Sign in to follow this  
Followers 0
ValErve

Tonen filemeldingen

119 posts in this topic

Ik kijk nu op routes.tomtom.com en op de B54 rechts van Schalksmuhle in Duitsland is een afsluiting in beide richtingen. Deze is NIET op mijn 950 te zien, terwijl hij wel gewoon alle verkeersinfo heeft geladen. Als ik dan een route plan van Schalksmuhle naar Ludenscheid geeft hij natuurlijk doodleuk aan dat je over de B54 moet gaan.

Doe je deze route op de website dan krijg je uiteraard een omleiding.

Ik krijg, in Amsterdam, geen info (zelfs over langdurige afsluitingen) ten oosten van zo te zien Arnhem.

Ik zie geen enkele melding oostelijker dan Arnhem. Wel op routes.tomtom.com natuurlijk, bij Leipzig zijn bijvoorbeeld een paar afsluitingen van secundaire wegen.

Ik heb even buiten bereik van GPS de thuislocatie ingesteld op ergens bij die B54, en toen kreeg ik gewoon de verkeersinfo van dat deel van Duitsland te zien.

En nu werkt live al helemaal niet meer! :angry:

Ok
Edited by BramvT

Het zou wel nuttig kunnen zijn als, wanneer je een route plant die je buiten je 75km voert, de TT aan de server het beginpunt en eindpunt opgeeft en een (of een paar) routes teruggestuurd krijgt, welke berekend zijn met alle voorhanden zijnde traffic info. De TT kan hiervan dan zelf weer uitgebreide instructies maken.

Dat vind ik ook een erg goed idee. De route wordt dus als het ware "in de Cloud" (zoals ze dat tegenwoordig graag noemen) berekend. Ik denk ook wel dat dit in de toekomst zeker gaat gebeuren. Dan maakt het ook niet meer (zoveel) uit wat voor CPU je in je TT hebt, alle berekeningen worden toch op de server gedaan. Brengt ook meteen het voordeel dat de route supersnel berekend kan worden (mits de draadloze gegevensoverdracht natuurlijk snel genoeg is). En inderdaad kun je dan veel makkelijker rekening houden met alle vertragingen.

Jammer dat het niet werkte. Ik zag het al voor me; iedereen straks van tevoren even de thuislocatie 30x veranderen zodat alle vertragingen langs de hele route bekend waren :angry:.

Is het zo dat je met TMC wel alle informatie (over afsluidingen e.d.) krijgt van het land waarin je je bevindt? Lijkt me wel logisch, het wordt immers toch allemaal doorgestuurd.

En is het dan teveel moeite voor TomTom om die max 2048 maal 37 bits aan informatie eens in de zoveel tijd mee te sturen naar de TT via Live, zodat je alsnog belangrijke info binnenkrijgt zoals een wegafsluiting 100km verderop, je zal maar te laat er achter komen dat de afsluitdijk dicht is! Als je route via Duitsland voert dan zou hij ook de Duitse TMC info kunnen sturen.

Is het zo dat je met TMC wel alle informatie (over afsluidingen e.d.) krijgt van het land waarin je je bevindt? Lijkt me wel logisch, het wordt immers toch allemaal doorgestuurd.

Als de radiozenders het meezenden wel.

En is het dan teveel moeite voor TomTom om die max 2048 maal 37 bits aan informatie eens in de zoveel tijd mee te sturen naar de TT via Live ...

Het probleem is niet dat TT niet over de informatie beschikt, alleen dat het niet doorgestuurd wordt. Als ze wel die TMC informatie door zouden kunnen sturen, dan zouden ze die informatie ook allang via LIVE doorgestuurd kunnen hebben. Alleen dat gebeurt kennelijk niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat de informatie via TMC zoveel minder bandbreedte vraagt dan de informatie via LIVE.

Het probleem is niet dat TT niet over de informatie beschikt, alleen dat het niet doorgestuurd wordt. Als ze wel die TMC informatie door zouden kunnen sturen, dan zouden ze die informatie ook allang via LIVE doorgestuurd kunnen hebben. Alleen dat gebeurt kennelijk niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat de informatie via TMC zoveel minder bandbreedte vraagt dan de informatie via LIVE.

