Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

De Go 5100 is binnen (mijn ervaringen)

147 posts in this topic

Zo....UPS had de nieuwe Go 5100 bij de buren afgeleverd, nadat ik een rustig ritje met de One v2 had gemaakt naar Nijmegen (wat een rust onderweg met Evabiggrin.png )...de kaart 9.35 BNL deed het uitstekend.

De 5100 dus aangezet en zag dat ik op de TT zelf alles moest activeren....dat ging allemaal prima (binnen 2 minuten klaar) en toen aangesloten op de PC.

Kostte even wat gevloek en getier om de 1005 weg te halen uit mijn account, maar uiteindelijk (hehe)....aangesloten.crazy.gif

Dat aansluiten was ook een verrassing, want voorheen had je maar 1 aansluiting onder je TT....maar bij deze zit er dus een aparte mini USB voor op de PC en de brede is voor in de houder (weten we dat ook weer)

Toen zag ik in Mydevice de mogelijkheid om de hele kaart ZONDER 3D gebouwen te installeren....wat ik dus meteen ook deed, ik hoef die flauwekul niet te zien onderweg, gewoon lijntjes en vage bebouwing, dat leidt het minst af.

Jammer alleen dat ik niet de keuze kreeg om een deelkaart erop te zetten...ik hoef niet naar landen als Bulgarije of Noorwegen...BNL, Duitsland en Frankrijk is voor mij al genoeg.

Kaart 9.45 staat er uit de doos al op, dat is weleens anders geweest bij een nieuwe TT.

Morgen mag hij mee op pad.....kan ik eens kijken hoe dat gaat met adressen invoeren.cool.png

Deelkaarten krijg je evenals bij de oudere apparaten alleen aangeboden als de nieuwe kaart niet meer past.

Deelkaarten krijg je evenals bij de oudere apparaten alleen aangeboden als de nieuwe kaart niet meer past.

Dat kan ik dan misschien zo gaan regelen, door de VS kaart er ook op te zetten (of Africa, Azie enz) die ik ook zag staan ?

Dan komt hij ruimte tekort voor de EU kaart....ik had nu trouwens nog maar ongeveer 1gb over op het interne geheugen.

Maar dat komt allemaal wel....overigens ging ook nu het wijzigen van de kaart (zonder 3D gebouwen) lekker snel, denk dat hij totaal 20 minuten bezig is geweest, geen foutmeldingen of haperingen...dus tot zover prima.smile.png

Overigens zijn deze Live kaarten geldig (volgens de gegevens op de 5100) tot maart 2028....denken ze bij TT dat hij (en ik) het zolang volhouden ? wink.png

Mydrive connect geeft wat intern geheugen betreft een lagere waarde aan dan op het apparaat zelf .

BramvT, vergeet niet je gepolariseerde zonnebril mee te nemen morgen. cool.png  En ehhh, je mag blij zijn dat ie bij de buren was afgeleverd. Normaal gesproken bezorgt UPC helemaal niks, UPS wel. tongue.png tongue.png tongue.png tongue.png Flaaauuwwwww, 'k weet het. biggrin.png

BramvT, vergeet niet je gepolariseerde zonnebril mee te nemen morgen. cool.png  En ehhh, je mag blij zijn dat ie bij de buren was afgeleverd. Normaal gesproken bezorgt UPC helemaal niks, UPS wel. tongue.png tongue.png tongue.png tongue.png Flaaauuwwwww, 'k weet het. biggrin.png

Hahaha....stomme fout van mij (heb het meteen veranderdwink.png ), tsja....we schijnen genoeg zon te krijgen, dus we zullen zien met de zonnebril op.wink.png

Moet zo weer op pad....maar alvast een kort verslag : allereerst wil ik benadrukken dat ik de 5100 niet terug zal brengen (er zijn gewoon geen alternatieven meer), maar er vielen mij al meteen een paar zaken op :

Ten eerste duurt het nogal lang voordat de 5100 gereed is nadat je hem aanzet.....ten 2e mis ik een controle lampje dat de accu aan het opladen is....en ten 3e : wat een gedoe zeg om een adres in te tikken, is veel omslachtiger dan de voorgaande modellen (1005 enz)....ten 4e : ik klikte op de Live balk maar die doet niks.rolleyes.gif

5e  punt : je kunt inderdaad nog steeds erg weinig instellen naar keuze (eigenlijk bijna niks, dan alleen een ander kleurtje voor de routelijn, die erg dun/smal zijn overigens).....en zo zijn er nog wel wat zaken.

Voordelen : hij draait lekker vlot op de kaart mee (GPS ontvangst is dus goed zo te zien vandaag), herberekenen van de route gaat inderdaad supersnel....en Live heb ik meteen ingesteld dat hij automatisch de snelste route pakt (zonder te vragen)....als de route eenmaal staat kun je er prima mee navigeren van A naar B.

