Sign in to follow this  
Followers 0
filemaker

Kaartfout

22 posts in this topic

Ik moest gisteren van Amsterdam naar 's Hertogenbosch en had de navigatie ook ingesteld.

Bij Oudenrijn gaf de navigatie goed aan dat ik de twee linkerbanen moest hebben ri Den Bosch maar op het plaatje van het bord stond Arnhem aangegeven.

Schermafbeelding2013-10-20om135253_zps5c

Later ook maar eens geprobeerd om de route naar Arnhem in te toetsen. Dat gaf het volgende beeld:

Schermafbeelding2013-10-20om135550_zpsa8

Voor alle duidelijkheid: de te kiezen banen op de weg waren goed aangegeven, alleen de tekst op de borden zijn verwisseld door Teleatlas (?)

Kan mij voorstellen dat b.v. mensen die niet ter plaatse bekend zijn of buitenlanders hiervan wel in de war raken.

Had dit enige tijd geleden ook gezien en het kan inderdaad verwarrend zijn want wat moet je volgen? Ik ben ter plaatse goed bekend maar een ander mogelijk niet natuurlijk. Zit je fout dan kan het zijn dat je een heel eind moet doorrijden alvorens te kunnen keren en de juiste route te pakken.

Heb het overigens al doorgegeven aan TT! Afwachten of het bij de nieuwe kaart in november verbeterd is.

Offtopic : ik heb de 2 dezelfde topics over dit onderwerp even weg gehaald (hoop dat ik het als Mod goed heb gedaan)....je had zeker last van een serverstoring ? wink.png

Inhoudelijk : ik kom ook vaak genoeg foute informatie tegen door Saskia, bijvoorbeeld dat zij roept : vervolg de A2 met 79 km terwijl ik er na 37 km al af moet.crazy.gif

En de rijbaan aanwijzingen heb ik al enkele jaren UIT staan, niet alleen vanwege evt verkeerd aangegeven borden (maar dat is mij nooit opgevallen OMDAT ik hem uit heb staan)...maar vooral omdat ik dan een aantal seconden de kaart zelf mis.

Ik kwam al tot die conclusie toen TT net begonnen was met die rijstrook afbeeldingen, volgens mij alweer een jaar of 4 geleden ?

Ja heb ik ook gehad, ik moest de rechterbanen aanhouden richting Arnhem maar het getoonde bord was Maastricht. Dit was eind September.

Edited by glendorfan

Toevallig vandaag de rijbaanaanduiding aangezet om te kijken of het nu goed is en inderdaad, het is aangepast. Richting Den Bosch wordt nu Maastricht aangegeven.

Dit weekend over A'dam naar Harlingen gereden. Sinds in ieder geval Pinksteren is de A5 doorgetrokken. Mijn tommie met de nieuwe kaart kent dat nog absoluut niet. Heel vreemd.

Ik constateer dat de kaarten van Tomtom steeds verder achterblijven bij de realiteit en bovendien fouten bevat.

Voorbeelden tijdens een ritje vandaag:

• Het zeer drukke EI van Drunen dat begin september 2013 is geopend (en waardoor vier belangrijke op- en afritten zijn afgesloten) is helaas niet met de laatste kaartupdate meegekomen.
  • In de Stationsstraat in Drunen wordt een particuliere in- en uitrit gezien als afslag.
  • In de Grotestraat in Drunen wordt een klein doodlopend straatje gezien als een doorlopende weg.
  • In Amsterdam, in noordelijke richting rijdend in de Waalstraat, wordt je bij het oversteken van de Churchillaan doodleuk getrakteerd op een rondje via de Churchillaan, Schipbeekstaart en IJsselstraat om zo weer in de Waalstraat terecht te komen.

Zou het bij Tomtom ook crisis zijn?

Dit weekend over A'dam naar Harlingen gereden. Sinds in ieder geval Pinksteren is de A5 doorgetrokken. Mijn tommie met de nieuwe kaart kent dat nog absoluut niet. Heel vreemd.

Waar bedoel je precies? Ik kan het zo snel niet vinden. Welke kaart heb je geïnstalleerd? De precieze versie kun je hier vinden: http://tomtom.com/12262.

