid ken ik, o.a. van de speakers van mijn PC, als mijn GSM daar dicht bij ligt.

Echter, dit geluid hoor ik ook via de speakers in mijn taxibus, maar dat wordt veroorzaakt door mijn TomTom, die op dat moment verbinding met LIVE zoekt.

Dat roept meteen de volgende vraag op: Hoe vaak maakt de TomTom verbinding met het netwerk? Is dat die beroemde 3 minuten waarin telkens de verkeersinfo ververst wordt? En zijn die 3 minuten dan niet te lang, zodat er 'gaten' in de datastroom ontstaan?

En daardoor tellen ze wel degeliojk mee bij het vaststellen van een file; alleen dde richting etc. en snelheid kan je daarmee niet echt vaststellen omdat de datastroom teveel 'gaten' vertoont.

Maar als het er veel zijn kennelijk wel. We weten niet exact wat voor data Vodafone aan TomTom verstrekt (tenzij jij het misschien weet) en niet hoe TomTom deze data met hun software verwerkt.

Nee dat weet ik ook niet welke data doorgegeven worden.

Maar de simkaart die in de tomtom zit is gewoon een normale simkaart die ook in een telefoon zit; hij stuurt gewoon info via gprs naar tt via de hetwerk van vodafone; dat gebeurt geheel automtisch via de ingebouwde software en ontvangt het ook weer van tt.

Dus dat kraken en piepen zou je dus ook moeten horen als ke ke tel uitzet en wacht tot de tt via die simkaart verbinding heeft gezocht; en dat zou dus om de 2 of 3 minuten moeten zijn.

ik ga dat straks een uitproberen bij een oude radio die ik nog ergens heb.

Nee dat weet ik ook niet welke data doorgegeven worden.

Maar de simkaart die in de tomtom zit is gewoon een normale simkaart die ook in een telefoon zit; hij stuurt gewoon info via gprs naar tt via de hetwerk van vodafone; dat gebeurt geheel automtisch via de ingebouwde software en ontvangt het ook weer van tt.

Dus dat kraken en piepen zou je dus ook moeten horen als ke ke tel uitzet en wacht tot de tt via die simkaart verbinding heeft gezocht; en dat zou dus om de 2 of 3 minuten moeten zijn.

ik ga dat straks een uitproberen bij een oude radio die ik nog ergens heb.

Van de 2 a 3 minuten begrijp ik maar als er veel in een file standby staan zullen ze niet te gelijktijdig contact onderhouden (dus zou je een soort continu proces kunnen krijgen). Bijv 1 na 3 minuten maar inmiddels ook een toestel 20 seconden later omdat zijn 3 minuten zijn verstreken. Dus ik dacht misschien maakt TT daar ook gebruik van.

Edited by holyhead

Ik heb vanmiddag zeker meer dan 5 minuten voor een geopende brug gestaan op de ring Alkmaar. Als je weet hoeveel verkeer daar rijdt, dan kun je ook ongeveer bedenken hoe snel de file aangroeide. Er kwam echter geen melding op mijn TT. (ik stond vooraan, dus als langste te wachten)

De ring Alkmaar is een N-weg, dus zou meegenomen moeten worden in de verkeersinfo van LIVE.

Ik heb vanmiddag zeker meer dan 5 minuten voor een geopende brug gestaan op de ring Alkmaar. Als je weet hoeveel verkeer daar rijdt, dan kun je ook ongeveer bedenken hoe snel de file aangroeide. Er kwam echter geen melding op mijn TT. (ik stond vooraan, dus als langste te wachten)

De ring Alkmaar is een N-weg, dus zou meegenomen moeten worden in de verkeersinfo van LIVE.

Het begint toch wel op te vallen, dat in het unieke Live system toch langzamerhand gaten beginnen te vallen. Jammer dat we er niet achter kunnen komen hoeveel vodafone rijders daar stonden, misschien wel zeer weinig. En omdat ze ook gebruik maken van andere info mag je toch zeker wel als je 5 minuten daar staat de file info verwachten. (verversing gegevens TT per 2 minuten volgens hun eerdere info).

Ik heb net even de tijd gemeten.

De TT live wisselt inderdaad om de 2 minuten gegevens uit; ik ga ervan dat hij dan fileinfo ontvangt en zijn eigen positie aan de centrale computer doorgeeft.

Bij mijn GSM ligt dat anders.

