Sign in to follow this  
Followers 0
ValErve

Tonen filemeldingen

119 posts in this topic

Als ik de kaart toon op mijn GO 1000 Live zie ik alleen een deel van de files is Nederland.

Ik zie geen enkele file in bijvoorbeeld Limburg, Belgi

Beste ValErve,

allereerst is mij hetzelfde opgevallen, en ben ik ook benieuwd naar de oplossing hiervan.

Wat ik echter wel vreemd vind is dat jij zonder deze informatie blijkbaar niet weet welke kant je het beste op kunt rijden??

Beetje vreemde opmerking vind ik dit wel, je kunt toch gewoon een route plannen met je tomtom.

De files worden dan wel meegenomen (hoop ik :wink:).

Dan zie je dus gelijk de snelste route!

Lijkt me een beetje gek om een tomtom te kopen en vervolgens de navigatiefunctie niet te gebruiken en alleen te gebruiken om de kaart met files te zien!

Je zult het wel anders bedoelen, maar het kwam op mij apart over :good:

Het schijnt dat de geplande route alleen rekening houdt met de files in de nabijheid van de locatie waar je op dat moment bent. Er wordt dus geen rekening gehouden met files die verder dan bijvoorbeeld 75 km staan.

Als ik vanuit het midden van het land naar noord Duitsland moet is de kortste weg via Osnabr

Als ik vanuit het midden van het land naar noord Duitsland moet is de kortste weg via Osnabr

Dan zal ik wel altijd verkeerd rijden.

Maar mijn op mijn teller ben ik via Hoogeveen-Meppen-Cloppenburg altijd zo'n 25 kilometer korter.

Je kunt ook nog via de B213 gaan.Dat is ook korter dan de TomTom route.

En ben je met een vrachtwagen,dan scheelt het ook nog eens een leuk bedrag aan maut.

Ga er dan direct na de Duitse grens af achter De Poppe.

Op een bundesstrasse mag je gewoon 120 km/h.

Plus het feit dat ik niet tussen de Poppe en Osnabr

Correct Sfinxie,

Het gaat mij om de file meldingen over een langere afstand.

Het schijnt maar 75 km afstand te zijn waar rekening mee wordt gehouden.

Hierdoor is de kans groot, voornamelijk in het buitenland, dat je niet de meest

effici

Het heeft toch ook niet veel zin om met een file rekening te houden die toch nog 75 km ver weg is? Die file kan er dan nog zijn, maar hij kan ook al weg zijn. Dus het heeft geen zin om daar al rekening mee te houden.

Ten dele waar.

Als het een file betreft die door ochtend- of avondspits ontstaan is, is de kans inderdaad groot dat hij is opgelost als je daar bent.

Is het echter een file die er de hele dag staat, vanwege werkzaamheden bijvoorbeeld, of een ongeval waarvan het opruimen enkele uren duurt, zou het wel prettig zijn als daar rekening mee wordt gehouden bij de routeberekening.

Ja, klopt. Maar het vervelende is dat je van tevoren niet weet hoe lang die file er nog staat (bij een ongeval bijvoorbeeld). Stel, je TT houdt wel rekening met die file en berekent een alternatieve route. Je negeert de TT en rijdt toch gewoon de oorspronkelijke route. Als je op de plaats van het ongeval bent blijkt de file allang opgelost te zijn. Als je je TT had gevolgd, dan was je om gereden. Het probleem is dus dat de TT nooit van tevoren kan weten of hij er wel of geen rekening mee moet houden. Je kunt er dan net zo goed gewoon geen rekening mee houden.

En mocht de file er nog steeds staan als je binnen de 75 km bent gekomen, dan is er altijd nog wel een redelijk alternatief waarmee de TT je alsnog om de file heen kan leiden.

Edited by loekverhees

Inderdaad, het gaat om files door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden maar ook om ochtend en avondspits files.

Niet alle files lossen binnen 3/4 uur op. Als je in Nederland kijkt staat er meestal wel file van 's morgens 7 uur tot soms wel 09.30 uur of nog langer, zeker als het weer wat minder is. Dit zal in Duitsland en Belgi

Toevoeging.

75 km is wat weinig. Als dit bijvoorbeeld 150 km zou zijn, dan heb je meer route opties. Er zullen altijd wel situaties zijn, waarbij een alternatieve route toch langer blijkt te zijn, omdat de file is opgelost.

Uiteraard gaat het niet om afstanden van bijvoorbeeld 500 km vanaf het systeem. Nee dat heeft geen zin, maar 75 km is wel erg weining.