Ik constateer dat de kaarten van Tomtom steeds verder achterblijven bij de realiteit en bovendien fouten bevat.

Hoi Jan, heb je de fouten ook gemeld via de online Map Share Reporter tool? Zo ja, hebben ze al de 'Geaccepteerd'-status gekregen?

Update: Ik heb net die van de Waalstraat proberen te reproduceren, maar dat lukt me niet. Ik krijg de route precies zoals hier wordt weergegeven: http://routes.tomtom.com/route/Merwedeplein%252C%2520Amsterdam%252C%2520NLD%254052.34571%252C4.89989%2540undefined/Waalstraat%252C%2520Amsterdam%252C%2520NLD%254052.34806%252C4.89997%2540undefined/?leave=now&traffic=true&center=52.346220407534%2C4.8984256917878&zoom=15&map=basic. Zijn dit de goede start- en eindpunten, die bij jou problemen geven?

Edited by Loek

Hallo Loek,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik wist niet van het bestaan van de genoemde tool; intussen heb ik hem opge"googled" en zal de foutjes binnenkort kenbaar maken bij Tomtom.

In de Waalstraat wilde ik parkeren bij huisnummer 32. En dan beveelt tomtom de volgende route aan:

http://routes.tomtom.com/#/route/Merwedeplein%252C%2520Amsterdam%252C%2520NLD%254052.34571%252C4.89989%2540undefined/Waalstraat%252032%252C%2520Amsterdam%252C%2520NL%254052.34706%252C4.900015%2540-1/?leave=now&traffic=true&center=52.342746585749%2C4.893340223495&zoom=14&map=basic

Vreemd, niet?

Vreemd, want de A5 staat al een paar versie's aktief op de kaarten...ligt er misschien aan van waar je kwam ?

Dus dat de A5 geen logische (snelste ?) route voor je was ?

Hoe staat je routeplanning ingesteld ?

Wel is het nog steeds zo, dat als je vanuit de beruchte (smalle) 2e Coen komt richting Den Haag of Haarlem....hij na een km niet aangeeft dat je links aan moet houden (dus waar vanaf de ring A10, de A5 begint)....ik vrees dat dit wel zo zal blijven totdat de HELE Coentunnel gereed is (dus Coen 1 en 2)

Ah, ik zie het al. Volgens TomTom zijn het twee gescheiden rijbanen. Dat kun je ook zien in de link die je vermeld hebt. Vandaar die omweg. Maar in werkelijkheid zijn het geen twee gescheiden rijbanen en kun je gewoon links parkeren zonder die omweg te hoeven maken. Ik zal het doorgeven met de Map Share Reporter tool. Bedankt voor de extra informatie, Jan :-).

Ah, ik zie het al. Volgens TomTom zijn het twee gescheiden rijbanen. Dat kun je ook zien in de link die je vermeld hebt. Vandaar die omweg. Maar in werkelijkheid zijn het geen twee gescheiden rijbanen en kun je gewoon links parkeren zonder die omweg te hoeven maken. Ik zal het doorgeven met de Map Share Reporter tool. Bedankt voor de extra informatie, Jan :-).

Nog ter verduidelijking, hier een beeld van de situatie in de Waalstraat:

https://www.google.nl/maps/preview#!data=!1m8!1m3!1d3!2d4.900052!3d52.346962!2m2!1f8.9!2f75.92!4f75!2m9!1e1!2m4!1sErOe34xspBrdzVSm1kv6jw!2e0!9m1!6sWaalstraat!5m2!1sErOe34xspBrdzVSm1kv6jw!2e0&fid=5

Ja, inderdaad. Daar is het perfect op te zien dat TomTom het fout heeft met de huidige kaarten :-).

Hierboven werd even de A5 genoemd. Ik woon zelf in Hoorn en rijd met enige regelmaat naar vrienden in Rotterdam. TomTom laat de A5 consequent voor wat hij is en pakt gewoon de A10 (ring amsterdam), zowel heen als terug.

Dezelfde route, gepland met Google Maps gaat wel via de A5, zowel heen als terug.

Verkeerde aanduidingen ben ik nog niet tegen gekomen.
Wel dat er op snelwegen waar meerdere banen zijn niet wordt aangegeven welke baan
je nu moet volgen. Altijd is dat dan rechtdoor maar bij een volgende situatie word dan wel gezeg

dat je rechtdoor moet. Waraom niet altijd laten weten rechtdoor.