De TMC informatie wordt verwerkt in hetgeen in LIVE te zien is. Het probleem is dat het allemaal op een hoop wordt gegooid, waaruit vervolgens alleen de dichtstbijzijnde 75km aan jou wordt doorgegeven.

TMC is 1 tot 3 berichten per seconde van 37 bits elk. Dat is inderdaad zoveel minder bandbreedte dan LIVE dat je je dat nauwelijks kan voorstellen. Als alle 2048 mogelijke verschillende berichten ook inderdaad in gebruik zijn, dan duurt het 10 minuten om deze allemaal door te sturen. Vandaar dat TMC uitgaat van verversing eens per 10 minuten.

Met GPRS doe je een seconde of minder erover om de maximaal beschikbare TMC informatie over te sturen, en dat hoef je dan maar eens in de 10 minuten te doen. Als je het ergens tussen de LIVE verversingen door propt dan zou het niet eens opgemerkt worden qua verbruik van bandbreedte.

De vraag is, als ik nu mijn go 950 live in een TMC active mount stop, krijg ik dan TMC van het hele land te zien en LIVE voor de dichtstbijzijnde 75km?

Dat is inderdaad niet veel bandbreedte voor de TMC informatie. Weet je toevallig ook hoeveel bandbreedte het kost voor LIVE informatie? Ik denk niet dat de twee technieken tegelijkertijd gebruikt kunnen worden door je TT. Als je nog een abonnement hebt op LIVE en een active mount hebt, dan zou ik zeggen probeer het eens uit. Al denk ik dat TMC gewoon niet zal werken als je LIVE aan hebt staan. Maar het is een interessante proef natuurlijk. Qua dekking, zou TMC overal even goede/slechte dekking hebben als het mobiele netwerk (LIVE haalt de info binnen via GPRS, toch?)?

Dat vind ik ook een erg goed idee. De route wordt dus als het ware "in de Cloud" (zoals ze dat tegenwoordig graag noemen) berekend. Ik denk ook wel dat dit in de toekomst zeker gaat gebeuren. Dan maakt het ook niet meer (zoveel) uit wat voor CPU je in je TT hebt, alle berekeningen worden toch op de server gedaan. Brengt ook meteen het voordeel dat de route supersnel berekend kan worden (mits de draadloze gegevensoverdracht natuurlijk snel genoeg is). En inderdaad kun je dan veel makkelijker rekening houden met alle vertragingen.

Lijkt mij niet zo handig.

Stel de server ligt er uit dan kan je helemaal niets meer.

Wat jullie willen hebben is :

Je TT berekend de route, geeft aan de server door kan dit ?

De server geeft een gecorrigeerde route ivb files weer als alternatief terug aan je TT.

De vraag is, als ik nu mijn go 950 live in een TMC active mount stop, krijg ik dan TMC van het hele land te zien en LIVE voor de dichtstbijzijnde 75km?

De TT kan niet beide , dus en TMC en Live tegelijk.

TMC meldingen zijn alleen die de radio zender uitzend zoals eerder al gemeld.

Dus duitse meldingen komen ook niet door zolang je nog in Nederland rijdt.

Dat stukje grens overschrijdende meldingen is/zou juist de grote kracht van Live moeten zijn.

En dat een File veroorzaakt door een ongelukje of drukte over 400 km al opgelost is als je daar aankomt.

Dat hij daar geen rekening mee houd is logisch.

En wegopbrekingen moet wel rekening mee gehouden worden.

En dat lijkt mij voor TT nu een koud kunstje om dat te verwerken in Live.

Kortom TT heeft nog wat ontwikkelingen te doen.

Je TT berekend de route, geeft aan de server door kan dit ?

De server geeft een gecorrigeerde route ivb files weer als alternatief terug aan je TT.

Maar dan heb je dus niet de snelheidswinst van een Cloud oplossing. Nog beter zou daarom zijn dat je de interne CPU gebruikt als een soort backup, voor als de server het niet doet. Dat hij dus eerst de route via de server laat berekenen, en als dan blijkt dat de server uit de lucht is, dat hij dan zelf een route gaat berekenen.

