taxidriver02

routeplanner

80 posts in this topic

routeplanner

Ik bedoel dus is de routeplanner al weer terug in tomtom ik bedoel dus dat ik verschillende adressen kan in toetsen en dan de totale reistijd en route kan bekijken. Die zat er vroeger wel in en nu niet meer :( 

Die zit weer in de 5000 en 6000 maar misschien niet zo uitgebreid als jij wil. Lees de handleiding eens.

http://download.tomtom.com/open/manuals/GO_5000/index.htm

Tja bedankt voor de reactie heb het door zitten lezen Maar kan met de beschrijving niet zo veel. heb op youtube ook al filmpjes zitten bekijken daar kan ik ook niet zo veel mee. Ik rij nog steeds met mijn tommie van 8 jaar oud rond die doet het nog prima alleen de accu is op. maar je wil ook nog wel eens wat nieuws. In de winkel zijn ze allemaal goed en ze snappen niet wat ik moet :( jammer.

Dat ze het in de winkel niet weten dat schijnt normaal te zijn.

Ik heb in ieder geval een testroute met 10 tussenstop gemaakt en dat ging naar mijn mening vrij eenvoudig.

Nou gebruik ik de routeplanner nooit ook niet in de vorige modellen dus ik weet ook niet wat je mist ten opzichte van de oude systemen. 

In een eerder update van de software voor de 5000 stond het navolgende. Misschien heb je daar iets aan.

Denk dat Filemaker hier op het forum je meer kan vertellen.

Mijn routes
We hebben Mijn routes toegevoegd aan de GO. Je kunt Mijn routes gebruiken om routes op te slaan, op te halen, te bewerken en te verwijderen,
zoals reisplannen met meerdere tussenstops.

Een route opslaan in Mijn routes:

Plan een route via de kaartweergave of door te zoeken. Dit kan een reisplan met meerdere tussenstops zijn.
Je kunt de route op twee manieren opslaan:
Selecteer Huidige route in het hoofdmenu en vervolgens Voeg toe aan Mijn routes.
Tik in de kaartweergave op de route en selecteer de pop-upmenuknop. Selecteer Voeg toe aan Mijn routes in het menu.
Geef je route een naam die gemakkelijk te herkennen is.
Selecteer Voeg toe.
De nieuwe route wordt toegevoegd aan je lijst in Mijn routes in het hoofdmenu.
Wijzigingen maken en opslaan in Mijn routes:

Selecteer een route in Mijn routes.
Wijzig de route in de kaartweergave. Je kunt bijvoorbeeld een tussenstop toevoegen of verwijderen, of een andere locatie als beginpunt gebruiken.
Tik op de nieuwe route, selecteer de pop-upmenuknop en selecteer Sla wijzigingen in route op.
De wijzigingen aan de route worden opgeslagen.
Een route verwijderen uit Mijn routes:

Selecteer Mijn routes in het hoofdmenu.
Selecteer Wijzig lijst.
Selecteer de route die je wilt verwijderen.
Selecteer Verwijder.
Volgorde van tussenstops wijzigen (reisplan)
Als je een route met meerdere tussenstops hebt gepland, kun je nu de volgorde van de tussenstops wijzigen.

De volgorde van tussenstops wijzigen:

Plan een route met meerdere tussenstops of selecteer een route met meerdere tussenstops in Mijn routes.
Selecteer Huidige route in het hoofdmenu en vervolgens Wijzig volgorde van tussenstops.
In de kaartweergave zie je de tussenstops die in je route zijn opgenomen.
Tik achtereenvolgens op de tussenstops om de volgorde van de nieuwe route te bepalen.
Je route met tussenstops in de nieuwe volgorde wordt nu weergegeven.
Selecteer de stuurknop om te navigeren.
Naar een route rijden
Als je een route hebt gepland met een beginpunt dat niet je huidige locatie is, kun je nu naar het begin van die route navigeren. Selecteer Rijd via hier om een route te plannen van je huidige locatie naar het beginpunt van de route en volg deze route.

Naar een route rijden:

Plan of selecteer een route met een beginpunt dat niet je huidige locatie is.
Selecteer Huidige route in het hoofdmenu.
Selecteer Rijd via hier.
Het beginpunt van je route wordt in de kaartweergave gewijzigd in je huidige locatie. Vervolgens volg je gewoon de geselecteerde of geplande route.
Navigeren naar lengte- en breedtegraadcoördinaten
In het zoekvak kun je nu specifieke lengte- en breedtegraadcoördinaten invoeren.