Met zonnebril op kan ik inderdaad meer op het scherm zien dan op de 1005.

Moet zo weer op pad....maar alvast een kort verslag : allereerst wil ik benadrukken dat ik de 5100 niet terug zal brengen (er zijn gewoon geen alternatieven meer), maar er vielen mij al meteen een paar zaken op :

Ten eerste duurt het nogal lang voordat de 5100 gereed is nadat je hem aanzet.....ten 2e mis ik een controle lampje dat de accu aan het opladen is....en ten 3e : wat een gedoe zeg om een adres in te tikken, is veel omslachtiger dan de voorgaande modellen (1005 enz)....ten 4e : ik klikte op de Live balk maar die doet niks.rolleyes.gif

5e  punt : je kunt inderdaad nog steeds erg weinig instellen naar keuze (eigenlijk bijna niks, dan alleen een ander kleurtje voor de routelijn, die erg dun/smal zijn overigens).....en zo zijn er nog wel wat zaken.

Voordelen : hij draait lekker vlot op de kaart mee (GPS ontvangst is dus goed zo te zien vandaag), herberekenen van de route gaat inderdaad supersnel....en Live heb ik meteen ingesteld dat hij automatisch de snelste route pakt (zonder te vragen)....als de route eenmaal staat kun je er prima mee navigeren van A naar B.

Met zonnebril op kan ik inderdaad meer op het scherm zien dan op de 1005.

Adressen invoeren omslachtiger? 

Je typt een naam van een stad/dorp en hij vind het meteen. Niet eerst een land kiezen. Ik vind het juist minder omslachtig.

1. Wanneer de TomTom in standby gezet wordt na gebruik i.p.v. volledig uitschakelen is het starten zeer snel.

2. Zet in de batterij instelling dat de TomTom uitgeschakeld moet worden wanneer er geen voedingsspanning aanwezig is en je zult direct zien wanneer er niet meer wordt geladen.

3. Adres invoeren is zeer vriendelijk t.o.v. van voorgaande apparaten type het adres in, te beginnen bij de straat. Of nog handiger type de postcode in gevolgd door het huisnummer en je hebt direct resultaat.

4. Als je op de Livebalk tikt wordt er eerst ingezoomd op de balk en lijkt het of er niets gebeurt. Tik daarna op het item war je meer informatie over wilt, bv een file of een tankstation en de gegevens worden zichtbaar.

5. Klopt er is minder in te stellen maar het verschuiven van menu items is een aardige stap in de goede richting sinds de laatste update.

Ik ben uitermate tevreden met mijn GO 5000.

De hoeveelste TT is dat nu Bram, ik ben even de tel kwijt.

Jij heb dat genoteerd natuurlijk.

Nummer 17 

Klopt ! crazy.gif

En ik zal de adviezen van Tulpie zo gaan uitproberen....nog even ritje doen.wink.png

Jij heb dat genoteerd natuurlijk.

Heeft Bram zelf genoteerd het staat  als handtekening onder zijn naam.

Dan moet hij dat snel weer aanpassen voordat deze huize Bram gaat verlaten.

sad.png

Dan moet hij dat snel weer aanpassen voordat deze huize Bram gaat verlaten.

sad.png

Dat schreef ik hierboven dus......dat deze wel moet blijven, aangezien er niet echt nog een alternatief is. (met alles Livetime en zo) smile.png

En dan, ik wilde al langere tijd een snellere Tomtom hebben (qua herberekening en zo).....maar heb eerst anderen maar eens een jaartje aan laten rommelen en uitproberen (de 5/6000 serie).

En op een lange vakantie ga ik toch niet, dus is Mei een prima maand om dan maar eens hun topapparaat te nemen.........die mij vanavond, toen ik in Bergambacht stond (en toen naar Gorkum moest)....opeens bij een VEERBOOT liet oversteken !!wacko.png

Nu was ik al jaren gewend dat bij nieuwe Tomtom's uit de doos al meteen de waarschuwing komt (Tolweg, Veerboot enz).....maar bij het intoetsen van het adres hoorde ik niks.unsure.png

Heb (achteraf) vergeten in de instellingen naar beneden te scrollen (route type)....daar kwamen ze allemaal te voorschijn.

Alleen in Dordrecht kreeg hij het tijdens navigeren in een woonwijk opeens op zijn heupen.....beeld ging draaien en zat vast...NET zoals bij die eerdere Go 1005 !

Dus er is iets anders aan de hand in mijn auto....heb de Re-radiating antenne eruit getrokken en op de terugweg geen last meer van gehad.

