Sign in to follow this  
Followers 0
wsmaal

Ervaringen TomTom Android?

20 posts in this topic

Binnenkort loopt (weer) de kaartupdate services af (Europa, TT One IQ).

De TT One IQ heeft beperkingen (te weinig geheugen capaciteit voor geheel Europa) en blijkt bovendien niet compatibel met USB3, waardoor updates op een ander systeem, of USB2 hub, moet gebeuren. Voorgaande is aanleiding mij te oriƫnteren op (offline) navigatie met mijn Samsung Galaxy Note 2 (externe SD 64GB, class 10).

De keuze heb ik beperkt tot TomTom en Sygic, TomTom en Sygic ondersteunen beiden HD resolutie en de app is, naar eigen zeggen, te verplaatsten naar de externe SD kaart.

De Sygic gebruikers lijken meer tevreden dan de TomTom gebruikers (zie recensies Playstore), maar ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruikers op dit forum.

Sluit mijn One IQ XL LIve gewoon aan op de usb 3 port. Dus ligt vast aan je computer. Ook mijn oude one werkt gewoon met usb 3. Op mijn Galaxy S plus heb ik West Europa staan van TomTom met HD traffic. Ook staat op mijn Galaxy Sygic met HD traffic van TomTom. Wat beter is dat is zeer persoonlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar TomTom.

Navigatie op mijn Galaxy gebruik ik als een reserve (nog niet nodig gehad). In de auto gebruik ik de on board navigatie en heel vaak de One XL IQ LIVE.

Sluit mijn One IQ XL LIve gewoon aan op de usb 3 port. Dus ligt vast aan je computer. Ook mijn oude one werkt gewoon met usb 3

Op papier is usb3 backward compatible met usb2 en usb1.1. In de praktijk blijkt echter dat er problemen zijn met usb1.1 i.c.m. usb3. Waarom de een geen probleem ondervindt met usb1.1 i.c.m. met usb3 en de ander wel, intrigeert mij.

Ik ben, zoals blijkt uit de link van vermeld ander draadje, niet de enige waarbij usb3<->usb1.1 problemen oplevert. Met mijn Garmin GPSmap 60Cx (usb1.1) ondervind ik geen probleem i.c.m. met usb3. Met de "usb2 hub workaround" kan ik op mijn One de kaart (Europa) vervangen door een ander deel van Europa of de meest recente kaart installeren.

Op mijn Galaxy S plus heb ik West Europa staan van TomTom met HD traffic. Ook staat op mijn Galaxy Sygic met HD traffic van TomTom. Wat beter is dat is zeer persoonlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar TomTom.

Navigatie op mijn Galaxy gebruik ik als een reserve (nog niet nodig gehad). In de auto gebruik ik de on board navigatie en heel vaak de One XL IQ LIVE.

Uit de vele bijdragen van posters op fora, (recente) onafhankelijke gebruikers testen, en eigen ervaringen (Navigon, TT en Garmin) houd ik het bij TomTom voor het navigeren met de auto.

Ja is mij ook niet helemaal duidenlijk waarom het bij ene usb 3 poort wel lukt en waarom bij de andere niet. Met usb 2 heb ik ook wel moeilijheden. De ene computer wel en de andere niet. En voor wat usb 3 betreft op een computer (medion) na een update Windows 8 werkt deze prima en op mijn andere computer Dell na update Windows 8 werkt de ene keer wel en de andere keer de usb 3 niet.

Het lijkt af en toe net de Lotto.

ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruikers op dit forum.

Ik gebruik ook de TT navigatie op mijn smartphones en ben daar zeer tevreden over.

Zoals onderaan te zien gebruik ik ook TomTom op een Android Smartphone en dit naar tevredenheid. Hoofdzakelijk buiten de auto in onbekende omgeving.

Ik heb als taxichauffeur zowel de Sygic een week uitgeprobeerd, maar ben toch voor de tomtom gegaan.

