adriaantje

Wel en wee (tjes) over TT GO MOBILE android.

27 posts in this topic

Daar waar we het normaal vinden dat als we met een GPS rijden, we steeds de exacte snelheid kunnen aflezen, ervaar ik met deze app dat, ondanks dat ik een constante snelheid aanhoud, de indicator soms snel schommelt. Zelfs met sprongetjes van 5 km per uur. Ik krijg dan soms een melding dat ik te snel rijd (130 per uur). Ik kijk dan op mijn kilometerteller en zie dat het in werkelijkheid slechts 120 is.  Mijn vrouw hoort die meldingen dan, en zegt dat ze er niks van gelooft en dat het een flauw excuus is om te hard te rijden.smile.png

Dank U TomTom.

Mogelijk dat het een uitzonderlijk verschijnsel was, en dat het na een herstart verholpen is. 

De snelheid wordt berekend op basis van de GPS satellieten. Indien je een GPS app hebt, verspringt die snelheid dan ook in die mate? In dat geval kan het ook aan de onnauwkeurigheid van je smartphone liggen.

Klopt.

Maar met de Western Europa TT app was de snelheid steeds stabiel. (Ook met al de andere Nav apps.)

Ik heb het probleem ook. Na de laatste update (versie 1.5) is het verspringen wel wat minder geworden maar voorbij is het nog steeds niet. Ik had er bij de vorige TomTom app geen last van, en ook mijn andere navigatie apps laten geen verspringende snelheden zien terwijl ik een constante snelheid aanhoudt.

Hoe krijg ik mijn oude favorieten geconverteerd naar een poi (.ov2) op deze app?

Werkt deze app met Mydrive en hoe connect ik dan?

Ben een stap verder:

Heb mijn mapsettings.cfg geconverteerd naar een .ov2 bestand met PoiEditor2013 en die geplaatst in de map:

\Android\data\com.tomtom.gplay.navapp\files\files\personal\pois

met een andere naam dan de al aanwezige Favorites.ov2.

Na starten van de app zegt ie "nieuwe plaatsen gevonden" en verschijnt het ook in de lijst.

Maar als ik er op klik krijg ik de melding: "geen  POI's gevonden"

Wat gaat er mis?

Is gelukt door de ov2 in Extra PoiEditor te openen en weer te saven.

Vermoedelijk corrigeert Extra Poieditor het database formaat.

Ben een stap verder:

Heb mijn mapsettings.cfg geconverteerd naar een .ov2 bestand met PoiEditor2013 en die geplaatst in de map:

\Android\data\com.tomtom.gplay.navapp\files\files\personal\pois

met een andere naam dan de al aanwezige Favorites.ov2.

Na starten van de app zegt ie "nieuwe plaatsen gevonden" en verschijnt het ook in de lijst.

Maar als ik er op klik krijg ik de melding: "geen  POI's gevonden"

Wat gaat er mis?

Als je de poi files gewoon in die map plaats doet hij het ook. dwz je kan ze gebruiken maar je ziet geen afbeelding in het hoofdmenu.In mijn plaatsen zie je ze wel.
Het is dus niet nodig ov2 files te converteren. Plaats ze gewoon in personal\pois en het werkt.

Ik hoefde ze in ieder geval niet door die poi editor te halen..........

Ook geen verspringen meer hier. En ik moet zeggen dat ik het een prima app vind. Voor 50 cent drie jaar TomTom navigatie is toch niet verkeerd (mits je nog een bestaande inlog hebt die werkt)
Edited by BarnOwl

En ik moet zeggen dat ik het een prima app vind. Voor 50 cent drie jaar TomTom navigatie is toch niet verkeerd (mits je nog een bestaande inlog hebt die werkt)

Uiteindelijk had je de 50 cent nog terug kunnen krijgen ook (heb ik ook niet gedaan).

Ik heb vanavond TomTom Go Mobile aangeschaft voor 50 cent en geïnstalleerd. Ik ben reuze benieuwd hoe deze nieuwe app mij gaat bevallen. De installatie verliep in elk geval vlekkeloos. De gedownloade kaart (West Europa) is automatisch op mijn SD-kaart terechtgekomen, netjes hoor.

