Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

Live in Belgie op mijn Go 950 (+ 1005)

49 posts in this topic

Of TomTom Live kan niet goed met roaming omgaan.

Dat zal het wel zijn....alhoewel ik dat probleem nog niet had met mijn eerste nieuwe Go 750 Live (2,5 jaar geleden), toen ging de balk even weg na enkele km's over de grens en kwam al snel de ''Belgische Live'' tevoorschijn, zal ik maar zeggen.

Het is iets van de laatste maanden...nou ja, ALS hij het dan maar doet na een Reset.

Als je je TomTom aanzet gaat hij de HD Traffic info ophalen. Dit doet hij voor incidenten die tot ongeveer 100 km van je af liggen. Het is echter niet zo dat tijdens het rijden er voor je constant Live meldingen opdoemen binnen de 100 km en er achter je meldingen af gaan. Het lijkt of je bij het aanzetten in een soort ‘sector’ van Live meldingen word geplaatst waarbinnen je je rond kan bewegen, tot je te dicht bij de rand van die ‘sector’ komt. 

Als je dan een flinke afstand in een bepaalde richting hebt afgelegd, gaat je TomTom weer een nieuwe hoeveelheid meldingen naar binnen trekken die in je reisrichting liggen binnen een afstand van 100 km en zo haalt hij de volgende ‘sector’ binnen.

Een praktijkvoorbeeld:

Als ik naar mijn hoofdkantoor in Rotterdam moet had ik altijd hetzelfde probleem als ik over de A4 reed. Ik zet thuis mijn tommetje aan en ga onderweg naar Rotterdam. Live info dekt nèt niet de hele route maar dat moet goed komen.

Live info blijft goed tot Amsterdam, ik ga door de Schiphol tunnel en tussen deze locatie en het brugrestaurant raakt Live het spoor bijster en komt uit zichzelf 20 minuten niet terug. Een trommelreset als je uit de 100km zone bij Schiphol komt lost het probleem direct op.

Wat blijkt nu, dit is voor mij dan net het punt waar Live de volgende batch Live info in zuidelijke richting aan het ophalen gaat. En of hij heeft in de Schipholtunnel even een klein gps probleempje, of hij springt dan net van mast naar mast maar de Live verbinding is dan hevig van de kook.

Tegenwoordig leidt Tom mij over de A5 en heb ik van huis tot Rotterdam gewoon constant verbinding.

Rij ik de route over de A4 maar start ik bijvoorbeeld een stuk zuidelijker, in Zaandam bijvoorbeeld met het opzetten van de eerste Live verbinding heb ik dat probleem bij Schiphol niet.

Dus herhalend: Je zet je TT aan, hij haalt de sores in jouw sector op en daarvan houdt hij elke drie minuten de status bij. Kom je te dicht bij de rand van je sector, haalt hij de aangrenzende sector voor je op. Is er op dat moment een hapering in je verbinding of een overschakeling van masten, of land, krijg je een probleem met Live.

Het is een toevalligheid, maar reproduceerbaar.

Oplossing?

Ik had voor mijzelf indertijd een oplossing gevonden. Hij is wat omslachtig maar aan de andere kant omzeilt hij ook de opgelegde 100km zone. (althans in mijn navcore voor 1005, kan bij andere modellen niet werken)

Hoe werkt het?

Als je eindpunt meer dan 100 km van je af ligt, zal Live alleen over de eerste 100km de verkeersinfo binnenhalen. En soms kan het handig zijn om meer Live tot je beschikking te hebben.

In plaats van het ingeven van je bestemming doe je het volgende:

Je gaat naar plan route, en je kiest als startpunt je eindbestemming en als eindpunt je huidige locatie.

Je laat de route berekenen en kiest dan zo snel mogelijk ’toon route’ ’toon routedemo’

De animatie van de route van jouw bestemming naar je huidige locatie gaat getoond worden, maar belangrijker is dat op een gegeven moment jouw tomtom ook de Live info van die kant van de route op gaat halen.

Dit kun je controleren door je scherm aan te raken, de routedemo niet te onderbreken en ’toon routekaart’ te kiezen.

Is de benodigde info binnengehaald stop je de demo, wis je de geplande route en voer je je eindbestemming in en voila, heb je Live info voor je hele route. 

(en ik heb ook nog een list om IQ routes incidenten te laten zien die verder dan 50 km van je af zijn)

Grtz, 

Peter.

