Sign in to follow this  
Followers 0
Rob Ot

Nieuws: Nieuw: Navcore 13

56 posts in this topic

Artikel op jouwTomTom:

Nieuws
Nieuw: Navcore 13
TomTom heeft gisteren tijdens het TomTom Event 2013 nieuwe navigatiesoftware gepresenteerd. Deze heeft als basis het zogenoemde NavKit, een navigatie-engine die de 'motor' moet gaan vormen voor alle toekomstige producten van het Amsterdamse bedrijf. Sneller Doordat de componenten van NavKit fle (...)
Klik op de kop om dit artikel te lezen

Klik op 'REAGEREN' als je op dit artikel wilt reageren

Voorlopig nog geen enkel "groot nieuws" voor bestaande apparaten voorbij zien komen, valt dus vies tegen dat "grote nieuws".

Er word natuurlijk weer groot ingezet op de nieuwe apparaten en als we die maar verkopen en verder zoek het maar uit.

Klinkt waarschijnlijk erg negatief en jawel, zo is het ook bedoelt.

Voorlopig nog geen enkel "groot nieuws" voor bestaande apparaten voorbij zien komen, valt dus vies tegen dat "grote nieuws".

Er word natuurlijk weer groot ingezet op de nieuwe apparaten en als we die maar verkopen en verder zoek het maar uit.

Oh jee, nu krijg je ''PuNkEnStEiN'' op je dak... die houd niet van negativiteit op TomTom tongue.png

Al met al vond ik het ook wat tegenvallen, maar de nieuwe modellen mogen er zijn... Hopelijk hebben ze geleerd van de vorige fouten... Dus we geven TomTom eerst maar eens het voordeel van de twijfel.

Jammer dat de prijzen en de verkoop data nog niet bekent zijn gemaakt... Ik zie dit wel als een goede opvolger voor mijn Go 750 Live.

Voor sommigen zal TomTom het nooit goed doen.Je kunt ook niet iedereen tevreden stellen.Is ook niet goed,want dan wordt het zo ééntonig,en blijft er niks te mekkeren over.Ik wacht even af,hoe dit zich ontwikkeld,maar dit zou zo maar eens de opvolger kunnen worden voor mijn Navigon.In ieder geval zie een Becker niet zitten als opvolger.En de GUI van Navcore 13 van TomTom staat me wel aan.En opvolger met Live a la Navigon heeft Garmin toch niet.En mag het voor sommigen dan geen "schokkend nieuws" zijn,ik vind het wel een zeer mooie verbetering van de GUI..En misschien komt TomTom wel met een upgrade pakket voor oudere types,waar een geldelijke bijdrage voor noodzakelijk is.

Ben eerlijk gezegd nog geen Satnav fabrikant tegen gekomen die groot inzet met een upgrade

voor zijn bestaande apparaten. Maar van TomTom wordt dit kennelijk wel verwacht biggrin.png

In het artikel hebben ze het over gratis zoeken via 'sms'. In dit geval is dat echter een foute Nederlandse vertaling van het Engelse 'text'. Het heeft hier niets met sms te maken. Er wordt namelijk bedoeld dat je via een regel tekst kunt zoeken, dus je hoeft bijvoorbeeld niet eerst aan te geven dat je een POI wil zoeken, en dan de plaats, en dan het type POI etc. Je kunt gewoon een aantal trefwoorden ingeven zoals 'stadion eindhoven', of 'pizza soest'. Ook worden nu POI's en adressen in een scherm tegelijkertijd getoond als men de zoekwoorden intypt (links de adressen en rechts de POI's). Ik heb het zelf even mogen proberen en mijn eerste indruk was positief; het zoeken gaat een stuk sneller op deze manier.

Een ander ding wat me opviel is de snelheid van het renderen van de kaart. Dit gaat op een andere manier nu, en het scrollen en opbouwen duurt nu gelukkig niet zo lang meer. De manier van renderen lijkt nu een beetje op de Bing Maps.

De menu-structuur is trouwens compleet anders; vanaf het allereerste model tot aan de nieuwe NAV3 modellen was het menu voor 95% hetzelfde, maar nu lijkt het er totaal niet meer op. Je hebt nu niet meer de bekende pagina's met 6 icoontjes voor de verschillende functies. Het eerste waaraan ik dacht was dat het meer op wat 'Android-achtigs' leek. Of dit een verbetering is weet ik niet, want het traditionele TomTom menu was in mijn opzicht zeer helder en logisch ingedeeld. Het zal in ieder geval wennen zijn hoe het nu in elkaar zit.

Edited by loekverhees

........Een ander ding wat me opviel is de snelheid van het renderen van de kaart. Dit gaat op een andere manier nu, en het scrollen en opbouwen duurt nu gelukkig niet zo lang meer. De manier van renderen lijkt nu een beetje op de Bing Maps.

