Sign in to follow this  
Followers 0
cornelispossible

Mapshare update

86 posts in this topic

Ook ik ondervind de laatste weken met mijn TT1005 de zelfde problemen bij het downloaden van mapshare.

Telkens blijft het nog te downloaden hangen bij 12%.

Ook vandaag weer een melding voor een update. (instelling Tom/MyDrive als <post 43>)

Betreft een "QuickGPSfix" (60,1 kb) : komt binnen in een oogwenk en staat voor je het weet op de Tom!good.gif

Zo hoort het!

Nu nog een oplossing voor de Kaartcorrecties --> Correcties van anderen.

Ik heb deze bevinding weer bij "nl.support.tomtom.com" neergelegd; misschien helpt het bij het verder zoeken! 

Aanvankelijk werd gezocht in MyDrive; toen werd gedacht aan een bepaalde versie van de (normale TomTom)kaartupdate, maar dat bleek het ook niet te zijn! De GPSfix is het ook niet, dus ................

Groet, Henk cool.png

PS: alles komt goed !!  rolleyes.gif

Ook ik ondervind de laatste weken met mijn TT1005 de zelfde problemen bij het downloaden van mapshare.

Telkens blijft het nog te downloaden hangen bij 12%.

excl.png Heb je de in post 43 en de opmerking bij post 48 voorgestelde instelling al geprobeerd?

Het werkt heus .............

Groet, Henk cool.png

Edited by rood&baard

Ok via de genoemde methode om mapshare uit teschakelen lukt niet in Tomtom Sart 25.

Heb het apparaat dus opnieuw ingesteld via fabrieksinstellingen en mapshare inderdaad uit kunnen zetten.

De net gevonden update floepte razendsnel binnen.

Lijkt te werken dus.

Let op! Wel de juiste instelling uitzetten!! Kaartcorrecties van anderen! anders krijg je de Tomkaarten (wellicht?) niet meer binnen!

[laatste kaartversie:TomTom VIA135 M Free LTM - EU v9.20  -  MyDrive connect: v.3.3.0.1342]

Groet, Henk cool.png

Edited by rood&baard

Let op! Wel de juiste instelling uitzetten!! Kaartcorrecties van anderen! anders krijg je de Tomkaarten niet meer binnen!

[laatste kaartversie:TomTom VIA135 M Free LTM - EU v9.20  -  MyDrive connect: v.3.3.0.1342]

Groet, Henk cool.png

Henk,

Waar heeft u gelezen dat het u bij het uitzetten van ontvangen van Mapshare correcties ook geen nieuwe kaart meer van TomTom krijgt aangeboden?

Dit was mij namelijk helemaal niet bekend.

@filemaker: Ik kreeg bij het uitschakelen van de kaartcorrecties een melding op het scherm van de VIA135 dat mijn kaart niet meer zou worden bijgewerkt. Ik heb dat daarna niet meer kunnen reproduceren; ik wou wel eens weten wat dat betekende.

Er zit wel verschil in "Mapshare" (delen van kaartgegevens) en "Maps update" (gecontroleerde update kaartgegevens door TomTom). Ik nam aan dat deze mogelijkheid zou kunnen optreden. Had beter "wellicht" kunnen toevoegen. (gedaan)blush.png

Groet, Henk cool.png

meer INFO mbt de TomTom:

“Mapshare” (gegevens van gebruikers) wordt aangeboden wanneer beschikbaar (meestal dagelijks)

De “Quick GPS-Fix” wordt  dagelijks aangeboden, dus op welke dag u het bestand download, de informatie is voldoende voor de komende zeven dagen.
Opmerking:  - de TomTom Live units/toestellen: deze krijgen “Quick GPS Fix “ ook “Over The Air” als het goed is, maar dit bevat alleen gegevens voor 4 dagen!

Flitspalen:  gegevens worden aangeboden wanneer beschikbaar

App upgrades:  aangeboden wanneer beschikbaar

TomTom Kaart-updates:  per kwartaal

Link: http://discussions.tomtom.com/t5/GO-800-1000-2000-Via-Start-20/Mydrive-stuck-at-99/m-p/710384#M66868  (pagina 10)

Vertaling van de Engelse website. Bron: YamFazMan

Edited by rood&baard

De updateprocedure.