Terwijl hij aanstond en inactief was duurde het de ene keer 15 minuten, daarna 2 minuten later en daarna weer 20 minuten eer hij heel even info uitwisselde met de mast waar hij op dat moment op gelokaliseerd was. Dat wisselt dus. Nu is het misschien een beetje vertekenend omdat ik een blackberry heb die ook af en toe gegevens uitwisselt met het bedrijf waar ik werk. Dus wellicht is dat die keer dat het al na 2 minuten was.

Als je echter rijdt doet hij dat vaker want dan geeft hij een zogenaamd handover-signaal en wordt je van de ene mast naar de andere mast verhuisd. Dus een langzaam rijdende file van een paar kilometer zal over het algemeen niet direct leiden tot mastverandering en dus ook niet bijdragen tot file-info als je niet aan het bellen bent.

Bellers (en dan ook met Vodafone als provider) daarentegen worden wel gemonitord (incl plaatslokatie); en dus alleen zij zullen bijdragen tot de nuttige info voor tt.

Dus: als er een auto stilstaat, ook al duurt het 5 minuten zoals vandaag bij die brug, en die heeft tt live aan boord en hij belt niet dan zal hij dat wellicht registeren maar er denk ik niets mee doen; het kan immers ook een geparkeerde auto zijn.

Wellicht als het er meer zijn, en dat in combinatie met gsm-info dan wordt het wellicht anders; ligt er maar helemaal aan hoe zij hun algoritme en selectie hebben geprogrammeerd.

De vraag is dus hoe groot de kans is dat er een beller in een auto zit die in de file staat die ook vodafone als provider heeft en er ook mensen in de file staan die een tt live hebben .................

Allemaal duidelijk en aanneembaar, maar eerder in dit topic was ook sprake van het feit dat files WEL aangegeven worden op de TT, maar in werkelijkheid niet bestaan.

Hoe zou dat dan te verklaren zijn?

Wellicht als het er meer zijn, en dat in combinatie met gsm-info dan wordt het wellicht anders; ligt er maar helemaal aan hoe zij hun algoritme en selectie hebben geprogrammeerd.

De vraag is dus hoe groot de kans is dat er een beller in een auto zit die in de file staat die ook vodafone als provider heeft en er ook mensen in de file staan die een tt live hebben .................

Zoiets vermoed ik maar zoals je al opmerkt in de laatste alinia hoeveel Vodafone sims staan er in de file.

De file waar Sfinxie het over had zou toch minimaal ook als er weinig Vodafone sims zijn door info uit andere bronnen door Live dienen te worden weergegeven.

Al met al weten we dus nog niet waar de spookfiles vandaan komen.

Ach ja; het houdt ons van de straat ...............

Maar we weten al iets meer .............. Zoals herzon die SOMS !! zelf een spookfile kan veroorzakwen door snachts langzaam op de snelweg te rijden als werkverkeer.

Ach ja; het houdt ons van de straat ...............

Maar we weten al iets meer .............. Zoals herzon die SOMS !! zelf een spookfile kan veroorzakwen door snachts langzaam op de snelweg te rijden als werkverkeer.

Wie weet komen we er achter en dan verkopen we de oplossing aan TT en als ze geen interesse hebben aan de concurent (ben nu even in Sprookjes Wonderland) :wink:

De ring van Alkmaar (kom er vaak genoeg) word meestal wel opgenomen in de verkeersinformatie, ik zie er wel eens geregeld een file staat (meestal op ring oost)

Dit keer stond ik voor de Huiswaardbrug, daar ging heel langzaam een grote tweemaster door.

Overigens heb ik vandaag, in het centrum van Hoorn, ook weer een spookfile meegemaakt.

Ik vertrok uit Hoogkarspel richting Hoorn en kreeg direct de melding dat ik 4 minuten vertraging zou hebben en wel in Hoorn op de willemsweg. Dat kan heel goed, de weg is daar opgebroken.

Echter gedurende de hele rit (ongeveer 15 minuten, dus veel langer dan 2 a 3 minuten) tot de willemsweg aan toe bleef die melding bestaan.

Eenmaal daar aangekomen, de melding nog steeds op de TT, kon ik zonder problemen door rijden op die willemsweg. Sterker nog, meestal is het daar drukker dan op dat moment.

Nu kan het natuurlijk zijn dat toen ik nog in Hoogkarspel stond die willemsweg inderdaad geblokkeerd was wegens die wegwerkzaamheden. Echter, gedurende de 15 minuten durende rit daar naartoe moet het dan dus opgelost zijn. Volgens mijn TT dus niet.

Dit keer stond ik voor de Huiswaardbrug, daar ging heel langzaam een grote tweemaster door.
Huiswaarderbrug is ring West, daar sta ik wat minder vaker zie ik minder vaak files staan. Het meeste heb ik de Leeghwaterbrug (Oost) of de Tesselschebrug (centrum).

