Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

De Go 5100 is binnen (mijn ervaringen)

147 posts in this topic

Bika bedankt voor je geduld en ik ga morgen maar eens verder stoeien want nu hou ik er mee op anders slaap ik straks niet.

Vriendelijke groet

Anke

Vandaag een paar keer gehad dat de balk bovenaan je scherm met pijl e.d......de route in de weg zat, dus dat je niet kon zien hoe de weg verder gaat na de afslag.

Vandaar mijn opmerking eerder, dat ze dit in de instellingen hadden moeten zetten.

(dat je hem onderaan kunt zetten).

Ik heb mij tomtom nu gebruikt en als de stem een opdracht geeft bijv bij een rotonde de derde afslag als hij deze opdracht herhaald komt het hele woord afslag er niet meer uit maar slikt hij een deel in. Kennen jullie dit probleem?

Bijvoorbaat dank.

Anke

Ps mijn probleem met mydrive is nog steeds niet opgelost en het probleem is groter geworden want nu start chrome helemaal niet meer op.

Siemensstrasse in Rellingen (tegen Hamburg aan)....kon mijn Go 5100 vanmiddag niet vinden (kaart 9.45)....terwijl het al een oud industriegebied is.rolleyes.gif

Komt niet veel meer voor, moet ik zeggen...gelukkig riep de planner tegen mij : is zijstraat van de Adlerstrasse en die had hij wel...binnen 10 seconden in de Adlerstrasse zag ik de Siemensstrasse al.

Maar toch.....cool.png

Siemensstrasse in Rellingen (tegen Hamburg aan)....kon mijn Go 5100 vanmiddag niet vinden (kaart 9.45)....terwijl het al een oud industriegebied is.rolleyes.gif

Komt niet veel meer voor, moet ik zeggen...gelukkig riep de planner tegen mij : is zijstraat van de Adlerstrasse en die had hij wel...binnen 10 seconden in de Adlerstrasse zag ik de Siemensstrasse al.

Maar toch.....cool.png

Komt vaker voor. En als je dan bv bij die adlerstrasse een kruising kiest staat de gezochte straat er wel bij. Weet ook niet hoe dat kan.

Komt vaker voor. En als je dan bv bij die adlerstrasse een kruising kiest staat de gezochte straat er wel bij. Weet ook niet hoe dat kan.

De Navteq kaart van Garmin pakt hem wel meteen......jaren geleden hadden we al eens een discussie over het verschil tussen Navteq en Teleatlas kaarten....dat die van Navteq beter is voor industriegebieden, dit voorval bewijst het maar weer eens.

https://www.here.com/duitsland/rellingen/outdoor-area-complex/industriegebiet-rellingen-ost--276u1x10-2bec0789727a453db3acb9dd61f53f76?msg=Industriegebiet%20Rellingen-Ost&map=53.62975,9.88345,16,normal

De Navteq kaart van Garmin pakt hem wel meteen......jaren geleden hadden we al eens een discussie over het verschil tussen Navteq en Teleatlas kaarten....dat die van Navteq beter is voor industriegebieden, dit voorval bewijst het maar weer eens.

https://www.here.com/duitsland/rellingen/outdoor-area-complex/industriegebiet-rellingen-ost--276u1x10-2bec0789727a453db3acb9dd61f53f76?msg=Industriegebiet%20Rellingen-Ost&map=53.62975,9.88345,16,normal

Daarom heb ik nog steeds navigon op mijn iphone staan. Daar worden ook elke 3 maanden de kaarten van vervangen.

Siemensstrasse Rellingen

Siemensstrasse Rel en dan verschijnt hij.

Dus ook op de TomTom kaart.

Bram is zo gewend aan de oude manier van zoeken. Eerst de plaatsnaam en dan de straat. Hij moet nog leren omgaan met de nieuwe menu's en werkwijzen. Eerst de straat en dan de plaatsnaam of in Nederland de postcode gebruiken, 

Het eerst invoeren van de straat en evt. huisnummer is idd. de beste manier om een adres te zoeken.

Vooral als de straat in meerdere plaatsen voorkomt.wink.png

Mij lijkt juist dat het eerst invoeren van de plaatsnaam sneller zou werken.

Als je eerst een straat ingeeft zijn er vele bv Bernhardlanen in diverse plaatsen.

Als je eerst de plaats intik zoek je maar in 1 plaats en niet in velen

Als je eerst een straat ingeeft zijn er vele bv Bernhardlanen in diverse plaatsen.

Idd . dat is ook mijn gedachte. 

