Sign in to follow this  
Followers 0
der Rudi

Spookfiles

92 posts in this topic

Loek,

Mee eens.

Zolang hun eigen data via de TT een relatief kleine bijdrage leveren aan hun software en ze grove filteringen moeten toepassen zullen spookfiles nog regelmatig opduiken.

Dus aan iedere Nederlander: koop en TT met live verbinding en de spookfiles zullen aanmerkelijk afnemen; de Sint en de Kerstman komen er aan, dus ..................

Ik zal eens een mail naar TT sturen, maar ik ben bang dat ze geen genoegdoenend antwoord terug zullen sturen :sad:.

Eergisteren een mail van TT terug ontvangen. Ze zeiden dat ze het antwoord zo niet konden geven, maar als ik aangaf waarom ik de informatie precies wilde hebben, zou hij nog wel kijken of hij iets kon vinden. Dus ik heb alles uitgelegd over die spookfiles enz., en inderdaad weer een mail terug. Daarin zeiden ze dat ik maar moest bellen met TomTom Business Solutions. Dat wordt me iets te veel van het goede :blush:.

Vanochtend rond 07.30u vertrokken vanuit omgeving Sittard naar Breda.

De file rondom Maarheeze werd keurig aangegeven; klopte ook qua lengte etc.

Even later gaf hij eerst 5 minuten en even later 16 minuten vertraging tussen Tilburg en Breda.

Het eerste stuk klopte; vanaf Tilburg ging het ineens langzaam; terwijl ik in de file stond verdwenen ineens alle meldingen; even later kwamen ze weer allemaal terug.

Maar voorbij Tilburg reed het ineens weer en vanaf dat moment was alles opgelost. En halverwege Tilburg en Breda verdwenen de files ook voorgoed van het scherm.

Ik denk dat de updating dus af en toe niet 100% goed verloopt; dat er dus wel een file is of er een was maar dat de update af en toe niet goed verwerkt wordt.

Ach ja .....................

Hier wat informatie over de aantallen:

Behalve de informatie afkomstig van de miljoen aangesloten TomTom LIVE-apparaten, combineert het bedrijf anonieme gegevens van 80 miljoen mobiele telefoons en 300.000 autotracking-apparaten van zowel TomTom als andere leveranciers.

Stond gewoon op jouwTomTom.nl :unsure:. Het aantal apparaten met LIVE is dus nagenoeg verwaarloosbaar bij het aantal GSM's.

Maar geloof maar dat die tom tom live apparatuur voor 70% van de waardevolle info zorgen ................; ze hebben de exacte standplaats en verplaatsing tov de vorige meting.

Edited by der Rudi

Nou, dat lijkt me heel sterk. Een grove schatting: 1 miljoen LIVE apparaten in Europa, zeg 10% daarvan in Nederland. Stel dat er op een willekeurig tijdstip zo'n 10% van de mensen met een LIVE apparaat daadwerkelijk tegelijkertijd op de weg zitten (wat me overigens al zeer veel lijkt). Dan heb je dus 10.000 apparaten op de weg. Nederland heeft ongeveer 135.000 km aan wegen (in 2007, dus nu zelfs nog meer). Dat betekent dat er ongeveer 1 apparaat met LIVE aanwezig is per 14 (!) km weg. Dan geloof ik niet dat die LIVE apparaten voor 70% van de uiteindelijke waardevolle informatie zorgen. Nogmaals, dit is een zeer grove schatting, maar de orde van grootte zal wel ongeveer kloppen.

Edited by loekverhees

Maar geloof maar dat die tom tom live apparatuur voor 70% van de waardevolle info zorgen ................; ze hebben de exacte standplaats en verplaatsing tov de vorige meting.

Ik geloof dat niet echt. Het aantal Live apparaten dat daadwerkelijk aan staat ten opzichte van het aantal aanstaande Mobieltjes (met Fodavone sim) is te verwaarlozen.

Ik geloof dat niet echt. Het aantal Live apparaten dat daadwerkelijk aan staat ten opzichte van het aantal aanstaande Mobieltjes (met Fodavone sim) is te verwaarlozen.

