Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

EPT doet het niet op mijn Go 950

23 posts in this topic

Nu heb ik eindelijk weer een Go 950 (na bijna 3 jaar)....doet de EPT melding het niet.wacko.png

Ik heb de officieële Navcore erop zitten (9.510)....heb ook nog een oudere Navcore erop gezet, maar niks helpt, het EPT icoontje komt gewoon niet tevoorschijn (scherm is grijs in een tunnel), kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn ?

De 950 doet zijn werk overigens verder uitstekend, ook Live werkt prima.good.gif

Het zal toch niet zo zijn dat bij deze 950 de EPT is weg gelaten, alhoewel hij wel EPT dient te hebben ?

De TomTom GO 950 is voorzien van Geavanceerde Positioneringstechnologie of EPT. Met EPT (Enhanced Positioning Technology ofwel Geavanceerde Posi-tioneringstechnologie) wordt je positie automatisch geschat als je tijdens het rijden even geen GPS-signaal hebt, bijvoorbeeld als je door een tunnel rijdt. 

Als EPT wordt gebruikt, wordt in de rijweergave het EPT-pictogram weergegeven

NB:

ik bedenk opeens tijdens het typen, dat ik morgen...als ik door een tunnel moet....die 12V stekker van de Re-Radiating antenne er eens uit moet trekken....kijken of die hem stoort of zo, alhoewel ook die natuurlijk in een tunnel geen GPS signaal kan doorgeven.unsure.png

Zoals eerder gezegd door mij let ik eigenlijk nooit op dat icoontje. Wat ik wel merk is dat het scherm inderdaad een soort van grijs wordt, maar dat de pijl wel blijft bewegen over de weg. Voor mij het bewijs dat EPT wel degelijk werkt, ook al wordt het scherm grijs.

Zoals eerder gezegd door mij let ik eigenlijk nooit op dat icoontje. Wat ik wel merk is dat het scherm inderdaad een soort van grijs wordt, maar dat de pijl wel blijft bewegen over de weg. Voor mij het bewijs dat EPT wel degelijk werkt, ook al wordt het scherm grijs.

In de op de GO 950 volgende modellen wordt dit "doorgaan in tunnels" softwarematig geregeld. Beide systemen, zowel EPT als het in de software regelen van navigeren in tunnels werkt redelijk, maar is altijd bij benadering.

ZO, hoort het te werken.

Er zijn best wel veel tunnels in Europa (o.a. Zwitserland) waar er meerdere afslagen zich in de tunnel bevinden. Zowel met EPT als met de sofwarematige oplossing geeft dit problemen. 

Mijn persoonlijke voorkeur heeft de sofwarematige manier , omdat bij EPT ook de bewegingen van het voertuig wordt meegerekend. In tunnels met bochten geeft dit met het EPT systeem grotere fouten.

EPT is dan denk ik niet aan mij besteed. Ik kom/kwam niet in situaties waarbij het zijn nut kan bewijzen. wink.png

Waarom ik dit topic heb geopend : waarom doet de EPT niks op mijn 950.

En ik heb 3 jaar geleden korte tijd (met mijn eerste 950) met EPT door tunnels gereden en beviel mij uitstekend.....vooral in Brussel Centrum voldeed het prima (ook afslagen in de tunnel).

De vraag is dus : is dit een Software of Hardware probleem.

Waarom ik dit topic heb geopend : waarom doet de EPT niks op mijn 950.

U heeft gelijk, sorry voor de afdwaling.

-----

ik bedenk opeens tijdens het typen, dat ik morgen...als ik door een tunnel moet....die 12V stekker van de Re-Radiating antenne er eens uit moet trekken....kijken of die hem stoort of zo, alhoewel ook die natuurlijk in een tunnel geen GPS signaal kan doorgeven.unsure.png

Heeft u dit al uitgeprobeerd?

Heeft u dit al uitgeprobeerd?

Nee, vandaag geen tunnel tegen gekomen....maar dat zal deze week nog wel een keer gebeuren smile.png

Heeft deze het dan wel gedaan bij de vorige eigenaar ?

Heeft deze het dan wel gedaan bij de vorige eigenaar ?

Dat weet ik niet....heb het telefoonnummer ook niet meer om het hem te vragen.

Bron: TomTom.

"Enhanced Positioning Technology of EPT maakt een schatting van je positie wanneer de GPS-ontvangst slecht is, bijvoorbeeld wanneer je tussen hoge gebouwen door rijdt.

Je GO gebruikt locatiesensoren (een gyro (meet de richting) en accelerometer (meet vertraging of versnelling)) om je snelheid en rijrichting te bepalen en maakt aan de hand hiervan een schatting van je huidige locatie. Het werkt of er nu wel of geen route gepland is.

EPT kan alleen een schatting van de locatie van je GO maken. Je precieze locatie kan alleen worden berekend wanneer je GO een krachtig GPS-signaal ontvangt.

Wanneer je GO gebruikmaakt van EPT om je locatie in te schatten, wordt het EPT-pictogram op de statusbalk weergegeven.

Je GO zorgt voor automatische kalibratie van EPT. Indien het kalibreren niet is voltooid wanneer je GO de GPS-ontvangst verliest, kan EPT niet worden gebruikt en wordt het scherm grijs. Dit kan het geval zijn wanneer er bij aanvang van de rit geen GPS-ontvangst is.