Dat was mij ook al opgevallen ja.....ziet er een stuk beter uit dan zoals ik nu een kaartsnede gebruik (en dat doe ik nogal eens onderweg, om te kijken hoe de TT mij wil laten rijden)
De menu-structuur is trouwens compleet anders; vanaf het allereerste model tot aan de nieuwe NAV3 modellen was het menu voor 95% hetzelfde, maar nu lijkt het er totaal niet meer op.

Oh jee......daar schrik ik van, ik zou niet graag onderweg steeds moeten gaan zoeken waar DIE en DIE knop nu zit.rolleyes.gif

En misschien komt TomTom wel met een upgrade pakket voor oudere types,waar een geldelijke bijdrage voor noodzakelijk is.

Waarom niet, dat was met mijn Navigon een paar jaar geleden (tegen betaling) ook mogelijk.

In het artikel hebben ze het over gratis zoeken via 'sms'. Dat is een foute Nederlandse vertaling van het Engelse 'text'. Het heeft niets met sms te maken.

Je hebt helemaal gelijk. Is aangepast in de tekst. Dank!

Nou de vraag of dit voor oudere Tom Tom's ook komt ?

Denk het niet gezien dat het wel nog meer zou vragen van de processor en geheugen.

Dit komt er inderdaad helaas niet voor de oudere modellen (NAV3 en ouder). Of dat gedaan is door een minder CPU en geheugen weet ik niet; ik weet namelijk niet wat voor CPU er in de nieuwe modellen zit (het RAM geheugen is voor de NAV4 modellen 512 MB). Maar het zou inderdaad wel een logische verklaring zijn. Ze hebben de software en achterliggende code voor de NAV4 helemaal opnieuw hebben opgebouwd. Die zal waarschijnlijk een stuk efficiënter geschreven zijn en daarmee zou ook snelheidswinst gehaald kunnen zijn. Om meer nieuwe apparaten te kunnen verkopen zouden ze besloten kunnen hebben om daarom deze nieuwe features niet voor oudere modellen beschikbaar te maken. Maar waarschijnlijk zal het een combinatie van beide zijn.

Edited by Loek

Het kompas lijkt ook weer terug te zijn in de NAV4 apparaten. Zie bijvoorbeeld de video hieronder. Het kompas wijst nu in de rijrichting, hopelijk kun je het ook naar het noorden of de bestemming laten wijzen.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=A8ry3gUq5k8.

Edited by Loek

Ok, alles leuk en aardig maar toch blijft bij de vraag waar blijft nu dat "grote nieuws".

Als iedere fabrikant van nieuwe speeltjes dat op deze manier zou aankondigen staat Nu.nl iedere dag vol met "groot nieuws".

Blijf erbij dat TT zich aan borst klopperij schuldig maakt het zou hun sieren om gewoon eens rustig iets op de markt te zetten en als dan dit keer blijkt dat het wel een uitstekend apparaat is met dito software en update en bijwerk programma, het complete plaatje dus prima is, dan mogen ze het wat mij betreft van de daken schreeuwen .

Helaas leert de praktijk dat TT tegenwoordig eerst lanceert en dan tot aan de vervanging bezig is met knip en plakwerk om de nieuwe gebruikers tevreden te krijgen en de oude gebruikers over te laten gaan tot aankoop van dat product. Heden ten dagen is oude aparatuur echter vaak vele malen beter dan de nieuwe.

Maar de toekomst zal het leren, kan er ook best volledig naast zitten hoor.

@Bouma, ik ben het geheel met je eens... beter had ik het niet kunnen zeggen..

Ik vind die schreeuw partij van TT ook wat overbodig, geweldig weer een nieuwe TomTom.. maar kom dan ook met prijzen en verkoop data en geef meer informatie omtrent type beeldscherm, geheugen en processor.

Ik zal wel weer negatief zijn, maar het zal mij niets verwonderen als TT deze nieuwe Go op de markt brengt wanneer de zomervakantie`s alweer lang voorbij zijn.  dry.png

Ik zal wel weer negatief zijn, maar het zal mij niets verwonderen als TT deze nieuwe Go op de markt brengt wanneer de zomervakantie`s alweer lang voorbij zijn.  dry.png

Elk nadeel heeft zijn voordeel; hopelijk neemt TomTom nu echt de tijd en brengen ze de nieuwe modellen pas uit als ze echt klaar zijn. De NAV3 modellen waren zoals iedereen wel weet veel te vroeg uitgebracht. Hopelijk maken ze niet dezelfde fout. Als dat resulteert in een iets latere release-datum na de zomervakantie, dan hoor je mij niet klagen :-). Maar misschien hadden ze de modellen wel wat later kunnen aankondigen dan, daar ben ik het wel mee eens.