Helemaal mee eens.

Maar een tom tom live die aanstaat geeft veel betere info dan de mobieltjes die voor het overgrote deel inactief zijn en zelfs de actieve mobieltjes geven onnauwkeurige info op.

Een live tt die aanstaat geeft om de 2 minuten heel waardevolle info.

En ik ga ervan uit dat iedereen die een tt live heeft gekocht hem voor het merendeel gewoon aan heeft staan, als hij rijdt; ook zonder opgegeven route. Al is het alleen maar om de flitsers te zien, de wegsituatie om hem heen, etc. Ook denk ik dat de meeste kopers van een tt live relatief veel op de weg zitten; dus de schatting van max. 10% is denk is aan de lage kant.

Ach ja; we zitten een beetje te gissen terwijl tt precies weet hoe het ermee zit. Want we zijn met dit topic begonnen om na te gaan hoe spookfiles op ons scherm te zien zijn en proberen we dit te verklaren. Op zich een leuke tijdsbesteding ..........

Maar een tom tom live die aanstaat geeft veel betere info dan de mobieltjes die voor het overgrote deel inactief zijn en zelfs de actieve mobieltjes geven onnauwkeurige info op.

Een live tt die aanstaat geeft om de 2 minuten heel waardevolle info.

En ik ga ervan uit dat iedereen die een tt live heeft gekocht hem voor het merendeel gewoon aan heeft staan, als hij rijdt; ook zonder opgegeven route. Al is het alleen maar om de flitsers te zien, de wegsituatie om hem heen, etc. Ook denk ik dat de meeste kopers van een tt live relatief veel op de weg zitten; dus de schatting van max. 10% is denk is aan de lage kant.

Ben met je eens dat een TT die aan staat betere info geeft maar wat betreft dat iedereen met Live hem aan heeft staan daar ben ik toch wat pessimistisch in. En wat de schatting 10% betreft. Al is het 20% wat ik niet geloof dan is het ten opzichte van het aantal mobieltjes nog steeds niks. Het blijft inderdaad gissen want niemand wat wat voor info TomTom van Vodafone krijgt.

En ik ga ervan uit dat iedereen die een tt live heeft gekocht hem voor het merendeel gewoon aan heeft staan, als hij rijdt; ook zonder opgegeven route.

Al is het alleen maar om de flitsers te zien, de wegsituatie om hem heen, etc. Ook denk ik dat de meeste kopers van een tt live relatief veel op de weg zitten; dus de schatting van max. 10% is denk is aan de lage kant.

Dat klopt ja.....als ik bijvoorbeeld vanuit Eindhoven naar huis moet rijden over de hele A2, heb ik toch THUIS aangeklikt, terwijl ik die route natuurlijk wel kan dromen. :unsure:

Omdat je dan wel de flitsers hoort en mogelijk er toch een onverwachte file zou kunnen onstaan....OOK om bijvoorbeeld 22.00 uur s

Edited by BramvT

BramvT,

En als ik heel eerlijk ben vind ik het ook mooi uitzien; het oog wil ook wat.

Kerels willen zich omringen met apparatuur, gadgets, 'spul'. En een navigatieapparaat is voor ons meer dan alleen iets om makkelijk de weg te vinden ........................

En daarom zullen de meesten dat ding gewoon aan hebben staan; met of zonder route geprogrammaeerd.

Ik vind het gewoon top om te zien op de Go 1000 Live dat er files in mijn omgeving staan en ook als ik die file 3 minuten later zelf in de verte zie opdoemen (gelukkig wel een kant op die ik niet hoef op te rijden).

Ach ja; van wie was die uitspraak ook alweer? 'Mannen blijven kinderen; alleen hun speelgoed wordt iets duurder ....................'.

:unsure:

Ruud

Ook ik, als taxichauffeur met veel vaste, dagelijkse routes, heb de TT altijd aan staan. Sterker nog, ik heb al mijn routes (die ik ook echt wel kan dromen) opgeslagen in de reisplanner en laat ze altijd meelopen met m'n rit. Zo kan ik in ieder geval altijd zien of ik oponthoud kan verwachten en of ik dus nog op schema lig.

