Sign in to follow this  
Followers 0
HeleneK

welke Tomtom?

17 posts in this topic

Hallo,

Ik ben nieuw hier en stel maar meteen een vraag.

Na een Mio en een Medion navigatie, waarover ik niet zo tevreden was (vooral de Mio niet)  ga ik nu voor een Tomtom. Ik ben mij daarop aan het oriënteren en wat mij zo wie zo al verbaast zijn de enorme hoeveelheden soorten.

Nu ben ik uitgekomen op 2 navigaties; de start 25m europa en de 135m. (die zou ik via de ING zou kunnen bestellen).

Mijn eisen zijn niet zo hoog; ik wil graag een navigatie die mij goed de weg wijst en vooral ook snel opstart. Dat schort er aan mijn huidige Medion nogal aan. Ik ben de halve stad al doorgereden als de Medion weet waar we zitten.

Nu lees ik in reviews en ook bij de consumentenbond dat vooral de 135 m traag opstart.

Heeft iemand ervaring met beide toestellen? En wat raden jullie aan? 

Alvast bedankt voor de hulp,

Helene

Wat bedoel je met traag opstarten? De tijd dat je daadwerkelijk beeld hebt of de tijd dat het apparaat weet waar je je bevindt?

Dat traag opstarten kun je vaak verhelpen door buiten al de navigatie aan te zetten zodat hij snel een GPS fix heeft...en dan pas de auto binnen stappen.

Maakt niet uit welk merk je hebt, ze werken in principe allemaal hetzelfde.

En mocht je een auto hebben met sterk warmtewerende ramen, dan beinvloed dit de ontvangst van een GPS ook nadelig.

Daarom werk ik in mijn auto (een Renault) met WW ramen al 2 jaar met een extra GPS antenne (de ontvanger dus OP het dak).

Qua keus voor welke TT kan ik je helaas niet helpen aangezien ik nog met een ouderwetse TT werk (Go 950) wink.png

Met traag opstarten bedoel ik dat als ik (in de auto) een adres in type het dan behoorlijk lang duurt voordat ik info krijg hoe ik moet rijden. De navigator is dan wel aan het zoeken maar dat duurt dus lang.

Met traag opstarten bedoel ik dat als ik (in de auto) een adres in type het dan behoorlijk lang duurt voordat ik info krijg hoe ik moet rijden. De navigator is dan wel aan het zoeken maar dat duurt dus lang.

Ja, dat kan wel kloppen.....want dan heeft je navigatie nog niet de (minimaal) 3 vereiste satellieten gevonden waarmee hij een fix krijgt waar je op dat moment bent.....want van vrijwel elk merk die ik ooit heb gehad, gaat het erom dat je al een GPS fix hebt en je op het scherm kunt zien waar je je op dat moment bevindt....en dan is de route berekenen (zeker als het niet zover weg is) secondenwerk voor de navigatie.

Bedoel je er echter mee dat je reeds een GPS fix hebt en het dan nog lang duurt, dan zal er iets mis zijn (geweest) met die Mio of Medion.

Mits je natuurlijk niet een route intikt van 1500 km of zo.....dan zijn de meeste Navigatie apparaten wel een paar minuten bezig.

Vandaar mijn eerdere tip...probeer het maar eens : als je net de deur uitstapt meteen je navigatie aanzetten en even wachten met instappen tot hij je je positie laat zien....en dan in de autohouder klikken en een route invoeren, moet je eens kijken hoeveel sneller het dan gaat.

De meeste mensen halen dat ding IN de auto uit hun zak of tas, klikken hem in de houder en zien het liefst dat hij dan binnen een paar seconden al gaat werken.....maar zo werkt het dus niet.smile.png

Hallo Bram,

Dat klopt precies hoor, bij mij gaat dat ding in de auto aan en dan wil ik eigenlijk dat hij het binnen no time doet. Ik ga jouw tip eens uitproberen. Bedankt.

Mijn Medion zegt als ik het gewenste adres in type: de route wordt berekend. Vervolgens vraagt hij: wilt u de route berekenen vanaf de laatst bekende plaats. Als ik ja zegt gaat het snel maar vaak zit ik net ergens anders dan waar ik de laatste keer geëindigd was en dan duurt het dus echt een hele tijd voordat hij de route te pakken krijgt. Maar dit doe ik dus allemaal in de auto.

Grappig, de 135M wordt wel als beste getest. Beetje de testen doorgelezen. Garmins vinden de fix nog trager (2x) en krijgen geen negatief oordeel daarover. Kortom, alle navi's doen er gewoon ff over. Hoe vaker je em gebruikt des te sneller heb je een fix is mijn ervaring. En anders voor vertrek even voor het raam zetten terwijl je jas aantrekt wink.png (Is de navi klaar als jij dat ook bent).