Volgens mij had je met z'n opstoppingtje voor z'n brug weinig alternatieven, je zou toch een van de bruggen over moeten.

Ik vond het ook geen punt om te wachten.

We hadden het over het wel of niet weergeven van files op de TT. Die bij die brug stond er dus wel, maar werd niet aangegeven.

In mijn bovenstaand voorbeeld (willemsweg, Hoorn) is het dus precies andersom. Werd wel aangegeven, maar stond er niet.

Vandaag had ik weer een spookfile op mijn traject. Vergeten een screenshot te maken. Op dat moment was het verkeer erg rustig. Toen het wat drukker werd, verdween de melding weer.

Wat me overigens ook nog steeds zeer verbaast is hoe ze zo nauwkeurig de plaatsbepaling kunnen doen met die GSM masten. In dit artikel: http://www.jouwtomtom.nl/542/tomtom-hd-tra...de-theorie.html staat dat elke mast signalen uitzend op 5 verschillende afstanden. Ik weet niet hoever de masten gemiddeld van elkaar afstaan, maar stel dat er ongeveer 500 Vodafone masten in Nederland staan. De oppervlakte van Nederland is ongeveer 40.000 km2. Dat betekent dat iedere mast gemiddeld ongeveer 80 km2 aan ruimte heeft. De gemiddelde afstand tussen twee masten is dan bijna 9 km ( sqrt(80) ). Dat betekent dus dat de gebieden tussen twee masten ingedeeld worden in 10 stukken van elk 9000/10 = 900 m. Hoe kun je nu met een nauwkeurigheid van 900 m iets zeggen over de positie van GSM's? Het lijkt mij dat je namelijk wel een hogere precisie nodig hebt dan die 900 m. Weet iemand hoe dit zit?

Heeft iemand een idee?

Gisteren ook een spookfile; op de terugreis van werk naar huis gaf hij bij vertrek al aan dat op de N276 (een provinciale weg) van noord naar zuid een 4 km lange file zou staan.

Na 10 minuten ter plekke gekomen (in tegenovergestelde richting) was het wel redelijk druk maar er kon gewoon 70 tot 80 km gereden worden; geen spoor van een file die daar zou zijn geweest.

Wat ik wel zag was dat er 2 tractoren zo'n 50 meter parallel aan de rijweg (dus gewoon op het veld) aan het ploegen waren ..............

Zouden die opgemerkt zijn door tt en als langzaam rijdend verkeer beschouwd zijn?

Ik was enkele minuten later thuis en nog steeds werd het als file aangemerkt. Dus 15 tot 20 minuten lang werd het als file aangemerkt terwijl er echt niets aan de hand was.

Ik heb wel eens het idee dat de afstand tussen een reeks auto's mede bepalend is.

Ook ik ben namelijk wel eens in zo'n situatie terecht gekomen. Werd aangegeven als file, maar ter plaatse werd de maximum snelheid gereden, wel druk inderdaad.

Als je, in theorie, een paar honderd auto's zwaar zou laten bumperkleven, maar wel de geldende maximum snelheid zou laten rijden dan zou TT een file aangeven.

Edited by Sfinxie

Heeft iemand een idee?

Je berekening klopt niet; er zijn ongeveer 4000 (!) Vodafone masten in Nederland; en omdat NL een oppervlakte van rond de 40.000 km beslaat betekent dit dat gemiddeld elke mast zo'n 10 km2 bestrijkt, en dus een gebied van 3 bij 3 km. Dat betekent weer dat ze gemiddeld 1,5 km. van elkaar staan.

Dit is allemaal gemiddeld want op sommige plekken zullen ze wellicht 10 km van elkaar staan terwijl ze in Amsterdam soms enkele honderden meterrs van elkaar staan, alleen al om alle telefonie en data verkeer af te handelen; daar waar veel mensen zijn (of auto's) zijn zullen er meer staan.

Dat betekent dus ook dat inactieve telefoons in rijdende auto's toch gemiddeld om de 1 of 2 minuten even contact hebben om de handover te regelen van de telefoon, van de ene naar de andere mast.

Maar zoals ik al eerder schreef: alles hangt af van hoe TT en Vodafone zaken hebben afgesproken; wat geeft Vodafone door aan TT en hoeveel wordt daarvan gefilterd maar vooral omgezet in 'files' door TT. Dat is bepalend voor de mogelijke oorzaken van spookfiles. En dat wordt zonder inside information moeilijk om te bepalen.

