Sign in to follow this  
Followers 0
Webr

TomTom GO 6000 - beoordeling : zijn jullie ook van deze mening ?

34 posts in this topic

fantastisch mooi scherm en weergave van de kaarten. 3D-kaart wordt getoond met gebouwen als de gegevens beschikbaar zijn. Het beheer van de favorieten is beperkt. Er zijn op de fora enkele mogelijkheden om een 200 tal op te laden per 49. Dit is heel omslachtig en eens als je deze hebt opgeladen, worden deze heel traag getoond. Een lijst van 49 is wel handelbaar. Maar een grote ontgoocheling is wel dat de POI niet meer op te laden zijn ( geocaching, de tankstations van je tankkaart, de duizenden POI-databases, ... ) spijtig !
De melding van flitspalen verloopt zeer goed en beter dan alle andere Tomtoms.
Een functionaliteit die ik regelmatig gebruik op mijn vorige GO LIVE 750 is, dat je kan zeggen dat je een andere route wilt voor de volgende 500 meter ( of andere afstand ) of dat je elk onderdeel van een route kan vermijden (bvb. N1 vermijden ). Dit is nu niet meer mogelijk. Echt een handicap aan dit toestel !
In vorige versies was het mogelijk om nieuwe stemmen toe te voegen. Met de nieuwe MyDriveConnect is dit niet meer mogelijk.
Samengevat : mooi toestel, maar we verwachten van TomTom een dringende update van "oude" functionaliteiten ! Alles is nog mogelijk om dit het vlaggenschip van TomTom te maken !

Pluspunten: fantastisch scherm, gratis kaartupdates, gratis live services, 3 alternatieve routes op te vragen, alle flitspalen getoond op rechter navigatiebalk, navigatie naar coordinaten, fantastiche bevestiging ! Minpunten: flitspalen = abonnement van 35eur, geen vermijd deel van route, geen vermijd volgende x meter op route, geen point of interests ( oa. geen geocaching poi ...)

Minpunten: geen vermijd deel van route, geen vermijd volgende x meter op route

Deze mogelijkheden, plus nog wel een paar opties uit het (oudere) menu....hebben mij zo'n 4 maanden geleden doen besluiten om de laatste van de serie Go 1005 Live (met levenslange kaartupdates en 3 jaar HDT/Live) aan te schaffen en geen eentje van de allernieuwste serie.

(Heeft 8gb intern geheugen + een SD slot.)

Maar ja, die zijn inmiddels nu wel uitverkocht....het is te hopen dat er voor de eigenaren van de 5 en 6000 serie, deze mogelijkheden nog bijkomen....deze opties zaten zelfs in 2007 al in de simpele One, waarom ze die nu hebben weggelaten is mij ook een volslagen raadsel.wacko.png

Het enige wat ik nog mis, is een andere stem kiezen....was altijd een groot fan van Saskia, maar heb nu alleen maar de mannelijke stem.

Toen ik ooit mijn 1005 aanschafte duurde het een jaar of twee voordat alles een beetje werkte (remember mapshare...). Hoe zit het nu met de 5000/6000? Is deze al "af"?

Apparaat is wel af, maar velen wachten op uitbreiding van de mogelijkheden.

Helemaal mee eens.

Als ik in een voor mij vreemde stad rij heb ik nu mijn iphone met sygic/tomtom met een zuignap bij de hand, ik meer dan eenmaal voor een afgesloten straat gestaan waar TT dan in wil rijden, geef dan maar blokkade in op mijn iphone, dan ga ik meestal weer de goede kant op.

Geen goede oplossing, maar toch. Wie bij TT heeft het verzonnen deze belangrijke optie te schrappen?

Evenals een zg eerste hulp icoon, zoals o.a. bij de 1005, je kunt dat wel op een andere manier opzoeken maar bij calamiteiten goed om alles bij de hand te hebben, positie, arts, ziekenhuis enz. Dan maar weer iphone.

Sygic is helaas niet op een toestel zoals de 6000 te koop, was het maar waar want deze provider voegt steeds meer opties toe die bijna allemaal aan of uit te zetten zijn, heeft kaarten en trafic van TT.

Ik heb TT vanaf de allereerste versies, op het gebied van navigatie nipt de beste, hoewel niet in alle landen, ik vind Navigon in DE net even beter.