Waar bedoel je precies? Ik kan het zo snel niet vinden. Welke kaart heb je geïnstalleerd? De precieze versie kun je hier vinden: http://tomtom.com/12262.

Vanaf de a4 richting Amsterdam, word je over de A10 gestuurd en niet via de A5. Wanneer je de A5 opgaat wordt je vi a de A9 gestuurd. De a5 toch volgend rijd je op een stippellijn.

Ik heb donderdag de meest recente kaart via mijn abbo geïnstalleerd. Dus absoluut geen verouderde kaart.

Vanochtend naar Heerlen gereden. Vanaf de a2 naar Heerlen de A67 of A76 geeft ie richting Antwerpen aan bij de afslag naar rechts, maar het is richting Heerlen. Later herstelt ie dat wel.

Edited by Atlas

Als ik een route van Den Haag (Centrum) naar Harlingen (Centrum) (IQR: Geen specifieke tijd en datum) bereken gaat hij bij Schiphol keurig de A5 op. Gebeurt dat bij jou niet? Zou je toch eens die link in mijn vorige bericht kunnen bekijken? Soms installeer je wel een nieuwe kaart, maar heb je hem nog niet in het menu geselecteerd. Kun je jouw probleem reproduceren als je de 'Bereid route voor' functie gebruikt?

Als ik een route van Den Haag (Centrum) naar Harlingen (Centrum) (IQR: Geen specifieke tijd en datum) bereken gaat hij bij Schiphol keurig de A5 op. Gebeurt dat bij jou niet? Zou je toch eens die link in mijn vorige bericht kunnen bekijken? Soms installeer je wel een nieuwe kaart, maar heb je hem nog niet in het menu geselecteerd. Kun je jouw probleem reproduceren als je de 'Bereid route voor' functie gebruikt?

Klopt, zoals ik hierboven al schreef......de A5 is al een paar kaartversies aktief....zelfs toen hij eind vorig jaar nog niet officieel geopend was (het eerste deel vanaf Westpoort), stond de A5 al ingetekend, alleen snapte TT het niet allemaal crazy.gif

Ik heb precies 1 jaar geleden dit filmpje gemaakt, met toen nog kaartversie 9.00 :

Vanochtend naar Heerlen gereden. Vanaf de a2 naar Heerlen de A67 of A76 geeft ie richting Antwerpen aan bij de afslag naar rechts, maar het is richting Heerlen. Later herstelt ie dat wel.

Waar bedoel je precies? Zou je coördinaten kunnen geven?

Waar bedoel je precies? Zou je coördinaten kunnen geven?

Via Google maps: 50.972913, 5.787649. Dit is bij de afslag van de A2 bij Geleen. Daar neem je de afslag Heerlen op de A76 Heerlen-Antwerpen. De Tomtom geeft boven de rijbaan voor Heerlen de naam Antwerpen aan en voor Antwerpen de naam Heerlen. Ten aanzien van je andere vraag kijk ik nog even naar de kaartversie vanavond als ik thuis ben.

Update: Onderweg naar huis kwam ik op het briljante idee om te kijken welke kaart ik nu precies had. Met schaamrood op de kaken herinnerde ik me dat ik een kaart op een SD-kaart heb (heel Europe) en een Zuid-Europa op de interne harde schijf. Trouw alle kaarten geupdate op mijn sd-schijf maar de kaart van mijn interne gebruiken. Nu vind ie de A5 wel. Ik moet dit ook aan mijn vrouw of secretaresse overlaten. :-)

Edited by Atlas

Update: Onderweg naar huis kwam ik op het briljante idee om te kijken welke kaart ik nu precies had. Met schaamrood op de kaken herinnerde ik me dat ik een kaart op een SD-kaart heb (heel Europe) en een Zuid-Europa op de interne harde schijf. Trouw alle kaarten geupdate op mijn sd-schijf maar de kaart van mijn interne gebruiken. Nu vind ie de A5 wel. Ik moet dit ook aan mijn vrouw of secretaresse overlaten. :-)

Ah, ik dacht ook al, dit klopt niet ! wink.png