Sign in to follow this  
Followers 0
Krammie

TomTom Go 5000

26 posts in this topic

Ik heb twee vragen:

1) Waar kan ik aangeven dat de actuele tijd op het scherm tijdens de rit wordt getoond?

2) In mij oude 750 kwam ik nadat ik een route had opegeven in een scherm waarin ik kon aangeven welke soort route ik wilde, snelste, kortste, eco e.d. Klopt het dat deze optie niet meer aanwezig is in de Go 5000?

Hoi Krammie,

De actuele tijd kan momenteel nog niet getoond worden in het navigatiescherm (wel in het hoofdmenu). Hopelijk komt dit met een van de komende updates. 

Je kunt na een route opgegeven te hebben, het type veranderen door in het hoofdmenu op 'Huidige route' > 'Wijzig routetype' te klikken. In de instellingen ('Routeplanning') kun je instellen wat voor routetype standaard gebruikt moet worden.

Edited by Loek

Bedankt Loek, in de 750 kon je aangeven of direct naar een bepaalde type route of eerst vragen. Jammer dat deze optie er uit is gehaald. Dat geld ook voor de optie stadcentrum. Deze optie kan ik niet terug vinden in de 5000. Volgens de handleiding zou hij dit automatisch moeten aangeven. Maar als ik een plaatsnaam opgeef dan staat daar niet centrum bij. Hoe moet ik dit aangeven.

Je kan dus nog steeds een andere route kiezen alleen nu voer je hem eerst in en verander hem daarna in bijv voor een fiets.

Bij de 750 koos je voor vragen en dan gaf je bijv de fietsroute in. Zie weinig verschil het is alleen een ander volgorde. Over het algemeen zullen de meeste gebruikers dezelfde route gebruiken.

Je vult de plaats in bijv. Haarlem. Haarlem verschijnt in de linkerkolom. Klik op Haarlem en in de rechterkolom (poi,s) krijg je Haarlem Centrum.

Hierbij het antwoord op een mail naar TomTom, mogelijk hebben jullie daar ook iets aan:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Allereerst excuses voor de late reactie. Wegens een onverwacht grote drukte, ben ik helaas niet in de mogelijkheid geweest uw vraag binnen de gewenste tijd te beantwoorden. Ik hoop op uw begrip in deze situatie.

U heeft een e-mail verzonden omtrent feedback die gaat over het nieuwe GO 5000 toestel die niet aan uw verwachtingen voldoet. Dit vind ik natuurlijk jammer om te horen. Ik zal proberen om zo volledig als mogelijk op de genoemde punten in te gaan.

Laat ik eerst beginnen met het feit dat de nieuwe generatie toestellen (GO 5000 etc) ook echt volledig nieuw zijn. Daarmee bedoel ik niet dat deze mooie nieuwe hardware specificaties hebben gekregen maar echt van de grond af geschreven nieuwe software hebben verkregen. We zijn na pak en beet 10 jaar gestopt met Navcore als basis en hebben een hele nieuwe code/software geschreven. Deze nieuwe software heet Navkit en is klaar voor de toekomst. Dit is dan direct al de reden waarom u tot redelijke verbazing toe, iets heel anders krijgt voorgeschoteld dan dat u dit bent gewend met uw oude vertrouwde XL LIVE IQ Routes. In plaats van dat ik een mooi verhaal ga schrijven zal ik de punten die u heeft aangedragen proberen te beantwoorden vanuit het oogpunt van ons (TomTom) als ook mijn eigen mening/ervaring. Want laat het toeval nu bestaan dat ook ik persoonlijk een XL LIVE IQ Routes in bezit heb en nu over ben op een GO 5000.

Navigeer naar:
De nieuwe manier van een bestemming zoeken kan tegenwoordig op twee manieren.