In een tel. gesprek met klantenservice van TT zei men dat opties die weinig gebruikt worden zijn geschrapt, maar als blijkt dat klanten opties willen wordt er gekeken of het weer wordt aangeboden.

Er zal ongetwijfeld een filosofie achter zitten, misschien losse toestellen meer op een lijn brengen met in de auto gemonteerde versies, maar het is teleurstellend dat TT zo lang wacht met opties waar velen om vragen aan te bieden.

Neemt niet weg dat ik het een fantastisch toestel vind en ik zou het weer kopen ondanks het gemis van opties, het doet heel goed wat het moet doen.. navigeren!

Het antwoord van de support van ToMTom :

Allereerst excuses voor de late reactie. Wegens een onverwacht grote drukte, ben ik helaas niet in de mogelijkheid geweest uw vraag binnen de gewenste tijd te beantwoorden.

U hebt aangegeven dat u wat mogelijkheden op uw TomTom GO 6000 mist. Ik wil beginnen te zeggen dat wij het zeer op prijs stelt dat u deze informatie met ons deelt. Het is erg belangrijk om te weten welke onderdelen u graag toegevoegd zou zien.

Hieronder ziet u de drie verschillende onderdelen die u graag toegevoegt ziet, en ik zal er per onderdeel kort op ingaan.

- geen vermijd deel van route,

Zoals u dat uitlegt, het vermijden van een specifieke weg, dat gaat helaas niet, nee. Ik heb geen informatie over het toevoegen van een dergelijke optie. Uw feedback is genoteerd.

- geen vermijd volgende x meter op route,

Goed nieuws! In de volgende applicatieupdate zal deze optie beschikbaar zijn. Deze optie zal heten 'Avoid blocked street', want dat is in essentie waar het over gaat.

- geen point of interests ( oa. geen geocaching poi)

Helaas, dit is inderdaad nog niet mogelijk. Ik durf niet te zeggen of deze optie er op korte termijn komt. Wij hebben het wel aangegeven, en de ontwikkelaars zijn op de hoogte van de wens om nuttige plaatsen toe te voegen. Het is aan hen om hierin een keuze te maken.

Flitsers zijn overigens €29.95 per jaar, en als u slim gebruikmaakt van acties, dan zal het u niet meer dan €19.95 per jaar of €29.95 per anderhalfjaar kosten.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Indien u nog vragen of suggesties heeft, reageer dan gerust op deze e-mail zoals onder de stippellijn staat uitgelegd.

Met vriendelijke groeten,

Goed nieuws! In de volgende applicatieupdate zal deze optie beschikbaar zijn. Deze optie zal heten 'Avoid blocked street', want dat is in essentie waar het over gaat.

Dat is alvast goed nieuws. Nu afwachten wanneer de volgende update beschikbaar komt.

Ervaring met TomTom leert dat de software van het ‘nieuwe’ model pas een jaar of twee na de introductie ‘klaar’ is, of minimaal of het niveau wat je ervan mocht verwachten bij introductie.

Dus als je een goedwerkende TomTom hebben wilt kan de conclusie zijn dat je beter het vorige model kopen kan...

of wachten tot de nieuwste minimaal anderhalf jaar uit is.

Grtz, 

Peter.

Het klopt idd vwb de nav3 en nav4 modellen.

- geen vermijd deel van route,

Zoals u dat uitlegt, het vermijden van een specifieke weg, dat gaat helaas niet, nee.

Ik heb geen informatie over het toevoegen van een dergelijke optie.

Uw feedback is genoteerd.

Zo te lezen weet die brave borst niet eens dat juist deze optie er al zo'n beetje vanaf de eerste TT's in zit...t/m de voorlaatste, de 1005 !

En dat is nu JUIST een optie die (beroeps) chauffeurs nogal eens gebruiken.rolleyes.gif

Alleen de eerste uitvoeringen van de Start (opvolger One) hadden helemaal een uitgekleed menu....die hadden ook bijna geen opties...luisteren ze eigenlijk wel naar de gebruikers van hun apparaten (laat maar, het antwoord weet ik al)

Ik zou weleens op een personeelsavond van TT aanwezig willen zijn....en dan even de microfoon pakken.crazy.gif

Zo te lezen weet die brave borst niet eens dat juist deze optie er al zo'n beetje vanaf de eerste TT's in zit...t/m de voorlaatste, de 1005 !