Edited by Loek

@Bouma, helemaal gelijk en ook helemaal met je eens.

Zou overigens leuk zijn dat ze bijvoorbeeld de Navcore eens een goeie update geven qua interface, kompas, etc.

Maar ja ik ben bang dat de oude devices geen aandacht meer krijgen van TT en ze zich nu helemaal op de nieuwe modellen gaan richten.

Ze zien er wel mooi uit maar ik waag me er nog niet aan.

Ik kan me iets heugen dat bij de vorige GO modellen van alles werd geroepen en dat meer als de helft niet werkte.

Dus ik wacht nog wel even met de eventuele aanschaf van een nieuwe GO.

Ze zien er wel mooi uit maar ik waag me er nog niet aan.

Ik kan me iets heugen dat bij de vorige GO modellen van alles werd geroepen en dat meer als de helft niet werkte.

Dus ik wacht nog wel even met de eventuele aanschaf van een nieuwe GO.

Helemaal mee eens..... helaas...

Vreemd hoor. Een volledige nieuwe lijn die (in mijn ogen) mooi is weergegeven. Een Navkit die vwn. opzet volledig afwijkt van wat we tot nu toe hebben gehad. Aangezien een aantal mensen roepen dat ze schijnbaar geen "groot nieuws" hebben gezien, vraag ik mij af wat er dan wel had moeten komen. Wanneer je roept dat dit het niet is, zul je ongetwijfeld een idee hebben wat het dan wel had kunnen zijn.

Edited by Hensepens

Vreemd hoor. Een volledige nieuwe lijn die (in mijn ogen) mooi is weergegeven. Een Navkit die vwn. opzet volledig afwijkt van wat we tot nu toe hebben gehad. Aangezien een aantal mensen roepen dat ze schijnbaar geen "groot nieuws" hebben gezien, vraag ik mij af wat er dan wel had moeten komen. Wanneer je roept dat dit het niet is, zul je ongetwijfeld een idee hebben wat het dan wel had kunnen zijn.

Groot nieuws was bijvoorbeeld geweest:

"we hebben alle opmerkingen van afgelopen jaren ter harte genomen en we gaan het voor eens en voor altijd goed oplossen, pas als dit naar ieders tevredenheid opgelost is zullen we ons pas weer wagen aan nieuwe lijnen. Deze laatste zullen we slecht na uitvoerig testen in de praktijk lanceren teneinde situaties uit het verleden te voorkomen"

Edited by S.A.Bouma

Deze laatse zullen we slecht na uitvoerig testen in de praktijk lanceren teneinde situaties uit het verleden te voorkomen"

Ik zeg Drs. S.A. Bouma for president...forumsmiley922.gifen dan wel bij TomTom... forumsmiley4419.gif

Edited by ArsLP

laugh.png Groot nieuws was bijvoorbeeld geweest:

"we hebben alle opmerkingen van afgelopen jaren ter harte genomen en we gaan het voor eens en voor altijd goed oplossen, pas als dit naar ieders tevredenheid opgelost is zullen we ons pas weer wagen aan nieuwe lijnen. Deze laatste zullen we slecht na uitvoerig testen in de praktijk lanceren teneinde situaties uit het verleden te voorkomen"

Moet toch even lachen nu. laugh.png

Moet toch even lachen nu. laugh.png

Ik ook toen ik het typte, maar geef toe dat was pas groot nieuws geweest wink.png. Maar goed ik ben ondertussen weer op aarde geland en terug in de realiteit.

Groot nieuws was bijvoorbeeld geweest:

Tja. Ik zie vooralsnog een kompas pijl die daadwerkelijk wijst naar het noorden (vind ik belangrijk). ik zie een menu structuur die lijkt op een opzet van een merk van onze oosterburen wat helaas wordt uitgekleed door een bedrijf aan de overkant van de oceaan, een kaart die ik kan vergroten of verkleinen op een manier die ik gewend ben van mijn tablet en wanneer ik het goed heb gezien flitspalen met daarbij duidelijke informatie waarop wordt flitst.

Zaken die ik volgens mij hier vaak genoeg voorbij heb zien komen. En vwb. de kwaliteit. Het is nu gissen of het wel of niet slecht zal zijn.

Ik vind de vormgeving op alle fronten er op vooruitgegaan. En na al die jaren hebben ze de oude menu-structuur overboord gegooid. Lijkt mij  nogal een wijziging. Je kunt de zaken natuurlijk ook negatief benaderen. Dan valt er altijd wel wat te klagen.

Edited by Hensepens

Is die Navcore 13 straks ook beschikbaar voor de GO LIVE 1005 dat iemand weet?

Zoals al in bericht #11 staat komt deze navcore niet voor eerdere modellen beschikbaar.