1. Door een locatie op de kaart te zoeken en dus zo naar een meer algemeen punt te rijden. Dit is meer voor als u even snel ergens heen wilt maar dat dit niet een specifiek adres en huisnummer hoeft te zijn.
2. U heeft nu 2 klikken nodig om te beginnen met het invoeren van de gewenste locatie. Hiervoor waren dit iets van 8 individuele handelingen! U drukt nu op de menu knop gevolgd door Zoek en u kunt beginnen met het invoeren van adres, huisnummer, postcode, plaats, of als u een Nuttige Plaats zoekt, een Naam. In plaats van dat u stap voor stap verplicht per scherm een deel van het adres moet ingeven kunt u dat nu direct in 1 veld doen. De algemene indruk hiervan is (en let op dit is algemeen) dat dit veel prettiger en efficienter is. Ook ik vindt dat persoonlijk. Wel heeft u dan weer een punt dat er hierdoor geen lijst is met laatst gezochte plaatsen zoals dat hiervoor wel was. Echter als ik vrijuit mijn mening mag geven (en ik hoop van wel) vindt ik dat totaal niet erg gezien het zoeken van een adres vele malen sneller en makkelijker is. Een plaatsnaam nogmaals intikken is dan ook zo gebeurt en ik weet bijna wel zeker dat met het nieuwe systeem u ondanks dit, de adressen in dezelfde stad sneller heeft gevonden dan met het oude toestel.

Vermijd obstuctie:
We hebben net 'twee weken' een nieuwe update van de Navkit uitgebracht (versie 14.500). Ik hoop niet dat u het niet erg vindt, maar ik quote even een stukje tekst van de release notes die publiekelijk op onze support pagina is gepubliceerd. "www.tomtom.com/6142"

'Vermijden van afgesloten weg

Je kunt nu een afgesloten weg op je geplande route vermijden.
Je kunt een wegversperring op de volgende manieren vermijden:
    * Selecteer het snelheidskader onder in het scherm om het pop-upmenu te openen. Het snelheidskader wordt pas weergegeven als je bent begonnen met het rijden van je route.
    * Selecteer op je route het symbool voor de huidige locatie om het pop-upmenu te openen.
    * Open het menu Huidige route in het hoofdmenu.
Selecteer Vermijd afgesloten weg om de afgesloten weg op je route te vermijden.'

Aan uw verzoek is 'denk ik' voldaan. Het is door de ontwikkelaars makkelijk gemaakt om direct via het pop-upmenu de gewenste handeling te verrichten zonder dat u helemaal het menu zelf in hoeft. Dit kan nog wel overigens als u dat wenst, maar is minder efficient natuurlijk. Wij zijn over het algemeen genomen al wel op de hoogte dat er een geblokkeerde weg aanwezig is op uw huidig gestarte route. U kunt dan nu via het pop-upmenu direct aangeven deze te willen vermijden zodoende u alternatieven geboden krijgt. Mocht dit niet direct gemeld worden maar er wel een icoon op de kaart staat van een afgesloten weg, dan kunt u direct dat icoontje bedienen met uw vinger en op deze wijze de blokkade omzeilen.

Reisplanner: Feedback doorgestuurd!
Een aantal gebruikers zouden graag de oude vertrouwde reisplanner terug willen zien. Daar kan ik echter heel kort over zijn; dit is simpelweg niet mogelijk om daarop terug te vallen. Tot mijn spijt moet ik daar vanuit de ontwikkelaars kant stellig in zijn dat die manier van werken niet terug kan keren in deze Navkit software. Wel kunnen we natuurlijk feedback aannemen en in overweging nemen om de huidige vorm van een route met meerdere 'waypoints' beter te maken. Een aantal punten die u aangeeft heb ik netjes intern voor u doorgemeld als feedback en mogelijk kan het zijn dat de ontwikkelaars hier inderdaad iets mee kunnen. Natuurlijk begrijpt u hopelijk wel dat ik hierin persoonlijk geen garantie kan geven. Dit alles ligt immers niet in mijn expertise als in mijn bevoegdheid. Het doormelden van kwalitatief goede als ook nuttige feedback is mij wel mogelijk en ik doe dit waar mogelijk zoals bij dit door u aangedragen punt.

Bekijk kaart:
De optie bekijk kaart is juist (in mijn optiek) verbeterd. Er is niet eens een optie voor nodig maar de kaart is altijd met 1 druk inzichtbaar. Als u links in de rijweergave op het navigatiepijltje drukt, schakelt u vanuit de 3D modus over naar de 2D modus en dus zo de kaartweergave. U kunt met uw vinger zo zoomen, pannen, slepen e.d.