Ik neem aan dat TT wel onderzocht heeft wat de optimale afstand is. Ze zullen op ongeveer 75 km zijn uitgekomen (we weten deze afstand helemaal niet, we gaan ervan uit dat het 75 is maar het kan net zo goed een ander getal zijn). Blijkbaar heeft een alternatieve route berekenen als de file meer dan 75 km verder is gemiddeld een uiteindelijk langere reistijd tot gevolg. Daarom heeft TT 75 km gekozen. Op deze manier zal TT het waarschijnlijk gedaan hebben, al kan het ook op basis van tijd gaan natuurlijk (dus geen 75 km maar bijvoorbeeld

Edited by loekverhees

Ik heb antwoord gekregen van TomTom, maar dat is niet geheel juist. Zo zeggen ze dat je alleen de informatie ziet binnen een straal van ca. 75 km in het land waar je je bevindt, maar toen ik vanmiddag in Rotterdam was, zag je ook file meldingen rond Antwerpen. vreemd dat je geen juist antwoord krijgt. het lijkt wel of ze het zelf helemaal weten.

Mij lijkt voor het bereken van de route een afstand van ca. 75 km wel ok, maar het tonen van files in een straal van bijvoorbeeld 200-250 km, zou de functiewaarde van de informatie en daarmee het toestel enorm doen toenemen.

ik ga maar eens informeren of een navigon premimium live een andere werkwijze heeft en wel files toont in ene grotere straal. Dit zou voor het rijden naar het buitenland en naar noord en zuid nederland een enorme verbetering van de functionaliteit zijn.

Gemiste kans voor TomTom om echt onderscheidend te worden.

Hieronder de reactie welke ik van TomTom heb ontvangen.

Hartelijk bedankt voor uw contact met onze afdeling Customer Care.

Het referentienummer voor uw vraag is 110102-004143. Dit referentienummer kunt u vermelden als u nogmaals contact met ons opneemt over dit onderwerp.

U heeft gelijk. Met beide opmerkingen.

1. Inderdaad word er rekening gehouden met ongeveer 75 km. Dus als u van te voren de gehele route wilt weten met actuele verkeersinformatie zal dit niet gaan.

2. U krijgt alleen de verkeersinformatie te zien in het land waar u nu bent. Dit zou namelijk teveel processen in beslag nemen, om geheel Europa in te laden met actuele informatie.

Kort gezegd heeft u de werking van de TomTom zeer goed begrepen.

Ik hoop dat het (korte) antwoord duidelijk is. Indien u toch nog vragen of suggesties heeft, reageer dan op deze e-mail zoals onder de stippellijn staat uitgelegd.

Met vriendelijke groet,

Dominique

TomTom Customer Care Team

Wat is jullie mening.

Mij lijkt voor het bereken van de route een afstand van ca. 75 km wel ok,

Wat is jullie mening.

In feite heb je een luxe probleem, iemand uit Woensdrecht ziet de verkeershinder bij Antwerpen wel maar zal de alternatieve route van Life Traffic volgen ingeval hij naar Metz moet. :blush:

Immers, hij heeft geen keuze uit twee verschillende routes met circa hetzelfde aantal KM zoals jij.

Omdat ik niet zo vaak op de weg ben als een BramvT bijvoorbeeld, kijk ik zelf altijd even waar er (langdurige) wegenwerken zijn, dan weet je in elk geval waar de meeste pijn zit om rekening mee te houden. :yahoo:

>Hier<

>en Hier<

Edited by BramVerschoor

1. Inderdaad word er rekening gehouden met ongeveer 75 km. Dus als u van te voren de gehele route wilt weten met actuele verkeersinformatie zal dit niet gaan.

Dat is niet echt slim van TT. Soms zie je ook wegafsluitingen (met name in Duitsland) en dan staat er aangegeven dat die bijvoorbeeld een week duren. Zou TT dan echt een route plannen over die afgesloten weg als die buiten een straal van 75 km liggen? Lijkt me zeer dom als dat zo inderdaad zou zijn. Die informatie van die week komt nota bene van TT zelf.

Je zou terug kunnen reageren naar TT en vragen hoe het kan dat je ook informatie uit Belgi

Ja ik denk dat ze zo dom zijn. maar op het moment dat je echter binnen 75 km van de wegafsluiting bent zal de tomtom een nieuwe route berekenen, neem ik aan.

Het toen van de files laat me niet los. Ik zat net even wat dingen uit te proberen op de GO 1000 Live en toen waren er gedurende ca. 1 min. ook filemeldingen in Duitsland en Belgi

Onderstaand het antwoord van TomTom op mijn laatste vraag. Zoals jullie kunnen lezen is de aanpassing van tonen files buiten een straal van 75 km een toekomstige mogelijkheid als er maar genoeg mensen het willen.

Ik had al een vermoeden dat het met server capaciteit van doen had, dat ze niet meer files tonen.

Een gemiste kans toch wel. Voor mij althans een grote tekortkoming van een systeem dat verder wel goed zou kunnen werken. 75 km werkt in Nedrland wel goed, maar in landen zoals Duitsland denk ik niet toereikend, Het zal er op neer komen dat de 'snelste' weg binnen 75 km gewoon aansluiten in rij is. De snelwegen in Duitsland liggen verder uit elkaar dan in Nederland. Binnendoor rijden in Duitsland is bijna net zo nutteloos als in Nederland.

Antwoord TomTom

Hartelijk bedankt voor uw contact met onze afdeling Customer Care.