Nee, met IQ aan smile.png

Ik rij regelmatig in de grensstreek en ik heb nog nooit problemen met Live gehad. Misschien komt het door de korte afstanden en dat ik niet in de buurt kom van de grens van de live-zone. Het klinkt opzich plausibel. Wel een paar minuten geen verbinding, omdat hij even overhopt naar de mast van een ander land. (de Go Live 1005)

Is de benodigde info binnengehaald stop je de demo, wis je de geplande route en voer je je eindbestemming in en voila, heb je Live info voor je hele route. 

Blijft hij dan ook elke drie minuten voor de hele route bijwerken ?

Ja, IQ uitzetten.

Die staat bij mijn TT's altijd uit.wink.png

Ik vertrouw meer op Live dan op statistieken om zo en zo laat....in die en die stad.

Interessant verhaal, Peter....zal het onthouden.good.gif

Het 100km-probleem is een andere dan het niet kunnen roamen maar kan zeker ook een probleem zijn en de oplossing is werkelijk goed gevonden.

Als je een route plant langer dan 100 km en je bekijkt de kaart en je zoomt uit, dan zie je ook inderdaad alleen meldingen op de kaart rondom je startlocatie.

Maar in deze draad gaat het om het niet omschakelen (roamen) naar het Belgische netwerk.

Wat ik zelf wel regelmatig gemerkt heb (GO LIVE 1015 v2) is bijv. als ik van Bergen op Zoom naar Zeeuws Vlaanderen ga, via de A4(NL)/A12(B) en daarna via de Liefkenshoektunnel (Ring 2), dat op een gegeven moment de verkeersinfobalk weg is, dus geen contact meer met het Nederlandse netwerk en het vaak wel tot op de Ring duurt voordat ik weer ontvangst heb.

Een reset of even uit en aan is vaak sneller, zo niet eigenlijk al direct weer ontvangst bij Berendrecht.

Als ik van Breda naar Turnhout rijdt, via de A16(NL) en dan in België binnendoor, houdt ik heel lang contact met Nederlandse netwerk, maar logisch omdat je een hele tijd vlak langs Nederland rijdt.
Maar van een probleem met overschakelen daarna staat me ook niks bij, maar zal er de volgende keer weer eens op letten.

En als ik vanuit Zuid Limburg België in ga (E314) houdt ik ook heel lang verbinding, bijna tot Genk, blijkbaar komt het signaal daar een aardig eind de grens over.
Ik zal daar de volgende keer ook eens kijken hoe het daar gaat. Kan het me daar ook niet herinneren dat het een probleem is.

Morgen naar Duitsland (Höngen) maar dat is niet zo ver de grens over.

Alleen in NL rijdend (van mast naar mast) heb ik nooit last van het verliezen van de Live verbinding.....ik kijk regelmatig vanuit een ooghoek even kort naar het balkje en heb nog nooit gemerkt (ook niet met de eerdere 7 en 950 Live) dat ik geen verbinding had.

Hoop dat ik binnenkort ook eens naar Duitsland moet met de 1005, kijken wat hij daar doet.....maar enige maanden geleden moest ik in de buurt van Winterberg zijn in midden Duitsland (nog met de 950) en had vrijwel direct na het passeren voorbij Arnhem meteen weer Live en die deed het verder prima...ook terug na het passeren ongemerkt Live verbinding.

Het valt gewoon op dat het in Belgie steeds mis gaat.wacko.png

Goedendag, ik heet Sebas en kijk al een tijd mee op deze site, maar nooit echt gereageerd...

Ik ben chauffeur op een bakwagen met slaapcabine en rijd voornamelijk op de zuidelijke provincies en Benelux/over het algemeen Belgie.

Een paar jaar heb ik kunnen genieten van mijn Tomtom Top Gear limited edition maar de laaste maanden vooral in Belgie word ik helemaal krankjorem van de live services.

Met name op de momenten  dat er veel files zijn ongelukken e.d. klapt de verbinding eruit juist op de momenten dat ik het nodig heb.