Bereid route voor:
Mijn inziens is dit ook nog altijd aanwezig maar heeft het geen naam meer. U kunt namelijk een route plannen van A naar B (zoals ook op de XL) door een startpunt op de kaart te selecteren, of een adres te zoeken via de Zoek optie en daarna deze via de kaart als startpunt aan te merken. Vervolgens zoekt u de eindbestemming en zodoende kunt u in 2D de route overzien als ook controleren of er Tolwegen/Veerboten of andere bijzonderheden zijn. Natuurlijk is dit wel weer een andere manier van werken, maar dat is eigenlijk waar ik de heletijd al een beetje op terugkom en dat is dat dit nieuwe toestel ook een nieuwe manier van werken/gebruiken heeft dan dat u dat bent gewend. Oude gewoontes slijten niet zeggen ze ook wel, maar met technologie zou dat toch moeten.

Als ik wederom eerlijk mijn mening mag geven, is het denk ik meer een kwestie van gewenning aan de nieuwe situatie dan dat de GO 5000 echt ondermaats (in uw beleving) presteert of zelfs te weinig functionaliteit biedt. Ik geef daarbij natuurlijk ook direct toe dat dit een heel nieuw product is en dus verre van perfect is! Zoals ik in mijn inleiding al aangaf was Navcore een product van 10 jaar doorontwikkeling. Navkit is er nu pas 1 jaar, er zijn dus zeer zeker nog grote stappen te maken en die maken wij dan ook graag. Echter gaan wij niet over een dag glad ijs en willen we nieuwe functies of bestaande functies wat dat betreft, goed op de kaart zetten. Dit kost tijd en ontwikkeling als ook feedback van onze gebruikers (zoals ook u die nu geeft).

Ik denk dat ik zo alles wel een beetje heb gehad meneer Megens, mocht ik onverhoopt toch iets zijn vergeten waar u toch graag antwoord op zou willen hebben, reageer dan op dit bericht. Mocht u het ergens niet met mij over eens zijn omtrent de punten die ik hierboven heb behandeld, dan mag/kan dat uiteraard ook. Ik sta open voor uw input natuurlijk. Het kan ook zomaar zijn dat ik u mogelijk verkeerd heb begrepen en er een antwoord niet aansluit op wat u eigenlijk wilde mededelen/vragen. Mocht er bruikbare feedback zijn die ik door kan/mag/moet melden naar de ontwikkelaars doe ik dat met plezier!

NB: We hebben tevens op ons Engelstalige forum, een speciale 'geef uw feedback door' pagina omtrent deze nieuwe producten. Dit omdat we juist willen luisteren naar de mening van onze klanten. Mocht u interesse hebben om hier ook deel aan te nemen wanneer u feedback heeft betreffende uw nieuwe GO 5000. Deze pagina vindt u hier: http://discussions.tomtom.com/t5/GO-and-START-40-50-60-series-GO/Your-feedback-is-appreciated/td-p/760501 

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Indien u nog vragen of suggesties heeft, reageer dan gerust op deze e-mail zoals onder de stippellijn staat uitgelegd.

Met vriendelijke groeten,

---------- (NL)
TomTom Customer Care Team

In elk geval een uitgebreid antwoord. Maar dat je een route niet kunt sturen is natuurlijk nog steeds een misser in mijn ogen. Het is DE optie die ik gebruik wanneer ik naar Spanje rij. Ik wil dan niet via Brussen Luxemburg en Lyon. Maar via Parijs en Toulouse. Nu kan ik dat netjes voorbereiden zodat ik ook een inschatting krijg in rijtijd van die route..

Met de nieuwe ben ik volgens mij continue bezig om te kijken of hij niet stiekum een andere route heeft verzonnen.

Maar nogmaals. Aan het antwoord als dusdanig is niets af te dingen.

In de nieuwe GO serie kan je wel degelijk een route plannen. Het is niet altijd even eenvoudig en je kan hem gewoon opslaan. Als je wilt dat een route niet automatisch wordt aangepast geef je dat op in de instellingen en bij elke aanpassing zal er dan gevraagd worden of je wil dat de aanpassing wordt doorgevoerd.