En als ik heel eerlijk ben vind ik het ook mooi uitzien; het oog wil ook wat.

Kerels willen zich omringen met apparatuur, gadgets, 'spul'. En een navigatieapparaat is voor ons meer dan alleen iets om makkelijk de weg te vinden ........................

Nou sorry, maar voor mij is een TT gewoon een noodzakelijk ding (wil niet zeggen : kwaad :blush: )....ik werd er rond 2004 ZO doodziek van om (vooral in de winter EN donker) elke keer de auto uit te moeten, om te kijken waar je bent en hoe ver je nog moet....kaarten die je elke keer weer moet opvouwen...straten die ontbreken op een Falk, Shellkaart of ander stratenboek, kortom...sinds ik die MIO kocht en in 2007 de eerste echte TT (One v3)...is het koerieren er een stuk prettiger op geworden, je hoeft de auto niet meer uit,....scheelt ook enorm veel tijd omdat je niet meer de juiste route hoeft te gaan plannen enz...

Wel kijk ik bijvoorbeeld naar de route als ik (zoals afgelopen dindsdag) naar bijvoorbeeld Genk (B) moet vanuit Amsterdam...TT geeft dan aan via Weert-Geleen (heb immers altijd snelste route aanstaan), maar dat is zeker een 30 km omrijden...ik pak dan de route via Neerpelt (lekker rustig stuk 4-baans betonweg waar je 100 kunt rijden) Houthaalen en zo naar Genk.

Voor dat soort langere afstanden zou het WEL weer prettig zijn als je TT zijn kaartafbeeldingen wat sneller op het scherm zou krijgen, vooral als je een paar keer wilt inzoomen en de kaart opschuiven....dat duurt nog erg lang, de 1000 was maar ietsje sneller daarmee.

Maar ja.....we zijn verwend en willen alles graag snel snel.....dan denk ik maar weer aan dat Shellboekdrama tot 2004 en ben al 6 jaar erg blij dat er een Navigatie is. :good:

Ik heb mijzelf overigens maar eens een kado gedaan en heb (na er lange tijd tegen te zijn geweest) ook een abonnement genomen op een jaar kaarten voor nog geen 5 tientjes (incl de nieuwe 8.60) :wink:

Edited by BramvT

En daarom zullen de meesten dat ding gewoon aan hebben staan; met of zonder route geprogrammaeerd.

Ik heb mijn navigatie altijd geprogrammeerd op route.

Ook al kan ik de route wel dromen.

Maar heb je geen bestemming ingevoerd,dan zie je de file ook niet.

Dus om de files is het zo langzamerhand noodzakelijk geworden dat je zo'n ding hebt.

Ik heb mijn navigatie altijd geprogrammeerd op route.

Ook al kan ik de route wel dromen.

Maar heb je geen bestemming ingevoerd,dan zie je de file ook niet.

Dus om de files is het zo langzamerhand noodzakelijk geworden dat je zo'n ding hebt.

Hier nog zo iemand.

het kan nog mooier worden met de volgende verklaring van TomTom Support:

Op mijn vraag aan TomTom Support waarom al meerdere keren spookfiles (files aangegeven op mijn Go6000 maar in praktijk lege B-weg) tegengekomen, maar niet correct met praktijk:

kreeg ik het volgende antwoord:

"Naast realtime files worden ook statistische gegevens gebruikt om verkeersinformatie door te geven. Trajecten waar op bepaalde momenten geregeld vertragingen zijn, kunnen ook worden aangegeven in het navigatiesysteem. Zo ook de melding die u tegenkomt rond Schiphol.

Deze vorm van verkeersinformatie is nieuw in de TomTom GO 6000 en zal de komende maanden nog worden bijgewerkt. Zo zal het steeds minder voorkomen dat u spookfiles tegenkomt."

statische files dus, niets aan te doen hahaha