De kalibratie wordt automatisch uitgevoerd: hiervoor hoef je niets te doen. Het is wel handig om te weten hoe het kalibratieproces ongeveer in zijn werk gaat. Elke keer dat je navigatiesysteem wordt ingeschakeld, stelt je TomTom GO de locatiesensoren opnieuw in. Om te zorgen dat je locatie zo nauwkeurig mogelijk wordt geschat, kalibreert je GO de sensoren gedurende de hele reis. Voor een geslaagde kalibratie moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
• Je GO ontvangt een krachtig GPS-signaal.
• Je auto heeft minstens vijf seconden stilgestaan en heeft daarna minstens 
een minuut lang op een recht en vlak stuk weg gereden."

En , al wat meer te weten gekomen ?

Ik bleek verkeerd te hebben gekekenblush.png .....bij mijn eerste 950 (3 jaar geleden) zag ik RECHTS onderaan op het scherm een knipperend icoontje verschijnen dat EPT aan het werk was in een tunnel (met ook de letters EPT ernaast), maar nu staan er LINKS onderaan (naast mijn icoontje van het mobieltje) alleen 3 kleine streepjes die blijkbaar de EPT voorstellen.

Tevens staat er soms ook links onderaan een icoontje die lijkt op een ruitenwisser of zo.....moet blijkbaar nog wennen aan mijn 950, weet niet wat die betekend. smile.png

http://www.gpsmagazine.com/assets/review-tomtomgo930/map_screen_tomtom_ept.gif

Nu zag dat EPT icoontje er op mijn oude 950 van 3 jaar geleden nog weer anders uit dan deze....en wat dat ruitenwisser-icoontje (zoals ik hem maar noem) moet betekenen ben ik ook nog niet uit.

Een voorbeeld van het huidige EPT icoontje kan ik even niet zo snel vinden.....maar de EPT werkt dus wel, dank voor het meedenken allemaal.wink.png

NB:

ik heb de hele handleiding van de Go 950 van boven naar onderen door gebladerd, maar dat vreemde ruitenwisser-icoontje kan ik niet verklaren.....die handleiding is natuurlijk vermoedelijk 3 jaar oud (of nog ouder) en ondertussen kunnen ze in die 3 jaar wat dingen veranderd hebben, er zijn de nodige navcores bij gekomen....maar misschien dat een andere 950 gebruiker dit weet.

Het enige "ruitenwissericoontje" wat althans op een ruitenwisser lijkt is het symbool voor "Geluid uit" op pagina 21 van de handleiding. Daar staat overigens ook nog het 'oude' symbool voor EPT.

Het enige "ruitenwissericoontje" wat althans op een ruitenwisser lijkt is het symbool voor "Geluid uit" op pagina 21 van de handleiding. Daar staat overigens ook nog het 'oude' symbool voor EPT.

Nee, het Geluid-uit icoontje is het niet....het lijkt op een soort regenboogje  (90 graden) met in het midden een streep erdoor...ik noem het maar een soort ruitenwisser...vraag me werkelijk af waar die voor dient.

Overigens is die niet altijd aanwezig, let er ook niet continue op.

V.w.b. het EPT icoontje....snap ik wel waarom die mij nooit was opgevallen...ik zit uiteraard zonder leesbril op tijdens het rijden en de laatste weken veel met zonnebril.....dus dat is de reden waarom ik hem niet zag in eerste instantie en VOORAL omdat ik van 3 jaar geleden nog wist dat het EPT icoontje RECHTS onderaan stond, gaan die sukkels van Tomtom het naar de andere kant verhuizen + dat ze de letters EPT er niet meer bij zettenrolleyes.gif

Het oude icoontje was juist zo duidelijk te zien (ook voor mensen die wat kippig zijn geworden) en dan ook nog EPT ernaast....en NU hebben ze dus alleen nog dit erin staan en dan dus LINKS....waar het soms barst van allerlei icoontjes.unsure.png

Maar ja, jullie kennen mijn mening over de ontwikkelingen bij Tomtom de laatste paar jaar, laat ik het hier maar bij houden.

(Leidserijn-tunnel A2 bij Utrecht)

Foto-4MVCKMJP.jpg

Om toch nog even reclame te maken voor de Re-Radiating antenne van Progin....deze foto maakte ik ook nog vandaag.....kan hem aanbevelen voor een ieder met een navigatie en WW ramen, ook zonder die ramen trouwens een aanrader, als je veel in drukke steden met hoge gebouwen moet rijden.

10 Satellieten vrijwel allemaal VOL en de laatste 2 doen het bij mij nooit, misschien staan die niet *aan* in de ruimte of zo ? crazy.gif

Foto550-NQANIGYM.jpg

Om toch nog even reclame te maken voor de Re-Radiating antenne van Progin....deze foto maakte ik ook nog vandaag.....kan hem aanbevelen voor een ieder met een navigatie en WW ramen, ook zonder die ramen trouwens een aanrader, als je veel in drukke steden met hoge gebouwen moet rijden.

10 Satellieten vrijwel allemaal VOL en de laatste 2 doen het bij mij nooit, misschien staan die niet *aan* in de ruimte of zo ? crazy.gif

Foto550-NQANIGYM.jpg

Je Tommetje 'ziet' 12 satellieten, maar kan er maar maximaal 10 gebruiken.

Grtz, Peter.

Dat regenboog symbool betekend dat er geen live-services zijn.

Soms te zien na direct opstarten, of als je ervoor kiest geen informatie te delen.

Je Tommetje 'ziet' 12 satellieten, maar kan er maar maximaal 10 gebruiken.

Grtz, Peter.

Ah, weer wat opgestoken good.gif

En Herzon : dank voor de tip....zal het eens in de gaten houden.smile.png