Ik rijd nu een paar maanden met de GO 5000 en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het apparaat. Er zijn nog een aantal punten die zeker beter moeten, maar ik heb goede hoop dat dit in de toekomst nog gaat gebeuren.

De medewerker heeft natuurlijk gelijk over het nieuwe begin. Hij vergeet daarbij voor het gemak maar even dat Tomtom jarenlang een reputatie heeft opgebouwd op basis van apparaten met bepaalde (standaard)mogelijkheden. Voor nieuwe gebruikers van deze nieuwe Tomtoms geldt dit natuurlijk niet, maar mensen die eerder een Tomtom gebruikt hebben, verwachten nu eenmaal deze mogelijkheden, bijvoorbeeld 'vermijd deel route' (sinds kort, na meer dan een jaar weer beschikbaar), het toevoegen van eigen Nuttige Punten en zelfs het aanpassen van de cursor zodat die er als een autootje uitziet, enz.

Voor die mensen is dit nieuwe begin in veel opzichten een achteruitgang, men is gewend aan mogelijkheden die nu niet meer mogelijk zijn of alleen in gewijzigde vorm. Natuurlijk is een gedeelte hiervan gewenning en leren omgaan met, maar toch, het is een kleine cultuurschok

De medewerker heeft natuurlijk gelijk over het nieuwe begin. Hij vergeet daarbij voor het gemak maar even dat Tomtom jarenlang een reputatie heeft opgebouwd op basis van apparaten met bepaalde (standaard)mogelijkheden. Voor nieuwe gebruikers van deze nieuwe Tomtoms geldt dit natuurlijk niet, maar mensen die eerder een Tomtom gebruikt hebben, verwachten nu eenmaal deze mogelijkheden, bijvoorbeeld 'vermijd deel route' (sinds kort, na meer dan een jaar weer beschikbaar), het toevoegen van eigen Nuttige Punten en zelfs het aanpassen van de cursor zodat die er als een autootje uitziet, enz.

Voor die mensen is dit nieuwe begin in veel opzichten een achteruitgang, men is gewend aan mogelijkheden die nu niet meer mogelijk zijn of alleen in gewijzigde vorm. Natuurlijk is een gedeelte hiervan gewenning en leren omgaan met, maar toch, het is een kleine cultuurschok

Spijker....kop....raak !

Ik roep al jaren op dit forum....dat als TT hun (aloude) menu totaal gaat veranderen, dat ik dan net zo goed een ander merk kan gaan kopen.unsure.png

Ben dit menu al gewend sinds 2004 met de MIO 168 (PDA) met TT navigator....dus nu 10 jaar...snap die lui daar niet dat zij een prima werkend apparaat totaal gaan veranderen qua menu keuzes e.d.

Gelukkig kon ik afgelopen zomer nog net profiteren van die aanbieding bij Coolblue (PDA shop) met de 2e versie 1005 met livetime maps en 3 jaar HDT....dus de komende jaren zal het geen problemen opleveren (hoop ik).

Inderdaad de Spijker op de kop. We weten dat je graag alles bij het oude houd dus koop gewoon eens een ander merk dan. Als ik het kan leren dan kan jij het ook. crazy.gif

Sygic misschien, die heeft ook HD traffic van TomTom alleen dan heb je een smartphone nodig (en die wil je ook niet)

Inderdaad de Spijker op de kop. We weten dat je graag alles bij het oude houd dus koop gewoon eens een ander merk dan. Als ik het kan leren dan kan jij het ook. crazy.gif

Sygic misschien, die heeft ook HD traffic van TomTom alleen dan heb je een smartphone nodig (en die wil je ook niet)

Nou nee hoor....ze hoeven van mij niet alles bij het oude te laten...grotere schermen hebben we al (tot een paar jaar geleden was de 7 en 9 serie het grootste scherm)...nu ik de 1005 heb ben ik best blij met het iets grotere scherm...ook de processor mogen ze van mij sneller maken, ze mogen van mij aan het oude menu ook best wat dingen toevoegen (terwijl ze juist de laatste jaren wat zaken eraf hebben gehaald zoals de MP3 speler, die ik nooit gebruikte).

