Sign in to follow this  
Followers 0
BramvT

De Go 5100 is binnen (mijn ervaringen)

147 posts in this topic

Ik heb geen ervaring met de 5000 dus weet niet wat er is bijgekomen aan opties. smile.png

Heeft weinig met de 5000 te maken je zei.

Ziet er wel leuk uit, maar ik mis een paar belangrijke dingen tov de 950:

geen tomtomplaces, geen alternative routes en geen vermijd deel van de route.

Je zegt iets terwijl je de handleiding nog niet bestudeerd hebt.

http://download.tomtom.com/open/manuals/GO_Mobile_app_for_Android/index.htm

Ik heb geen manual van de originle 5000 dus weet niet wat er veranderd is.

Heb alle menu's en de manual doorgespit van de app, maar daar zitten de genoemde opties niet in.

Neemt niet weg dat het berekenen supersnel gaat en overschakelen naar kaartweergave is 1 klik op het pijltje.

Ook aanduiding van de 2 eerstvolgende tankstations is erg handig.

In ieder geval zitten de opties 

alternative routes en vermijd versperde weg in Go Mobile.

En het staat ook in de handleiding dus dat doorspitten was niet diep genoeg.

Klopt, ik was te snel met mijn conclusie.

Mijn Samsung S2 liet een lege 'Huidige route' menu zien, na een reboot is het goed.

Zoeken in de manual op 'alternatieve' 'versperring" en 'vermijden' levert nog steeds niets op, maar ik ben er al achter hoe het werkt.

Edited by qwerty123

He Bram,

heb je de stembesturing al geprobeerd? Mijn ervaring is dat die veel beter reageert dan bij de oudere series.
Het apparaat is dan onderweg compleet te gebruiken op stembesturing.

Enkel het settingsmenu niet, de rest is met je stem te besturen.
Je moet er even aan wennen, maar het went erg snel!

He Bram,

heb je de stembesturing al geprobeerd? Mijn ervaring is dat die veel beter reageert dan bij de oudere series.

Het apparaat is dan onderweg compleet te gebruiken op stembesturing.

Enkel het settingsmenu niet, de rest is met je stem te besturen.

Je moet er even aan wennen, maar het went erg snel!

Nee, nog geen poging gedaan....moest eerst meteen zorgen dat ie mij (op normale wijze) van A naar B bracht, maar zal het eens gaan proberen.

Moet ik wel zeker opnieuw de gebruiksaanwijzing gaan lezen, want ik ken de commando's niet die je moet geven.blush.png

Dinsdag kan hij weer aan de bak...dus misschien heb jij nog wat tips voor mij op dit gebied ?

Voordat het weer een gescheld en gevloek gaat worden in mijn cabine.crazy.gif

Tip 1:

- Rust kan je redden.

Tip 2:

- Druk in het instelling-menu op het icoontje stembesturing. De rest wordt je allemaal mondeling uitgelegd! (zeg 'je activatie woord', zeg 'alle opdrachten' en je krijgt een lijst met alle uit te spreken opdrachten)

Tip 3:

- Kies voor je eigen activatie zin/woord. Het standaard 'Hallo TomTom', gaf bij mij nog weleens het probleem als ik iemand aan de telefoon heb. Die zegt 'Hallo, tot...' en direct begint de nav tegen je te wauwelen.

Tip 4:

- Bij mij heeft het een poos geduurt voordat ik eraan gewend was, pas vanaf het moment dat de stembesturing actief werd kwam de vooruitgang. Zoals je weet ben ik een gebruiker van eerder dan het eerste uur... ;-)

Tip 5a:

- Door op een icoon te drukken en deze vast te houden, kun je de volgorde in het menu bepalen.

Tip 5b:

- Door in de verkeersbalk te slepen, kun je alle bijzonderheden op je hele route zien. Dus ook vertraging, meldingen ed die verder dan de berekeningsrange van je af zitten.