Hallo Rob,

In 1e instantie was ik ook helemaal enthousiast over de 135M, want die heeft idd een hele goede keuring. Maar dan als minpunt net datgene waarover ik met mijn huidige navigatie struikel: dat het een trage opstart heeft. Ik begrijp nu echter dat dit ligt aan het vinden van de satellieten (in de auto). Aan de andere kant: andere navi's kregen dat minpunt niet. Vandaar mijn plotselinge twijfel.

Zoals ik al eerder schreef....sommige auto's (vooral Renault) hebben warmtewerende ramen waardoor zelfs de meeste moderne navigatie apparaten minder ontvangst krijgen van satellieten dan buiten in het open veld.

De afgelopen jaren hebben ze die GPS ontvangers in de navigatiesystemen natuurlijk verbeterd maar ze hebben (nog steeds) minimaal 3 satellieten nodig om hun werk te kunnen doen.

De enige optie die je navigatie sneller de satellieten laat vinden is een apparaat zoals ik nu ruim 3 jaar in de auto heb (er zijn meerdere merken uiteraard), dat is de Progin SBG 190 Re-radiating antenne (kost NU meen ik iets van 58 euro)...waardoor ik, zodra ik mijn contact aanzet, meteen volle satellietontvangst IN de auto heb.excl.png

Zie hieronder de verschillen, de eerste foto is MET de extra antenne, de 2e is zonder :

Foto-SZK73BCF.jpg

Foto-P4FAWCQK.jpg

Zoals je op de laatste foto kunt zien, heeft hij zonder die antenne behoorlijk wat moeite om de signalen op te vangen, de dunne horizontale streep op het scherm, is de minimale sterkte waarna de Tomtom hem als het ware vast zal houden, als er 3 satellieten boven die streep staan, krijgt hij zijn fix.....dus als jij in je auto sterke warmtewerende ramen hebt, zal het extra lang duren voordat je die fix hebt.

Buiten op straat, met weinig hoge gebouwen in de buurt, gaat het daarom veel sneller en zal de navigatie qua ontvangst ongeveer hetzelfde beeld laten zien zoals op de 1e foto.

ik heb overigens beslist GEEN aandelen in Progin, of heb er een vriendje zitten...ben gewoon al 3 jaar zeer tevreden met die extra antenne ! (mij ooit aangeraden door het lid Sfinxie op dit forum) smile.png

http://www.progin.com.tw/sbg190_en.htm

tja, wat heet traag:

Opstartsnelheid standaard (in sec) 46 seconden Opstartsnelheid vanuit standby en van apps (in sec) 4 seconden Snelheid GPS-positiebepaling bij opstarten 4,8

(even uit de test geplukt)

Mijn Tommie doet er soms wel 2 minuten over hoor, gelukkig niet altijd.

Als het vooral om een snelle opstarttijd gaat zou je ook naar de nieuwe modellen van TomTom kunnen kijken. Die hebben naast een GPS ontvanger ook een GLONASS ontvanger aan boord. Dit zou onder andere moeten zorgen voor een veel snellere satellietontvangst. Volgens de recensies blijkt dit inderdaad te kloppen. Het meest simpele en goedkoopste model uit deze nieuwe reeks is de GO 400: http://www.tomtom.com/nl_nl/products/car-navigation/go-series/go-400-europe/index.jsp. De kaarten zijn hierbij ook gratis, en verkeersinformatie ook (behalve dan de kosten voor de dataverbinding op je telefoon, want daar haalt deze TomTom zijn verkeersinformatie vandaan). 

Edited by Loek

Als ik zo dit hele topic eens doorlees is mijn conclusie dat je de 'traagheid' kunt omzeilen door inderdaad het apparaat wat eerder aan te zetten, ongeacht het merk of type.

Laat dus je keus van andere zaken afhangen dan die traagheid.

Ik ben heus niet alwetend, dit is gewoon mijn advies.

Bedankt allemaal voor jullie opmerkingen en tips. Ik heb er veel aan gehad.

Ik heb de 135M besteld.

Bedankt allemaal voor jullie opmerkingen en tips. Ik heb er veel aan gehad.

Ik heb de 135M besteld.

Mooi, laat je ons even weten of hij je ook bevalt ?wink.png

Voor degene die het onderwerp begon niet meer van belang (heeft de Via 135M al gekocht) maar voor anderen wellicht wel. Heb de TomTom Via 135M gekocht voor het autootje van mijn vrouw. Zelf heb ik een ingebouwde GPS (en niet de minste). Ik gebruik nu echter nog voor beide auto's uitsluitend de Via 135M. Dit omdat die veel handiger in het gebruik is, veel meer mogelijkheden heeft (signaal bij overschrijden max. snelheid), max. km aanduiding, flitsers, etc. Ik ben echt laaiend enthousiast. 

Edited by anthonie007