Het referentienummer voor uw vraag is 110102-004143. Dit referentienummer kunt u vermelden als u nogmaals contact met ons opneemt over dit onderwerp.

Ik ben, om eerlijk te zijn, het met u eens dat (soms) 75km. te weinig is om een goede route voor te bereiden. Zeker naar het buitenland. Het is wel feit dat die 75km. elke seconde opschuift. Dat wil zeggen dat de TomTom elke seconde de verkeersinformatie checked en zo dus de 75km blijft behouden. Als u dan op de route bent naar bv. Brussel en u bent ongeveer bij Antwerpen dat de TomTom wel zal zeggen dat er een file is bij Brussel, omdat dat binnen die 75km valt. (even makkelijk gezegd) Maar inderdaad, als er zware hinder is op de weg, weet de TomTom dat niet goed van te voren.

Ik neem uw opmerking wel mee. Hoe meer mensen dit vragen, hoe beter.

Het is niet per se dat het buitenland nooit getoond wordt, het heeft natuurlijk ook met die 75km. te maken, maar waarschijnlijk is het zo dat 's avonds minder files zijn, daardoor de TomTom minder hoeft te laden en misschien daardoor ook nu wel het buitenland kan vinden. Ik zeg misschien omdat ik er niet helemaal zeker van ben.

U mag er van uit gaan dat de 75km straal niet uitgebreid wordt op korte termijn. HD Traffic is een z

Sinds wanneer wordt elke seconde de verkeersinformatie gecontroleerd? Ik dacht dat dat slechts elke 3 (2?) minuten gebeurde? Althans, het updaten dan.

Volgens mij weet die Dominique er niet heel veel vanaf. Het kan zijn dat iedere seconde berekend wordt of je je nog op de snelste route bevindt, maar als de HD Traffic info maar eens in de 2 minuten wordt ge

Volgens mij weet die Dominique er niet heel veel vanaf. Het kan zijn dat iedere seconde berekend wordt of je je nog op de snelste route bevindt, maar als de HD Traffic info maar eens in de 2 minuten wordt ge

Ik zit zelf bijna nooit op de weg, dus ik kan geen voorbeeld uit eigen ervaring noemen. Maar hier heb je toch ook helemaal geen voorbeeld voor nodig om dit te snappen? Stel gewoon dat er een wegafsluiting is in Duitsland ergens en dat die afsluiting twee weken duurt. TomTom weet dit want dat kun je bijvoorbeeld via routes.tomtom.com zien. Als die weg normaal gesproken het snelst is zal TT je daar in het begin overheen willen sturen (als die weg verder dan 75 km verwijderd van je is). Eenmaal daar aangekomen (of binnen een straal van 75 km) merkt de TT ineens dat je helemaal niet via die weg kunt, en hij moet dan een andere route gaan berekenen. Als de TT meteen al vanaf vertrek rekening had gehouden met die situatie zou hij al vanaf het begin een andere route gekozen hebben, die een stuk sneller is dan eerst rijden naar de afgesloten weg en dan 75 km daarvoor ineens een aangepaste route nemen.

En het verhaal dat hij alleen maar rekening houdt met vertragingen in het land waar je je momenteel bevindt is ook niet echt handig (stel je woont vlak bij de grens met Duitsland en je moet naar een bestemming in Duitsland). Dat probleem lijkt me duidelijk en heeft geen verdere uitleg nodig volgens mij.

Vorige week donderdag (30-12) moest ik naar Wiesbaden toe....pas toen ik de grens van Duitsland was gepasseerd kreeg ik een korte file in de buurt van Koblenz te zien en (langdurige) wegwerkzaamheden e.d. (ook een sneeuwicoontje o.i.d.)

Wat natuurlijk ook logisch is, omdat je in de Randstad een andere provider hebt :smile:

Wat wel weer vreemd is, want inderdaad zie ik in NL al de files staan bij (bijv) de ring Antwerpen.

Die 75 km cirkel is gewoon niet waar....ik zie op Live van de 750 ook de file op de A2 in Limburg op het balkje als ik hier vertrek...en dat is ruim 200 km van hier. :pardon:

Stond die week voor Kerst in Ulestraten (toen het zo hevig begon te sneeuwen daar in Zd Limburg)...tikte op THUIS en zag een file op de A9 R'polderplein.

Dat is ook de reden dat ik iets minder frequent aanwezig ben hier.....de 750 Live doet zijn werk zeer naar behoren :wink:

Edited by BramvT

Bedankt voor jullie meedenken. Als het inderdaad zo is dat je de files in Duitsland pas ziet als je in Duitsland zelf bent, heeft de GO 1000 Live voor mij geen zin. TomTom zegt wat anders, maar ik krijg het idee als ik ook andere topics lees dat ze zelf geen idee hebben hoe het

Nog een aanvulling voor BramvT.

Het zal zo zijn dat de door jou gebruikte GO 750 andere software heeft, waardoor je wel files in Nedrland op een grotere afstand kan zien. De software van de GO 1000 Live is zo dat het beperkt bllijft tot 75 km, waarbij je als je in de buurt van de Grens bent ook in Belgi