Ik heb al eens het idee geopperd om de internet-verbinding van Live te gebruiken om meer met je TT onderweg te doen (groot scherm heb je al voor je)....zoals emailen, een browser toevoegen zodat je onderweg het nieuws kunt lezen enz enz.

Maar wat doen ze met die 5 en 6000 serie....ze halen populaire dingen uit het menu, echt internetten kun je er nog steeds niet mee.

Zouden ze natuurlijk extra geld kunnen vragen voor dat internet gebruik, anders staat er een server te roken in 020 crazy.gif

Maar met dit soort (n.m.m. best wel zinnige ideeen) doen ze helemaal niks, breng bijvoorbeeld (net als Garmin) een topmodel uit met digitale TV...ik heb 4 jaar geleden even kort die Garmin-TV gehad...werkte op zich prima, alleen miste ik natuurlijk (komt ie weer) het aloude menu van TT.

En Holyhead....als je zoals ik (en vele andere intensieve gebruikers hier) dagelijks snel onderweg moet tikken op je TT...bij een plotseling opdoemend obstakel, wegafsluiting (die niet bij Mapshare bekend is)...ben je verdomd blij dat je al jaren weet welke knoppen je in het menu moet hebben...is vaak een kwestie van seconden, zoals iemand hier al schreef : als je bij een obstakel staat, kun je niet even onder het genot van een bak koffie eens even rustig op je TT te gaan tikken, na 4 seconden worden ze al zenuwachtig achter je.cool.png

Volgens mij is het probleem niet zo ander menu structuur/werkwijze. Maar voor velen als basic beschouwde opties/functionaliteiten die zijn verdwenen. Waarbij TT dan zich heel vaag beroept op het feit dat die niet zoveel werden gebruikt.

Ik vind de nieuwe TT vwb. layout etc. erg mooi uitzien. Dat is het probleem niet. Maar er zijn gewoon functionaliteiten weggevallen die ik nu op mijn GO730 vaak gebruik. Dat is de reden dat ik nog blijf hangen op "oud spul".

En Holyhead....als je zoals ik (en vele andere intensieve gebruikers hier) dagelijks snel onderweg moet tikken op je TT...bij een plotseling opdoemend obstakel, wegafsluiting (die niet bij Mapshare bekend is)...ben je verdomd blij dat je al jaren weet welke knoppen je in het menu moet hebben...is vaak een kwestie van seconden, zoals iemand hier al schreef : als je bij een obstakel staat, kun je niet even onder het genot van een bak koffie eens even rustig op je TT te gaan tikken, na 4 seconden worden ze al zenuwachtig achter je.cool.png

En dat is juist het mooie van de nieuwe serie. 2 tikken op het scherm en je hebt, via een snelmenu, de nieuwe route om het obstakel heen. Ook andere zaken worden via dit menu prima geregeld.

Durf in de toekomst de stap eens aan en je zult zien dat het allemaal na enige gewenning wel meevalt.

Ik ben in ieder geval tevreden met de GO 5000.

Nog even een reactie gehad van TT:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hartelijk bedankt voor uw reactie.

Jammer dat u momenteel dan niet kunt deelnemen aan ons forum omdat uw Engels niet toereikend is. Ook wij hopen dat er een Nederlandstalig forum komt maar dit kan ik niet met zekerheid stellen.

Jouwtomtom.com/forum is niet in ons beheer en zal ik dan ook helaas niet veel mee kunnen. Let er natuurlijk wel op he meneer ..., een Forum is bijna nooit een plek waar mensen heen gaan om te zeggen dat ze iets helemaal geweldig vinden. Een forum word over het algemeen genomen gebruikt voor het spuwen van gal en moet vaak met een korreltje zout worden gelezen. Dat is niet erg maar neem dat wel in acht bij het doorspitten van iemand zijn 'mening'.

Omtrent uw punten. Het menu zoals u bent gewend zal echt niet terugkeren dat kan ik toch echt met zekerheid stellen. Wel kunnen en zullen we de functionalteit van de nieuwe toestellen blijven verbeteren, ook naar aanleiding van feedback van onze gebruikers. We luisteren graag naar goed onderbouwde feedback en waar dit mogelijk is kunnen we dat dan ook gebruiken omtrent productverbetering.

........ (NL)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wij van 'Jouwtomtom' worden dus (helaas) niet echt serieus genomen.

