Sign in to follow this  
Followers 0
Honda Tom

TT1005 moet naar rechts, stem zegt naar links

25 posts in this topic

Ik heb sinds enige tijd een TT1005. Ben er al met al goed tevreden over.

Heb er wel een aantal kleine probleempjes mee.

De vreemdste komt regelmatig voor;

Onder het rijden zie je op het kaartje dat je bijvoorbeeld naar rechts moet.

de pijl geeft ook duidelijk aan dat je die kant op moet.

Mevrouw de stem zegt echter 'ga over 200m LINKSaf'. :unknw:

Dit is natuurlij heel erg vreemd. En het werkt ook heel verwarrend.

Zo hebben we al verschillende keren de stem gevolgd ipv. de kaart.

Hebben meerdere mensen dit wel eens gehad?

Met mijn oude TomTom XL One heb ik dit nooit meegemaakt.

Gebeurt het steeds op dezelfde plek of op verschillende plekken? En geef die locatie eens, als je wil.

Edited by Sfinxie

Een heel enkele keer heb ik meegemaakt dat de vooraankondiging (pijl linksonder in scherm) juist het tegenovergestelde is van hoe de route loopt.

De pijl geeft bv aan over 200 m linksaf terwijl de route op dat kruispunt rechtsaf loopt; uiteraard moet je rechtsaf gaan op dat kruispunt.

Nogmaals, komt echt maar zeer sporadisch voor; wat de oorzaak is? Fout in TT of op een of andere manier veroorzaakt door de kaart? Geen idee.

groet,

Christ

Probeer is een andere stem.

Op mijn TT1005 gebruik ik de stem van Xander en heb nooit iets gemerkt van tegenstrijdige gesproken informatie.

Ik heb het inderdaad ook wel eens een enkel keertje meegemaakt, maar dat is echt maar 1 of 2 keer in al die jaren van TT-gebruik.

Vandaar ook mijn vraag aan de topicstarter om de locatie waar het gebeurd te vermelden, zodat wij het met onze TT's kunnen reproduceren.

Als het bij ons ook gebeurt is het dus een kaart- of navcorefout.

Nou ik weet het ook van 1 punt.

En dat is op verschillende kaarten.

Hoe het nu met 8.75 is weet ik niet.

Maar bij mij is het de afslag van de A27 komende vanaf Gorinchem de A59 richting Terheiden/Made op .

Onderaan de afrit zegt de stem ( maakt niet uit welke stem , systeem ook niet 710 oneV1 en onev4)

steevast houd links aan.

Terwijl de route en pijlen rechtsaf zijn.

Dus het ligt echt aan de kaart.

edit in 875 ook

Edited by Ronk

Het gebeurd op diverse plaatsen. Ik ben op vakantie geweest in Oostenrijk en op de hele route van in totaal 3300km is het een keer of 4 voorgekomen. De exacte locatie weet ik zo niet en omdat ik nergens 2x ben geweest weet ik ook niet of het aan de kaart zelf ligt.

Ga er maar vanuit dat de fout in de kaart zit... al jaren geeft TomTom de verkeerde informatie richting het CBR in Groningen.

Als mijn leerlingen richting het CBR rijden op de ringweg en komend vanaf Paddepoel, dan zegt TomTom al jaren lang "Neem de afslag rechts", terwijl de pijl links aangeeft en de pijl ook juist is.

De afslag ligt namelijk ook links... deze fout al tig x doorgegeven aan de firma TomTom, maar het lijkt wel of ze stront in de kop hebben daar..... ik geef die fout ook niet meer door, net als alle andere fouten... ik hou ze lekker voor mijzelf. TomTom doet er toch niets mee... en als ze er wel iets mee doen, dan betalen ze mij er maar voor.... ik werk niet al vrijwilliger bij die club.

Het gebeurd op diverse plaatsen. Ik ben op vakantie geweest in Oostenrijk en op de hele route van in totaal 3300km is het een keer of 4 voorgekomen. De exacte locatie weet ik zo niet en omdat ik nergens 2x ben geweest weet ik ook niet of het aan de kaart zelf ligt.

Als ik zo de andere reacties lees dan zou jij dus toevallig 4 (dezelfde soort) kaartfouten zijn tegengekomen.

Lijkt mij een beetje sterk, maar 't zou kunnen natuurlijk.

Tom,

Gebeurde dat in van A naar B routes of gebeurde dat in routes met diverse tussenpunten?

groet,

Christ

Een paar jaar geleden was dit ook het geval vlakbij Leuven (B)....als je de afrit af moest voor de Katholieke Universiteit in Leuven...weet niet of dit NU nog zo is, ben er al een tijdje niet meer geweest.

Maar onderaan de afrit zei TT dat ik Linksaf moest slaan, terwijl het toch duidelijk Rechtsaf was/is !

