Sign in to follow this  
Followers 0
starsky

TomTom CEO Harold Goddijn over 25 jr ondernemen.

9 posts in this topic

Schoenmaker...hou je bij de leest, ik stopte al met kijken toen hij rond 3 minuten over die actiecam begon.unsure.png

Want welke nieuwe gadgets heeft een Tomtom (PND) er nu bij gekregen sinds de Go 950..............inderdaad, er zijn alleen maar zaken afgehaald i.p.v. bijgekomen.

Nu waren al die extra snufjes niet altijd zo'n succes (of gewild), zoals de FM zender, de MP3 speler, Bluetooth Handsfree bellen (en ik vergeet er vast nog wel een paar), ik gebruikte de meeste van die opties niet.

Maar de mensen willen best wel betalen voor een extra snufje waar je als automobilist ook nog wat aan hebt onderweg (zoals Garmin bijvoorbeeld doet met digitale TV op een enkel model)....de achterkant van een Tomtom zit in de meeste gevallen gericht op de weg voor je, zeker de Go serie met de vaste raamhouder....dus maak er een 5mp camera in met een beweegbare lens (omdat de Tomtom meestal wat schuin naar de bestuurder gebogen staat)...het beeld kun je controleren op je scherm, sd kaartje erin en klaar.

Dashcams zijn een uitkomst (en in opkomst).....net zoals de (goedkope) Drones met camera.

Tomtom zou volgens mij de eerste zijn die op dit (slimme ?) idee komt....zie het eens een jaartje of 2 aan en besluit dan of je daarmee doorgaat of stopt.

Ik vind het helemaal geen verkeerd idee @BramvT

Route 66 maakt al enige jaren gebruik van de camera van de smartphone en krijg niet de indruk dat het een succes is.

Evenals naar ik meen Becker die ook zoiets in het verleden had. Sinds kort is Garmin er mee begonnen. Voor wat betreft digitale TV op een navigatieapparaat die moeten ze verbieden. In principe zou je bij het rijden geen TV kunnen kijken maar zoals met alles was het bij Mio vrij makkelijk te kraken en werkte het ook onder het rijden.

Route 66 maakt al enige jaren gebruik van de camera van de smartphone en krijg niet de indruk dat het een succes is.

Evenals naar ik meen Becker die ook zoiets in het verleden had. Sinds kort is Garmin er mee begonnen. Voor wat betreft digitale TV op een navigatieapparaat die moeten ze verbieden. In principe zou je bij het rijden geen TV kunnen kijken maar zoals met alles was het bij Mio vrij makkelijk te kraken en werkte het ook onder het rijden.

Ik zweer je dat ik niet eens wist dat Garmin er al zo eentje heeft....en precies zoals ik bedoelde met die beweegbare dascam-lens.blush.png

Het is zo jammer dat we (ik) verslaafd zijn aan de TT...(en Live niet te vergeten), anders wist ik het wel.

https://www.youtube.com/watch?v=HztmN-RHzeg#t=32

Garmin heeft verschillende Traffic mogelijkheden en misschien is dat ook nauwkeurig en betrouwbaar. 

http://explore.garmin.com/nl-NL/nuvi/

Het ziet er best interessant uit...de vraag is alleen : is de Live-traffic van Garmin NU net zo goed als de Live van TT....is alweer een jaar of 4 geleden dat ik die Garmin TV had.....maar je mist dan zoveel dingen (ook denk ik als ik de 5100 zou kopen) die je gewend bent.

Maar ik zal sowieso aan een ander menu moeten geloven (zoals het plannen van een route).....of het nu de Go 5100 is...of zo'n top Garmin.

(mijn 1005 staat inmiddels op MP en er zijn al geintesseerden......kan overigens voor het routerijden altijd nog even de oude trouwe One pakken, als ik zonder zit)smile.png

En hoe zit het qua Herberekenen van een route tussen die 2 toestellen.

Kan je alleen maar achter komen door te proberen. Het is een hele omschakeling zoals je weet van het verleden met je Garmin.

Uit NRC 2 mei 2015
TomTom gelooft nog altijd in gadgets
Te ch n o l o g i e 
Veel grote Europese bedrijven stopten de afgelopen jaren met consumentenelektronica. 
TomTom breidt juist uit en maakt nu ook actiecamera’s.