Een ook het Oude vertrouwde Menu komt niet meer terug !

Edited by MMSoft

@Filemaker

Die bron is er niet. Er zijn hier een aantal mensen geweest die zeiden tevreden te zijn met de 5000/6000 ondanks dat er een aantal zaken niet meer waren. Dat heb je vast ook gelezen. Tevreden mensen komen meestal niet op een forum om te vertellen hoe goed het apparaat bevalt wat dat betreft ben ik het geheel eens met het commentaar van de TomTom medewerker.

Volgens mij gebruik je ondanks de tekortkomingen zelf nog steeds je Go 6000, die zelfs enige tijd geleden een betere ontvangst had dan de 1005. Dus misschien ben je zelf ook wel tevreden ?

Blijft onverlet dat uw opmerking dat het grootste gedeelte van de gebruikers tevreden over het spparaat zou zijn niet op feiten berust.

Nog even een reactie gehad van TT:

Hartelijk bedankt voor uw reactie.

Jammer dat u momenteel dan niet kunt deelnemen aan ons forum omdat uw Engels niet toereikend is. Ook wij hopen dat er een Nederlandstalig forum komt maar dit kan ik niet met zekerheid stellen.

Jouwtomtom.com/forum is niet in ons beheer en zal ik dan ook helaas niet veel mee kunnen. Let er natuurlijk wel op he meneer ..., een Forum is bijna nooit een plek waar mensen heen gaan om te zeggen dat ze iets helemaal geweldig vinden. Een forum word over het algemeen genomen gebruikt voor het spuwen van gal en moet vaak met een korreltje zout worden gelezen. Dat is niet erg maar neem dat wel in acht bij het doorspitten van iemand zijn 'mening'.

........ (NL)

Wij van 'Jouwtomtom' worden dus (helaas) niet echt serieus genomen.

Een ook het Oude vertrouwde Menu komt niet meer terug !

De arrogantie ten top....dit forum (en de voorloper JouwNav) was er al veel eerder dan dat Engelstalig forum van ze...ik snap het wel, ze zijn niet zo blij met dit forum omdat er vaak (terechte) kritiek wordt geplaatst.

Ik kom nooit op dat forum van ze, heb er niks te zoeken.rolleyes.gif

Blijft onverlet dat uw opmerking dat het grootste gedeelte van de gebruikers tevreden over het spparaat zou zijn niet op feiten berust.

Je hebt helemaal gelijk. 

Ik ben er in iedergeval niet blij mee !

Ik heb sterk het idee dat de gebruikers die zo nu en dan van A naar B rijden er tevreden over zijn, maar de professionele gebruikes die een oudere TT gewend waren niet bepaald blij worden van deze GO.

Dit lijkt mij een goed overzicht:
http://www.kieskeurig.nl/navigatie_systeem/product/1595740-tomtom-go-5000-eu/reviews

Edited by MMSoft

U slaat de spijker op de kop!

Het systeem zoals men gewend was van de oudere types werkte uitstekend voor de 'veelgebruiker'

Helaas komt dit niet weer terug in de nieuwere type navigatieapparaten.

Er blijken nu wel steeds meer mogelijkheden terug komen in de NAV4 apparaten. Zeker met de op handen zijnde mogelijkheid om eigen Poi's op het toestel te kunnen zetten begin ik steeds meer mijn GO6000 te gebruiken. Ik rijd echter nog steeds niet weg zonder mijn vertrouwde GO1005.

Ik zend al heel lang feedback naar TomTom maar krijg nooit bevredigend antwoord.

Waarom koop ik toch steeds weer een TomTom, nou omdat ik het grote scherm wel een grote verbetering vind en vooral om de Traffic Control, de rest van de voordelen hebben ze zo langzamerhand allemaal verwijderd en iets nieuws zie ik ook niet. Ja een nieuw menu waardoor ik steeds meer vingers om mijn scherm zie. Waarom geen afstandsbediening met een muisje over het scherm.

Een afstandsbediening zou ik ook graag (terug) willen hebben. TomTom heeft deze echter uit het assortiment verwijderd omdat na onderzoek bleek dat slechts door weinigen dit onderdeel werd gebruikt.