Is maar hoe je het lezen wil er wordt gewoon antwoord gegeven op de vraag over een 6000. 

En dat is nu JUIST een optie die (beroeps) chauffeurs nogal eens gebruiken.rolleyes.gif

Alleen de eerste uitvoeringen van de Start (opvolger One) hadden helemaal een uitgekleed menu....die hadden ook bijna geen opties...luisteren ze eigenlijk wel naar de gebruikers van hun apparaten (laat maar, het antwoord weet ik al)

Ik zou weleens op een personeelsavond van TT aanwezig willen zijn....en dan even de microfoon pakken.crazy.gif

Ik dacht juist dat deze optie, het vermijden van een afgesloten weg, door veel mensen gebruikt wordt. 

Een bepaald deel op de route vermijden lijkt me niet zo nodig.

Is maar hoe je het lezen wil er wordt gewoon antwoord gegeven op de vraag over een 6000. 

Ja...lezen kan ik best nog wel.....hij (degene van Tomtom) schrijft als antwoord o.a. : Zoals u dat uitlegt, het vermijden van een specifieke weg, dat gaat helaas niet, nee.

Ik heb geen informatie over het toevoegen van een dergelijke optie.

Alsof hij dat voor het eerst hoort over die al jaaaaaren bestaande opties ( : een dergelijke optie)..

rolleyes.gif ....had ie nu geschreven : JA, wij weten dat het in vrijwel ALLE voorgaande modellen er WEL in zat....maar helaas niet meer in de 5 en 6000 serie, dan had ik er geen opmerking over gemaakt, zo lijkt het wel of ze er bij TT een beetje mee in hun maag zitten....de feiten dus ontkennen, er omheen draaien enz....

Maar ze zullen het vanzelf wel aan hun verkoopcijfers gaan merken...wij zijn hier niet de enigen die het gemis van die opties beschrijven.

Los het simpelweg op door binnen een paar maanden al die opties, waar het (oude) menu van TT zo bekend om staat, toe te voegen en niet alleen die (overigens OOK fijne) optie van Obstakel 100, 500 meter enz...

Het komt mij wel een paar keer p/w voor dat ik ergens in een dorp of grote stad opeens een opgebroken weg tegenkom...en die is blijkbaar zo vers, dat Mapshare er nog niks van weet en dus moet je dan meestal razendsnel (omdat je pal voor zo'n hek staat en het andere verkeer graag verder wil en jou niet veel tijd geeft)....een paar keer op je TT klikken. --- (Vermijd die ...straat) zodat je weet welke route je dan moet nemen.

En zo zijn er op dat gebied nog wel meer voorbeelden van te geven....

De vraag ging over de 6000 dus krijg je ook antwoord over de 6000. Dus is het maar net wat je wil lezen. 

En de geblokkeerde straat komt er aan dus je wordt op je wenken bediend. En heb nog niet gelezen dat de verkoopcijfers dalen omdat een aantal opties er niet meer in zitten. 

Ik twijfelde ook toen ik hem gekocht heb en was eigenlijk wel verbaasd dat al deze opties die de vroegere TomTom's hadden nu zomaar verdwenen waren ! Je verwacht dit eigenlijk niet. Ik heb ook al met Mio en Navigon gereden en TomTom was de meest gebruiksvriendelijke. 

Ik gebruikte mijn GO750 LIVE tot nu toe en moest de updates van de kaarten weer gaan betalen, terwijl er zoveel toestellen reeds met gratis kaartupdates worden geleverd. 

Ik heb toen ook naar Test-Aankoop gekeken welke zij als beste van de test vonden en dat was TomTom 6000 en de 600 ( beiden kregen een score van 72% ). Ik vind het nog steeds een toptoestel dat via een aantal softwareupdates de echte topper kan worden ( wishful thinking ??? ). Hierbij de beoordeling van Test-Aankoop voor de GO6000

TomTom6000.pdf

Test wel wat achterhaalde info m.i.

-bijv. Leesbaarheid verbeterd door kleurschema's, 

-zuignap aan voorruit.. we hebben een historie achter de rug van slechte zuignappen bij TT, sommige dramatisch.

Inmiddels verbeterd maar voor deze 6000 vind ik de zuignap iets te zwak voor dit vrij grote en relatief zware apparaat.