Ik heb wel eens het idee dat de afstand tussen een reeks auto's mede bepalend is.

Ook ik ben namelijk wel eens in zo'n situatie terecht gekomen. Werd aangegeven als file, maar ter plaatse werd de maximum snelheid gereden, wel druk inderdaad.

Als je, in theorie, een paar honderd auto's zwaar zou laten bumperkleven, maar wel de geldende maximum snelheid zou laten rijden dan zou TT een file aangeven.

Dat zou kunnen maar dat was daar niet het geval.

Want zo druk was het nu ook weer niet; er staat een stoplicht aan het begin van die weg en dus krijg je om de minuut even veel verkeer achter elkaar in de spits en dan weer even niets; en die rijden daar op een normale manier 'achter elkaar'. Het is een lange weg van een paar kilometer zonder enige obstakels of zijwegen. Iedereen rijdt daar 70 tot 90 km p/u.

Het is daar elke dag dezelfde situatie en dat was de eerste keer dat de tt het als file aanmerkte.

Je berekening klopt niet; er zijn ongeveer 4000 (!) Vodafone masten in Nederland; en omdat NL een oppervlakte van rond de 40.000 km beslaat betekent dit dat gemiddeld elke mast zo'n 10 km2 bestrijkt, en dus een gebied van 3 bij 3 km. Dat betekent weer dat ze gemiddeld 1,5 km. van elkaar staan.

Dat betekent dus ook dat inactieve telefoons in rijdende auto's toch gemiddeld om de 1 of 2 minuten even contact hebben om de handover te regelen van de telefoon, van de ene naar de andere mast.

Als iedere mast zo'n 10 km2 aan ruimte beslaat, dan staan die masten gemiddeld ongeveer 3 km van elkaar, geen 1.5 km (denk bijvoorbeeld aan een gebied opgedeeld in vierkanten van 3 bij 3 km en een mast in het midden van elk vierkant). De tijdsresolutie mag dan wel 1 of 2 minuten bedragen, maar de plaatsresolutie is dan nog altijd 3000 / 10 = 300 meter. Dat is nog steeds erg veel. Je zou dan bijvoorbeeld nooit auto's achter elkaar in een file kunnen onderscheiden. Mijn vraag ging niet over het ontstaan van spookfiles, maar ik was eigenlijk puur benieuwd hoe je met een resolutie van 300 meter t

Edited by loekverhees

Loek,

Stom van me; ik had die 1,5 km gebaseerd op het midden van het gebied naar de rand; maar de volgende mast heeft natuurlijk ook een straal van 1,5 km; dus inderdaad 3 km van elkaar.

Maar wat betreft het aantal masten: kijk maar eens op deze link.

http://www.gsmmasten.nl/

Omdat er 5 mobiele operators zijn (orange, telfort, kpn, t-mobile en vodafone) en gsm 900, gsm 1800 en umts-masten soms gecombineerd zijn kun je grofweg zeggen dat Vodafone rond de 4000 masten heeft want in toaal staan er in Nederland 23.000 masten .................. (!); dat kun je zien op die site waar achter elke type mast het aantal staat. Als je inzoomt dan verandert het aantal masten omdat je dan alleen maar het aantal masten ziet dat op die kaartuitsnede te zien is. Dus voor heel NL geldt 23.000 masten die deel uitmaken van een gsm-netwerk.

Hoe dan ook: de dichtheid is dus aanzienlijk groter (factor 8). En omdat elke mast 5 verschillende signalen uitzendt kan hij dus, afhankelijk van door welk van die 5 signalen hij een gsm oppikt, grofweg bepalen waar een gsm naar toe gaat (van hem af of naar hem toe).

Maar inderdaad: al is de dichtheid veel groter, dan nog kan hij dat natuurlijk nooit met een paar meter nauwkeurigheid vaststellen.

Ik denk dan ook dat uiteindelijk de live verbinding van de tt zelf voor de nauwkeurige plaatsbepaling zorgdraagt (die stuurt om de 2 minuten zijn GPS-positie naar TT) en dat de gsm-signalen voor de overige specs zorgen die tesamen middels een toegepaste formule en filteringen bepalen of er een file is of niet. En omdat wij die specs en de gebruikte formule en filteringen niet kunnen achterhalen blijft het gissen naar de oorzaak waarom tt tot de conclusie komt dat er ergens een file staat terwijl die er niet is; er is dus denk ik nog heel veel te verbeteren aan die formule, aan de uitzonderingen (zoals in mijn geval misschien wel die 2 tractoren die parallel aan de weg op het land aan het ploegen waren), aan de filteringen, etc.

Edited by der Rudi