Ging ik de eerste keer ook mooi de mist mee in. :good:

Brusselsesteenweg kruising E314 afslag 17-Winkelse (heb het even opgezocht)....daar moet je dan rechtsaf en het eerste doodlopende straatje in op de kaart. :wink:

Weest gerust , ook in het kaartmateriaal van Navteq komt dit voor . :good:

Let wel....de navigatielijn liet zien dat ik in Leuven Rechtsaf moest, maar Eva zei : sla links af. :good:

Weest gerust , ook in het kaartmateriaal van Navteq komt dit voor . :good:

Ja maar... het is heel vervelend als je TomTom daar al meerdere malen over heb gemaild en ze vervolgens doen ze er niets mee... :wink:

Ik heb de fout doorgeven via Mapshare, per email, per telefoon en via de site van TomTom zelf en deze fout geef ik elke keer door als er een nieuwe kaart uitkomt. Deze fout hier in Groningen zit er al een paar jaar in....

Nu een navigatie systeen verplicht is in de lesauto en dus ook in de examens gebruikt word is dit best wel vervelend.... de examenkandidaten zijn namelijk best wel zenuwachtig tijdens een examen en dan zou het lullig zijn als ze de fout ingaan door de TomTom.

Maar goed.... we wachten de volgende kaart maar weer af, misschien hebben ze het dan eindelijk na een paar deze fout ongedaan gemaakt... wie zal het zeggen... :wink:

Nu een navigatie systeen verplicht is in de lesauto en dus ook in de examens gebruikt word is dit best wel vervelend.... de examenkandidaten zijn namelijk best wel zenuwachtig tijdens een examen en dan zou het lullig zijn als ze de fout ingaan door de TomTom.

Ja, super lullig. :wink:

Als dat meerdere keren gebeurd,dan komt er vanzelf een moment,dat de heren en dames en het CBR,die het examen afenemen,hun bevindingen uitbrengen aan het CBR,met het advies om GEEN TOMTOMs meer te gebruiken,als diezelfde firma er niets aan doet.Mocht het een structereel probleem zijn,dat wel.

En dan heeft TomTom het nakijken.

En om dan terug te mogen keren in het circuit,daarvoor is dan vanuit TomTom een hoop organisatie vermogen vereist.

In wezen hebben de ARS-sen nu een stevige stok in de hand,om TomTom te bewegen dit probleem op te lossen,met de eis van "geen oplossing?,stappen we over op een ander systeem".

Maar of de ARS-sen daartoe bereid zijn?Ik geloof er niets van.

De eenheid is daar ook ver te zoeken.Ze beconcureren elkaar nog liever kapot,dan dat ze gezamelijk optreden.

Als dat meerdere keren gebeurd,dan komt er vanzelf een moment,dat de heren en dames en het CBR,die het examen afenemen,hun bevindingen uitbrengen aan het CBR,met het advies om GEEN TOMTOMs meer te gebruiken,als diezelfde firma er niets aan doet.Mocht het een structereel probleem zijn,dat wel.

En dan heeft TomTom het nakijken.

En om dan terug te mogen keren in het circuit,daarvoor is dan vanuit TomTom een hoop organisatie vermogen vereist.

In wezen hebben de ARS-sen nu een stevige stok in de hand,om TomTom te bewegen dit probleem op te lossen,met de eis van "geen oplossing?,stappen we over op een ander systeem".

Maar of de ARS-sen daartoe bereid zijn?Ik geloof er niets van.

De eenheid is daar ook ver te zoeken.Ze beconcureren elkaar nog liever kapot,dan dat ze gezamelijk optreden.

Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen.

Natuurlijk is het een foutje ergens in het totale systeem (kaart of software??) en moet ook dat foutje er liefst uit gehaald worden, maar het komt echt maar heel sporadisch voor. En mocht dit al tijdens een examen gebeuren dan hoeft het niet te betekenen dat de kandidaat zakt.

Een navigatiesysteem is geen blindegeleidehond en er kan altijd iets fout gaan.

Verwacht nu echt niet dat andere merken foutloos zijn; ook bij het CBR zal men dat wel beseffen.

groet,

Christ

PS: Ik ben overigens nog steeds benieuwd of Tom het verschijnsel meemaakte in van A naar B routes of in routes met meerdere tussenpunten (routes in de reisplanner).

Edited by christ

PS: Ik ben overigens nog steeds benieuwd of Tom het verschijnsel meemaakte in van A naar B routes of in routes met meerdere tussenpunten (routes in de reisplanner).

Een route van A naar B of een route met de reisplanner maakt niets uit.

De fout zit in de kaart, niet in de software.

Ik heb diverse devices en experimenteer met de diverse navcores (ja ja ik weet het jullie zijn daar niet zo van gediend) .