Bedankt voor het hele verhaal maar ik ben Taxichauffeur en krijg 3 tot 8 verschillende adressen in mijn scherm dat moet dan zo snel mogelijk in mijn nav zetten en dan kijken hoe snel ik en of ik op tijd bij de laatste ben zo doende. En dat gaat op de oude manier het beste. Beetje jammer van TomTom dat ze dat er uit gehaald hebben. Heb daar ook al eens een mail naar toe gestuurd maar nooit antwoord op gekregen op de Facebook van Tomtom ook wat gezet en wel antwoord gehad maar toen zeiden ze dat komt NIET terug. Dat vindt ik een misser lopen ze toch munten mis het is aan passen van de software das toch niet zo moeilijk. Nou sluit het maar in iig bedankt voor de moeite. Gr Henk. 

Zo wilde ik een jaar of 5 geleden nog graag dat ze bij TT een soort en met routeplanner erop zouden zetten.....die bijvoorbeeld van vertrek naar laatste bestemming en dan de andere adressen ertussen zou zetten en meteen de kortst mogelijke (en liefst snelste) route zou berekenen....met uiteraard de totale rijtijd erbij.

Wij hadden toen een klant die elke week weer een paar nieuwe adressen erbij had....was allemaal in de prov. NH, kreeg ik vanuit Haarlem zo'n 14 adressen te rijden : Assendelft, Hyppolitushoef, Hem, Blokker, Marken, Midden Beemster enz enz (zoek het maar uit dus) tongue.png ....zat je zeker 20 minuten eerst op een kaart globaal de kortste route uit te rekenen....daarna alle adressen invoeren (wat ook weer tijd kost als hij ze elke keer moet uitrekenen)...en dan pas (zucht) rijden.

Daarna was het natuurlijk een fluitje van een cent bij het volgende adres.

Maar met de tegenwoordige snelle chips die er in een TT zitten (of ander merk) zou je verwachten dat ze voor het beroeps-vervoer ook wel zoiets zouden ontwikkelen....maar nee dus.

Overigens heb ik die klant al een tijd niet meer gehad (ben koerier)....dus heb het nu niet echt meer nodig elke week....maar het zou toch wel handig zijn als het te koop was.

Oh ja....nog 1 ding wat ik 5 jaar geleden al eens opperde : als je de optie Reis Via neemt, dus met 1 tussenstop....zou ik het fijn vinden als ik bij die tussenstop een geluidssignaal krijg dat ik er ben..... dat is bij mijn huidige Go 1005 nog steeds niet het geval....ze luisteren niet echt naar de ervarings-deskundigen.unsure.png

Ben al een paar keer zo'n tussenstop voorbij gereden in een wat grotere stad (sh#t !)crazy.gif

Ik moet dat weleens zo doen omdat ik dan weet hoe laat ik bij het eindadres aankom en ik dat kan vertellen als ze mij dat vragen....kan natuurlijk ook gewoon van adres naar adres rijden, maar dan zie je niet de laatste eindtijd zeg maar (bestemming bereikt).

Zo wilde ik een jaar of 5 geleden nog graag dat ze bij TT een soort en met routeplanner erop zouden zetten.....die bijvoorbeeld van vertrek naar laatste bestemming en dan de andere adressen ertussen zou zetten en meteen de kortst mogelijke (en liefst snelste) route zou berekenen....met uiteraard de totale rijtijd erbij.

Wij hadden toen een klant die elke week weer een paar nieuwe adressen erbij had....was allemaal in de prov. NH, kreeg ik vanuit Haarlem zo'n 14 adressen te rijden : Assendelft, Hyppolitushoef, Hem, Blokker, Marken, Midden Beemster enz enz (zoek het maar uit dus) tongue.png ....zat je zeker 20 minuten eerst op een kaart globaal de kortste route uit te rekenen....daarna alle adressen invoeren (wat ook weer tijd kost als hij ze elke keer moet uitrekenen)...en dan pas (zucht) rijden.

Daarna was het natuurlijk een fluitje van een cent bij het volgende adres.

Maar met de tegenwoordige snelle chips die er in een TT zitten (of ander merk) zou je verwachten dat ze voor het beroeps-vervoer ook wel zoiets zouden ontwikkelen....maar nee dus.

Overigens heb ik die klant al een tijd niet meer gehad (ben koerier)....dus heb het nu niet echt meer nodig elke week....maar het zou toch wel handig zijn als het te koop was.