Na een aantal herhaalde doch vergeefse pogingen afgelopen week, vandaag maar wéér eens de updateprocedure uitgevoerd.

Voor de zekerheid eerst de pc en het register helemaal opgeschoond met Ccleaner. De Tomtom Start 60 ge-reset (20 sec. knop indrukken, tromgeroffel en vervolgens tekst in zwart scherm) en daarna via het menu teruggezet naar de fabrieksinstellingen (met informatie delen uitgeschakeld en lid worden niet ingeschakeld). Mydrive van de pc verwijderd.

Updateprocedure opgestart om 12:44 uur.

Na het aansluiten, mydrive installeren e.d. begon al snel de download van de content. Dit was voorheen overigens ook nooit een probleem.

Daarna, om 12:47 uur begon de feitelijke installatieprocedure op de Tomtom.

Om 12:53 uur gaf mydrive het volgende aan: 0% Tijd resterend: 9 min. 6 seconden. Dit bleef voorlopig zo staan.

En plots, even voor 14:18 uur constateerde ik enige voortgang: 73% Tijd resterend: 2 min. 28 seconden.

Dit was een uur later nog zo.

Maar om 15:49 uur kreeg ik dan toch nog onverwacht een melding: JE NAVIGATIESYSTEEM IS GEREED. Huh....?!

Kortom, deze hele update (Flitsers en Quickfix) heeft "slechts" 3 uur geduurd. Bravo Tomtom!

Je moet wel even volhouden en geduld hebben, maar het lukt dus wel (overigens zonder mapshare).

En wat doet Tomtom nu?

E-mailberichten naar Tomtom worden overigens snel opgepakt maar het antwoord is veelal hetzelfde. De bug is bekend en de techneuten werken hard. Dat is nu al een maand zo.

Verder krijg je wat (onduidelijke) aanwijzingen die ook op dit forum worden aangegeven, zoals uitschakelen van mapshare.

Dit kan zo niet, dit is een wanprestatie. Mijn Tomtom hangt tegenwoordig langer aan mijn pc dan dat ik er in mijn auto mee rondrijd.

Ik zoek een manier om dit ergens aan een grote klachtenkapstok te hangen. Als iemand hier ervaring mee heeft, dan houd ik me aanbevolen.

Ook overweeg ik om mijn Tomtom te retourneren en mijn geld terug te eisen. Ik mag tenslotte als consument verwachten dat ik een product (en service) heb gekocht die aan normale verwachtingen voldoet.

Vandaag heb ik in het contact met Tomtom een dringend verzoek gedaan om dit probleem in het bedrijf te escaleren, zodat de voor de techniek verantwoordelijke manager hierop reageert.

Wordt vervolgd.

Zoals aangegeven: vandaag weer een melding voor een update. (instelling Tom/MyDrive als <post 43>)

Betreft een "QuickGPSfix" (60,1 kb) : komt binnen in een oogwenk en staat voor je het weet op de Tom!good.gif

Binnen een minuut!! Anders 1,5-2 uur ! Staat in je MyDrive popup: "voeg content van community toe"?? Als dat niet zo is, is "Mapshare Correction" c.q. "Kaart correcties van anderen" niet uitgeschakeld!

Groet, Henk cool.png

Henk, kennelijk werkt het bij een Via 135 M toch anders (sneller) dan bij een Start 60 M.

Kleine correctie Jan Speur het is nog erger dan je denkt het probleem speelt nu bijna drie maanden.

Ga er maar van uit dat het pas bij de volgende kaartupdate aangepast word als we geluk hebben.

Dit min of meer zelfde probleem heeft zich een aardige tijd geleden ook al eens voorgedaan en toen duurde het bij mijn weten twee kaartupdates voor het weer "normal" was. In tijd was dit dus zeg maar een half jaar.