Van onze redacteur
Marc Hijink
AMSTERDAM. „TomTom is een van de laatst overgebleven grote consumentenmerken in Europa.”Dat zei Corinne Vigreux, die samen met haar echtgenoot Harold Goddijn TomTOm leidt, in 2011 in deze krant. Vigreux had een vooruitziende blik: Philips verkocht zijn tv- en audiodivisies, Nokia verkochtzijn smartphonetak. En TomTom? Dat breidt zijn consumentendivisie juist uit. Deze week maakte het Nederlandse navigatiebedrijf bekend dat het actiecamera’s gaat maken onder de naam ‘Bandit’. Ac tiec amera’s–kleine, stootvaste c amera’s zonder scherm –zijn in trek bij sporters en werden populair door marktleider GoPro.Het isde enigecameracategorie die groeit. De verkoop van gewone camera’s daalt, die van de ac tiec amera’s explodeert. In Nederland werden er in 2014 honderdduizendverkocht, meerdandrie keerzoveel als het jaar ervoor. De Bandit (429 euro) is een waterdichtecamera dieinhoge resolutievideo kan opnemen op een geheugenkaartje. Veel elektronicafabrikanten (bijvoorbeeld Sony, HTC, Polaroid) proberen een graantje mee te pikken van het succes van de GoPro. TomTom hoopt ietstoe tevoegen aanhet ruime aanbod door extra montagemogelijkheden te bieden. De ingebouwde sensorenherkennen ‘ac tiemomenten’en maken het eenvoudiger om een goede beeldmontage te maken. Dat maakt, in de ogen van TomTom, een einde aan ellenlange actievideo’s zonder al te veel actie. De camera zouook actiemomenten
kunnen herkennen op basis van je hartslag. Schudt de Bandit heen en weer en hij maakt zelf een kant-enklaar filmpje dat je op je telefoon kunt bekijken. In beeld verschijnt de snelheid van de sporter. „Als we er in slagen de nadruk te leggen op het gebruiksgemak, dan maakt de Bandit een kans”, aldus TomTom-topman Harold Goddijn. TomTomkampt alenkele jarenmet teruglopende inkomsten uit de losse navigatiekastjes, de personal navigation devices( P N D’s) die minder in trek zijn omdat je met de smartphone gratis kunt navigeren. Om de omzetdaling te compenseren begon TomTom in 2011 met een nieuwe productcategorie, het sporthorloge. Eerst met Nike, later onder eigen naam. „Dat begint nu tractie te krijgen”, zegt Goddijn. Vorigjaar verkochtTomTom een half miljoen sporthorloges. Goddijn: „De PND-markt trekt in Groot-Brittannië en Duitsland, onze twee belangrijkste markten, weer aan. Maar we kunnen teniet lang op PND’s blijven teren en zijn continu op zoek naar nieuwe categorieën.” Complex apparaat Het plan om actiecamera’s te gaan maken kwam twee jaar geleden tot stand. „Dit is het meest complexe apparaat dat we maken –we hebben dingen moetenlerenover lenzenenvideobewerking –maar er is bij TomTom veel kennis over de besturingssoftware en het bouwen van apps voor iOS en And ro i d . ” Volgens Goddijn zitten de grootste investeringen niet in de aanloopfase: „Dat is vooral een investering in tijd; we zetten er onze beste mensen op – die zouden hun tijd ook anders kunnen besteden.”De echte kosten moetenvolgens Goddijnnogkomen, inde vorm van marketing en het uitbreiden van de productie. Die vindt plaats in dezelfde Aziatische fabriekenwaar de navigatiekastjes en sporthorloges gemaakt worden. Is het een gok, zo’n stap in een nieuwe productcategorie waar zoveel
elektronicafabrikanten al proberen marktaandeel af te snoepen van GoPro? Goddijn: „Het gaat bij vergelijking van actiecamera’s vooral over videokwaliteit. Als we het gespreksonderwerp kunnen ombuigen naar gebruiksgemak, maken we een kans.” Zo verandert de ijkpersoon van TomTom van een automobilist die snel van A naar B wil, naar een meer actieve gebruiker. Later dit jaar komt TomTom nog met nieuwe sporthorloges, in de verwachting de omzet uit die categorie te verdubbelen. Een introductie nu, rondom de lancering van de Apple Watch, is niet handig. Goddijn: „Het kan geen kwaad om te wachten tot het stof is neergedaald.” Finse vrienden Een belangrijke concurrent van TomTom, kaartenleverancier Here van Nokia, staat te koop. Het is de grootste verschuiving in de navigatiemarkt sinds 2007, toen Nokia Navteq overnam en TomTom kaartenmaker TeleAtlas kocht. TomTom levert ook kaarten, onder meer aan Apple en aan autofabrikanten. Een nieuwe eigenaar voor Here zou een consortium van autofabrikanten kunnen zijn, een toeleverancier als Harmanof Bosch ofeen techgigant als Alibaba, Apple of Amazon. Ook een private-equitypartij behoort tot de opties; Nokia zou zelfs kunnen besluiten om de verkoop af te blazen als het niet de beoogde 3 miljard euro kan kr ijgen. Goddijn: „Zelfs in een risicovol scenario, als een autoleverancier Here koopt, kan dat positief voor ons uitpakken omdat andere fabrikanten dan voor TomTom kunnen kiezen.” Here is groter (in 2014 bedroeg de omzet 969 miljoen euro, ten opzichte van TomToms 112 miljoen euro uit licenties). Goddijn vindt het jammer als de concurrerende kaartdienst zou verdwijnen: „Wij werken, gerekend per kilometer kaart, efficiënter. We kunnen dus sneller groeien. Ik had dat graag uit willen knokken met onze Finse vrienden.”