De Sygic heeft enkele grote voordelen:

- lifetime kaartupdates (maar die heeft tomtom ook)

- makkelijk route maken van meerdere adressen en hiervan de volgorde wijzigen (tomtom kan dat ook, maar met minder adressen

- de Sygic kan gpx routes lezen (dus lange routes met veel waypoinst (de tomtom kan dit niet)

- op de Sygic kan de hele wereld en het belangrijkste: het downloaden gaat per land.

Je kunt dus kiezen voor Nederland en nog een paar landen. Later als je op vakantie gaat, download je andere landen.

Bij de Tomtom moet je alles in 1 take downloaden en we hebben het over ruim 3 GB.

- De Sygic kan 2D weergeven met rijrichting bovenaan.

De Tomtom

-lifetime kaartupdates

- meerdere adressen in 1 route. Tot 5 adressen.

- tomtom kan dus geen routes met waypoints lezen (itn of gpx)

- groot nadeel: de tomtom kan niet 2D navigeren met rijrichting boven. Hij kan wel 2D, maar de kaart draait dus helemaal niet mee en dus kom je vaak van bovenaf naar beneden rijden en dan is rechtsaf, naar links! Ongelooflijk stom.

- Tomtom HD traffic kost 30 euro per jaar

Ondanks de vele voordelen van de Sygic, ben ik toch voor tomtom gegaan. Ik vond de gekozen routes van Sygic vaak bedenkelijk. Ik had m op snelste weg, maar nog wilde hij dwars door Hilversum terwijl ik 300 meter van de snelweg reed.

De HD traffic op de tomtom ben ik verdeeld positief over. Hij ziet alle files heel snel en accuraat, maar zelf een betere weg bedenken doet hij slecht. Ik heb dit wel aangezet, maar mn tomtom xl live doet dit veel veel beter.

Ik gebruik t bijvoorbeeld als ik naar mn werk wil en dan kijk ik waar het vaststaat. Dan rij ik zelf de snelste weg, terwijl de tomtom eigenlijk een andere weg aanraadt.

Als ik toch mn eigen weg neem en de tomtom met mn keuze meegaat, blijkt dat mijn weg veel sneller was dan die van tomtom.

Ik vind dat heel raar. In dit geval ken ik alle weggetjes, maar ergens ander waar ik niet zo bekend ben weet ik dat natuurlijk niet. De tomtom moet dan de snelste weg aangeven, maar doet dat niet echt lekker.

De layout van tomtom vind ik wel ongeevenaard. Heerlijk duidelijk.

De sygic vindt ik minder.

Ik zou zeggen: de sygic kan je een week uitproberen. Doe dat gewoon en oordeel zelf :)

Ik heb als taxichauffeur zowel de Sygic een week uitgeprobeerd, maar ben toch voor de tomtom gegaan.

De Sygic heeft enkele grote voordelen:

- lifetime kaartupdates (maar die heeft tomtom ook)

- makkelijk route maken van meerdere adressen en hiervan de volgorde wijzigen (tomtom kan dat ook, maar met minder adressen

- de Sygic kan gpx routes lezen (dus lange routes met veel waypoinst (de tomtom kan dit niet)

- op de Sygic kan de hele wereld en het belangrijkste: het downloaden gaat per land.

Je kunt dus kiezen voor Nederland en nog een paar landen. Later als je op vakantie gaat, download je andere landen.

Bij de Tomtom moet je alles in 1 take downloaden en we hebben het over ruim 3 GB.

- De Sygic kan 2D weergeven met rijrichting bovenaan.

De Tomtom

-lifetime kaartupdates

- meerdere adressen in 1 route. Tot 5 adressen.

- tomtom kan dus geen routes met waypoints lezen (itn of gpx)

- groot nadeel: de tomtom kan niet 2D navigeren met rijrichting boven. Hij kan wel 2D, maar de kaart draait dus helemaal niet mee en dus kom je vaak van bovenaf naar beneden rijden en dan is rechtsaf, naar links! Ongelooflijk stom.