En dat een File veroorzaakt door een ongelukje of drukte over 400 km al opgelost is als je daar aankomt. Dat hij daar geen rekening mee houd is logisch.

Het gaat hier wel om 75 km, geen 400 km :wink:.

Maar dat er nog een heleboel dingen zijn die verbeterd kunnen worden ben ik het wel met je eens. Zo'n idee

Maar dan zou er ook eens goede communicatie over en weer moeten zijn (liefst openbaar) tussen TT en de leden hier....gelet echter op hoe zij zich de afgelopen jaren hebben opgesteld, zie ik dat donker in. :wink:

Daarom ook een idee

Edited by loekverhees

Maar dan heb je dus niet de snelheidswinst van een Cloud oplossing. Nog beter zou daarom zijn dat je de interne CPU gebruikt als een soort backup, voor als de server het niet doet. Dat hij dus eerst de route via de server laat berekenen, en als dan blijkt dat de server uit de lucht is, dat hij dan zelf een route gaat berekenen.

Zolang de eigen CPU als backup klaar staat dan is dat een prima oplossing.

Alhoewel ik moet zeggen dat over het algemeen de CPU snel genoeg is.

alleen op ritten van 1000 KM of meer duurt wat langer.

Maar dat zijn over het algemeen ritten die je van tevoren meestal al laat berekenen. (tenminste ik wel)

Het gaat hier wel om 75 km, geen 400 km :wink:.

Die 75 km grens moeten ze er uithalen.

Een langdurige wegafsluiting kan zelfs over 1000 km al bepalend zijn voor de beste route.

Die 75 km grens moeten ze er uithalen.

Een langdurige wegafsluiting kan zelfs over 1000 km al bepalend zijn voor de beste route.

Het is een idiote limiet die alleen nuttig is als je korte afstanden rijdt zoals in de Randstad.

Als je veel verder rijdt dan is het heel vaak zo dat je honderden kilometers van tevoren een keuze moet maken welke route je neemt, en die routes schelen dan bijvoorbeeld slechts 10 minuten. Als je dan op de kortere route 40 minuten vertraging hebt dan neem je de langere route. Alleen kan de TT je dus niet van tevoren vertellen dat je dat moet doen.

Plan eens voor de gein op google maps een route van Amsterdam naar Montpellier. Je krijgt dan drie routes, van normaal 11:41, 11:42 en 11:51. Alleen liggen die zo ver uit elkaar en moet je zo vroeg beslissen welke je neemt dat je aan LIVE dus niks hebt.

Ik heb zelf geen HDT.

Maar als je de kaart bekijkt ,zonder een route te plannen.

Zie je dan wel alle meldingen ?

Als je de routeplanner van de site van TT neemt zie je dat nl wel.

Het is een idiote limiet die alleen nuttig is als je korte afstanden rijdt zoals in de Randstad.

.

Plan eens voor de gein op google maps een route van Amsterdam naar Montpellier. Je krijgt dan drie routes, van normaal 11:41, 11:42 en 11:51. Alleen liggen die zo ver uit elkaar en moet je zo vroeg beslissen welke je neemt dat je aan LIVE dus niks hebt.

Je moet in eerste instantie ook gewoon de route kiezen die je anders ook zou nemen.

Het heeft totaal geen enkele zin je druk te maken in Amsterdam voor een file ter hoogte van Montpellier

Normaal gesproken neemt een navigatie zo laat mogelijk een uitwijkroute. Wanneer je de optie dynamisch instelt dan heb je er, theoretisch, geen omkijken naar.

Blijkt dat "in de file staan" minder tijd/afstand in beslag neemt dan de uitwijkroute, dan zal je navigatie je laten aansluiten in de file.

Is de berekende uitwijkroute, verhoudingsgewijs, sneller/goedkoper dan zal hier automatisch voor gekozen worden.

Peter, heb je de rest van dit topic ook gelezen? Het gaat met name over (langdurige) wegafsluitingen die kunnen best vervelend kunnen zijn als die niet worden aangegeven. Natuurlijk is het onzin om in Nederland al rekening te houden met een file in Montpellier, maar daar gaat het hier ook helemaal niet om.

Edited by loekverhees