Tip 6:

- Ga eraan wennen, de oude structuur komt niet meer terug. (er zitten nog meer nuttige dingen in de pijplijn)

Tip 7:

- In mijn volgende post zit ook nog iets handigs, waarvan jij al jaren roept dat je het wenselijk zou vinden.

Tip 8:

- Pak wat lekkers en geniet vandaag en morgen van het zonnetje!

...

geen tomtomplaces, geen alternative routes en geen vermijd deel van de route.

...

TomTom places of tewel POI's zitten er ook in. Type bij 'Zoek' in plaats van het adres gewoon 'Camping' of 'Winkel'.

Alternatieve routes zijn ook mogelijk, en zelfs graag wat Bram vroeger wilde.

Kies 'menu',

Kies 'zoek alternatief',

Het apparaat berekend nu 3 routes, de originele en 2 alternatieve. Onderin wordt aangegeven wat het verschil in reistijd / kiometers is. (afhankelijk van welk knopje je rechtsonder hebt ingedrukt). Druk op je gewenste alternatieve route en die wordt gekozen. [zie bijgevoegde afbeeldingen. Dit is mijn Bridge, maar het principe is hetzelfde)

Vermijd deel van route:

Inderdaad, die is niet meer zoals vroeger.

post-21534-0-03392400-1432457481_thumb.j

post-21534-0-74846300-1432457540_thumb.j

TomTom places of tewel POI's zitten er ook in. Type bij 'Zoek' in plaats van het adres gewoon 'Camping' of 'Winkel'.

Alternatieve routes zijn ook mogelijk, en zelfs graag wat Bram vroeger wilde.

Kies 'menu',

Kies 'zoek alternatief',

Het apparaat berekend nu 3 routes, de originele en 2 alternatieve. Onderin wordt aangegeven wat het verschil in reistijd / kiometers is. (afhankelijk van welk knopje je rechtsonder hebt ingedrukt). Druk op je gewenste alternatieve route en die wordt gekozen. [zie bijgevoegde afbeeldingen. Dit is mijn Bridge, maar het principe is hetzelfde)

Vermijd deel van route:

Inderdaad, die is niet meer zoals vroeger.

Bekende screens. Maar niet van een GO?? Maar dat had je vermeld.

Edited by corne64

Nee, daar heb ik wel op gereageerd.

Maar bij die nieuwe series zijn alle principes hetzelfde.

Wil iemand mij nog antwoord geven op het berichtje wat ik schreef over het afbreken van de opdracht bij de tweede keer?

eerste opdracht is bijvoorbeeld: links derde afslag en als de stem deze direct ervoor weer herhaald slikken ze een deel van het woordje AFSLAG in.

BVD

Anke

Anke, dat heb ik ook al jaren.
Gebeurd niet altijd maar soms

Tip 1:

- Rust kan je redden.

En dat zeg je tegen een koerier ? laugh.png

(maar zal eens proberen of ik daarmee aan de slag kan)wink.png

Tip 2:

- Druk in het instelling-menu op het icoontje stembesturing. De rest wordt je allemaal mondeling uitgelegd! (zeg 'je activatie woord', zeg 'alle opdrachten' en je krijgt een lijst met alle uit te spreken opdrachten)

Tip 3:

- Kies voor je eigen activatie zin/woord. Het standaard 'Hallo TomTom', gaf bij mij nog weleens het probleem als ik iemand aan de telefoon heb. Die zegt 'Hallo, tot...' en direct begint de nav tegen je te wauwelen.

Tip 4:

- Bij mij heeft het een poos geduurt voordat ik eraan gewend was, pas vanaf het moment dat de stembesturing actief werd kwam de vooruitgang. Zoals je weet ben ik een gebruiker van eerder dan het eerste uur... ;-)

...........

Tip 6:

- Ga eraan wennen, de oude structuur komt niet meer terug. (er zitten nog meer nuttige dingen in de pijplijn)

Tip 7:

- In mijn volgende post zit ook nog iets handigs, waarvan jij al jaren roept dat je het wenselijk zou vinden.