- Tomtom HD traffic kost 30 euro per jaar

Ondanks de vele voordelen van de Sygic, ben ik toch voor tomtom gegaan. Ik vond de gekozen routes van Sygic vaak bedenkelijk. Ik had m op snelste weg, maar nog wilde hij dwars door Hilversum terwijl ik 300 meter van de snelweg reed.

De HD traffic op de tomtom ben ik verdeeld positief over. Hij ziet alle files heel snel en accuraat, maar zelf een betere weg bedenken doet hij slecht. Ik heb dit wel aangezet, maar mn tomtom xl live doet dit veel veel beter.

Ik gebruik t bijvoorbeeld als ik naar mn werk wil en dan kijk ik waar het vaststaat. Dan rij ik zelf de snelste weg, terwijl de tomtom eigenlijk een andere weg aanraadt.

Als ik toch mn eigen weg neem en de tomtom met mn keuze meegaat, blijkt dat mijn weg veel sneller was dan die van tomtom.

Ik vind dat heel raar. In dit geval ken ik alle weggetjes, maar ergens ander waar ik niet zo bekend ben weet ik dat natuurlijk niet. De tomtom moet dan de snelste weg aangeven, maar doet dat niet echt lekker.

De layout van tomtom vind ik wel ongeevenaard. Heerlijk duidelijk.

De sygic vindt ik minder.

Ik zou zeggen: de sygic kan je een week uitproberen. Doe dat gewoon en oordeel zelf :)

Even een aanvulling, als je een nieuwe telefoon koop heb je aan tomtom niets meer, is niet over te zetten. Bij Sygic gaat dit namelijk wel, scheelt toch zo'n 50 euro.

Als je TomTom op een ander android toestel wil installeren krijg je de mededeling dat het maar op een toestel werkt en dan kan je kiezen dat je het wil overzetten op het nieuwe toestel.

Als je TomTom op een ander android toestel wil installeren krijg je de mededeling dat het maar op een toestel werkt en dan kan je kiezen dat je het wil overzetten op het nieuwe toestel.

Zou je mij kunnen vertellen hoe dat werkt, ik krijg volgende maand een nieuw telefoon .

Bij de iPhone is het idd ook zo dat de TomTom app is geregistreerd op uw account en dan gebruikt kan worden op de nieuwe iPhone zonder extra kosten.

Ik neem daarom ook aan dat het bij de Android versie soortgelijk zal werken zoals @Holyhead ook al noemde.

[quote name=mio_ferry34' timestamp='1363535079' post='208818'

Een prima overzicht.

Ik heb Sygic, i.c.m. Samsung Galaxy Note 2, geprobeerd en, in tegenstelling tot mijn voornemen, toch gekozen voor Sygic + HD TT Traffic (NL).

De keuze heb ik (niet vaak meer op de weg) gebaseerd op enkele korte globale testjes. Zeer snel herberekenen route. Bijvoorbeeld, Roosendaal-Vlaardingen berekent TT/Sygic via A17/A16. Als je op de A17 de afslag Fijnaart neemt dan berekent de Sygic gedecideerd A59/A29/Benelux (TT blijft lang zeuren om te keren). Voorts, geen onnodige audio meldingen (links aanhouden bij een enkelvoudige simpele afslag op een snelweg die je 50 km moet volgen is niet relevant), plezierige layout met duidelijke maximum snelheid aanwijzingen.

Sygic is m.i. niet veel minder dan TT, maar wellicht moet ik na onze reis door Europa mijn mening bijstellen. De TT One IQ gaat als backup mee ;-)

Zou je mij kunnen vertellen hoe dat werkt, ik krijg volgende maand een nieuw telefoon .

Ik kan je niet exact zeggen hoe het werkt. Ik heb TomTom op mijn Galaxy S plus.

Toen ik via Google Play TomTom wilde installeren op mijn Tablet kreeg ik de mededeling dat ik het maar op een toestel tegelijk kon gebruiken en of ik de gevens wilde overnemen of iets van dergelijke strekking. Ik heb dat toen niet gedaan omdat ik het gewoon op mijn telefoon wilde houden. Zoals @Filemaker al opmerkte werkt het ook zo op Iphone. Je kan het altijd proberen.

