Sign in to follow this  
Followers 0
MasterBlaster

Defragmenteren

9 posts in this topic

Hallo,

Kan je de TTG en je memory-card gewoon via Windows defragmenteren??? :yahoo:

Groetjes

Dat kan maar heeft weinig zin. Defragmenteren is voor Hard disks en niet voor flash memory

en Sdcards.

Eerst volledige backup maken daarna formateren fat32 en backup weer terug heeft meer zin.

Edited by holyhead

Dat kan maar heeft weinig zin. Defragmenteren is voor Hard disks en niet voor flash memory

en Sdcards.

Eerst volledige backup maken daarna formateren fat32 en backup weer terug heeft meer zin.

Ehm...bij mijn weten heeft het wel zin om flashmemory te defragmenteren hoor, Holyhead. :yahoo:

Het programma Defrag is puur om de boel op een rijtje zetten waar het hoort te staan, zo leerde ik in de jaren 90....dus of het nu op een HDD of op een SD kaart staat, maakt volgens mij niet uit.

Maar wellicht dat computerdeskundigen in de zaal dit kunnen beamen (of niet) :sad:

Ehm...bij mijn weten heeft het wel zin om flashmemory te defragmenteren hoor, Holyhead.

Het programma Defrag is puur om de boel op een rijtje zetten waar het hoort te staan, zo leerde ik in de jaren 90....dus of het nu op een HDD of op een SD kaart staat, maakt volgens mij niet uit.

Maar wellicht dat computerdeskundigen in de zaal dit kunnen beamen (of niet)

In principe heeft Holyhead gelijk,omdat bv een HD uit

Edited by Brummi

Het nadeel van harde schijven is dat de zogenaamde toegangstijd (in het Engels access-time) relatief lang duurt. Dit komt om dat er een mechanisch naaltje van de ene plaats naar de andere moet. Als je schijf erg gefragmenteerd is dan moet dat naaltje dus heel vaak op en neer, en dat kost tijd. Hier is defragmenteren dus wel nuttig. Maar bij flashgeheugen heb je geen bewegende mechanische onderdelen. De toegangstijd is dus ook veel kleiner dan bij een hardeschijf, en is in vergelijking daarmee praktisch verwaarloosbaar. Om deze reden haalt het defragmenteren van een flash geheugen dus praktisch niets uit.

Ik heb ook wel eens gehoord dat ook het formatteren van flashgeheugen onzin is. Gewoon deleten is voldoende. De precieze reden hiervoor weet ik echter niet. Zelf formatteer ik een SD-kaartje ook nooit, ik verwijder gewoon alles. Dit heeft bij mij nog nooit problemen veroorzaakt.

Edited by loekverhees

Ik heb ook wel eens gehoord dat ook het formatteren van flashgeheugen onzin is. Gewoon deleten is voldoende. De precieze reden hiervoor weet ik echter niet. Zelf formatteer ik een SD-kaartje ook nooit, ik verwijder gewoon alles. Dit heeft bij mij nog nooit problemen veroorzaakt.

Alles deleten en formatteren is ook hetzelfde (althans als je in Windows de quickformat funktie gebruikt).

Het enige dat er gebeurd is dat de inhoudsopgave gewist wordt. Als je alles delete dan worden alle entries uit de inhoudsopgave gewist. Effectief is het resultaat hetzelfde.

Kan je de TTG en je memory-card gewoon via Windows defragmenteren??? :blink:

Ja dus, maar zoals al hier gemeld is dit vrij zinloos gezien de snelheid van flashmemory.

Wel heb ik een keer de inhoud geoptimaliseerd (bestandjes laten verplaatsen voor snellere toegang).

Meende dat de Tommie idd sneller werd, maar dat kan ook zelfbedrog zijn hoor (placebo-effect).

Addertje onder het gras hierbij: flashmemory "slijt" door schrijfoperaties. Bij normaal gebruik zijn daar geen problemen door te verwachten. Echter defragmenteren/optimaliseren vergt veel schrijfoperaties. Dus daarmee verminder je (theoretisch) de levensduur. Dus zeker niet vaak doen.

Daarnaast werkt de TomTom intern met een Linux besturingssysteem wat defragmenteren eigenlijk al overbodig maakt.

Het bestandssysteem van Linux is intelligenter, beter georganiseerd en effici