Sign in to follow this  
Followers 0
ValErve

Tonen filemeldingen

119 posts in this topic

Gewone files over 300 km zijn allang opgelost, Afsluitingen zijn wel relevant.

Die zouden in het systeem een aparte status moeten hebben om idd een aanslag op het geheugen te beperken.

Zelf heb ik live niet nodig.

Maar de techniek heeft wel mijn interesse.

Afsluitingen zijn heel belangrijk in de verkeersinformatie, in het verleden al meerdere malen meegemaakt dat de Beneluxtunnel was afgesloten zonder dat hiervan een melding werd gemaakt op het navigatie systeem.

Informatie DRIPs waren er toen ook nog niet.

Komend vanuit Breda werd je dan vrolijk naar de Beneluxtunnel geleid om erachter te komen dat deze was afgesloten en vervolgens weer dezelfde weg terug om via de Brienenoordbrug als nog de andere kant van de Maas te bereiken.

Daar wordt je niet vrolijk van, zeker niet als de afsluiting dan komt door geplande wegwerkzaamheden.

Gelukkig gaat het steeds beter en worden zeker de belangrijke afsluitingen nu wel doorgegeven, probleem met de afsluitingen is dat ze handmatig door de operator in het systeem moeten worden gezet.

In het geval van Inrix komt deze de informatie voor Nederland van de ANWB.

De geplande wegafsluitingen worden soms al dagen van te voren aangemeld.

Probleem was dat Inrix de meldingen direct overnam in het systeem waardoor geplande afsluitingen soms zelfs een dag te vroeg in het systeem stonden.

Na veelvuldig zeer positief contact met Inrix door een aantal forumleden waarbij steeds weer de voorbeelden van verkeerde afsluitingen werden gemaild heeft men de software aangepast en komt het nu sporadisch voor dat een afsluiting op een verkeerd tijdstip wordt gemeld.

Ik weet niet van welke bron HD traffic zijn informatie over afgesloten wegen krijgt, het valt me wel op dat er met name in de avond/nacht/weekends nauwelijks meldingen zijn van afgesloten wegen terwijl er genoeg zijn.

Een mooi vergelijk hiervoor is de site van de VID of VanAnaarBeter.

Daarnaast zou het inderdaad mooi zijn als wegafsluitingen een aparte status krijgen en zo wel op grote afstand worden gemeld.

Wat betreft het wel of niet nodig hebben van Live had ik ook altijd zoiets van het zal wel, toen ik op zoek ging naar een alternatief voor mijn oude vaste (VDO) navigatie kwam ik eerst uit op de Tomtom 950 live waar al een abonnement van 24 maanden was inbegrepen op de live service.

Ik had toen zoiets van als het niks is dan neem ik gewoon geen nieuw abonnement, al gauw kwam ik erachter dat ik het gemak van de live services met name Google live, toch wel zou missen daarnaast was een groot voordeel dat je niet meer afhankelijk was van een goede ontvangst van een radio zender om RDS-TMC te kunnen ontvangen.

Helaas was toen de HD traffic slechts beperkt tot 5 landen, en daarom heb ik toen de Navigon Premium 70 Live aangeschaft met een dekking van toen al 15 landen.

Inmiddels heb ik al heel wat km weg met de Navigon 70 Premium Live en ben nog steeds erg tevreden over het toestel en zijn mogelijkheden.

Voor iedereen die toe is aan een nieuw navigatie systeem zou ik dan ook willen adviseren om een live toestel te overwegen, vaak zit er al een abonnement van een jaar of meer bij de aanschaf prijs inbegrepen.

Vindt je het na die tijd niks of het geld niet waard kan je altijd nog besluiten het abonnement niet te verlengen.

Logisch verhaal. Ik denk dat TT zijn data niet van INRIX haalt. Qua verkeersmeldingen is dat zowat de enige concurent volgens mij (ook zeker met dat INRIX XD Traffic). Wat bedoel je met dat VID (privaat?) en vAnB (overheid?) een mooi vergelijk is? Hebben die juist wel goede informatie 's avonds en in de weekenden, of juist niet?

Edited by loekverhees

Hij bedoelt denk ik de afsluitings meldingen van HD traffic in vergelijking met de meldingen van VID en van AnaarBeter.