Oh ja....nog 1 ding wat ik 5 jaar geleden al eens opperde : als je de optie Reis Via neemt, dus met 1 tussenstop....zou ik het fijn vinden als ik bij die tussenstop een geluidssignaal krijg dat ik er ben..... dat is bij mijn huidige Go 1005 nog steeds niet het geval....ze luisteren niet echt naar de ervarings-deskundigen.unsure.png

Ben al een paar keer zo'n tussenstop voorbij gereden in een wat grotere stad (sh#t !)crazy.gif

Ik moet dat weleens zo doen omdat ik dan weet hoe laat ik bij het eindadres aankom en ik dat kan vertellen als ze mij dat vragen....kan natuurlijk ook gewoon van adres naar adres rijden, maar dan zie je niet de laatste eindtijd zeg maar (bestemming bereikt).

Jeb dat bedoel ik eindelijk iemand die het snapt yahoo.gif . kan jij niet bij TomTom gaan werken laugh.png  dan komt het toch nog goed.

Jeb dat bedoel ik eindelijk iemand die het snapt yahoo.gif . kan jij niet bij TomTom gaan werken laugh.png  dan komt het toch nog goed.

Ik kom de voordeur daar niet eens binnen...roepen ze meteen de beveiliging op om mij er meteen weer uit te werken...na alle kritiek die ik hier heb gespui't.wink.png

En Holyhead : Klopt, alleen TT......ondanks de paar minpuntjes nu precies 10 jaar mijn trouwe kameraad.smile.png

In de nieuwste software versie van de Go5000 en 6000 zit een routeplanner met heel veel mogelijke tussenpunten.

Het invoegen daarvan is eenvoudig, en de snelste route wordt elke keer berekend.

Dus je weet je eind adres. Daar tussen heb je nog 8 adressen te gaan. Deze voeg je in de route in en het apparaat berekend zelf de beste route.

Hallo Moderator, moet je mij eens vertellen hoe je dat doet, letterlijk adressen ( echt adressen ) invoeren tussen een beginpunt en een eind punt, in over wat hier routeplanner genoemd wordt.  Mijn 6000 bevat " Route planner " alleen of ik de snelste route , veerboten, onverharde, wegen enz.. kan kiezen.  Is het niet zo dat het waypoints zijn die je kan invoeren door in te zoemen op de kaart, een punt zoeken, dan op die paats te drukken en in het dropdown menuutje " voeg toe aan huidige route " ?, maar of je op deze manier een echt adres met naam en straat nummer kan invoeren weet ik niet, bij de 1005 kon dat wel meen ik nog te weten.

bergguy

P.s. men kan 255 " Waypoints " toevoegen bij een route, op een 6000

Edited by bergguy

Je geeft b.v in Eindhoven. Daarna naar huidige route en voeg tussenstop toe

Je kan dan gewoon adres ingeven. Adres verschijnt op scherm en je klikt er op. Het is nu

toegevoegd. Hierna kan je nog een reeks adressen toevoegen.

Daarna kan je hem ook toevoegen aan mijn routes.

Het is misschien niet zo handig als met de oude apparaten. (Heb ik nooit gebruikt)

Holyhead, ik ga het eens uitproberen.

Het werkt Holyhead, de vraag is nu in welke volgorde doet hij de geprog. route, begint hij bij de eerste geplande tussenstop, dan de tweede en dan b.v. de derde of niet?.

bergguy

Kies zoek in het menu. Type het adres. Geeft deze weer op de kaart. Kies je eerder genoemde suggestie.

Ok Holyhead, ik heb een demo proefje gemaakt en het werkt, THX

P.s. ik zou als ik U was #8 maar in de schatkamer zetten onder tips Routeplanner

Edited by bergguy

Maar werkt het ook snel. Ik heb soms bijna geen tijd om de adressen er in te zetten dat doe ik soms ( vaak ) onder het rijden. Ik heb bijna geen tijd om me voor te bereiden op een rit vooral als er zo veel instap en uitstap punten moet invoeren. Ik wil het graag zeker weten voor dat ik weer een hoop geld uit ga geven en dat hij straks in de kast beland naast de Garmin.

Het was #4 Holyhead i.p.v  #.8

Ik wet niet of het de bedoeling is Taxidriver, maar zou het ook lukken via de gesproken instrcties ?.

Ik wet niet of het de bedoeling is Taxidriver, maar zou het ook lukken via de gesproken instrcties ?.