Inderdaad.....je zult maar naar de Dorpsstraat (Kerkstraat, Hoofdstraat enz ) moeten in een bepaald stadje....zit je je een ongeluk te scrollen tot je de juiste plaats hebt gevonden.

Rij nu bijna 2 weken met die 5100....conclusie : het scherm werkt niet fijn (zeker niet onder het rijden !)...het menu ook niet (mis teveel zaken)...rare wijze van adres zoeken.

Kortom : het is mijn ding niet rolleyes.gif

Vanmiddag op de A1 aan beide zijden lange (Pinkster) files....Live had er even geen zin in....dus vertraging van 45 minuten, klant boos (Ja mijnheer, ik heb Live/HDT van Tomtom, maar die deed het even niet)angry.png

Als ik cijfers zou geven :

Tomtom Go 7/950 Live : 9

..............Go 1005 Live : 8

...............Go 5100 Live : 5

Ik herinner er nog maar even aan : ik gebruik een Tomtom zeer intensief.....staat soms 10-12 uur achter elkaar aan en moet soms 14 adressen per dag opzoeken...ik ga dus niet 1x per week naar Tante Alie op bezoek. 

Ik heb een 950 Live en die bevalt me op zich goed, maar zit toch te denken aan een nieuwe vanwege de volgende redenen:

-geen Live traffic in Denemarken en Zweden (heb wel TMC, maar die geeft geen reële vertragingen aan)

-bij "nieuwe route gevonden die sneller is" geen idee waar die dan langs gaat

-route berekenen erg traag en in/uitzoomen is onhandig (geen multitouch).

Ik twijfel een beetje tussen de 5000 die ik met rentepunten bij ING voor €199,= kan krijgen (EU bundel) en de 5100 met alles lifetime

Zijn de 5000 en 5100 indentiek op de 'live time speedcams" na?

Edited by qwerty123

Rij nu bijna 2 weken met die 5100....conclusie : het scherm werkt niet fijn (zeker niet onder het rijden !)...het menu ook niet (mis teveel zaken)...rare wijze van adres zoeken.

Ik herinner er nog maar even aan : ik gebruik een Tomtom zeer intensief.....staat soms 10-12 uur achter elkaar aan en moet soms 14 adressen per dag opzoeken...ik ga dus niet 1x per week naar Tante Alie op bezoek. 

Je mist teveel zaken in het menu. Dat is lekker algemeen wat mis je dan wel ? (en niet de zaken waarvan je via dit forum wist dat ze er niet meer waren)

Ik herinner je er maar even aan ik ga wel een keer per week bij Tante Alie op bezoek en ben tevreden. Nu alleen nog even uitzoeken wie heeft de meeste gebruiker de Tante Alie groep of de 14 adressen groep. En wel een erg hoog cijfer voor de 750/950 serie (maar ja daar heb je weinig over geklaagd laugh.png )

Ik heb een 950 Live en die bevalt me op zich goed, maar zit toch te denken aan een nieuwe vanwege de volgende redenen:

-geen Live traffic in Denemarken en Zweden (heb wel TMC, maar die geeft geen reële vertragingen aan)

-bij "nieuwe route gevonden die sneller is" geen idee waar die dan langs gaat

-route berekenen erg traag en in/uitzoomen is onhandig (geen multitouch).

Ik twijfel een beetje tussen de 5000 die ik met rentepunten bij ING voor €199,= kan krijgen (EU bundel) en de 5100 met alles lifetime

Zijn de 5000 en 5100 indentiek op de 'live time speedcams" na?

Volgens mij is dat inderdaad zo (je laatste vraag), heb nooit een 5000 gehad.....punt is dat als ik zowel stilstaand als onder het rijden probeer om de overzichtkaart op het scherm te krijgen...je dan eerst op het (veel te kleine) pijltje moet klikken...om dan met je 2 vingers het scherm groter te krijgen.

Nu ben ik inmiddels een Iphone-5 gewend en daarop gaat dat perfect, maar op deze 5100 reageert hij nogal ongevoelig....doe mij maar het + en - balkje van de vorige modellen.

Wel erken ik dat de 5100 lekker snel met (her)berekenen is....stuk vlotter dan de 1005 en 950....maar over het geheel genomen kan ik nu stellen, na er inmiddels zo'n 3000 km her en der mee gereden te hebben, het dus nooit zal wennen tussen hem en mij.unsure.png

Maar goed.....een ander alternatief met alles Livetime + HDTraffic, is er niet....ik heb een paar weken geleden bewust de overweging gemaakt....Garmin of Tomtom en puur en alleen vanwege de HDTraffic onderweg (die beter is dan alle andere systemen) heb ik deze 5100 gekocht.