Tip 8:

- Pak wat lekkers en geniet vandaag en morgen van het zonnetje!

Ik denk dat ik voorlopig toch maar even op de *oude* manier navigeer....als ik dit lees ?crazy.gif

Ik wil niet horen van de koerier : wat ben je laat bij de klant, Bram....JA, zit al uren te klojen met de stembesturing van mijn nieuwe Tomtom biggrin.png

http://www.jouwtomtom.nl/forum/index.php/topic/25175-tomtom-hardhorend-geworden/

Nee, Bram. Zo erg is het ook weer niet.
Probeer het maar eens gewoon.

Trouwens, adres op postcode zoeken kan ook. Gewoon de postcode intypen.

Stembesturing kan je ook op de bank proberen. Ik ben ook koerier en moet toch zeggen dat rust je kan redden. En dan niet van rust eens lekker uit op een parkeerplaats, maar houd je hoofd bij de weg en volg (meestal) de aanwijzingen van je TomTom. Jagen helpt niet, je wordt er zelf doodmoe van en je kan toch niet sneller dan snel. Ook klanten brengen daar meestal wel begrip voor op.

Trouwens, adres op postcode zoeken kan ook. Gewoon de postcode intypen.

Weet ik, doe ik ook als ik de postcode weet.....en dat gaat prima ja.wink.png

Maar niet als je een adres in Belgie of Duitsland moet intikken....bij mijn weten werken postcodes alleen in NL en GB.

Maar niet als je een adres in Belgie of Duitsland moet intikken....bij mijn weten werken postcodes alleen in NL en GB.

Gewoon een keer proberen Bram.

Zoek gewoon een Belgisch of Duits adres van een winkel o.i.d. en probeer deze in te voeren in de Tomtom.

Edited by Kingpin

Ook in andere landen kun je op postcode zoeken.

Bram is zo gewend aan de oude manier van zoeken. Eerst de plaatsnaam en dan de straat. Hij moet nog leren omgaan met de nieuwe menu's en werkwijzen. Eerst de straat en dan de plaatsnaam of in Nederland de postcode gebruiken, 

Nav deze telkens terugkerende disucssie vandaag wat uitgeprobeerd in de winkel. En wat blijkt.... wat mij betreft een non-discussie.

Tik gewoon plaatsnaam in, spatie en dan straatnaam etc... en voila. In een keer goed. Dus zo bekeken is het zelfs sneller. Alles in een keer invullen in plaats van : plaatsnaam , wachten... plaatsnaam kiezen, wachten,  straatnaam etc.

Heb dit uitgeprobeerd op een GO500.

Als dagelijks gebruiker van de GO 5000 kan ik je vertellen dat het eerst invoeren van de straatnaam spatie en dan de plaatsnaam betere resultaten geeft en de snelheid maakt weinig uit. Meestal krijg na enkele letters van de plaatsnaam al de juiste gegevens in het scherm te staan.

Het valt mij op dat bij eerst de plaatsnaam invullen direct gevolgd door de straatnaam deze niet altijd gevonden wordt. Zoek je daarna op straatnaam, plaats dan is er meestal wel een resultaat.

Nog even v.w.b. 950 vs 5100:

Ik weet niet of de Go Mobile app helemaal te vergelijken is met de 5100, maar na 1 week gebruik van de Go Mobile app is dit wat ik  nog mis aan mijn 950:

-de weergave van de te verwachten drukte

-weergave van telefoonnummers van bedrijven in Localsearch

-voorlezen van straatnamen (mis ik echt, kan er geen instelling voor vinden in de app).

-weergave van blauwe ANWB borden bij een afslag, erg handig als de afslagen erg dicht op elkaar zitten.

Misschien dat de gprs verbinding van een telefoon beter is dan die van de 5000, maar ik ben niet een keer mijn livetraffic kwijt geweest, met de 950 is het altijd ellende in de grensstreken.