Zo lees ik het tenminste.

Maar het verhaal is duidelijk.

Als TT nou ook eens goed naar de forum leden zou luisteren.

Er kan hier en daar nog wel wat verbeterd worden.

Oa de wegafsluitingen

Ik weet niet van welke bron HD traffic zijn informatie over afgesloten wegen krijgt, het valt me wel op dat er met name in de avond/nacht/weekends nauwelijks meldingen zijn van afgesloten wegen terwijl er genoeg zijn.

Jij noemt ook dat je dat met TMC ook niet bereikt.

Ik ben het daar niet mee eens,en wel om het volgende.

Ik reed maandagavond van Antwerpen naar Coevorden.

Omdat ik altijd onderweg ben,en mijn bed bij me heb,kan ik mijn rustplek zelf bepalen.

Mijn bedoeling was om bij Dekkersland(tussen Zwolle en Meppel) mijn rustpauze te maken.

Omdat ik de TMC berichten niet vertrouwde,heb ik bij Utrecht mijn device een reset gegeven(alle meldingen zijn er dan uit)

Maar nog voor Amersfoort kreeg ik weer de melding dat de A28 tussen Zwolle Zuid en de Lichtmis(afslag Nieuw-Leusen) was afgesloten i.v.m werkzaamheden.

Daar wil ik maar mee aangeven,dat die TMC meldingen dus wel degelijk door komen.

Ik heb daarop mijn rustplek bijgesteld,en ben eerder gestopt.

Ik werk met een Navigon 8310,en mis niet echt het LIVE gebeuren qua verkeersberichten.

Voor iedereen die toe is aan een nieuw navigatie systeem zou ik dan ook willen adviseren om een live toestel te overwegen, vaak zit er al een abonnement van een jaar of meer bij de aanschaf prijs inbegrepen.

Vindt je het na die tijd niks of het geld niet waard kan je altijd nog besluiten het abonnement niet te verlengen.

Prijstechnisch zit er toch niet zo heel veel verschil in,dus het is te overwegen om dan voor de LIVE te gaan.

En inderdaad,bevalt je het niet,dan heb nadien toch nog TMC ontvangst,zoals bij een Navigon.

Anders wordt het,wanneer een device je geen andere mogelijkheid laat,en je dus verplicht bent om LIVE te nemen.

Ik zou dan e.d. toestel NIET nemen.

@Loekverhees

De genoemde site's geven inderdaad een goed overzicht van de afgesloten wegen waarmee je dus kan vergelijken met je eigen meldingen.

@Brummi

Voor wat betreft RDS-TMC zit er een groot verschil tussen de diverse providers.

De VID gaat de RDS-TMC verzorgen voor Radio1 -2 -3 , Qmusic, Radio538.en BNR

Radio 2 en Radio 3 en Qmusic zijn straks alleen nog maar via een eenmalig abonnement te ontvangen, mits de leverancier van je navigatie toestel een overeenkomst afsluit met de provider.

De meldingen die je krijgt dekken het hele Nederlandse A-N-H wegennet inclusief informatie over afgesloten wegen, wegwerkzaamheden en in de toekomst ook mobiele flits controles.

Ik heb de informatie die verstuurd wordt via deze betaalde TMC gezien en dat ziet er goed uit, zelfs op de binnen wegen van bv Den Haag en Utrecht de zogenoemde H-wegen stonden de wegwerkzaamheden aangegeven.

Radio 1, Radio538 en BNR blijven vrij te ontvangen en zullen alleen de info over de snelwegen gaan geven.

De informatie afkomstig van de VID is zeer betrouwbaar en snel.

Daarnaast hebben we nog Skyradio en Veronica die vrij te ontvangen RDS-TMC uitzenden, helaas is de kwaliteit van deze een stuk minder.

Al met al wordt de vrije TMC dus steeds meer beperkt, daarnaast is voor de ontvangst van RDS-TMC een sterk en continu signaal nodig omdat anders de verzonden data niet compleet is en je device er geen berichten van kan maken.

In veel personenwagens is dit toch een waar probleem zeker als je alleen gebruik maakt van het bijgeleverde korte antenne draadje, vrachtwagens hebben hier vaak wat voordeel omdat het device doorgaans hoger zit.