(alleen gisteren liet HDT mij even in de steek)

De 950 deed ik juist weg omdat ik nogal eens problemen had bij de grens in Belgie.....dat ik dan geen HDT meer had, terwijl je de ring Antwerpen nadert. (waar het vaak feest is).

Ik zal wel zien wat nu te doen....misschien toch terug naar een 1005 met alles livetime (achteraf had ik die nooit weg moeten doen, toen later bleek dat de Re-radiating antenne de oorzaak van het GPS zoeken was)wacko.png

(alles Livetime op de 1005, was dus Livetime kaarten en 3 jaar HDT.....dus dat laatste was niet helemaal livetime)

Inderdaad.....je zult maar naar de Dorpsstraat (Kerkstraat, Hoofdstraat enz ) moeten in een bepaald stadje....zit je je een ongeluk te scrollen tot je de juiste plaats hebt gevonden.

Je hoeft niet scrollen naar de plaatsnaam. Na de straatnaam doorgaan met het intikken van de plaatsnaam. Zodra die als eerste verschijnt er op tikken en het huisnummer invullen. Het zoeken op deze manier gaat volgens mij sneller dan eerst de plaatsnaam. Ik rijd dagelijks met de 5000 en moet zeggen dat ik de 5 die je geeft niet kan plaatsen. Kennelijk ben je zo verknocht aan het oude menu en de verouderde bediening dat je cijfer er door wordt beïnvloed.

Je hoeft niet met 2 vingers het scherm te vergroten. Je kunt het met het + teken ook doen en mocht dat ook niet werken dan kan het zelfs nog tegen de TomTom te gaan praten. Werkt niet altijd even goed, maar met je vingers ook niet.

Edited by Tulpie

Heb net de TomTom go Mobile app op mijn smartphone gezet, met alles lifetime (75km per maand gratis en onbeperkt rijden is €20,= per jaar).

Ik ga hiermee even kijken of de nieuwe software bevalt.

. Ik rijd dagelijks met de 5000 en moet zeggen dat ik de 5 die je geeft niet kan plaatsen. Kennelijk ben je zo verknocht aan het oude menu en de verouderde bediening dat je cijfer er door wordt beïnvloed.

Nou, een mager 6 'je dan...puur van A naar B rijden doet ie verder wel goed (aanwijzingen e.d.), maar niet alleen het (gebrekkige) menu...maar ook dat ze de navigatiebalk PAL bovenaan hebben gezet....zat in Duitsland en wilde weten waar de route na de afslag verder ging....kon ik niet zien omdat die rot balk in de weg zat !

(en had sowieso al de rijstrook-afbeeldingen UIT gezet, toen ik hem uit de doos haalde)

Plus dat ik veel liever met 1 klik (waar dan ook op het scherm) meteen in het menu zat met de 1005/950 enz......nu moet je heel precies (op een hobbelige weg) dat klein rotknopje links onderaan proberen aan te klikken...terwijl je in het menu van de 1000/950 enz nooit mis kon tikken....die schermen reageren meteen op een klik en komt het menu tevoorschijn (met ook nog eens veel meer mogelijkheden).

Kortom....mij kunnen ze nog meer vertellen, maar Tomtom heeft met deze serie de plank volledig mis geslagen.

Dit is mijn uitspraak....en daar moet u het mee doen.cool.png

(ik zal weleens gaan kijken welke oplossing ik ga vinden, maar met deze 5100 blijf ik niet lang meer rondrijden)

Ziet er wel leuk uit, maar ik mis een paar belangrijke dingen tov de 950:

geen tomtomplaces, geen alternative routes en geen vermijd deel van de route.

Heeft TomTom nog helemaal geen opties toegevoegd sinds de iintroductie van de 5000?

Uit de consumentenbond test van de 5000 begreep ik dat Tomtomplaces vermoedelijk weer terug zou komen. 

Ik heb geen ervaring met de 5000 dus weet niet wat er is bijgekomen aan opties. smile.png

Edited by qwerty123

Kortom....mij kunnen ze nog meer vertellen, maar Tomtom heeft met deze serie de plank volledig mis geslagen.

Dit is mijn uitspraak....en daar moet u het mee doen.cool.png

(ik zal weleens gaan kijken welke oplossing ik ga vinden, maar met deze 5100 blijf ik niet lang meer rondrijden)

Het is net als met een smartphone die wou je ook niet (Alleen telefoon met normale knoppen).

En wat heb je nu ? 

Je bent al lang niet meer objectief dus neem eens een ander merk. Dat is mijn uitspraak en daar moet U het mee doen.