Bij mij is hij er al afgevallen, dat is niet leuk. Maak toch een wat grotere en wat meer vast te draaien exemplaar.

-Voetgangersfunctie.. tja ik zie het niet zo zitten om met zo'n joekel voor mijn neus in de stad te wandelen, maar goed hij doet het wel.

Geo zit er niet op, onlangs in een gebied waar TT de kluts kwijt was zou een simpele grote pijl uitkomst bieden.

deze week Tt thuis gelaten (vergeten) en Sygic op iphone weer laten navigeren, de functie van scherpe bocht in de weg is wel handig, zeker bij slecht zicht.

Gelukkig komt blokkade weer terug lees ik, super, hopelijk niet te ver weg in het menu zodat hij snel te kiezen is.

Voor mij is een belangrijke update nu actief in de nieuwste update v14.5 van 2 november voor de for all GO 40, 50, 60 series, GO 400, 500, 600 / 5000, 6000 and START 40, 50, 60 series !!

Avoid Blocked Road

If the road ahead is blocked the device can calculate an alternative route from the Quick Menu and from the Current Route Menu.

En er wordt beloofd dat de community POI terugkomen !

Coming soon

We haven’t forgot about your request. We are still working hard to deliver support for the Community POIs. 

Great !!

WeBr

Edited by Webr

Thx WeBr, ik had de update nog niet gedaan.

Dit is een belangrijke verbetering. Ik heb het nog niet geprobeerd, dus kan nog niet weten of het goed werkt.

Jammer dat er geen afstand te kiezen is, in enkele gevallen is een lengte van bijv. 5 km prettig. Als je op de autobahn rijd en er is filevorming, dan heeft een blokkade misschien weinig effect want ik denk dat hij dan de eerst volgende aansluiting op de autobahn weer zoekt nadat je deze hebt verlaten.

grz

Thx WeBr, ik had de update nog niet gedaan.

Dit is een belangrijke verbetering. Ik heb het nog niet geprobeerd, dus kan nog niet weten of het goed werkt.

Jammer dat er geen afstand te kiezen is, in enkele gevallen is een lengte van bijv. 5 km prettig. Als je op de autobahn rijd en er is filevorming, dan heeft een blokkade misschien weinig effect want ik denk dat hij dan de eerst volgende aansluiting op de autobahn weer zoekt nadat je deze hebt verlaten.

grz

Moet eerlijk zeggen dat de file informatie erg accuraat is, ook in het buitenland.

Ik heb 2 reizen gemaakt naar Italie met de GO6000, de verkeersinformatie was continu aanwezig en voorzover ik kon beoordelen klopte deze met de werkelijkheid, de filevorming die ik tijdens de rit meemaakte klopte met hetgeen TomTom door gaf (soms zelfs met een nauwkeurigheid van een tiental meters)

Ik had de optie vragen bij snellere route aanstaan, het enige nadeel is dat je wel  heel snel moet beslissen bij een snellere route, voor je het weet is de vraag verdwenen er is daarna geen optie meer om alsnog de snellere route te kiezen.

Ook de voorstelling van de snellere route mag wat duidelijker zodat je goed kan zien welke richting je wordt opgestuurd.

Zit er nu ook eindelijk een christelijke routeplanner op de 6000?

En niet zo'n brak geval als bij de 100x serie?

Op de nieuwste GO serie zit wel een routeplanner, maar die is niet zo gemakkelijk te gebruiken als die in de NAV 2 apparaten. Het werkt wel maar je moet er geduld voor hebben en heel goed opletten wat je doet. De routeplanner van de 100x serie ken ik niet dus ik kan geen vergelijking maken.

Zit er nu ook eindelijk een christelijke routeplanner op de 6000?

En niet zo'n brak geval als bij de 100x serie?

Ik ken ook de 100x serie niet, maar hier kan je kijken hoe je op voorhand een route plant : http://download.tomtom.com/open/manuals/new_GO/html/nl-nl/index.htm#Planningarouteinadvance.htm

Hier zijn de mogelijkheden om gewoon een route te plannen naar een bepaalde plaats : http://download.tomtom.com/open/manuals/new_GO/html/nl-nl/index.htm#Planningaroute.htm

mvg

WeBr

Edited by Webr