Sign in to follow this  
Followers 0
Bika

Stroom even van 1005 af

123 posts in this topic

Sinds begin van dit jaar gebruik ik m'n 1005 op een vast gemonteerde active dock zoals hierboven vermeld.

Op deze dock heb ik door de autodealer deze USB-oplaadkabel van TomTom vast laten inbouwen:

http://www.tomtom.com/nl_nl/products/acces...charging-cable/

Dit is een prima combinatie.

Geen gehannes meer met 12V aansteker pluggen...

Maar het is inderdaad heel vreemd dat TomTom deze combinatie niet zelf aangeeft (bij de active dock) en dat de active dock niet wordt genoemd bij de "compatibele" modellen (bij de USB-laadkabel).

@JosTM:

Hier blijkt dus uit dat het wel degelijk zo goed als zeker aan de, voor ons doel, niet deugdelijke usb-kabel ligt die enkelen onder ons gebruiken. Jou lader levert net als de originele usb-autolader 5 volt en 1,2 amp. Echter de kabel zal van meer geschikte kwaliteit zijn dan de kabel die wij gebruiken. Ik heb zoals gezegd inmiddels de originele autolader van de TT 950 LIVE in gebruik genomen. Het enige verschil met jouw lader is dat ik nog steeds van een cigarettenaanstekerplug gebruik moet maken, en jij van een vaste aansluiting vanaf de zekeringkast. Voor mij is het probleem hiermee ook opgelost.

@TT_Arie:

Dit is dus naar mijn mening ook de enige juiste manier om het hele spul aan te bieden. De prijs is welliswaar hoger in dit geval, maar je hebt naderhand ook geen geouwehoer met onduidelijke storingen die veroorzaakt worden door het niet verstrekken van de nodige informatie. Voor mijn part had TomTom de klant de keus gelaten om de dock en de lader als set te kopen of afzonderlijk van elkaar. En dan te bedenken dat de firma welke deze combinatie als kant en klare oplossing aanbiedt notabene een TomTom-partner is. Lijkt mij dat het voorbeeld gegeven moet worden door TomTom zelf, en niet door hun partners. Uit de informatie van deze site blijkt overigens ook nog dat deze lader aan zowel een 12 volts als 24 volts bron aangesloten kan worden. De heren van TomTom vermelden alleen de 12 volts aansluiting. Dus weer dat gebrek aan informatie.

Edited by Thewessen

Ik kreeg vanmorgen van de TomTom help-desk een mail waarin mij gevraagd werd of het probleem opgelost was met de spullen die ze mij toegestuurd hebben. Ik heb de volgende reactie terug gestuurd:

Geachte heer Aarsten,

In de eerste plaats wil ik u bedanken voor de aan mij toegestuurde spullen en de moeite die u zich tot nu toe al genomen heeft om tot een oplossing voor het, overigens bij meer TomTom-gebruikers, optredende probleem te komen. Hieruit blijkt dat uw uw bedoelingen voor de volle 100% goed zijn. Met de aan mij toegestuurde usb-autolader doet het probleem zich nog steeds voor. De aan mij toegestuurde kabel is echter niet te gebruiken i.c.m. de door mij gebruikte apparatuur in de auto. Zoals al reeds meerdere malen vermeld, maak ik in de auto gebruik van een TomTom active mount voor vaste installatie (origineel produkt van TomTom). De aan mij toegestuurde kabel kan echter op deze active mount voor vaste installatie niet aangesloten worden. De kabel is bedoeld voor aansluiting van de TomTom op de usb-autolader i.c.m. de bijgeleverde car-mount met zuignap (deze wordt origineel door TomTom bij de TT 1005 LIVE in de doos geleverd). Daar TomTom de active mount voor vaste installatie verkoopt zonder er een kabel of lader bij te leveren, is dit naar mijn mening zo goed als zeker de veroorzaker van het probleem. De gebruiker moet nu namelijk zelf een usb-kabel regelen om de acive mount aan te sluiten op de usb-autolader. En nu juist deze zelf geregelde kabel is naar mijn mening zo goed als zeker de veroorzaker van het probleem. Ik heb u vorige week dinsdag (2 augustus) daarom ook verzocht om uw technische dienst eens het gebruik van de active dock voor vaste installatie (TT 1000/1005) en usb-autolader te laten testen i.c.m. met “doorsnee usb-kabels” (met aan een kant een normale usb-aansluiting en aan de andere kant een mini-usb-aansluiting). Met het gros van deze kabels zal totaal niets mis zijn. Zij laten echter naar mijn mening voor het door ons beoogde doel te weinig stroom door om de TomTom optimaal zonder problemen te laten werken op de active mount voor vaste installatie. Op de site van tomtom-proclip.com heb ik de volgende combinatie gevonden >>> TomTom GO 1000 series - TomTom Active Dock with Tilt Swivel. For Fixed Installation <<<. De firma ProClip is naar eigen zeggen overigens een TomTom-Partner. Dit is de bewuste active dock i.c.m. een bijgeleverde autolader voor vaste installatie. Deze lader biedt de firma TomTom overigens ook aan in haar webshop: http://www.tomtom.com/nl_nl/products/acces...charging-cable/. Als TomTom haar active dock ook op deze manier zou aanbieden, zou dat naar mijn mening de vooralsnog onduidelijke problemen door het gebruik van “ondeugdelijke usb-kabels” voorkomen. Als combinatie-verkoop zou het geheel natuurlijk wel duurder worden, maar de TT werkt dan wel voor de volle 100% probleemloos. Ik vindt dat TomTom in de webshop bij haar active dock op zijn minst een verwijzing naar deze autolader moet zetten met daarbij een eventuele vermelding dat waarschijnlijk niet alle usb-kabels geschikt zullen zijn om de active dock aan te sluiten op de usb-autolader. In uw webshop wordt verder bij deze “lader voor vaste montage” vermeld, dat deze voor gebruik met 12 volt bedoeld is. Volgens de site van ProClip werkt deze echter ook met 24 volt. De specificaties in uw webshop zouden dus o.a. vrachtautochauffeurs onnodig weerhouden van de koop van deze lader.

Om de boel nog maar eens voor de duidelijkheid kort samen te vatten. Met zowel de TomTom 1000/1005 als de bijgeleverde usb-autolader als de active dock voor vaste montage in de auto is totaal niets mis. Ga er maar van uit dat de veroorzaker van het probleem het “zelf geregelde usb-kabeltje” is, dat nodig is om de active dock aan te sluiten op de usb-autolader.

Ik hoop dat ik voor u door mijn bevindingen een niet al te lastige klant ben, maar ik hoop hiermee ook andere TomTom-gebruikers te kunnen helpen. Graag hoor ik dan ook hierop uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Marcel Thewessen

Ik heb mij verder maar netjes opgesteld, daar met scheldpartijen het beoogde doel zo goed als zeker helemaal niet bereikt zal worden. Wellicht dat er na deze uitleg wel een deugdelijke oplossing geboden zal worden. Anders is voor mij de hele geschiedenis hiermee afgedaan. Wil namelijk ook nog een beetje van mijn laatste week vakantie genieten.

:yahoo::cool::tongue: :pardon:

Ik heb de Powerlader ontvangen en de volgende tests gedaan.

Er zitten 3 aansluitingen op:

2 x usb waarvan 1 fast charge.

1 waar je ook je sigarettenaanstekker weer in kan doen, of eventueel een telefoon/dvd speler.

Test:

Gewone lader + normale USB kabel: Steeds over op batterijstatus.

Gewone lader + dikkere USB kabel: Blijft constant opladen.

Powerlader + normale USB kabel: Blijft constant opladen

Powerlader + dikkere USB kabel: Blijft constant opladen.

Powerlader (fastcharge) + normale USB kabel: Blijft constant opladen

Powerlader (fastcharge) + dikkere USB kabel: Blijft constant opladen.

Conclusie:

De normale lader geeft genoeg spanning om de TT opgeladen te houden.

Echter een dunne USB geeft zoveel verlies dat er in de TT geregeld te weinig

aanvoer is. De powerlader heft dit probleem op omdat er meer spanning opstaat.