Ik moet erg wennen aan de gebruikers interface: in plaats van tikken op een willekeurige plek op het scherm en dan op 'Rijd naar' te tikken, moet ik nu linksonder op een hééél klein rondje tikken en dan op 'Zoek'. Dat wordt nog goed mikken als ik tijdens het rijden de navigatie wil instellen, maar o nee, dat mag natuurlijk nietcool.png , hebben ze dus vast expres gedaansmile.png

Ik vind het wel heel storend dat de menuopties (zoals de 'Zoek' button) op een niet al te donkere achtergrond staan. Ik merk dat de achtergrond erg afleidt van de te kiezen menuopties. Ik heb nog niet gevonden hoe ik die achtergrond kan wijzigen (kan dat?).

Waar ik dan wel weer erg blij mee ben, is dat de stem van 'Bram' nog steeds te downloaden is. Die stem zal ik nooit genoeg van krijgen.

Deze nieuwe app werkt trouwens een heel stuk sneller dan de TomTom Navigator.

Kortom, ik ben vooralsnog behoorlijk tevreden. Nu nog in het verkeer uitproberen.

Edited by TomJim

Ik zie nu pas dat ik dit topic ordinair gekaapt heb met mijn bericht hierboven. Dat was niet mijn bedoeling.  Gezien de titel dacht ik dat dit een wat-van-alles topic wassmile.png 

Voor diegenen die met de vorige TT app gebruik maakten van de functie om hun locatie te delen, heb ik slecht nieuws. Dat gaat namelijk niet meer met de huidige GoMobile. De functie "Deel locatie" is niet meer aanwezig.

Het goede nieuw is dan weer, dat diegenen die gebruik maken van deze app, in ieder geval een smartphone hebben, en aldus de mogelijkheid de apps te installeren waarmee het wél kan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan "Here", "Osmand" en "MAPS. ME". Allemaal gratis, en tevens offline te gebruiken.

Toch bedenkelijk, dat Tomtom ons voor simpele dingen, die vroeger wel konden, zij ons nu daarvoor de concurrentie sturen.

Er is in de "Android Playstore" weer een nieuwe software (Versie:1.8) voor de TT GO Mobile.

Tevens kun je daarna via de app nieuwe kaartversies ophalen.

Doe dit niet als je geen tijd hebt en/of klaar staat om te vertrekken.

Er is in de "Android Playstore" weer een nieuwe software (Versie:1.8.1) voor de TT GO Mobile.

Ik merk geen verschil met de vorige. Waarschijnlijk enkel bugsfixes .i

Waar moet ik nu (op de PC) voorgebakken routes neerzetten ???

En in welk formaat, gdb, gpx, itf of welk formaat dan ook ???

Heb Europa 960.7066 op Samsung Galaxy Tab S 8.4 met Android 5.0.2.

15 februari 2016 gedownload.

Dit programma werkt na iedere update blijkbaar slechter.

Momenteel geen melding meer van snellere routes en geen file info.

Vandaag 50min vertraging tussen Antwerpen en Zwolle en geen voorstel voor een wel aanwezig snellere route.

Pas als je in de file zit zie je wel een rood gekleurde weg op de kaart, dus data verbinding werkt.

Totale vertraging wordt ook in rode cijfers aangegeven.

Alternatieve routes kun je wel kiezen, maar TT stelt ze niet zelf voor

(instelling staat op vragen bij snellere route gevonden, maar altijd snellere route nemen doet ook niets).

Iets anders:

Hoe kies je als tussenstop een adres uit je zelf geimporteerde favorieten lijst in Mijn plaatsen?

Ik zie alleen de opties: adressen, nuttige plaatsen en contactpersonen.

Edited by qwerty123

Dag qwerty123,

Ik heb net dezelfde problemen met TomTom als jij: sinds de upgrade naar versie 1.11, krijg ik geen verkeersinfo meer binnen via de het mobiele net. Ik krijg wel de info binnen zolang ik op wifi zit, maar dan kan ik maximaal 50 meter van mijn huis wegrijden :-).

Ik heb dit gemeld aan TomTom, maar di e beweren eerst dat het probleem op m'n GSM of bij de provider ligt. Dit vond ik heel raar, want mijn mobile data werkt voor de rest perfect.
Ik heb toch mijn GSM voor de zekerheid volledig gewist en enkel TomTom Go Mobile 1.11 opnieuw geïnstalleerd, maar het resultaat was hetzelfde: geen traffic-info meer via mobile data.
Toch bleef TomTom beweren dat het probleem niet bij TomTom lag. Op mijn vraag om me 1.10 opnieuw te laten installeren, zodat ik kon testen of het probleem effectief opgelost is in 1.10, kreeg ik de melding dat TomTom dat niet kan doen !!!!