Verder omzeilde hij mooi de files vandaag (had ik eerder moeten doen)....bij deze 5100 krijg je blijkbaar ook geen signaaltje als er een andere (snellere) route is gevonden (als je hem op handmatig hebt ingesteld)....is dat nu zo moeilijk TT, die dingen zitten vol met piepjes en toeter geluiden....of zie ik nog een instelling over het hoofd ?

En is er nu al iets bekend over andere kaartkleuren kiezen, of moet je het hier mee doen ?

Vandaag 764 km gereden (alleen NL) en moet zeggen dat ik vrij positief ben.....maar ben in het verleden bij een nieuwe Tomtom weleens enthousiaster geweest.

Hoi Bram, je zegt dat je geen melding kreeg van een snellere route als je hem op handmatig zet. Wat bedoel je precies met 'handmatig'? Dat je toestemming moet geven elke keer als er een snellere route is gevonden? Want die melding zou je dan wel moeten krijgen.

Je kunt momenteel geen andere kaartkleuren kiezen, enkel de routelijn etc. zoals je al vermelden. Wat de plannen van TomTom zijn weet ik ook niet, hopelijk voegen ze deze functie nog toe in een van de software-updates. Hoe vind je het invoeren van adressen gaan nu? Je zei dat je dit niet handig vond. Waarom vond je het niet handig?

Bij routeplanning kan je kiezen 

dat je toestemming moet geven elke keer als er een snellere route is

en als je dan bij stemmen kiest om een alternatieve route te kiezen dan hoef je alleen maar ja of nee te

zeggen (verteld ook de tijdwinst)

Hoi Bram, je zegt dat je geen melding kreeg van een snellere route als je hem op handmatig zet. Wat bedoel je precies met 'handmatig'? Dat je toestemming moet geven elke keer als er een snellere route is gevonden? Want die melding zou je dan wel moeten krijgen.

Je kunt momenteel geen andere kaartkleuren kiezen, enkel de routelijn etc. zoals je al vermelden. Wat de plannen van TomTom zijn weet ik ook niet, hopelijk voegen ze deze functie nog toe in een van de software-updates. Hoe vind je het invoeren van adressen gaan nu? Je zei dat je dit niet handig vond. Waarom vond je het niet handig?

Nou....ik bedoel dus met HDTraffic (Live)....dat als je hem op handmatig hebt ingesteld (als hij files op je route tegenkomt)....er wel een gele kleur in de Live balk komt (wat overigens omdat die doorzichtig is, moeilijk om te lezen is en je er dan blijkbaar op kunt klikken), maar geen geluidssignaal.....dat was vroeger met de oudere HDTraffic duidelijker te zien en je kreeg toen ook nog een geluidssignaaltje), ik heb het dan over de HDT van de Go 7 en 9 serie, op de 1005 kreeg je ook al niks meer te horen.

En als je het toevallig even niet gezien zou hebben (je hoort immers niet DAT er iets is gevonden, en we zitten door het raam te kijken en niet continue op de TT), dan pakt ie de originele route (dus de file in)...vandaar mijn opmerking : DOE ER DAN EEN GELUIDSSIGNAAL BIJ !! (want dan kijk je meteen op je TT en kun je maatregelen nemen)

S'morgens had ik hem zo nog staan, daarna heb ik hem op automatisch gezet, dus dat hij zonder te vragen meteen de files gaat omzeilen....ik had liever zelf de keuze gehad omdat hij dan soms veel kms gaat omrijden en die moet ik dan weer gaan verantwoorden bij het koerierbedrijf, vandaar.unsure.png

Overigens.....waarom hebben ze in godsnaam die oude vertrouwde stippellijntjes weg gehaald en daar een rode streep voor in de plaats gezet, stuk minder duidelijk te zien !!

Dit zijn geen veranderingen waar ik op zat te wachten.....ik schreef al eerder, de oude HDT, waarin je ook nog 3 keuzes had als hij een file tegenkwam, waren heel fijn : Ja, vermijd file, Nee, houd originele route aan (dus de file induiken)...OF : Vermijd ALLE files.

Die keuzes heb je nu allemaal niet meer, had de 1005 ook al niet meer trouwens.

Maar goed, 1 dag ervaring is nog te kort...we zullen het gaan zien de komende tijd....ik zal het immers moeten doen met deze 5100.

Heb nog niet eens de tijd gehad om het witte instructieboekje goed te kunnen lezen, ga ik dit weekend maar eens doen....want ik kwam op de Livebalk ook andere rare tekens tegen waarvan ik niet kon zien wat ze betekenen.....ik wil alleen files zien op die balk en geen tankstations e.d.....maar die had ik dus eerst moeten instellen, stonden er ongevraagd tussen.

Vraag : als ik snel de overzichtskaart wil zien, zonder op teveel knoppen te moeten gaan drukken....hoe doe je dat dan.