Je kunt natuurlijk een klacht in dienen bij TomTom maar geloof me, het komt zoals het komt bij TomTom en op hun tijd. Een klacht, of zelfs al zou iedereen klagen die dit probleem heeft, zal dit proces niet versnellen.

Denk dat ze dan extra slimme techneuten in moeten huren en dat kost geld wat weer ten koste gaat van de winst, en dat kan natuurlijk niet.

Berust, zet de Mapshare uit en navigeer vrolijk zonder Mapshare door de wereld, je komt vast en zeker waar je zijn moet ook zonder die, door TomTom zelf, veel te veel waarde toebedeelde Mapshare updates.

Van mij mogen ze hier van af stappen en gewoon 6 keer per jaar een volledige kaartupdate doorvoeren.

@filemaker: Ik kreeg bij het uitschakelen van de kaartcorrecties een melding op het scherm van de VIA135 dat mijn kaart niet meer zou worden bijgewerkt. Ik heb dat daarna niet meer kunnen reproduceren; ik wou wel eens weten wat dat betekende.

Er zit wel verschil in "Mapshare" (delen van kaartgegevens) en "Maps update" (gecontroleerde update kaartgegevens door TomTom). Ik nam aan dat deze mogelijkheid zou kunnen optreden. Had beter "wellicht" kunnen toevoegen. (gedaan)blush.png

Groet, Henk cool.png

meer INFO mbt de TomTom:

“Mapshare” (gegevens van gebruikers) wordt aangeboden wanneer beschikbaar (meestal dagelijks)

De “Quick GPS-Fix” wordt  dagelijks aangeboden, dus op welke dag u het bestand download, de informatie is voldoende voor de komende zeven dagen.

Opmerking:  - de TomTom Live units/toestellen: deze krijgen “Quick GPS Fix “ ook “Over The Air” als het goed is, maar dit bevat alleen gegevens voor 4 dagen!

Flitspalen:  gegevens worden aangeboden wanneer beschikbaar

App upgrades:  aangeboden wanneer beschikbaar

TomTom Kaart-updates:  per kwartaal

Link: http://discussions.tomtom.com/t5/GO-800-1000-2000-Via-Start-20/Mydrive-stuck-at-99/m-p/710384#M66868  (pagina 10)

Vertaling van de Engelse website. Bron: YamFazMan

Het bijwerken van de kaart betekend de updates via Mapshare van door TomTom gecontroleerde wijzigingen of wijzigingen van andere vertrouwde gebruikers of van iedereen.

Als u dat uitschakelt krijgt u geen mapshare updates aangeboden.

Het updaten van uw kaart is eigenlijk iets anders.

U gaat dan van de ene kaartversie naar de volgende versie. Bij de nieuwste PND's is dit gratis, bij oudere toestellen moet u daarvoor een kaart kopen of een abonnement afsluiten.

Vandaag weer mijn 1005 aangesloten (aan iMac) om een Quick GPS-fix, Mapshare en Flitspalen update te ontvangen. Na het aansluiten waren de updates snel gedownload maar de installatie bleef na 4:25 minuut op 63% hangen met nog een 2:23 minuut aan resterende tijd.

Een 10-tal minuten later is op de flitspalen update na, alles geïnstalleerd. Na een drietal pogingen maar gestopt om te proberen de flitspaal update binnen te krijgen.

Henk, kennelijk werkt het bij een Via 135 M toch anders (sneller) dan bij een Start 60 M.

Nog een poging; kijk op deze website voor een mogelijke oplossing:

http://discussions.tomtom.com/t5/GO-800-1000-2000-Via-Start-20/bd-p/car_navigation

Groet, Henk cool.png

ter informatie:
Vrije vertaling van de Engelse gebruikerswebsite.
Bron: YamFazMan en Zsolt. 
Adviezen ivm download-probleem TomTom

Advies: Negeer de instructies van MyDrive en download één keer per week tenzij drie of meer upgrades worden weergegeven.
Bekijk dan of het  de moeite waard is om de gegevens te  downloaden
Het probleem zit in de kaart correcties (MSC), niet in de QuickGPSfix.