Dan maar zelf op zoek gegaan hoe ik de oude versie 1.10 via omwegen opnieuw op mijn GSM kon zetten.
En kijk eens aan: mijn TomTom Go Mobile V1.10 doet het weer perfect!!!!
Maar ik had vergeten het om het automatisch upgraden van mijn Apps af te zetten na het volledig herinstalleren van mijn GSM. Resultaat, na een tijdje werd v1.11 weer op mijn GSM geïnstalleerd.
Hierna werkte mijn verkeersinfo opnieuw niet meer.

Ik meld dit natuurlijk weerom aan TomTom.
Ik verschoot me een ongeluk toen ik pas na 14 dagen de melding kreeg, ik citeer: "Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik heb het in ieder geval voor elkaar gekregen dat de ontwikkelaars uw technische gegevens genoteerd hebben. Op deze wijze kunnen ze, als er meerdere mensen zijn die dit euvel ervaren, onderzoeken waar het door veroorzaakt wordt, en wellicht met een oplossing komen indien het toch door TomTom veroorzaakt zou worden. Ik hoop daarom ook dat er meer mensen met dit euvel contact opnemen met ons hierover. "

Met andere woorden: eerst krijg ik steeds te horen dat het probleem zeker niet bij TomTom ligt, maar wel op mijn GSM of bij mijn provider. Achteraf, nadat ik effectief heb kunnen aantonen dat dit probleem bij TomTom Go Mobile v1.11 ligt, krijg ik te horen dat ze dit enkel verder onderzoeken indien er meer mensen met dit probleem worstelen.
Maar blijkbaar leest TomTom niet dit forum, want dan zouden ze zien dat ik niet de enige ben.
Ik weet alvast niet meer hoe ik TomTom zover kan krijgen dat ze dit probleem serieus nemen en er werk van maken.
Ik dacht niet dat het normaal is dat de eindgebruiker zoveel moet testen om aan TomTom te bewijzen dat er een bug in hun applicatie zit, en dat de eindgebruiker dan ook nog op een forum moet vragen of er meer mensen zijn die dit probleem hebben alvorens TomTom zich echt gaat bezog houden met het oplossen ervan.
Desalniettemin, indien iemand anders ook met dit probleem zit: meldt het aan TomTom, wie weet gaan ze er dan toch nog iets aan doen.

Dag Qwerty123,

De oplossing voor het ontbreken van Traffic-info via mobiele data in v1.11, is gevonden:
​Ga in settings van je smartphone naar "Meer netwerken", "Mobiele netwerken", "Namen toegangspunten" en selecteer de APN die je op dit moment gebruikt.

Zorg ervoor dat "Proxy" en Poort" niet zijn ingevuld ("Niet ingesteld").

Deze settings kunnen licht verschillen tussen de verschillende Andorid-versies, maar het geeft wel een idee waar je het moet zoeken.

Voor mij heeft dit alvast geholpen.

Succes ermee.

@fminne Dank je voor de info.

Ik had trouwens wel file info, maar kreeg geen info over snellere routes.

Na alles wissen en installeren krijg ik rechts wel een blauw symbooltje te zien als er een snellere route is, maar geen hoorbare waarschuwing. Dat schiet dus niet op.

Automatisch de snellere route nemen werkt ook niet, want als je een gedeelte wil vermijden stuurt hij je er vrolijk weer langs als dat later sneller blijkt.

Edited by qwerty123

@fminne Dank je voor de info.

Ik had trouwens wel file info, maar kreeg geen info over snellere routes.

Na alles wissen en installeren krijg ik rechts wel een blauw symbooltje te zien als er een snellere route is, maar geen hoorbare waarschuwing. Dat schiet dus niet op.

Automatisch de snellere route nemen werkt ook niet, want als je een gedeelte wil vermijden stuurt hij je er vrolijk weer langs als dat later sneller blijkt.

Krijg je als je niets doet een paar hodert meter voor de afslag die de snellere route (aangeeft) ook geen geluidssignaal?

Dat weet ik niet, maar het zou ook wel erg laat zijn om dan nog de alternatieve route te bekijken en te beslissen of je de alternatieve route wil nemen.

Ik zou i.p.v. het blauwe symbooltje direct het scherm met de alternatieve route willen zien.

Edited by qwerty123

Krijg je als je niets doet een paar hodert meter voor de afslag die de snellere route (aangeeft) ook geen geluidssignaal?

juist...... De mijne geeft inderdaad op een gegeven moment een "Ping" en in de balk de vraag of je de snellere route gebruiken wilt met de tijd dat deze route sneller is