Omdat op deze powerlader meerdere apparaten aangesloten kunnen worden

zet ik mijn DVD speler nog eens in de auto nog en kijk wat er dan gebeurd.

Er zitten 3 aansluitingen op:

1 waar je ook je sigarettenaanstekker weer in kan doen, of eventueel een telefoon/dvd speler.

Dat is niet aan te bevelen (als je hem er al in kunt krijgen), want dan gaat de zekering van je adapter kapot

Dat is niet aan te bevelen (als je hem er al in kunt krijgen), want dan gaat de zekering van je adapter kapot

Ik neem toch aan dat daar rekening mee gehouden is.

Ik zou zeer zeker mijn cigarettenaansteker niet in de lader stoppen. Deze heeft naar mijn weten namelijk geen mechanisme om de aansteker uit te werpen als deze klaar is voor gebruik. Waarschijnlijk zal deze ook niet passen in de lader. Mocht dit wel het geval zijn, dan zou het nog wel eens een behoorlijk hete toestand kunnen worden, waar je lader zeer zeker niet blij mee zal zijn. En jij trouwens ook niet.

:pardon:

Nu heb ik nog nooit een sigarettenaansteker gebuikt maar volgens mij zit het mechanisme in het apparaat zelf.

Dus wat je erin stopt daar zit iets van een veer in wat bij warmte uitzet.

Het risico zal ik in ieder geval niet nemen.

Mij ging het erom dat de 1005 niet steeds stopt met laden, dit is tot nu toe het geval.

Het mechanisme bestaat naar mijn weten uit twee gedeelten. Een helft zit op de aansteker en de andere in de houder van de aansteker. Als de aansteker warm wordt, zet er inderdaad iets uit waardoor het samenspel in dit mechanisme de aansteker uit zal werpen (ik lijk wel een dichter). Daar jouw lader een gedeelte van dit mechanisme mist, lijkt het met niet raadzaam dit te testen.

Waar het hele verhaal inderdaad uiteindelijk om draait is, dat jou TT m.b.v. deze lader weer feilloos werkt. En dat is natuurlijk :pardon:.

Waar het hele verhaal inderdaad uiteindelijk om draait is, dat jou TT m.b.v. deze lader weer feilloos werkt. En dat is natuurlijk :pardon:.

Inderdaad,

Hutch bedankt voor het plaatje dat zat inderdaad nog in het doosje erbij.

Tsja, met al die extra laders in je auto, is

Voor een sigarettenaansteker is helaas geen plek meer. :sorry:

Je longen zijn je dankbaar :biggrin:

Voor een sigarettenaansteker is helaas geen plek meer. :biggrin:

Niet getreurd, iedereen kan geholpen worden.

post-28744-1312825864_thumb.jpg

Tsja, met al die extra laders in je auto, is

Daar jouw lader een gedeelte van dit mechanisme mist, lijkt het met niet raadzaam dit te testen.

Dat gedeelte wat jij bedoeld,is enkel een klemveer,die de aansteker op zijn plek moet houden,voordat het omhoog schiet.

Maar in principe kan het daar zonder.

En voor Bika.

Het is niet aan te raden om een aansteker in dat zelfde geval te doen.

Niet omdat de aansteker er niet in zou passen,maar meer tegen de hitte vorming.

Een aansteker stopcontact is daar tegen beveiligd,zo'n multi lader niet.

Dat is een gewoon stopcontact die alleen is gemaakt voor spannings voorziening,en niet om je rookwaar an te steken.

Een mooie reden om met roken te stoppen.

Door de walm zie je toch niks van je mooie navigatie.

En voor Bika.

Een mooie reden om met roken te stoppen.

Door de walm zie je toch niks van je mooie navigatie.

Ik heb nog nooit gerookt. :biggrin:

Ik heb nog nooit gerookt. :biggrin:

Zonde. :sorry:

Met deze Powerlader gebeurd het niet meer dat de TT op batterij overgaat.

Als ik hem in de auto aan heb staan brand konstant het lampje oranje.

Zet ik heb uit gaat het lampje gelijk naar groen wat dus betekent dat deze lader

hem goed vol houd.