Ook in het buitenland is het vaak droevig gesteld met de vrije TMC , in Frankrijk bv ben je buiten de autosnelwegen echt afhankelijk van een betaalde provider (ViaMichelin of V-Traffic) , Luxemburg heeft helemaal geen vrije TMC.

In Duitsland is het helemaal een wirwar van TMC zenders, vaak van lokale stations die de TMC regels aan hun laars lappen, als je daar geen TMCpro hebt is het een drama, zeker als je op je device niet zelf een zender kan instellen.

De ontvangst sterkte in het buitenland is vaak nog slechter dan in Nederland.

Live service heeft deze problemen met de ontvangst veel minder (afhankelijk van de telefoon provider), in alle binnen en buitenlandse ritten heb ik tot op heden geen noemenswaardige onderbrekingen gehad en altijd up to date verkeers informatie.

Met Live heb je ook direct en zonder extra roaming kosten in 18 landen verkeersinformatie van goede kwaliteit.

Daarnaast zitten er een aantal leuke optie's bij waarvan Google Live echt een welkome aanvulling is.

Als straks mijn gratis Live abonnement van 15 maanden verlopen is zal ik hem zeker verlengen.

Overigens meldt je dat je toestel een reset geeft om de oude meldingen kwijt te raken, in principe zou dit niet nodig zijn.

De Operator geeft voor iedere melding een verwacht einde mee en zal deze bijstellen op het moment dat dit verandert (langer of korter) idem als de file langer korter of zelfs opgelost is.

Als de ontvangst echter (tijdelijk) verstoord wordt zullen de meldingen niet worden bijgewerkt en tot het opgegeven verwachte einde in het systeem blijven staan.

Ook het wisselen van radio zender met een andere provider zorgt ervoor dat oude meldingen in het systeem blijven staan.

Heb je bijvoorbeeld TMC van radio 1 en het systeem schakelt daarna over op Veronica dan worden de berichten van Radio 1 niet meer bijgewerkt tot je weer op deze, of een zender van dezelfde provider afstemt.

In veel personenwagens is dit toch een waar probleem zeker als je alleen gebruik maakt van het bijgeleverde korte antenne draadje, vrachtwagens hebben hier vaak wat voordeel omdat het device doorgaans hoger zit.

En een ander voordeel is,dat het draadje vaak direct achter de voorruit ligt.

Overigens meldt je dat je toestel een reset geeft om de oude meldingen kwijt te raken, in principe zou dit niet nodig zijn.

Ik heb daar geen moeite mee.

Als je namelijk een route hebt gepland,en je doet een reset,dan komt na de reset automatisch de route weer in beeld.

Je hoeft dus niet weer de route opnieuw ingeven.

Of alle TomTommetjes dat ook doen,betwijfel ik.

De XL IQ doet dat namelijk niet.

Deze moest ik na een reset weer opnieuw ingeven.

Vorig weekend (A1 Diemen-Wgm dicht door werkzaamheden) en vanochtend (A1 dicht door wild-west tafrelen) het volgende waargenomen op de GO950:

- Op het moment dat ik de TT aanzet berekende hij de route natuurlijk zonder dat hij wist van de afsluiting.

- Nadat de live-informatie geladen was liet hij een afgesloten weg op de route zien. En hij plande geen omleiding. Terwijl hij dat wel normaliter doet bij verkeersdrukte. Zelfs toen ik nog enkele minuten van het begin van de afsluiting vandaan was.

- Als ik de route opnieuw plande, ging hij me doodleuk vragen 'de route loopt via een afgesloten weg. wil je deze vermijden?'

WTF!?

Mm, dat is inderdaad vreemd. Ik heb verschillende keren van TT gehoord dat het apparaat continu de beste route aan het berekenen is. Dat gaat in dit geval dus blijkbaar niet echt op. Als het geen afsluiting was maar een gewone file dan zou het nog kunnen dat door de file rijden uiteindelijk toch nog het snelste is (en dat hij daarom geen alternatief berekende). Maar als de weg afgesloten is dan zou je het toch wel anders verwachten. Je kunt eens een mail naar de Technische Support van TT sturen als je dat de moeite waard vindt. Ben wel benieuwd wat ze hierop te zeggen hebben :).