Voorbeeld:

Ik heb een 2 daagse rit met  10-17 klanten en begin regelmatig s'ochtens in (gemeente) Antwerpen met 5 of meer adressen, Dan is het van belang dat ik weet waar de files en opstoppingen staan. Ik mag namelijk mijn route zelf bepalen naar gelang het verkeer en andere vertragingen onderweg. Sommige klanten hebben een tijdsafspraak andere mag ik 2 dagen over doen om te leveren.

ls ik bij wijze van spreke voor 13:00 uur in Wielsbeke moet lossen omdat een kraan op mij staat te wachten en het is een teringzooitje bij Antwerpen kan het zijn dat ik die 5 adressen s'middags moet doen of de volgende dag maar dan moet ik wel weten waar de files staan. Of ik gooi even wat adressen in Antwerpen om en vermijd de ring (met een bakwagen kan ik nagenoeg overal komen)

Afgelopen Vrijdag ben ik op pad gegaan met de nieuwe Tomtom Go 5000 met 4 adressen Antwerpen en 7 stuks in Zeeland, volgende dag terug...

Nou was het niet echt druk afgelopen Vrijdag toch verloor de Top Gear ed. regelmatig signaal in de buurt van bruggen gebouwen tunnels e.d. waarna het ook meerdere malen een hard reset nodig was waar de  go 5000 gewoon alles netjes bleef doorgeven en gelijk het contact weer maakte met het netwerk.

Ondanks het gemis op de go 5000 van de optie "vermijd deel v.d. route" is het mogelijk om heel snel te schakelen met pinch en zoom vanuit de 2D weergave en eigelijk vanaf het kaartoverzicht mijn eigen route te rijden die overigens veel duidelijker is dan de top gear ed. en andere vergelijkbare modellen met live. Ook paste de Tomtom go 5000 zich sneller aan aan de route die ikzelf voor ogen heb inplaats van de Top gear ed. die me steeds weer terug stuurt naar de oude geplande route.

Mijn conclusie: Er is echt wat mis met bepaalde modellen met de live verbindingen waar andere modellen het gewoon beter doen. De 'vernieuwde' live services zijn een verbetering ten opzichte van de oude, ook poi's zijn goed verwerkt, het is enkel jammer dat local search en vermijd deel v.d. route er niet meer inzitten en als dagelijks gebruiker zou ik deze 2 opties graag weer terugzien en ik denk met mij vele anderen.

oh ja ik lees ook net van het 100 km probleem met file meldingen bij de go 5000 is het iets van 60 km heb ik gemerkt. Ook daar heb ik een truukje voor gevonden op de go 5000.

Stel ik rijd bij Utrecht en mijn klant zit in Wilrijk en ik wil zien wat er vanaf Antwerpen  naar Wilrijk gebeurt qua files en oponthoud.

Dan ga je naar mij route en zoekt poi's op parkkeerplaats op route.

Dan selecteer je b.v. de parkeerplaats/carpoolplaats naast de snelweg bij sint Job in't Goor en klikt op de optie 'Navigeer vanaf hier' dan berekend de Tomtom vanaf dat punt de route en geeft ook de plaatselijke vertragingen binnen de 60/100km zone door...

smile.png

Met name op de momenten  dat er veel files zijn ongelukken e.d. klapt de verbinding eruit juist op de momenten dat ik het nodig heb.

En daarvoor hebben we juist een Tomtom met Live gekocht....hopelijk lezen ze het bij Tomtom, want dit is geen beste reclame voor ze.unsure.png

Dag allemaal

Vandaag van Gent Belgie naar Terneuzen Nederland . Wanneer ik in Terneuzen arriveerde kreeg ik op het livebalkje een gele driehoek (probleem met de server probeer later nog eens) op de terugreis geen problemen .Het probleem ligt dan waarschijnlijk niet in Belgie , maar eerder bij de grensoverschrijding ? Verleden week op reis geweest in Duitsland en daar geen problemen gehad , op enkele uitzonderingen na , maar dit was te wijten dat er geen of geen goede verbinding met de GSM masten was .

Grts André

...

Morgen naar Duitsland (Höngen) maar dat is niet zo ver de grens over.

Geen probleem gehad, maar de TomTom hield gewoon verbinding met Nederland. Dekking is in die inham in Nederland qua Vodafone (2G en 3G) gewoon nog prima, dus schakelt de TomTom ook niet over op het Duitse netwerk.

Sterker nog, zelfs nadat de TomTom uit was geweest en weer aangezet logde hij weer aan op Vodafone.

Dit kan je zien bij Instellingen, pagina naar rechts, Verbindingen, Netwerk.

Bij MCC/MNC staat het land (eerste drie cijfers) en het netwerk (laatste twee cijfers).

In Nederland moet dan zijn 20404 (04 is Vodafone, bijv. KPN is 20408).

