Sign in to follow this  
Followers 0
floske tuf

Start 25 - batterij loopt vanzelf leeg

12 posts in this topic

Hallo,

Ik heb een Start 25.

Wanneer ik hem uitschakel en een weekje laat liggen is de batterij leeg gelopen.

Is dit normaal ?

Of het normaal is, weet ik niet.....maar mijn nu precies 1 jaar oude Go 750 heeft hetzelfde, zelfs minder dan 3 dagen nadat ik hem van de autolader afhaal en weer aanzet...is het accu-icoontje al rood.

Kan geen kwaad overigens....in het verleden met een PDA, kon je je Tomtom software er weer opnieuw op gaan zetten, daar heb je met een PNA als TT geen last van.smile.png

@floske tuf: es een keertje gelezen dat je de Tommie niet echt uitzet, maar in standby. Dus na een poosje is de accu inderdaad leeg. Bij mij hangt-ie daarom altijd aan de PC. Schijnt ook beter voor de levensduur van de accu te zijn.

Graag gedaan, nog een reden waarom ik 't doe: als ik de lege Tommie aan de autolader hang geeft-ie niet direct thuis, pas na een minuutje of vijf á tien (meen ik). Erg onhandig.

Ik heb dezelfde ervaring en ben daar ronduit zeer ontevreden over. Als je met de Tomtom een wandel- of fietsroute kiest dan moet je zorgen voor een volle batterij en je beperken tot enkele uren gebruik. Dit schiet dus niet op.

In de manual van de Start 20-serie staat o.a. op pag. 78 "De genoemde gebruiksduur van de batterij is de maximale gebruiksduur" en "Raadpleeg deze Veelgestelde vragen: tomtom.com/batterytips voor tips over het verlengen van de gebruiksduur van de batterij.".

Hier kan ik overigens niets vinden over deze zgn. "maximale gebruiksduur". Weet iemand die? En de tips op de website zijn wat vanzelfsprekende aanwijzingen om de batterij te ontzien.

En inderdaad, de extra lange tijd die nodig is om een lege TT weer bedrijfsklaar te maken in de auto is op z'n minst ergerlijk te noemen.

Heeft de hele 20-serie dit probleem of zijn er ook mensen die betere ervaringen hebben?

De maximale gebruiksduur van een volledig opgeladen batterij (ook in een TomTom) is afhankelijk van een heleboel voorwaarden.

Zelf kan ik met wat lagere schermhelderheid en het geluid uit tot circa 2 uur komen. Ben ik aan het fietsen dan sluit ik de TT aan op een externe batterij zodat ik er nog ongeveer 2 uur langer gebruik kan maken van het apparaat.

De duur van het opladen van een volledig ontladen batterij is weer afhankelijk van de laadstroom en die is ook niet overal gelijk.

Hoi,

De gebruiksduur van de batterij van rond de 2 uur is vrij normaal.

Het is ook sterk afhankelijk hoe hoog je de helderheid hebt ingesteld, voel maar eens hoe warm die wordt bij een hoge helderheid.

Nu is de start serie niet bedoeld voor wandelingen of fietstochten maar voor auto navigatie met een externe voeding door middel van sigaretten plug.

Gr,

Leen.

Heb net even gekeken naar de status van de batterij van mijn start20 die al een week ongebruikt in huis ligt en de batterij is nog voor ¾ vol.

Gr,

Leen.

In de vakantie was bij mijn Go 750 na een week ongebruikt stilliggen de batterij nog steeds vol. Als je hem aanzet zonder voeding is hij inderdaad na een uur of twee wel op, maar hij loopt zeker niet vanzelf leeg als hij uit staat.

@floske tuf: ook gezien de ervaring van leen1 lijkt het me niet normaal dat jouw accu zo snel leeg is. Misschien even contact opnemen met de klantenservice?

Bij geen gebruik gaat mijn xl na 5 dagen vanzelf aan tot dat de batterij leeg, is dat mischien beter voor de batterij want hij doet het telkens weer?

Dit is al wel een oud onderwerp, maar het viel mij vandaag ook op.

De TT heeft een maandje op mijn bureau gelegen, maar de accu was mooi leeg.

Blijft hij altijd stand-by staan of kun je hem ook helemaal uitzetten?