Edited by loekverhees

Ik heb zelf de Navigon 70 premium live en deze houdt wel degelijk rekening met de files tot op 300 km afstand.

Je kan er dan zelf voor kiezen of je een alternatieve route wilt volgen.

voorbeeld Route Rotterdam - Siegen (DLD)

01.bmp

03.bmp

04.bmp

05.bmp

Dat doet een TomTom met LIVE toch ook. Ik krijg regelmatig meldingen over verhinderingen die dik 300 km verderop staan. Landurige afsluitingen worden ook gemeld door TomTom. Tenminste ze staan wel op de kaart. Neem bijvoorbeeld de afsluiting van de Parijse peripherique, Daar is de afrit naar de a6a al een tijdje dicht en dat word gewoon meegenomen in de routeberekening.

Edited by corne64

Corne, maar bij jou houdt hij dus ook daadwerkelijk rekening met de afsluitingen en files op lange afstanden (~300 km bijvoorbeeld)? Je zegt iets over de A6a bij Parijs, maar ik merk daar niets van hier: http://routes.tomtom.com/#/route/E05%2520B...4&map=basic. Bij jou is deze route dus anders aangegeven?

Edited by loekverhees

Corne, maar bij jou houdt hij dus ook daadwerkelijk rekening met de afsluitingen en files op lange afstanden (~300 km bijvoorbeeld)? Je zegt iets over de A6a bij Parijs, maar ik merk daar niets van hier: http://routes.tomtom.com/#/route/E05%2520B...4&map=basic. Bij jou is deze route dus anders aangegeven?

Ik schreef inderdaad de A6A maar het had A6B moeten zijn maar daar zie ik ook geen rode streep net als op mijn TomTom als teken dat dat stuk weg gesloten is. Ik kan dat helaas nu niet laten zijn maar zodra ik daar weer ben ga ik er een screenshot van maken.

Gedaan maar die melding geeft hij nu niet. Kan natuurlijk zijn dat hij weer open is.

Ze zouden bij TT eigenlijk een soort online 'suggestie-bak' moeten hebben waar iedereen suggesties in kan stoppen, en ook op elkaars suggesties kan stemmen. Dat ze dan aan het einde van een periode kijken naar de suggesties met de meeste stemmen en daar dan iets mee proberen te doen. Zou ik geen slecht idee vinden.

Mm, op de een of andere manier heb ik het idee dat ze hier meelezen. Kijk hier maar eens: http://discussions.tomtom.com/t5/help/faqp...-id/ideas#ideas :good:.

Wat ik de laatste tijd wel merk met Live (HDT dus) is, dat zodra het blauwe scherm oplicht dat er een snellere route is gevonden en ik die wel wil rijden......krijg ik, als ik eenmaal in de buurt van die wijziging ben, opeens weer (ongemerkt :angry: ) de oude route op mijn 750.

M.a.w. : TT maakt wel even uit, zonder mijn instemming, dat ik de oude route kan vervolgen !

Terwijl ik dit met de oude HDT nooit heb gehad, die bleef staan op die nieuw gekozen route...hoefde dat verder niet meer te checken. :unknw:

Dit had ik vanmiddag namelijk, toen ik terugrijdend (vanaf Amersfoort) over de A1 in de buurt van Diemen (waar dan ik altijd door de Bijlmer ga en dan de A9 naar Haarlem) opeens weer wel de Ring A'dam kreeg te zien.

Sowieso is dit al jaren een probleem met TT...wil je vanaf de A1 naar de A9 richting Alkmaar, dan staat het bord op de A1 er niet voor niks : richting Haarlem, neem afslag door de Bijlmer :excl: maar nee....TT stuurt je nog steeds langs die ring A'dam waar je vaak in de file komt te staan, bij de RAI of verderop de VU en weer een stukje verder de fuik met de Ring A10 west :angry:

Nu weten wij dit wel, die hier vaak langs komen, maar onbekenden zullen dan wel eens zitten vloeken op TT, mag ik aannemen. :good:

. Je kunt eens een mail naar de Technische Support van TT sturen als je dat de moeite waard vindt. Ben wel benieuwd wat ze hierop te zeggen hebben :).