Maar ze gaan allemaal op hetzelfde punt A27 komende vanaf Gorinchem de A59 richting Made in de fout.

Gewoon een bitje in het script van de kaart op dat punt verkeerd.

Dat is trouwens alle heel lang.

Mapshare geloof ik al jaren niet meer in, dus ik heb dat nooit door gegeven.

Ik blijf van mening dat je ook door je voorruit naar de borden moet blijven kijken.

Een route van A naar B of een route met de reisplanner maakt niets uit.

Zou toch kunnen; als de route uit de reisplanner komt en de maker heeft een routepunt op een kruising of een rotonde geplaatst, maar net niet secuur genoeg, bv het routepunt net in de straat rechtsaf terwijl de route linksaf verder loopt, dan gaat het fout.

Dat is de reden waarom ik ernaar vroeg. Gezien ik uit ervaring weet dat het verschijnsel echt h

Zou toch kunnen; als de route uit de reisplanner komt en de maker heeft een routepunt op een kruising of een rotonde geplaatst, maar net niet secuur genoeg, bv het routepunt net in de straat rechtsaf terwijl de route linksaf verder loopt, dan gaat het fout.

Dat is de reden waarom ik ernaar vroeg. Gezien ik uit ervaring weet dat het verschijnsel echt h

Een navigatiesysteem is geen blindegeleidehond en er kan altijd iets fout gaan.

Nou aan het gezeur op diverse forumsites,dat en kaart of navi niet deugt,is dat anders niet af te lezen.

Schijnbaar wordt er meer gekeken op de navsat,dan naar borden bij de straat.

Je zou soms denken,dat het een "heilig" ding is,zoals sommigen over hun speeltje praten.

Het mag dan geen Blinden geleide hond zijn,maar in velen hun ogen is het een Blinden Geleide Navsat , de alles moet weten van de straat,en bijvoorbeeld al eerder op de hoogte van veranderingen is,dan de wetgever himself.

Edited by Brummi

Als het route punt verkeerd gezet wordt dan zie je als het goed is de route ook naar de kant gaan die genoemd wordt.

Ik zet juist het route punt verder op de juiste weg .

Om deze fout idd te voorkomen.

En daarnaast laat ik altijd ff de demo draaien ,mits de route niet veels te lang is.

Maar heb je de fout die ik aangeef al geprobeerd in een demo.

Dan begrijp je precies wat ik bedoel.

En deze is dus reproduceerbaar omdat ik exact weet op welk punt het is.

Wat je zegt klopt helemaal omtrent het verkeerd zetten van het routepunt. Je zult dan vervolgens de instructie krijgen om te keren op de eerste de beste positie waarvan TT vindt dat het kan. Wij verschillen daarin helemaal niet van mening. Ik probeer echter van Tom te achterhalen of iets dergelijks aan de hand kan zijn geweest; ik blijf het nl wel heel toevallig vinden dat hij "het verschijnsel" (wat naar mijn ervaring heel zeldzaam is) in betrekkelijk korte tijd diverse keren meemaakte (of dacht mee te maken). Tom...?

Ook ik zet het routepunt niet op een kruising of rotonde; zoals ik al aangaf vind ik dat niet verstandig bij gebruik van een TT. Routepunt n

Wat je zegt klopt helemaal omtrent het verkeerd zetten van het routepunt. Je zult dan vervolgens de instructie krijgen om te keren op de eerste de beste positie waarvan TT vindt dat het kan. Wij verschillen daarin helemaal niet van mening. Ik probeer echter van Tom te achterhalen of iets dergelijks aan de hand kan zijn geweest; ik blijf het nl wel heel toevallig vinden dat hij "het verschijnsel" (wat naar mijn ervaring heel zeldzaam is) in betrekkelijk korte tijd diverse keren meemaakte (of dacht mee te maken). Tom...?

Ook ik zet het routepunt niet op een kruising of rotonde; zoals ik al aangaf vind ik dat niet verstandig bij gebruik van een TT. Routepunt n

post-27645-1318760275_thumb.jpg

Het is ook zeldzaam zo'n fout.

Het was bij hem misschien wel 4 keer hetzelfde punt.

En wat de situatie betreft bij mijn fout A27 A59. daar zegt het systeem op de afrit al houd links aan.

Je zou dan zomaar de 2 linker banen richting Waalwijk kiezen.

Als het gezegd wordt nadat je al rechtsaf gegaan ben dan klopt het.

Waarschijnlijk wordt dat ook bedoelt , alleen is de melding te vroeg.

Op het onderstaande moment wordt de melding al gegeven.

Je zou zo dus richting Waalwijk gaan.

Meerdere mensen heb ik daarover al gehoord (collega's)

post-27645-1318760275_thumb.jpg

Mijn TT doet het als volgt:

Op de A27 (nog v