Ik heb een TT GO 940 Live en een XL Live IQ routes Europa. Beide al iets oudere apparaten, 3 à 4 jaar oud). Ik heb alle abonnementen van TT die er zijn, dus ook de Live-services en de kaart-updates. In België werkt de HD traffic al een hele tijd niet en na contact met de helpdesk van TT bleek het probleem bij Vodafone te liggen m.b.t. de simcard in je toestel.

Onlangs kreeg ik een e-mail dat het probleem opgelost zou zijn en ben ik voor één van de apparaten gecompenseerd met 4 maanden Live-services. Ik wil echter ook voor mijn andere apparaat gecompenseerd worden.

Toen ik wilde antwoorden op die e-mail kreeg ik een bericht, in meerdere talen, maar niet in het Nederlands!!!!, terug dat dat e-mailadres niet meer werd ondersteund en nu moet je via je My TomTom proberen in contact te komen met de Helpdesk of (misschien kan dat nog) telefonisch contact opnemen. Je probleemvraag zie je niet meer terug in Je Berichten.

Ik ben net terug van vakantie in Italië, waar de GO 940 constant is bezig geweest met proberen contact te krijgen met de TomTom server, hetgeen dus NIET gelukt is.

Ook heb ik ondertussen begrepen dat de 4-jaar oude GO 940 niet meer gerepareerd kan worden (door TT), dus weet dat je toestel dan afgeschreven is!!!!!!

Ik ben nu helemaal klaar met TomTom, een Nederlands bedrijf dat zijn klanten in de kou laat staan. Er is nu alleen nog een forum in het Engels, Duits of Frans.

Ik ga wel over op Garmin oid. Ook daar zal best wel eens wat aan de hand zijn, maar hier word ik een beetje misselijk van.!!!

Dank u voor uw uitleg en succes met uw Garmin!

En als ik vanuit Zuid Limburg België in ga (E314) houdt ik ook heel lang verbinding, bijna tot Genk, blijkbaar komt het signaal daar een aardig eind de grens over.

Ik zal daar de volgende keer ook eens kijken hoe het daar gaat. Kan het me daar ook niet herinneren dat het een probleem is.

Inderdaad geen probleem, tot 10 km landinwaarts nog verbinding met Nederland, daarna binnen één minuut verbinding met het Belgische netwerk (MCC/MNC: 20601).

Toen ik later Turnhout in reed, viel even de verbinding weg maar ook toen weer binnen één minuut weer terug.

Er is nu alleen nog een forum in het Engels, Duits of Frans.

Dit Nederlandse forum, wat de opvolger is van JouwNav...was er al veel eerder. wink.png

http://www.jouwnav.nl/

Ik kom er overigens nooit, op dat Engelstalige forumrolleyes.gif ...omdat ik van mening ben (en blijf) dat een Nederlandse fabrikant gewoon in hun moedertaal een forum moet opzetten.

Of zij dit niet aandurfden danwel er een andere reden was...weet ik niet.

Dag allemaal

Nu ook terug problemen met de LIVE verbinding op mijn XL LIVE IQ

Vandaag op weg van Gent Belgie naar Veere Nederland is mij opgevallen dat wanneer ik de grens overschreden ben , en er overgeschakeld wordt op een Nederlandse provider de LIVE balk er weer het gele driehoekje kreeg , heb mij dan terug aangemeld met mijn account , en zie , ja alles werkte weer . Bij de terugreis naar Belgie het zelfde scenario en weer opgelost door aan te melden . Dat dit niet normaal is kan ik wel denken , maar als je het zo kunt oplossen is toch ook al wat . Misschien een tip voor de mede forumleden ?

Groetjes allen

André

De providers in Europa zijn op dit moment bezig hun netwerk uit te breiden met 4G. De opvolger van GSM/GPRS en 3G. In Nederland zijn hiervoor de vergunningen en frequenties opnieuw geveild. Winnaars zijn Vodafone, KPN, T-Mobile en nieuwkomer Tele2.

Op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat de providers dit jaar allemaal moesten wisselen van frequenties. Bijvoorbeeld T-Mobile heeft de oude Vodafone GSM 900 frequenties nu in handen. Gevolg: Vodafone moest zijn hele netwerk en frequentieplanning omgooien. Er ontstaat op sommige frequenties schaarste. Ook op de frequenties waarop onze TomToms vermoedelijk werken. Mogelijk is de capaciteit in België nog lager dan in Nederland. De meeste providers stappen namelijk over van GSM900 naar 3G 900 dus op deze zelfde frequentie. Het stukje GSM frequentie wat nog over is wordt zwaar belast door oude telefoons, apparaten met Live diensten en andere apparaten met ingebouwde modems. Heb je een file of drukte rondom een evenement, dan komt je TomTom het netwerk niet meer op. Ik weet niet welke ombouw Vodafone "vriend" proximus in Belgie aan het doen is, maar ik verwacht dat daar de problemen zitten.