De weergave van files gaat wel anders, ik reed van Amsterdam naar Parijs en de 950 gaf direct al vertraging in Antwerpen aan, maar de app pas bij  Breda; de files werden dan wel weer direct netjes voorgelezen door de app.

De app geeft veel minder vaak onnodige rij rechtdoor instructies dan de 950, maar ziet belangrijke splitsingen soms ook als een normale afslag.

De enorme rekensnelheid en het snel kunnen bekijken van de kaart  (nagenoeg realtime) met de app maakt veel van de missende zaken goed.

Ik weet dus alleen niet of de 5100 net zo snel is als mijn al wat oudere telefoon (Samsung S2).

Edited by qwerty123

Voor wat betreft telefoonnummers bedrijven

Nuttige plaatsen bijvoorbeeld

Ikea Haarlem

klik op bolletje met 3 punten en kies

meer informatie en dan zie je het telno.

Voorlezen straatnamen

Ga naar stemmen

Zet aan Lees Straatnamen voor

Je moet uiteraard wel een computerstem hebben gekozen Xander

En bij Uiterlijk

Toon afbeeldingen van snelwegritten aangevinkt

Stembesturing kan je ook op de bank proberen. Ik ben ook koerier en moet toch zeggen dat rust je kan redden. En dan niet van rust eens lekker uit op een parkeerplaats, maar houd je hoofd bij de weg en volg (meestal) de aanwijzingen van je TomTom. Jagen helpt niet, je wordt er zelf doodmoe van en je kan toch niet sneller dan snel. Ook klanten brengen daar meestal wel begrip voor op.

Nog even een reactie : ik jaag nooit op de weg...ben vorige maand 65 geworden en zou niet eens meer hoeven werken (voor de duidelijkheid dus wink.png ), ik vind het werk leuk, je komt nog eens ergens (zoals het Europesche Hof v/d Rechten v/d Mens in Straatsburg)......maar mijn koerierbedrijf heeft ook 1 hele grote klant met alleen maar ''ASAP bestellingen'' (ook buitenland) en dan moet ik geen gesodemieter hebben met een Tomtom.

Let wel, omdat ik de 5100 de deur uit doe (kan en GA er niet aan wennen en MIS teveel zaken in het menu), stap ik natuurlijk niet van Tomtom af.......ik wilde het weleens meemaken met die 5100, had de hoop dat er inmiddels een aantal zaken (ook op het forum besproken het laatste jaar - 5/6000 serie) geregeld waren.....maar gisteren was wel DE druppel....verloor 3 kwartier met zoeken op die 5100 (en kwam in nog meer files terecht rond het AMC), dat ik mijn besluit nam.

Nu was ik gelukkig leeg op de terugweg....maar als mij dit op de heenweg zou gebeuren, krijgt mijn koerierbedrijf een probleem met de klant....ik moet dus gewoon een Tomtom hebben waar ik blind mee overweg kan en dat zijn de 1005 en de 7/950 (en nog oudere modellen, zoals de 630)...dus gaat het gewoon weer de 1005 worden.

Dan maar iets minder snellere berekeningen...maar ook de HDTraffic op de 1005 werkt veel fijner dan die op de 5100 (dat heb ik al beschreven).

(de HDT op de 7/950 werkte nog fijner dan de 1005, daar kon/kun je : ''Vermijd ALLE files'' intikken...maar goed)

Mocht Tomtom ooit weer een model uitbrengen waarvan ze het menu weer zo maken dat al die mogelijkheden als in de 1000/5 zitten, dan lees ik dat wel....maar voor mij dus nooit meer een 5100, ook al heeft die wel een paar voordelen zoals alles Livetime.

Dan maar over een jaar weer 50 euro ophoesten voor een jaar Live-HDT...het is niet anders.

(en natuurlijk houd ik, als ze nog komen... aanbiedingen van 3 jaar Live-HDT in de gaten, scheelt meestal een hoop geld)wink.png