En waarom dat ronde knopje links onderin om naar het menu te gaan ZO klein is, dat je onder het rijden een paar keer erop moet drukken voordat ie het doet, is ook niet bepaald chauffeurs-vriendelijk....had die nu niet iets groter kunnen zijn ??

Als ik een cijfer voor deze Go 5100 zou moeten geven, kreeg ie van mij een 6'je.

Net als dat ik opeens voor een veerboot stond, dit is de eerste keer in ruim 10 jaar met Tomtom, dat mij dit is overkomen.

Ik zou met die ontwikkelaars van deze software van TT eens een hartig woordje willen spreken, HOE zij het in hun hersens hebben kunnen halen...om fijne zaken die in oudere TT's stonden, allemaal weg te halen....zover ik heb kunnen lezen de afgelopen maanden, zouden er inmiddels een aantal zaken zijn bijgekomen.....zoals Vermijd deel route.....hoe doe je dat dan.

Of zit dat er nog steeds niet in....dit komt heel veel voor tijdens het rijden, dat je opeens een afgesloten weg voor je neus ziet en niet even weet of je nu links of rechts af moet slaan (als de borden onduidelijk zijn daarin)

Heb je bij routeplanning dan niet drie opties staan?

Bij vraag het me zodat ik kan kiezen krijg ik altijd een geluidssignaal en de evt snellere route als groene lijn te zien op het scherm. Rechts in de balk kun je dan kiezen wat je wil.

post-19116-0-16623200-1431169096_thumb.png

Edited by corne64

Uiteraard heeft hij dat.

Maar goed, 1 dag ervaring is nog te kort...we zullen het gaan zien de komende tijd....ik zal het immers moeten doen met deze 5100.

Als ik een cijfer voor deze Go 5100 zou moeten geven, kreeg ie van mij een 6'je.

Beetje voorbarig om nu al een cijfer te geven terwijl je misschien 20 % van de functies weet.

Vraag : als ik snel de overzichtskaart wil zien, zonder op teveel knoppen te moeten gaan drukken....hoe doe je dat dan.

En waarom dat ronde knopje links onderin om naar het menu te gaan ZO klein is, dat je onder het rijden een paar keer erop moet drukken voordat ie het doet, is ook niet bepaald chauffeurs-vriendelijk....had die nu niet iets groter kunnen zijn ??

Ik zou met die ontwikkelaars van deze software van TT eens een hartig woordje willen spreken, HOE zij het in hun hersens hebben kunnen halen...om fijne zaken die in oudere TT's stonden, allemaal weg te halen....zover ik heb kunnen lezen de afgelopen maanden, zouden er inmiddels een aantal zaken zijn bijgekomen.....zoals Vermijd deel route.....hoe doe je dat dan.

Of zit dat er nog steeds niet in....dit komt heel veel voor tijdens het rijden, dat je opeens een afgesloten weg voor je neus ziet en niet even weet of je nu links of rechts af moet slaan (als de borden onduidelijk zijn daarin)

Voor het snel bekijken van de overzichtskaart tik je op het pijltje boven de + links in het scherm. Dat is omschakelen 2D/3D.

Het knopje is misschien wel klein maar ik denk niet dat het daaraan ligt dat het niet in 1 keer werkt. Ik heb er zelf ook regelmatig last van en denk eerder dat het aan het aanraken zelf ligt. Als ik er met m`n nagel op tik gaat het beter.

Vermijd deel route kan op 2 manieren. De snelste is tik op de routepijl er komt dan een menu met een aantal zaken op het scherm waaronder vermijd versperde weg. je krijgt dan max 3 andere routes voorgesteld inclusief de extra tijd. De ander manier gaat via het menu. Kies voor Huidige route en dan voor Vermijd versperde weg.

Ik ben wel van mening dat je zeer snel een beetje negatief beeld van het apparaat schetst. Je moet er echt even aan wennen, het werkt nu eenmaal iets anders. Als je daar aan gewend bent (een weekje) dan valt het allemaal wel mee.

Edited by Tulpie

Als het goed is krijg je direct na het plannen van de route een waarschuwing als er een veerboot is. Ik heb het even getest en ik kreeg inderdaad deze melding na het plannen van de door jou gegeven route. Zie ook de figuur hieronder. Heb je deze waarschuwing niet gehad?

veerboot_gorkum.png

Heb ook even enkele routes getest, met veerboten/tolwegen etc. Bovengenoemde melding verschijnt inderdaad, maar wel heel kort (max seconde of 5 schat ik) nadat de route is berekend. Als je dat mist zul je zelf de route moeten checken, op de manier zoals Tulpie hierboven aangaf.

Ik heb een route naar Praag even getest maar zie niet de melding dat er onderweg een tolweg is.
Die ik dan ook nog eens zou kunnen vermijden als ik dat zou willen.

Is dat een instelling ??

Nu wel maar inderdaad maar kort.

Edited by Bika