Voor wie het interesseert nog een extra toelichting voor de Nederlandse situatie, waar ook problemen gaan komen:

Vodafone heeft onvoldoende geld geboden op de 900 frequenties en heeft de gewone GSM frequenties verloren. Ze hebben wel nog wat frequenties gewonnen op de E-GSM band. Gevolg: Veel oudere toestellen en modems in apparaten ondersteunen geen e-GSM, waardoor die telefoons sinds voorjaar 2014 niet meer werken op het Nederlandse Vodafone netwerk. Daarnaast is de GSM900 frequentie bij Vodafone nu overvol. Ook pinapparaten, OV chip palen en slimme energiemeters werken op deze "oude" frequentie.

De TomTom Live diensten lopen volgens mij via een dataverbinding op het GSM netwerk. Gelukkig blijken TomTom Live toestellen deze e-GSM frequenties ook te ondersteunen. Doordat de frequenties zwaar belast worden, moeten we op termijn ook voor Live gebruik in Nederland rekenen op problemen bij drukte. Doe als je een Vodafone abonnement hebt maar eens een testje op je smartphone: download de okla speedtest app, zet je verbinding van je smartphone via de netwerkinstellingen op "GSM/GPRS only. Je ziet nu "2G, GPRS, G, E, of EDGE" in je beeldscherm verschijnen. Doe je een speedtest, dan zal je zien dat er geen of bijna geen dataverkeer mogelijk is. Vooral doordeweeks zal je dit zien. Apparaten zoals meters en pinapparaten krijgen voorrang van Vodafone op het netwerk (machine 2 machine communicatie is een extra inkomstenbron en gaat voor).ook bellers krijgen voorrang boven dataklanten. Krijgt je telefoon of je TomTom die voorrang niet, dan kan je bijna geen data binnenhalen

NB, zet je telefoon wel weer terug naar " alle netwerken of 2G,3g (4G). In een TomTom zit gewoon een oude Vodafone simkaart. Door allerlei hacks zijn verbindingen van oude simkaarten te kraken. Sommige providers willen deze simkaarten gaan weigeren op hun netwerk.

Het wordt dus tijd dat TomTom naast 2G ook 3G en mogelijk later ook 4G modems in gaat laten bouwen in de nieuwe live toestellen.

Edited by ucsdcom

Geachte Tomtom,

Wat is op het bovenstaande bericht uw antwoord? Ik heb een tt 740 en een tt 950 en beiden hebben problemen met het ontvangen van de live services. De tt 740 heeft de meeste problemen en heb onder tussen maar een tt 5150 truck aangeschaft in de hoop dat die het beter gaat doen.

Dank u voor uw uitleg en succes met uw Garmin!

Klinkt een beetje cynisch!!!!!

Even een update sinds vorig jaar zomer betreffende Live verbinding in Belgie : met mijn huidige Go 1005 (de 4gb versie) ben ik afgelopen 2 weken 3x naar Belgie geweest (oa. Wavre en Wilrijk).....en zowel op de heen als terugweg na een paar minuten draaiende wieltje, keurig Live verbinding en klopten de files ook aardig.

(als iets goed gaat bij TT meld ik dat ook) wink.png

Alleen nog een klein kritiekpuntje over de alternatieve routes die Live je geeft als er een file staat op de (beruchte) Ring Antwerpen.....hij wil je dan dwars door het centrum laten rijden (door o.a. die enge smalle en oude tunnel), met stukken klinkerkeien enz.....mijn advies : sluit dan toch maar gewoon in de file aan op de Ring...dwars door centrum Antwerpen is niet aan te raden, is mijn ervaring.wink.png

Ik heb soms baat bij de Liefkenhoektunnel bij grote drukte.

Afgelopen week geen LiveServices in Frankrijk; TomTom heeft me gemaild dat er een probleem met de TomTom server was.

Alles werkt nu weer prima zonder ingreep in mijn TomTom (Camper/Caravan versie).

Edited by rensovonk