Nee denk het niet als het niet goed gaat verstaat hij #$%&$#@ me niet denk ik. In zit van ellende nog steeds met mijn one van ongeveer 8 jaar oud. maar wil nu ook nog wel eens wat nieuws heb een uitstapje naar garmin gemaakt om dat daar wel de oude routeplanner in zat maar als dat ding maar denkt dat je op een weg naast de streep zit doet hij er rustig 10 tot 20 min over om te rekenen traaaaaaaag. En in de winkel hebben ze er ook geen verstand van die snappen niet waar je het over heb ze kunnen hem maar net aan drukken daar blijft het wel bij. zodoende dacht ik vraag het hier bij Tomtom zelf krijg je toch geen antwoord.  

Hee Bram,

Even reagerende op je bericht " 7 " . (Op een of andere manier kan ik die niet  meer citeren!)

Mijn TT truck 5150 die zegt wel dat ik m''n tussen punt bereikt heb. De 1005 en de 5150 zijn toch dezelfde apparaten?

Mvg Midway

Hee Bram,

Even reagerende op je bericht " 7 " . (Op een of andere manier kan ik die niet  meer citeren!)

Mijn TT truck 5150 die zegt wel dat ik m'n tussen punt bereikt heb. De 1005 en de 5150 zijn toch dezelfde apparaten?

Mvg Midway

Ja, ik weet ook niet hoe dat komt....misschien omdat jij toch een andere Navcore hebt (?)...kan natuurlijk ook zo zijn dat het bij de instellingen van mijn 1005 zit...ik heb hem vanuit de doos gewoon standaard gelaten, met wel wat aanpassingen zoals schermkleur, thuisadres...en zo rijd ik alweer wat maanden met hem.

Overigens hadden de 9 en 750 dit ook (geen signaal bij tussenpunt).

taxidriver02: Beste collega, Ik heb precies hetzelfde probleem, ook ik krijg diverse adressen binnen, en moet de route zo bepalen dat de klanten op tijd opgehaald worden, niet te lang in de auto zitten en rekening houden met aankomst garantie's. Dus dat ze niet te vroeg, maar zeker niet te laat op hun bestemming zijn.

Dat is nog wel eens puzzelen, en daar heb je zelden tijd voor, dus het invoeren van de adressen en het plannen tijdens het rijden komt mij dan ook bekend voor ;)

Daarnaast rijd ik ook nog wel eens als koerier (medicijnen vervoer), dan krijg ik de avond van te voren de adressen binnen.

Met het Programma Tyre kan ik dan heel snel al deze adressen in mijn oude XL zetten, dit is helaas met de nieuwe GO ook niet meer mogelijk.

Ik gebruik een (oude) XL Live, omdat deze perfect werkt.

Nu weet ik niet of de reisplanner van de XL hetzelfde is als van de TT die jij gebruikt.

Ook Ik heb kort een Garmin gehad, maar dat was geen succes, nu heb ik onlangs een GO 5000 gekocht, maar deze lag ook al snel doelloos in de kast omdat ik hier veel van verwacht had maar het werkt tot op heden niet in de praktijk.

Ik ga de opzet van holyhead vandaag testen !

Voor diegene niet (goed) weten hoe de oude reisplanner werkt, even deze opzet:

----------------------------------------------------------

-Kies Reisplanner

-Opties 'Nieuw reisplan'

-Ja (Huidige locaties wissen)

(Je hebt nu een leeg reisplan)

-Voegtoe

-Geef de adressen op

-Klik op het adres dat je wilt wijzigen

-Je kan nu dit adres wijzigen, in bijv. een tussenstop

-Druk op OK, en de route wordt getoond en je kan deze nu rijden.

Je hoeft dus het reisplan dus geen naam te geven, maar als je wilt dan kan je dit

plan opslaan onder een op te geven naam.

----------------------------------------------------------

Beste MMsoft. Ik ben benieuwt hoe het jou is afgegaan vandaag en dat in de kast dat komt me bekend voor en das zonde ze kosten al genoeg. Daar ben ik dus ook bang voor dat het niet snel werkt en dat ik hem dan uit het raam gooi. We hebben al paniekzaaiers achter ons zitten en dan zelf ik paniek raken is niet handig crazy.gif . Ik heb gisteren een bericht achter gelaten op de pagina van Tomtom op facebook en dit was hun reactie. "Hi Henkie, Dit klopt als een bus. Wanneer in een eindlocatie hebt ingesteld, kun je in het menu onder het kopje 'huidige route' heel gemakkelijk tussenstops invoeren. Met vriendelijke groet, TomTom"

Ja heb ik daar wat aan? Ik hoor graag van jou hoe het is gegaan probeer het eens een paar dagen ( wees mijn proefkonijn )

Met vriendelijke groet Henk. good.gif