Overigens als je contact opneemt met TomTom zullen ze je precies vertellen hoe je het moet doen.

Het enige voordeel van Sycig is dat het op meerdere toestellen werkt (zelfs HDT). Mogenlijk kan dat origineel niet maar het draait bij mij op beide toestelen (telefoon en Tablet van Samsung).

Een prima overzicht.

Ik heb Sygic, i.c.m. Samsung Galaxy Note 2, geprobeerd en, in tegenstelling tot mijn voornemen, toch gekozen voor Sygic + HD TT Traffic (NL).

De keuze heb ik (niet vaak meer op de weg) gebaseerd op enkele korte globale testjes. Zeer snel herberekenen route. Bijvoorbeeld, Roosendaal-Vlaardingen berekent TT/Sygic via A17/A16. Als je op de A17 de afslag Fijnaart neemt dan berekent de Sygic gedecideerd A59/A29/Benelux (TT blijft lang zeuren om te keren). Voorts, geen onnodige audio meldingen (links aanhouden bij een enkelvoudige simpele afslag op een snelweg die je 50 km moet volgen is niet relevant), plezierige layout met duidelijke maximum snelheid aanwijzingen.

Sygic is m.i. niet veel minder dan TT, maar wellicht moet ik na onze reis door Europa mijn mening bijstellen. De TT One IQ gaat als backup mee ;-)

Je kan natuurlijk niet Sygic op android vergelijken met de TT One Iq voor wat betreft de snelheid van herberekenen. Dan zal je moeten vergelijken met TomTom op Android. De herberekening van TomTom op Android is vele malen sneller dan op de TT One Iq.

duidelijke maximum snelheid aanwijzingen zie je bij TomTom voor android linksonder en als het overschreden wordt dan wordt het vak rood.

Sygic wordt al vele jaren de TomTom kloon genoemd.

Je kan natuurlijk niet Sygic op android vergelijken met de TT One Iq voor wat betreft de snelheid van herberekenen. Dan zal je moeten vergelijken met TomTom op Android. De herberekening van TomTom op Android is vele malen sneller dan op de TT One Iq.

Dat TT/IQ minder snel herberekend dan Android/Note2 is een feit. TT/IQ blijft echter bij elke rotonde aangeven om te keren. Pas nadat een aantal malen dat advies is genegeerd komt TT uiteindelijk met dezelfde route als Sygic. Is dat te wijten aan dat de TT/IQ minder snel herberekend?

Dat TT/IQ minder snel herberekend dan Android/Note2 is een feit. TT/IQ blijft echter bij elke rotonde aangeven om te keren. Pas nadat een aantal malen dat advies is genegeerd komt TT uiteindelijk met dezelfde route als Sygic. Is dat te wijten aan dat de TT/IQ minder snel herberekend?

Ik denk dat er dan iets niet goed is met de TT/IQ.

Passeer elke dag 2 rotondes en krijg nooit de mededeling van omkeren.

Of het aan de snelheid ligt geen idee. Je kan het alleen maar vergelijken met TomTom op android.

Overigens mankeerd er verder niets aan Sygic zoals ik al opmerkte de TT Kloon.

Ik ben in bezit van 2 Galaxy's S3, op de een TT Europa en op de andere Sygic Europa.

Als ik op alle 2 dezelfde routes ingeef,en daarna expres een andere weg neem, dan is de TT een fractie van een seconde sneller in het herberekenen.

Maar persoonlijk vindt ik TT gebruiks vriendelijker.

Het enige voordeel van Sycig is dat het op meerdere toestellen werkt (zelfs HDT).

Oh....heb je dan geen Vodafone SIM nodig...of werkt HDT van Sygic met alle providers (KPN, Tmobile) ?

Nee je verbind met de server van Sygic. Op mijn mobiel heb ik Simyo en op mijn tablet AH. Deze maken beiden gebruik van het netwerk van KPN.

Oh....heb je dan geen Vodafone SIM nodig...of werkt HDT van Sygic met alle providers (KPN, Tmobile) ?

Je moet wel een smart telefoon hebben !