Nou, dit dus:

Ten eerste mijn excuses voor het ongemak. Erg vervelend dat dit voorgekomen is. Ik weet niet precies wat hier in dit geval gebeurt is. Normaal gesproken zou de TomTom u niet naar een afgesloten weg moeten sturen. Ik kan u in ieder geval aanraden om eerst HD-traffic informatie te ontvangen en vervolgens een route te plannen. Mocht dit vaker voorkomen, reageert u dan op deze email.

Oftewel hmm ja vaag, hopelijk gaat het vanzelf over en hoeven we niks te doen... (?)

Overigens dit weekeinde liet hij een tijdje de afgesloten A1 de andere kant op zien op de route, maar uiteindelijk heeft hij mij toch vanzelf omgeleid (via IJburg wegens een file op de A9).

Sowieso is dit al jaren een probleem met TT...wil je vanaf de A1 naar de A9 richting Alkmaar, dan staat het bord op de A1 er niet voor niks : richting Haarlem, neem afslag door de Bijlmer :excl: maar nee....TT stuurt je nog steeds langs die ring A'dam waar je vaak in de file komt te staan, bij de RAI of verderop de VU en weer een stukje verder de fuik met de Ring A10 west :sad:

Nu weten wij dit wel, die hier vaak langs komen, maar onbekenden zullen dan wel eens zitten vloeken op TT, mag ik aannemen. :excl:

Op de meeste tijdstippen (dus zonder files) is de route via de A10 twee minuten sneller dan via de A9. Overigens wordt op dat stuk een spitsstrook aangelegd die binnenkort open zou moeten gaan, dan heb je dit probleem ook niet meer.

Op de meeste tijdstippen (dus zonder files) is de route via de A10 twee minuten sneller dan via de A9.

Overigens wordt op dat stuk een spitsstrook aangelegd die binnenkort open zou moeten gaan, dan heb je dit probleem ook niet meer.

Op welk stuk worden spitsstroken aangelegd....ring A10 zuid en oost ?

Of het eerste stuk A1 vanaf Diemen misschien ?

Wel heel fijn dat nu eindelijk na jaren ellende, de file bij het Rottepolderplein (A9) verdwenen is :excl: , nu het stuk nog boven het kanaal.

Op welk stuk worden spitsstroken aangelegd....ring A10 zuid en oost ?

Of het eerste stuk A1 vanaf Diemen misschien ?

Op de A10 Zuid en de A4 vanaf kp Amstel (A2) tot aan kp Badhoevedorp (A9), en de andere kant op ook. Ik hoop dat dit de ongein bij afslag RAI deels weg weet te nemen, doordat verkeer dat vanaf de A2 niet die afslag wil nemen zich niet meer op een van de drie reeds vrij volle stroken van de A10 hoeft te wurmen, maar een eigen nieuwe strook krijgt.

Op de A1 gaan binnenkort ook de plusstrook en de spitsstrook open. Spitsstrook tussen kp Diemen tot kp Watergraafsmeer, andere kant op een plusstrook (= spitsstrook aan de linkerkant ofzo). Dit in combinatie met de tweede rijstrook van de wisselbaan, welke richting Amsterdam kp Diemen voorbijgaat, en de andere kant op al voor dat knooppunt begint.

Volgens ingewijden gaat het gebeuren op de A1 op 28 april open. De spitsstroken op de A10/A4 gaan volgens de site van rijkswaterstaat in april open (er staat niet of dat begin of einde is, wellicht 1 april al?).

Het stuk A10 tussen kp Watergraafsmeer en kp Amstel krijgt geen spitsstrook, maar gisteren is het tracebesluit getekend voor de verbreding van de A6/A1/A9/A10, en daar zit ook een permanente verbreding (naar 4 rijstroken) van dat stuk A10 bij inbegrepen. Beter dan een spitsstrook dus. De aanbesteding van de A10 Oost is volgens mij ook al rond, en het werk zou moeten beginnen in november en is in 2013 klaar.

Ah, dank voor de info Crisk ! :excl:

Ik zie ze uiteraard wel her en der werken, maar je weet nooit wanneer iets klaar is.