Map Share Correction (MSC)
Schakel dit uit op het apparaat, zie in het menu “kaart correcties.”
Als je MSC wil downloaden, moet je dat weer opnieuw inschakelen (anders zal Map Share data niet worden geupdate!).
Start daarna de update (ga dan weer een uur of zo wat voor jezelf doen!).

Uitschakelen van MSC is slechts een alternatief om de lange downloadtijd te omzeilen.

“Map Share Corrections” zijn goed, maar ik denk dat er meer marketing achter zit dan dat het echt betekenis heeft.
Hoe vaak zal het voorkomen dat u zo’n correctie tegenkomt op uw werkelijke route? 
Het is zeker een goede add-on functie, maar het leven zal best dragelijk zijn voor een paar dagen/weken zonder deze aanvulling!.  
(einde vertaling)

Daar sluit ik mij geheel bij aan! Het belangrijkste is de normale werking van de TomTom en de normale updates.

Mapshare Correction is een leuk bijkomend dingetje, maar geen halszaak!

Groet, Henk cool.png

Topic opgeschoond.

Gelukkig, daar is een moderator o.a. voor! good.gif  Gr.H. cool.png 

Testing MyDrive - VIA135 - Mapshare

Ik heb 04-02-2014 weer een test gedaan: zonder ingeschakelde Mapshare is het bestand voor GPS binnen een minuut verwerkt.

Daarna heb ik Mapshare weer ingeschakeld (testing!) en opnieuw verbinding gemaakt via MyDrive met VIA135 en dat nam 1 uur 37 min. in beslag!

Op 05-02-2014 kreeg ik weer een melding voor een update voor 2 bestanden.

Op de VIA135 heb ik “Mapshare” uitgeschakeld, MyDrive gestart en het toestel verbonden.

Het blijkt dat de nieuwe instelling nog verwerkt moest worden op de server; de update nam nu de gebruikelijke 2 uur in beslag!crazy.gif 

Vandaag (05-02-2014) een nieuwe update “opgewekt”. Dat was de normale GPSfix.

Deze update werd weer binnen een (halve)minuut volledig verwerkt!good.gif 

Mijn (en het Engelse) advies blijft: Mapshare voorlopig uitschakelen; deze correcties heb je niet echt nodig!

Hoe vaak zal het voorkomen dat je zo’n correctie tegenkomt op je werkelijke route? 

Groet,  Henk cool.png 

Zal mijn bevindingen weer doorspelen naar de helpdesk

Hoe vaak zal het voorkomen dat je zo’n correctie tegenkomt op je werkelijke route? 

Echt een Nederlandse oplossing, gewoon je er bij neerleggen.... Geen wonder dat Nederland nergens geen koploper meer in is. sad.png

Het komt heus (een keer) goed!  Geduld is een schone zaak ........

Groet, Henk cool.png 

Heb net de nieuwste kaart geupdatet. Ik ben nu benieuwd of het updaten van mapshare sneller gaat.

Ik laat het weten.

Een wonder is (voorlopig?) geschied. Binnen12 sec binnengehaald!

Na 2 dagen nog eens geprobeerd en 2 updates, (MapShare en QuickGpsFix) binnengehaald en het was in een paar sec. gelukt. Dus, proficiat TomTom, het is jullie toch gelukt!

Edited by pim70

@Pim70: De problemen gelden niet voor jouw type TomTom.

Alleen TomTom`s die niet werken via TomTomHome hebben vaak problemen met updates.

Langleve de oudere genaratie TomTom.... geen wonder dat het slecht gaat met TT.

Ik denk dat Pim het over zijn Start 25 heeft. Die gebruikt wel MyDrive.

Alleen TomTom`s die niet werken via TomTomHome hebben vaak problemen met updates.

Onze ''oude'' Go's worden nog eens goud waard. wink.png

Ik heb inderdaad zoals Loek zegt over mijn Start 25 die op My Drive werkt. Mijn ander TT One XL, die op Home werkt gaat nog sneller.